Söka Högskola/Universitet i Datatekink/Programmering, söker tips & råd!

Permalänk
Medlem

Söka Högskola/Universitet i Datatekink/Programmering, söker tips & råd!

Hej,

Snart är det dags även för mig att söka mig in till en högskola/universitet.
Kort och gott, det verkar som en jungel, är det några skolar som det talas extra bra om, några det talas sämre om etc?

Jag är intresserad av programmering och det är vad jag vill bli något inom som det känns nu. Är det kursen Datateknik som gäller då, eller finns det annat? Hittade något som hette något i stil med Informationsteknik eller liknande, är det samma sak, vad är skillnaden etc? Har även hört om något som heter Datavetenskap, vad är skillnaden mellan alla dessa "kurser", vilken ger mest, när det gäller programmerings inriktningen!

Uppskattar all hjälp, få mig på rätt spår, så jag inte sitter där som en yr.... ja, när tiden väl kommer!

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

Det är en djungel, det råder ingen tvekan om, och inte blir det bättre av att olika lärosäten har olika innehåll för likvärdiga kursnamn. Mitt tips är att försöka gräva ner sig i kursdokumenten för (o)lika kurser och se vad respektive lärosäte avser med respektive kurs (exempelvis - i det här fallet för LiTH - via http://www.lith.liu.se/sh/, och jag är övertygad om att övriga lärosäten har motsvarande samlingar av kursbeskrivningar). Så, det bästa sättet att inte springa runt som en yr höna är nog just att sätta sig ner, skriva ner vad man eftersöker, kolla utbildningar som måhända kan erbjuda något i den stilen, granska vilka kurser utbildningen (och vad de) innehåller i varje enskilt fall. Drygt arbete, ja, men det lönar sig i längden.

Sedan är det inte säkert att vad man läser sig till och tolkar som intressant/givande/relevant de facto kommer att vara det, men det är en annan sak och betydligt svårare att hantera.

Edit: Stavning.

Visa signatur