Förslag på slutet vattenkylningspaket till i7 4790K som skall klockas

Permalänk

Förslag på slutet vattenkylningspaket till i7 4790K som skall klockas

Hej Alla,

Jag ska bygga nytt innanmäte, och i samband med det gå från luft till vatten på proppen.. i hopp om svalare innandöme.
Jag har idag en 4770K med en Noctua NH-U12S med dubbla fläktar som fungerar bra. För någon månad sedan skaffade jag SLI (2xGTX780) och eftermarknadskylarna verkar höja tempen i chassit. Så idén är att ta en billig väg för att göra chassit iaf lite svalare/tystare genom att köra vatten på den nya proppen. Som jag vill klocka så den aldrig flaskar min SLI. Så till frågorna:

1. Kommer idén ovan att göra någon skillnad öht?
2. Vilket paket skall jag köpa för effektiv och OC-säker kylning? (H110i GT kanske?)
3. Var placerar man radiatorn förslagsvis? (har ett FD Define R4 "proppat" med Noctua chassi-fläktar)
4. Hur mycket kan man klocka upp 4790K utan att ligga på den där extrema gränsen?

PS. Jag kommer byta mobo till ett Z97, och snabbare minnen som jag hoppas kunna klocka också.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

1. Saken är ju att mer energi=mer värme. Jag tolkar att du säger att du skaffade SLI som att du tidigare bara hade ett kort. Det betyder ju att du nu har X mer Watt i värme som du måste bli av med. Bra ventilation är nog det absolut bästa här. Du verkar ju dock ha bra luftflöde

Citat:

(har ett FD Define R4 "proppat" med Noctua chassi-fläktar)

2. Vad jag läst ska H110i GTX vara sjukt bra. Dock finns den ju inte att köpa i sverige än. Själv kör jag med Cooler Master 280L med utbytta fläktar. När jag köpte det för ca 9 månader sedan var det bland det bästa som fanns, och det har väl inte kommit så mycket som slår det förutom H110:an.

3. För bästa kylning vill du dra in luft utifrån, genom radiatorn, så att den får så kall luft som möjligt. För bästa luftflöde igenom Chassit skulle jag sätta den i fronten. Kika in min guide om hur du ordnar detta som jag slängde ihop tidigare ikväll (Vilken skön tillfällighet)
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

4. Denna fråga överlåter jag till någon som sitter på Processorn. Kika in överklockningsforumet annars. Där finns nog mycket nyttigt om den processorn.

En snabb googling https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp... Verkar visa att de flesta trycker upp dom till strax under 5 ghz utan några större problem. Så lägger du dig på en 4.5 så ska du nog inte ha några problem alls.

Permalänk
Medlem

Vill du vara riktigt brutal så tar du och sätter t.ex en Cooler Master 280 L som jag visar i guiden, men sen trycker du dit 2 fläktar på insidan också.

Sätt 2 utblås fläktar i toppen (värme stiger) och en i bakkanten.

4 inblås igenom radiator +3 utblås så ska du nog även se till att surra fast datorn i marken så den inte lyfter