Descent återuppstår i projekt på Kickstarter

Permalänk
Melding Plague

Descent återuppstår i projekt på Kickstarter

Det klassiska datorspelet Descent får nytt liv när Descendent Studios drar igång en insamling på Kickstarter för att finansiera en modern uppföljare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det borde ju passa bra för VR. Det här tiltandet när man svänger var ju lite lätt illamåendeframkallande redan för 20 år sedan när det kom.

Permalänk
Inaktiv

Ooo, jag minns när man satt hos kompisar och spelade Descent och man satt som klistrad vid datorn när det kom ut. Den känslan att spela nya spel var mer intensiv än när man är äldre idag, tyvärr :/

Permalänk
Medlem

Gillade descent spelet, dock blev man väldigt fort disorienterad, svårt att hålla koll på vart man vart på väg och svårt att hitta till speciella platser

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Zalice:

Ooo, jag minns när man satt hos kompisar och spelade Descent och man satt som klistrad vid datorn när det kom ut. Den känslan att spela nya spel var mer intensiv än när man är äldre idag, tyvärr :/

Verkligen, det var tider det! Jag vill va barn igen

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Satt timmar i gymnasiet och spelade det här. Blev två läger i skolan, de som lirade Duke Nukem och de som lirade Descent. Grymt var det iaf och illamående blev man

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hade så sjukt kul med detta spel i LAN med polaren när man var tonåring, good times :).
Ska bli kul att se detta.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Entusiast

Coolt, detta har man lagt ner många timmar i som liten.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Har bara testat 1an och 2an men fastnade aldrig men nu kan det vara roligt och testa, kan tänka mig att multiplay kan bli riktigt kul med kompisar.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Japp, backat redan. Varför så tidigt, ja det beror nog på de familjära ansiktena som håller i projektet

6DOF och vad det betyder taget från pcgamers artikel igår:
"If you haven’t played Descent, “six degrees of freedom” refers to the six methods of control you have over your ship—three for movement: forward/backward, left/right, up/down; three for rotation: pitch (forward/backward tilt), yaw (left/right rotation), and roll (side to side tilt)—that give you total freedom of movement through the game's 3D space."

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Ja det verkar ju gå bra för kampanjen i alla fall så det ska bli spännande att se var det här slutar. Det bara rasslar ju in donationer!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Projektet låter illa som fan. De verkar inte känna till en jota om Descent, ingen linux stöd, ingen SP, bara MP och där verkar de ha någon sorts ide om att ta betalt varje år.

Inget jag skulle satsa mina pengar på. Descent 1-3 finns på GOG. Klart billigare och man vet att man får ett bra spel i stället för massa DLCs och annat skit som det verkar vara fallet här.

Permalänk
Medlem

Satt ju och tänkte på ju Descent samband med denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/73-retro/1106436-lek-gissa-s... förra veckan. Kul soffspel på sin tid!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Vet inte varför, men jag retar mig verkligen när folk så uppenbart läser från ett manus. Blir lite som "här har vi verkligen tänkt igenom och skrivit ner vad vi tror vi behöver säga för att lura dig". Nu förstår jag att det inte är vad de är ute efter... men blir lite TV-Shop över det hela.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Descent! Descent! Åhhh, vad jag älskar detta spel! Spel som detta görs inte längre. Descents unika 3d styrning gav en helt ny dimension till spelandet när man väl vant sig. Jag kommer också ihåg minna första multiplayer-matcher. Jag hade så roligt.

Jag spelade Descent 2 för bara några dagar sedan. Det är fortfarande ett riktigt bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Descent! Descent! Åhhh, vad jag älskar detta spel! Spel som detta görs inte längre. Descents unika 3d styrning gav en helt ny dimension till spelandet när man väl vant sig. Jag kommer också ihåg minna första multiplayer-matcher. Jag hade så roligt.

Jag gillade Descent när det kom också men ett spel som jag tyckte faktiskt adderade något till konceptet var Forsaken som kom 1998, man får smyga runt och tömma rum på fiender men även jaga och jagas i bossfighter.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag gillade Descent när det kom också men ett spel som jag tyckte faktiskt adderade något till konceptet var Forsaken som kom 1998, man får smyga runt och tömma rum på fiender men även jaga och jagas i bossfighter.

Åh sant! Jag har boxen hemma tillsammans med Descent-boxarna. Tack för påminnelsen. Synd bara att det aldrig fick så stor kommersiell framgång. Men fy katten vad svårt det blev på senare levlar. Men fasligt kul ändå.

Skrivet av Zalice:

Ooo, jag minns när man satt hos kompisar och spelade Descent och man satt som klistrad vid datorn när det kom ut. Den känslan att spela nya spel var mer intensiv än när man är äldre idag, tyvärr :/

Jag vet! Som ung vill jag spela nya spel hela tiden. Jag brukade bli helt uppslukad. Världen omkring mig försvann och jag var ett med spelet. Men jag prövade spela Descent igen för någon vecka sedan. Jag lyckades nästan uppnå samma intensivlitet.

Permalänk
Medlem

Jippie!

Snart kan man skicka "Farbror Grön" i plytet på sina vänner igen...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det borde ju passa bra för VR. Det här tiltandet när man svänger var ju lite lätt illamåendeframkallande redan för 20 år sedan när det kom.

Jag rekommenderar Descent 3: Secret Level 2... accelerationsfält, sätt på afterburnern, och glöm inte att rotera skeppet vilt...

Annars håller jag nog med om att de finns på GoG och funkar bra där om man behöver lite single player äkta 3D fix...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Star Citizen

Ett antal namn från Star Citizen, finns det en bakgrundshistoria här tro? Varför har de gått till ett nytt projekt?

Permalänk
Skrivet av Oblomov:

Ett antal namn från Star Citizen, finns det en bakgrundshistoria här tro? Varför har de gått till ett nytt projekt?

Chris ville att Eric skulle flytta från Austin till Los Angeles där han jobbar ifrån, då det alltid är lättare att ha ledningen nära till hands. Men vill man lämna eller flytta hela sin familj från en stad till en annan för ett jobb när man trivs väldigt bra där man bor. Ett brev från Eric skrivet för för 4 månader sen.
http://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/2lb9wb/eric_wing...

Att Michael Morlan lämnade var för att Wingmans Hangar byttes ut av Around the Verse, och han blev överflödig... kanske.
Varför Jason och Rob slutade vet jag inte men de kanske gillar en mindre produktion än vad SC blivit idag.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd

Jag älskade Descent. DX12 plz!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Projektet låter illa som fan. De verkar inte känna till en jota om Descent, ingen linux stöd, ingen SP, bara MP och där verkar de ha någon sorts ide om att ta betalt varje år.

Inget jag skulle satsa mina pengar på. Descent 1-3 finns på GOG. Klart billigare och man vet att man får ett bra spel i stället för massa DLCs och annat skit som det verkar vara fallet här.

Linux-stöd är det väldigt få som bryr sig om, så det kanske är du som inte kan ett jota om Descent?

Men du kan vara lugn. Eftersom de använder UE4 ska du nog se att de kommer släppa det på Linux också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vet inte varför, men jag retar mig verkligen när folk så uppenbart läser från ett manus. Blir lite som "här har vi verkligen tänkt igenom och skrivit ner vad vi tror vi behöver säga för att lura dig". Nu förstår jag att det inte är vad de är ute efter... men blir lite TV-Shop över det hela.

Hur kopplar man ett manus- att vara förberedd, enbart med att försöka lura någon. /facepalm

Permalänk

Hur...gamla minnen av åksjuka kom över mig 8-}
Fantastiskt spel var det dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Har aldrig spelat det men minns att det såg kul ut. Backat!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ingen singleplayer, inga pengar från mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Curik:

Linux-stöd är det väldigt få som bryr sig om, så det kanske är du som inte kan ett jota om Descent?

Men du kan vara lugn. Eftersom de använder UE4 ska du nog se att de kommer släppa det på Linux också.

Huvudsaken är att de har redan planer på hur de ska ta mer och mer betalt. Man vill ju inte låta SC ha alla pengar och leverera skit.

Permalänk
Avstängd

Jag har hört att många blev illamående av Descent men jag och brorsan blev aldrig illamående av det.

Det var knepigt att hålla koll på vart man i de komplexa tredimensionella tunnelsystemen.
Det fanns en inbyggd karta som man kunde få fram men även då tyckte jag det var knepigt.
Min bror hade dock en underlig förmåga att snabbt läsa kartorna och navigera i spatiala utrymmen.

Grymt att spela med en force-feedback joystick också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Projektet låter illa som fan. De verkar inte känna till en jota om Descent, ingen linux stöd, ingen SP, bara MP och där verkar de ha någon sorts ide om att ta betalt varje år.

Inget jag skulle satsa mina pengar på. Descent 1-3 finns på GOG. Klart billigare och man vet att man får ett bra spel i stället för massa DLCs och annat skit som det verkar vara fallet här.

Stöd för Linux är något jag verkligen vill se. Ångande singelplayer, läs detta saxat från FAQ:n för projektet:

Skrivet av Descent: Underground's FAQ - Kickstarter:

Will there be a Single Player Campaign
Yes, we have that on the roadmap, but it will come after the multiplayer, unless we reach it as a future stretch goal here. If you know our team, you know that we come from a pedigree of creating amazing Single player story driven campaigns, in games like Wing Commander, Starlancer, Conquest Frontier Wars, Star Wars - just so many - in the MP version we will have some robot single player action - but the true single player is so much more - and we can't wait to get started on that.