DNS-problem, kommer inte åt någon dnsserver

Permalänk

DNS-problem, kommer inte åt någon dnsserver

Idag kom jag inte ut på nätet. Hatar när det händer. Så är det dns som inte funkar?

PS C:\Users\Gubbe> nslookup sweclockers.com DNS request timed out. timeout was 2 seconds. Server: UnKnown Address: [ispns dns här] DNS request timed out. timeout was 2 seconds. ... *** Begäran till UnKnown orsakade timeout

Men då är det ju bara att använda en annan server? Nepp. Jag har testat googles dns såväl som en annan publik dnsserver.

PS C:\Users\Gubbe> nslookup sweclockers.com 8.8.8.8 DNS request timed out. timeout was 2 seconds. Server: UnKnown Address: 8.8.8.8 DNS request timed out. timeout was 2 seconds. ... *** Begäran till UnKnown orsakade timeout PS C:\Users\Gubbe> ping 8.8.8.8 Skickar ping-signal till 8.8.8.8 med 32 byte data: Svar från 8.8.8.8: byte=32 tid=19ms TTL=52 ...

Däremot kan jag ssh:a ut (via ip-adress), så trafiken funkar ju fint i övrigt, bortsett från dns. Jag fattar inte varför inte googles dns fungerar? Jag kör samma kommandon på ssh-burken och får svar från 8.8.8.8. Blockerar internetleverantören dns-trafik?

Permalänk
Medlem

Testa att sätta din routers LAN IP som DNS på din dator.
Kolla så att din router har minst en DNS, antingen från din ISP eller annan.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Vad har du för router, uppkoppling och ISP?
Visst kan router/ISP blockera DNS, men det är mindre troligt. Kan vara något strul hos din ISP kanske

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vad har du för router, uppkoppling och ISP?

Netgear FWG114p v2, bahnhof 100/10 via "framtidens bredband" eller vad det heter, stadsnätet i göteborg.

Skrivet av JenzA:

Testa att sätta din routers LAN IP som DNS på din dator.
Kolla så att din router har minst en DNS, antingen från din ISP eller annan.

Hm, det borde väl bli samma sak, ifall routern har en dnsserver? Men jag ska testa.

Lol, jag trodde jag blivit tokig när jag inte kunde hitta routern, innan jag kom ihåg att jag blev tvungen att köra firefox via proxy.

Tillägg: Nu hände allt på en gång. Det funkade att ställa in 8.8.8.8 i routern och använda den som dns. Tack för tipset! Strax därefter dog mina ssh sessioner och bahnhofs dns kom tillbaks.

Permalänk
Medlem

Det är ju någon typ av brandvägg du har som router. Så visst den skulle faktiskt kunna vara inställd på att inte tillåta egna DNS:er som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbjekeln:

I Blockerar internetleverantören dns-trafik?

Det tvivlar jag starkt på - det vore inte mycket till internettjänst.

Jag tror mer på att det är din router som strular.

Permalänk

Det stämmer att bahnhof inte blockerar dns-trafik, nu kommer jag åt alla jag försöker. Jag tror det var något tillfälligt fel uppströms eftersom routern har fungerat länge innan detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbjekeln:

Det stämmer att bahnhof inte blockerar dns-trafik, nu kommer jag åt alla jag försöker. Jag tror det var något tillfälligt fel uppströms eftersom routern har fungerat länge innan detta.

Det finns sällan så mycket som kan strula uppströms, där sitter routrar och switchar som inte bryr sig om vad du stoppar i paketen. De bryr sig inte om det är icmp eller dns som går som payload.

Möjligen skulle du kunna sitta bakom bahnhofs CGN (carrier grade NAT) och det är en utrustning som jobbar på applikationsnivå.
Börjar din WAN-ip på 100.?

Permalänk
Skrivet av madtop:

Börjar din WAN-ip på 100.?

Ja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbjekeln:

Då sitter du bakom deras CGN (kan vara bra att veta om du vill öppna portar) och då kan det ha varit den som strulade.

Permalänk

Intressant, det hade jag ingen aning om. Jag kanske är en av de lyckliga få, även om det inte direkt är nån fördel för kunden antar jag.