Nytt grafikkort till min dator, tips behövs

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort till min dator, tips behövs

Min dator ser just nu ut såhär:

-Intel Core i7-4770K - 8 trådar / 3,5GHz (3,9GHz Turbo) / 8MB / Socket 1150
-ASUS GeForce GTX 760 2GB DirectCU II OC (GTX760-DC2OC-2GD5)
-G.Skill Ares 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz (F3-1600C9D-16GAR) (2x8GB)
-Kingston 120GB SSDNow Series SATA III 2.5" (SV300S37A/120G)
-Seagate Intern Hårddisk Barracuda 2TB (64MB / 7200RPM) (ST2000DM001)
-ASUS Z87-A - ATX / Z87
-Corsair Hydro H70
-Corsair PowerSupply (PSU) CX 750M 750W

Precis fått GTA V i födelsedagspresent av frugan, snart kommer även The witcher 3 som är ett av de spel jag ser fram emot mest detta år...
Ni ser nog vart problemet ligger, mitt grafikkort är ju inte det bästa. Fungerar väl hyffsat i BF4 och COD AW som jag spelar mycket, men installerar GTA V nu och lär väl inte direkt kunna köra på så höga inställningar. Inte heller i The witcher 3.

Jag är väldigt kluven hur jag ska göra, skulle ju sitta så fint med ett nytt grafikkort nu så man kan få njuta av spelen i höga grafikinställningar, men samtidigt så kommer ju 980ti och AMD:s 300-serie antagligen efter sommaren. Var först inställd på ett 970, men läste såklart i sista sekund om minnesproblemet. Tänkte först då vänta tills AMD 390x men verkar ju komma efter sommaren nu, plus att jag då hellre skulle skaffa 980ti då jag alltid varit nöjd med nvidas kort. Men samtidigt så är jag inte speciellt sugen på att lägga över 6000kr eller vänta så länge heller. Vill ju egentligen bara köpa ett bra kort som håller 2-3år iaf.

Vad tusan ska man göra? Ska man slå till på gtx980 eller ska man köra på ett 290x som är billigare och istället tänka att jag uppgraderar om 1-2år istället.
Mycket svammel blev det nu, men då förstår ni kanske också vilken "ångest" jag har just nu:P

Ska nämnas också att jag spelar på en ASUS VG248QE och är jättenöjd och kommer garanterat inte skaffa en ny skärm på några år. Känner mig nöjd med den och eftersom jag spelar 50% konsol och 50% pc så känner jag inte det intresset för en ny skärm på ett bra tag då 1080p duger fint. Men man ska ju aldrig säga aldrig iofs.

Vad skulle ni satsat på i detta läget?

Permalänk
Medlem

Ett beg R9 290 som du säljer av sen

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Wescan:

Min dator ser just nu ut såhär:

-Intel Core i7-4770K - 8 trådar / 3,5GHz (3,9GHz Turbo) / 8MB / Socket 1150
-ASUS GeForce GTX 760 2GB DirectCU II OC (GTX760-DC2OC-2GD5)
-G.Skill Ares 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz (F3-1600C9D-16GAR) (2x8GB)
-Kingston 120GB SSDNow Series SATA III 2.5" (SV300S37A/120G)
-Seagate Intern Hårddisk Barracuda 2TB (64MB / 7200RPM) (ST2000DM001)
-ASUS Z87-A - ATX / Z87
-Corsair Hydro H70
-Corsair PowerSupply (PSU) CX 750M 750W

Precis fått GTA V i födelsedagspresent av frugan, snart kommer även The witcher 3 som är ett av de spel jag ser fram emot mest detta år...
Ni ser nog vart problemet ligger, mitt grafikkort är ju inte det bästa. Fungerar väl hyffsat i BF4 och COD AW som jag spelar mycket, men installerar GTA V nu och lär väl inte direkt kunna köra på så höga inställningar. Inte heller i The witcher 3.

Jag är väldigt kluven hur jag ska göra, skulle ju sitta så fint med ett nytt grafikkort nu så man kan få njuta av spelen i höga grafikinställningar, men samtidigt så kommer ju 980ti och AMD:s 300-serie antagligen efter sommaren. Var först inställd på ett 970, men läste såklart i sista sekund om minnesproblemet. Tänkte först då vänta tills AMD 390x men verkar ju komma efter sommaren nu, plus att jag då hellre skulle skaffa 980ti då jag alltid varit nöjd med nvidas kort. Men samtidigt så är jag inte speciellt sugen på att lägga över 6000kr eller vänta så länge heller. Vill ju egentligen bara köpa ett bra kort som håller 2-3år iaf.

Vad tusan ska man göra? Ska man slå till på gtx980 eller ska man köra på ett 290x som är billigare och istället tänka att jag uppgraderar om 1-2år istället.
Mycket svammel blev det nu, men då förstår ni kanske också vilken "ångest" jag har just nu:P

Ska nämnas också att jag spelar på en ASUS VG248QE och är jättenöjd och kommer garanterat inte skaffa en ny skärm på några år. Känner mig nöjd med den och eftersom jag spelar 50% konsol och 50% pc så känner jag inte det intresset för en ny skärm på ett bra tag då 1080p duger fint. Men man ska ju aldrig säga aldrig iofs.

Vad skulle ni satsat på i detta läget?

Du kanske även funderar på om agget borde bytas med. Men om det rullar utan strul med datorn i 3 år får du vara glad.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Med tanke på att mitt 770 kör spelet på high/veryhigh i 1440p (med en del grejer avstängda) i solid 50 fps så tror jag ditt 760
duger bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ett beg R9 290 som du säljer av sen

Gillar inte att köpa begagnat egentligen:P Tycker det är smidigare och bättre att köpa i butik/webshop, kanske få tag i ett returexemplar. Men kanske bättre gå upp på 290x, drar iväg lite mer men kanske håller lite längre.

Skrivet av Broken-arrow:

Du kanske även funderar på om agget borde bytas med. Men om det rullar utan strul med datorn i 3 år får du vara glad.

Har fungerat i 2år men får väl hoppas det håller ett tag till, har ju hört en del strul. Men tuffar på en så länge iaf:P

Skrivet av SeeKer3Million:

Med tanke på att mitt 770 kör spelet på high/veryhigh i 1440p (med en del grejer avstängda) i solid 50 fps så tror jag ditt 760
duger bra.

Jo det kanske kommer rulla på hyffsat(tar sin tid att installera), men har ju det på Xbox one och vill ju gärna spela det med lite extra lullull på då, så skulle ju va fint med ett nytt grafikkort. Men fungerar ju säkert så länge. Men osäker på hur det kommer rulla på The witcher.

Duger väl säkert så länge tills de nya korten dyker upp. Men segt att vänta under sommaren när man då har två spel man vill kunna lira på högre inställningar. Men går ju såklart att vänta, men 980ti lär väl gå på en 8k, känns som 6k verkligen är smärttröskeln.

Sitter dock och är köpsugen på ett asus 980 strix på netonnet, de enda som fortfarande ligger på 5990kr. Har ju en värdecheck på 200kr och så får man the witcher 3 gratis, så tekniskt sett så blire ju bara 5400kr Men mycket för det kortet ändå kanske, betalar man den summan vill man ju ha ett kort som håller på höga inställningar i 2-3år.

Eller om man kör på ett 290x och har det tills nästa 1000-serien eller va den nu kommer heta från nvida kommer..... Denna beslutsångest! Hade ju varit så lätt om det inte vore för minnehanteringsknaset på 970.. Hade jag suttit med ett fint kort nu!

Permalänk
Medlem

Nvidia: Vill du vara säker ett tag framåt så måste du ju punga upp ~6k för ett GTX 980.
AMD: Som vanligt när en ny krets står för dörren(fiji R9 300-serie) så får man ju välja mellan att köpa ett billigt nuvarande generation eller vänta på det nya. Ska du köpa ett nuvarande så ta det mest prisvärda r9 290:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
Knappt nån skillnad i prestanda i jämförelse med 290X:http://www.sweclockers.com/artikel/20336-snabbtest-grafik-och...

Håller med att det är svårt.....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Jag drog till netonnet, saphire 290 hade det precis sålts det sista utav. Stod och kollade på asus 290x, men har man ju inte hört så bra om heller. Sneglade på GTX 980, men kände bara: Fan slut på detta velande nu, slår till på det kort jag först var sugen på, så blev ett EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+. Med värdecheckar så fick jag ned det till 3290kr. Min tanke med det var att jag kände att jag har detta kort tills nästa generation nvida kommer, då är det nog lite lättare att sälja ett nvidakort ifall någon behöver sli elller så är tanken att min lillebror(11år) som fick en msi nightblade i julklapp får ta över det som en present, nå mer krävande än så behöver inte han. Men har testat GTA V samt lite andra spel snabbt, en del skillnad mot mitt 760 hehe:) Är nöjd hittils iaf! Mindre nöjd är väl frugan som får spendera kvällen själv framför tv:n.

Tack iaf för tipsen och så.