Söka Högskola/Universitet i Datatekink/Programmering, söker tips & råd!

Permalänk
Medlem

Söka Högskola/Universitet i Datatekink/Programmering, söker tips & råd!

Hej,

Snart är det dags även för mig att söka mig in till en högskola/universitet.
Kort och gott, det verkar som en jungel, är det några skolar som det talas extra bra om, några det talas sämre om etc?

Jag är intresserad av programmering och det är vad jag vill bli något inom som det känns nu. Är det kursen Datateknik som gäller då, eller finns det annat? Hittade något som hette något i stil med Informationsteknik eller liknande, är det samma sak, vad är skillnaden etc? Har även hört om något som heter Datavetenskap, vad är skillnaden mellan alla dessa "kurser", vilken ger mest, när det gäller programmerings inriktningen!

Uppskattar all hjälp, få mig på rätt spår, så jag inte sitter där som en yr.... ja, när tiden väl kommer!

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

Det är en djungel, det råder ingen tvekan om, och inte blir det bättre av att olika lärosäten har olika innehåll för likvärdiga kursnamn. Mitt tips är att försöka gräva ner sig i kursdokumenten för (o)lika kurser och se vad respektive lärosäte avser med respektive kurs (exempelvis - i det här fallet för LiTH - via http://www.lith.liu.se/sh/, och jag är övertygad om att övriga lärosäten har motsvarande samlingar av kursbeskrivningar). Så, det bästa sättet att inte springa runt som en yr höna är nog just att sätta sig ner, skriva ner vad man eftersöker, kolla utbildningar som måhända kan erbjuda något i den stilen, granska vilka kurser utbildningen (och vad de) innehåller i varje enskilt fall. Drygt arbete, ja, men det lönar sig i längden.

Sedan är det inte säkert att vad man läser sig till och tolkar som intressant/givande/relevant de facto kommer att vara det, men det är en annan sak och betydligt svårare att hantera.

Edit: Stavning.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Är det Master eller Bachelor du avser att studera?
Om du är mest intresserad av programmering så tror jag att informationsteknik är något mer relevant, då datateknik i regel har något fler obligatoriska kurser som behandlar hårdvara (eller lågnivåprogrammering) istället för mjukvara (eller högnivåprogrammering).

Master i datateknik skulle dock ändå ge dig stora möjligheter att läsa tillräckligt med högnivåprogrammering under utbildningen.

Som Crazy Ferret skriver är det bra att läsa på.
I mitt tycke kan du gå direkt på kursplanen och titta exakt vilka kurser du kommer att läsa.

Chalmers datateknik
https://student.portal.chalmers.se/sv/chalmersstudier/program...

Chalmers IT
https://student.portal.chalmers.se/sv/chalmersstudier/program...

Datavetenskap kan jag inte svara för med den överlappar nog IT och data. Verkar finnas civilingenjörsutbildningar i datavetenskap också.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Ska ta och jämföra kurserna och försöka gräva mig in i dem.
Programmering är vad jag vill göra, men hårdvaru eller mjukvaru vet jag inte, förmodar dock att jag skulle tycka mjukvaru vara roligare och mer användbart för sig "själv" på fritiden. Så informationsteknik (IT) är alltså mer mjukvaru, intressant!

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

På KTH så är D mer mjukvaruinriktat än IT, så det skiljer sig mellan lärosätena.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shrudder:

På KTH så är D mer mjukvaruinriktat än IT, så det skiljer sig mellan lärosätena.

Är det så? Det låter personligen rätt överraskande, i så fall. Jag har ingen erfarenhet av hur KTH:s upplägg ser ut själv, men jag skulle rätt generellt göra en direktöversättning mellan IT och "software engineering", respektive datateknik (D) och "computer science" (där "datavetenskap" som också nämns i tråden då är en än mer direkt översättning — skillnaden mot D skulle jag säga är att en linje som kallar sig "datavetenskap" i Sverige har en viss vridning åt teori och D en viss åt praktik, men skillnaden känns mer grumlig). Lite beroende på hur man väljer att klassificera dessa områden så är "software engineering" då en undergrupp till "datavetenskap", så D kanske blir bredare, fast IT hinner gå mer på djupet i just sin disciplin. IT skulle då också bli en egentligen mer direkt väg ut mot mjukvaruutveckling på högnivå, jämfört med D som lutar mer åt lågnivåprogrammering och eventuellt forskningstjänster, även om programmen har ett rätt stort överlapp (speciellt i senare valbara kurser).

I praktiken så skulle jag personligen bedöma att många personer från D och IT har en förmåga att hamna på rätt likvärdiga tjänster efter utbildningen, då mjukvarukonsultföretagen suger upp en stor mängd folk. Möjligen att de som gått D landar på "embedded"-avdelningar i större utsträckning.

Skillnaden är rätt lurig att ha koll på när man går på gymnasiet — jag minns att jag hade väldigt svårt att formulera vad som skiljde mellan D och IT inför högskolevalet. Ska jag lägga in ytterligare en totalt personlig värdering utifrån de personer jag känner så tror jag att det är fler som väljer "datateknik" med föreställningen att det ska vara mer som "IT" faktiskt är, än tvärtom. Ordet "data" i titeln får stort symbolvärde.

Dessa uppfattningar bygger alltså på observationer av bekanta som gått det ena eller det andra programmet, och jag har inte haft anledning att personligen forska speciellt djupt i ämnet, så min föreställning kan mycket väl vara missvisande.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Har läst runt som ett tok på ett flertal sidor och blir inte mycket klokare än tidigare!
Programmering är något jag vill hålla på med och jag tror att jag skulle tycka det vore roligare med mjukvaru-programmering jämfört med hårdvaru-programmering, dock beroende på vad man programmerar för... (herreguuuuud)

Det verkar inte vara någon röd tråd i vad som ska vara vad när det kommer till de olika linjerna utan det är helt upp till högskolorna själva, vilket gör allt väldigt förvirrande.

Har läst runt lite på olika ställen och alla säger emot alla, vissa säger att DT ska vara mer "mjukvaru" inriktat än IT, och att det är så på vissa skolor men på andra är det tvärtemot. Exakt samma sak gäller KTH, vissa säger att DT är mer MV än IT medans andra säger tvärtemot, sjukt frustrerande.

Om någon har mer insikt så är ni mer än välkomna att kommentera här eller skicka i PM

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molo:

Har läst runt som ett tok på ett flertal sidor och blir inte mycket klokare än tidigare!
Programmering är något jag vill hålla på med och jag tror att jag skulle tycka det vore roligare med mjukvaru-programmering jämfört med hårdvaru-programmering, dock beroende på vad man programmerar för... (herreguuuuud)

Det verkar inte vara någon röd tråd i vad som ska vara vad när det kommer till de olika linjerna utan det är helt upp till högskolorna själva, vilket gör allt väldigt förvirrande.

Har läst runt lite på olika ställen och alla säger emot alla, vissa säger att DT ska vara mer "mjukvaru" inriktat än IT, och att det är så på vissa skolor men på andra är det tvärtemot. Exakt samma sak gäller KTH, vissa säger att DT är mer MV än IT medans andra säger tvärtemot, sjukt frustrerande.

Om någon har mer insikt så är ni mer än välkomna att kommentera här eller skicka i PM

Det kan ju vara så att det faktiskt är olika på olika lärosäten, så att du inte kan få ett enstaka definitivt svar på "vad D är" och "vad IT är". Som jag skrev ovan så tycker jag det låter förvånande ifall D är mer inriktat mot mjukvara än IT på KTH, då det mig veterligen brukar vara tvärtom (IT ≈ "software engineering", D ≈ "computer science" som jag skrev ovan), men jag har ingen erfarenhet av KTH:s utbildningar.

Om du har några specifika lärosäten som du funderar på så kanske någon mer erfarenhet från just dessa kan berätta om hur det är på dessa skolor.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det kan ju vara så att det faktiskt är olika på olika lärosäten, så att du inte kan få ett enstaka definitivt svar på "vad D är" och "vad IT är". Som jag skrev ovan så tycker jag det låter förvånande ifall D är mer inriktat mot mjukvara än IT på KTH, då det mig veterligen brukar vara tvärtom (IT ≈ "software engineering", D ≈ "computer science" som jag skrev ovan), men jag har ingen erfarenhet av KTH:s utbildningar.

Om du har några specifika lärosäten som du funderar på så kanske någon mer erfarenhet från just dessa kan berätta om hur det är på dessa skolor.

Självklart är det olika på olika lärosäten, så jag fattat det i alla fall, men samtidigt gjorde det allt mer förvirrande

Jag har ingen direkt "dit ska jag, punk slut" utan kollar på alla alternativ. Mest lockande är väl dock bland annat KTH, LiU & UMU i nämnd ordning.

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Nej, det har jag inte, är ute efter en civilingenjörsutbildning, kanske skulle nämnt det!
Annars verkade den dock ganska intressant, kanske lite för bred (?)

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |