Acer Aspire 5551G - Black screen of death

Permalänk
Medlem

Acer Aspire 5551G - Black screen of death

Hejsan,

Laptopen har nu råkat ut för det ökända "black screen of death". Detta verkar vara vanligt förekommande bland laptops tydligen..

Datorn har fungerat perfekt fram till igår. Stängde av datorn normalt och när jag skulle använda den igen så är skärmen helt svart. Datorn startar igång, fläkt och DVD-läsare går igång men inget annat.

Följande felsökning har gjorts:
- Provat med extern skärm.
- Provat tekniken med att hålla inne powerknappen i X antal minuter. Följt alla guider till punkt och pricka...
- Plockat ur RAM och provat med olika kombinationer.
- Plockat ur HDD.
- Öppnat upp datorn och rensat på damm och skit.
- Tagit ut moderkortet och reflowat.
- Jag har INTE lyckats ta ur CMOS batteriet. Detta är fastlött på moderkortet tyvärr...

När jag granskade moderkortet så verkade det vara alldeles för lite kylpasta på CPU och GPU. Hade ingen kylpasta hemma så provade med tandkräm vilket bevisat skall fungera. Ingen förbättring dock..

Skall väl även nämna att jag lyckats få igång datorn vid ETT tillfälle av cirka 200 försök. Samma problem uppstod när den stängdes av igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kunnig. (Självediterad)

Något för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Hejsan,

Laptopen har nu råkat ut för det ökända "black screen of death". Detta verkar vara vanligt förekommande bland laptops tydligen..

Datorn har fungerat perfekt fram till igår. Stängde av datorn normalt och när jag skulle använda den igen så är skärmen helt svart. Datorn startar igång, fläkt och DVD-läsare går igång men inget annat.

Följande felsökning har gjorts:
- Provat med extern skärm.
- Provat tekniken med att hålla inne powerknappen i X antal minuter. Följt alla guider till punkt och pricka...
- Plockat ur RAM och provat med olika kombinationer.
- Plockat ur HDD.
- Öppnat upp datorn och rensat på damm och skit.
- Tagit ut moderkortet och reflowat.
- Jag har INTE lyckats ta ur CMOS batteriet. Detta är fastlött på moderkortet tyvärr...

När jag granskade moderkortet så verkade det vara alldeles för lite kylpasta på CPU och GPU. Hade ingen kylpasta hemma så provade med tandkräm vilket bevisat skall fungera. Ingen förbättring dock..

Skall väl även nämna att jag lyckats få igång datorn vid ETT tillfälle av cirka 200 försök. Samma problem uppstod när den stängdes av igen.

Du får inte ens en BIOS post?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Du får inte ens en BIOS post?

Ingen BIOS post nej! Helt svart skärm. Observera första bilden, dem indikatorerna ska normalt lysa. Antar att den första är vid läsning av HDD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Hejsan,

Laptopen har nu råkat ut för det ökända "black screen of death". Detta verkar vara vanligt förekommande bland laptops tydligen..

Datorn har fungerat perfekt fram till igår. Stängde av datorn normalt och när jag skulle använda den igen så är skärmen helt svart. Datorn startar igång, fläkt och DVD-läsare går igång men inget annat.

Följande felsökning har gjorts:
- Provat med extern skärm.
- Provat tekniken med att hålla inne powerknappen i X antal minuter. Följt alla guider till punkt och pricka...
- Plockat ur RAM och provat med olika kombinationer.
- Plockat ur HDD.
- Öppnat upp datorn och rensat på damm och skit.
- Tagit ut moderkortet och reflowat.
- Jag har INTE lyckats ta ur CMOS batteriet. Detta är fastlött på moderkortet tyvärr...

När jag granskade moderkortet så verkade det vara alldeles för lite kylpasta på CPU och GPU. Hade ingen kylpasta hemma så provade med tandkräm vilket bevisat skall fungera. Ingen förbättring dock..

Skall väl även nämna att jag lyckats få igång datorn vid ETT tillfälle av cirka 200 försök. Samma problem uppstod när den stängdes av igen.

Det ska inte vara för mycket kylpasta utan lagom mycket
Kan vara lite vad som helst faktiskt. Bärbara har en förmåga att gå sönder, dels av värme som gör så delar åldras, lödningar lossar lite även stötar och vårdslös hantering skyndar på processen.

Testat med nytt batteri, haft i laddaren någon timme innan du provat att starta datorn? Kan ju testa utan HDD och DVD och se om det finns liv i den, kan ju vara defekt HDD som gör att den inte startar.

Skrivet av Robin1:

Något för dig?

Tyvärr trigga du inte citat funktionen (men hamna hos din tråd av en slump):) kommer funka bättre i nästa version av swec

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det ska inte vara för mycket kylpasta utan lagom mycket
Kan vara lite vad som helst faktiskt. Bärbara har en förmåga att gå sönder, dels av värme som gör så delar åldras, lödningar lossar lite även stötar och vårdslös hantering skyndar på processen.

Testat med nytt batteri, haft i laddaren någon timme innan du provat att starta datorn? Kan ju testa utan HDD och DVD och se om det finns liv i den, kan ju vara defekt HDD som gör att den inte startar.

Tyvärr trigga du inte citat funktionen (men hamna hos din tråd av en slump):) kommer funka bättre i nästa version av swec

Haha det var då attans! Tur att du ramlade in ändå

Japp, provat utan HDD och DVD.. Provat med enbart laddare, enbart batteri, ja i princip allt! Känns ju väldigt märkligt då detta verkar vara ett återkommande problem för många laptops. Måste ju finnas någon anledning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Haha det var då attans! Tur att du ramlade in ändå

Japp, provat utan HDD och DVD.. Provat med enbart laddare, enbart batteri, ja i princip allt! Känns ju väldigt märkligt då detta verkar vara ett återkommande problem för många laptops. Måste ju finnas någon anledning?

Prova sätt in en extern skärm, det brukar finnas knappkombinationer på själva laptopen för att swticha emellan inbyggd/extern eller klona.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Prova sätt in en extern skärm, det brukar finnas knappkombinationer på själva laptopen för att swticha emellan inbyggd/extern eller klona.

I första posten står det vad jag redan provat. Har tyvärr inget med det att göra!

Permalänk
Medlem

kanske du kan pröva detta .
https://www.youtube.com/watch?v=0OkAwxcJ1Ms

Vad du ska döpa om din bios till får du googla lite

edit : Döp XEWxx214.fd(din senaste bios) till BIOS.FD eller zg5ia32.fd . zg5ia32.fd är samma som i videon så det stämmer säkert bra med det ...
men som sagt kolla upp noga så att det stämmer . kolla bara första möjliga sökning själv

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

kanske du kan pröva detta .
https://www.youtube.com/watch?v=0OkAwxcJ1Ms

Vad du ska döpa om din bios till får du googla lite

edit : Döp XEWxx214.fd till BIOS.FD eller zg5ia32.fd . zg5ia32.fd är samma som i videon så det stämmer säkert bra med det ...
men som sagt kolla upp noga så att det stämmer . kolla bara första möjliga sökning själv

Har sett det där också, men kommer alltså inte in i BIOS alls

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Har sett det där också, men kommer alltså inte in i BIOS alls

Skickades från m.sweclockers.com

Du tar ju en annan dator och laddar ner senaste bios filen som du döper om och lägger på usb sticka . gör precis som i videon . sen stoppar du i usb minnet i din laptop och håller in dessa två knappar som i videon och trycker på power knappen

ladda ner bios senaste för din modell
http://www.acer.se/ac/sv/SE/content/drivers

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

Du tar ju en annan dator och laddar ner senaste bios filen som du döper om och lägger på usb sticka . gör precis som i videon . sen stoppar du i usb minnet i din laptop och håller in dessa två knappar som i videon och trycker på power knappen

ladda ner bios senaste för din modell
http://www.acer.se/ac/sv/SE/content/drivers

Det förstod jag. Men tyvärr så funkar det inte!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Det förstod jag. Men tyvärr så funkar det inte!

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ett vanligt usb minne ? Inte sånt där minikorts minne .

Har du formaterat ditt usb minne i fat filformat ? inte ntfs eller fat32 utan fat .

om inte så testa med det . pröva fler gånger .kan ta tid på vissa har jag fattat det som
döp om bios filen till zg5ia32.fd
ps: kopiera bara FLASHIT.EXE filen + biosfilen till usb minnet

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Haha det var då attans! Tur att du ramlade in ändå

Japp, provat utan HDD och DVD.. Provat med enbart laddare, enbart batteri, ja i princip allt! Känns ju väldigt märkligt då detta verkar vara ett återkommande problem för många laptops. Måste ju finnas någon anledning?

Ja största anledningen är kompakt format och damm ihop med kylarna brukar vara underdimensionerade.
Så värmen är det som dödar kretsar, ska man gå efter det som skrivits i en annan tråd att materialet vandrar med strömmen som sant är det ytligare en felorsak (dessa ihop är ingen bra combo).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar