Hjälp med TeamSpeak3 server!

Permalänk
Medlem

Hjälp med TeamSpeak3 server!

Igår så började jag starta/hosta en TS3 server (gratis version med 32 platser) på en äldre dator hemma. Fungerade felfritt när jag fixat en UDP 9987 port osv, andra kunde joina servern, alltså inget strul. Problemet märkte jag idag då servern var nere, även om jag lät datorn stå på hela natten. Det visar sig att om ingen är inne i servern för att prata på ett tag (exakt hur länge har jag ingen aning om) så blir datorn (som agerar som server) disconnectad, alltså får jag den där gula trekanten med ett utropstecken på. När jag då startar t.ex Chrome så går den igång igen. Handlar det om att den går i något slags inaktivt läge? Varför gör den så? Är det kanske ett vanligt problem hos folk som är lite nybörjare med servers? Har i inställningar valt att den aldrig ska gå i strömsparläge, aldrig i någon typ av sömnläge osv.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Os?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Inaktiv

Nätverkskortet som går ner i vila kanske.
Går att ändra på i inställningar.

Permalänk
Medlem

Oj glömde nämna det. Datorn kör Windows 7 HP 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Oj glömde nämna det. Datorn kör Windows 7 HP 64bit

Är energiinställningarna inställda på "högprestanda" i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Nätverkskortet som går ner i vila kanske.
Går att ändra på i inställningar.

Hade kollat det innan, gick nu in via Enhetshanteraren och tog bort inställningen "tillåt Windows att stänga av den här enheten för att spara ström" kanske var den, letade väl på fel ställe. Väntar nu för att se om det blir någon skillnad!

Skrivet av Racka:

Är energiinställningarna inställda på "högprestanda" i datorn?

Yes!

Permalänk
Avstängd

Vad säger windows loggarna?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Efter ca 1-2 minuter av inaktivitet i servern (ingen pratar) så bryts kopplingen dit pga detta problem. Att stänga av olika typer av energispar fungerar inte. Kan det bero på att det är en USB nätverksadapter? Trodde inte den kunde ha något med det att göra då jag använt det tidigare utan sådana problem alls. Kan tyvärr inte använda kabel då det är slut på Ethernet portar i routern och jag har ingen direkt lust att lägga 400kr eller vad det kan kosta för en Switch. Några lösningar tro?

Skrivet av Neonodia:

Vad säger windows loggarna?

Windows loggar? Vilka menar du? Var svårt att hitta något som hade med det att göra.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det intresserar men jag fipplar lite med en teamspeak3 server http://178.62.215.119/ts (har ingen domän just nu) känn er fria att testa/använda.

Permalänk
Medlem

Problemet har nu blivit värre, datorns wifi adapter kan bryta anslutningen helt slumpartat nu, även om man är inne och snackar. Funderar på om jag kan på ett enkelt sätt göra om min gamla router till en Access Point/Switch för att få mer Ethernet portar, tips/hjälp vore fint!

Permalänk
Medlem

inte för att vara den men... en server som dels kör på wifi, samt ett klient OS vad är det för NIC i den?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

inte för att vara den men... en server som dels kör på wifi, samt ett klient OS vad är det för NIC i den?

Det är för att jag inte har tillräckligt med Ethernet portar och kan inte lägga flera hundra hur som helst på en switch. Men den får väldigt bra kontakt (100% på Wifi signalen hela tiden) det handlar mer om att den går i något viloläge helt slumpartat eller vad det nu är. Det är alltså en USB Wifi från Ebay, har dock en exakt likadan till en annan dator och den har inga problem. Använder Windows 7 eftersom det var det som var installerat från början och orkade inte byta, då TS3 inte kräver mycket osv. Så förutom att Wifi adaptern går i "viloläge" så fungerar allting prima, bra ljudkvalitet och så.