Råkade installera 32-bit, extralagrings utrymme

Permalänk

Råkade installera 32-bit, extralagrings utrymme

Har två frågor.

1. Jag råkade installera Ubuntu mate 32-bit på mitt 64bit system har 8gig ram i5 4670k hur stor roll prestanda mässigt spelar det om jag bara surfar och kollar film? Hur stor roll skulle det spela om jag vill spela te.x CS:GO

2. Kan jag partitiona en bit från min andra hårdisk och använda som lagrings disk i linux?
Förklaring: Jag har 1 SSD på 120gb där jag har windows och ubuntu mate. Har 16gig till ubuntu så kan inte direkt installera något spel eller tanka mycket. Så jag undar om jag kan använda min andra hårddisk som lagrings disk i linux. Den ligger på 750gb använder den i windows som lagrings disk men skulle vilja partitiona kanske 200gb och använda i linux, är det möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagharenhest:

Har två frågor.

1. Jag råkade installera Ubuntu mate 32-bit på mitt 64bit system har 8gig ram i5 4670k hur stor roll prestanda mässigt spelar det om jag bara surfar och kollar film? Hur stor roll skulle det spela om jag vill spela te.x CS:GO

2. Kan jag partitiona en bit från min andra hårdisk och använda som lagrings disk i linux?
Förklaring: Jag har 1 SSD på 120gb där jag har windows och ubuntu mate. Har 16gig till ubuntu så kan inte direkt installera något spel eller tanka mycket. Så jag undar om jag kan använda min andra hårddisk som lagrings disk i linux. Den ligger på 750gb använder den i windows som lagrings disk men skulle vilja partitiona kanske 200gb och använda i linux, är det möjligt?

1. Du kan inte använda mer än 4gb ram i 32-bit så om du vill fullt utnyttja dina 8 gb så får du ominstallera till 64-bit, dock ingen stor prestanda skillnad om du bara surfar eller kollar på film.

2. Du ska kunna komma in i din andra hårddisk utan problem med ubuntu. Du ska inte behöva partitionera något, dock kommer du nog inte kunna installera något utan att bara använda den som lagring. Om du vill komma in i din ubuntu partition från windows måste du ladda ner http://sourceforge.net/projects/ext2fsd/

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär inte påverka prestandan på det du nämner men ska du köra många saker samtidigt eller mer minneshungriga program så är det bra med 64 bit, det är ju inte heller så svårt att installera om med 64 bit...
Handlar det om ren lagring och inget mer avancerat så kan du troligen köra disken direkt utan att behöva partitionera den, prova så ser du. Linux är skapligt bra på att hantera ntfs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svaren, går det att fixxa så att jag kan installera program i linux på HDDn eller funkar den enbart för lagring?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jagharenhest:

Tack för svaren, går det att fixxa så att jag kan installera program i linux på HDDn eller funkar den enbart för lagring?

Ska du installera program på den under linux bör du inte använda en ntfs partition utan då bör man använda nått linuxfilsystem och då bör man ha en separat partition.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack så mycket för alla svar, kommer nog installera 64bit iallfall det kittlar inte helt rätt det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

1. Du kan inte använda mer än 4gb ram i 32-bit så om du vill fullt utnyttja dina 8 gb så får du ominstallera till 64-bit, dock ingen stor prestanda skillnad om du bara surfar eller kollar på film.

2. Du ska kunna komma in i din andra hårddisk utan problem med ubuntu. Du ska inte behöva partitionera något, dock kommer du nog inte kunna installera något utan att bara använda den som lagring. Om du vill komma in i din ubuntu partition från windows måste du ladda ner http://sourceforge.net/projects/ext2fsd/

Fel, det går visst att använda mer än 4gb ram. Linux stöder PAE, finns även i windows men bara i vissa utgåvor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av egon2003:

Fel, det går visst att använda mer än 4gb ram. Linux stöder PAE, finns även i windows men bara i vissa utgåvor.

Korrekt, jag kör en maskin med 8 GB RAM så själv. I Debianbaserade distributioner får man in en sådan kärna genom att installera exempelvis `linux-image-686-pae`. Det går att byta sömlöst från en 32-bitskärna utan PAE till en med PAE.

Däremot är det betydande arbete att migrera ett helt system från 32-bitars till 64-bitars, även om det går i både teori och praktik. Om det inte gäller extremt speciella omständigheter så rekommenderas det dock starkt att bara installera om rasket, då det troligen är mindre arbete.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Här har ni bra en bra tråd om att "göra om" 32-bit till 64-bit http://askubuntu.com/questions/81824/how-can-i-switch-a-32-bi...

Men som sagt bättre och smidigare att bara installera om hörde någonstans att man bara kan boota från 64-bits skivan och sen välja reinstall så behåller man allt istället för att ta bort partionen, testade tyvärr inte det.