Hur många kilo kan jag tappa från 1juni till 15juni?

Permalänk
Medlem

Jag tror att ts inte ska oroa sig så mycket över vad vågen säger. Jag är kortare än ts och väger mer men har ändå fyra översta magrutorna synliga. Jag tror knappast att ts är så pass fet att det utgör en hälsorisk för honom. Satsa på att bygga mer muskler istället så kommer du gå ner i fettprocent med tiden.

Annars, om du verkligen vill se hur mycket du kan gå ner i vikt på två veckor så kör en stenhård diet och en vätsketömning a'la bodybuildingstyle. Då kommer du nog rasa omkring 10kg eller mer men du kommer gå upp 8-9kg direkt efter och du kommer att må skitdåligt under dom två veckorna och ett tag efteråt också.

TL;DR 86kg på 183cm är ingen hälsofara.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Fast protein triggar ju insulin, allra helst om man äter stora mängder. Vad är poängen med att undvika kolhydrater då? Låter som en belastning av njurar utan att man för den delen får vinsterna av low carb. Sämsta av båda världar liksom.
Ser verkligen ingen nackdel med att istället helt dissa kolhydrater och byta ut överflödigt protein mot fett. Finns ju ingen vinst med att trycka i sig mer protein än vad som behövs för att kroppen ska bygga muskler optimalt ändå. Men med mindre protein och byta ut det och kolisarna mot fett ger mindre last på njurar, man slipper insulinhöjningen, får långvarigare blodsocker, man kan till och med köra kalorirestriktion genom att hoppa måltider utan negativa effekter på det.

man undviker kolhydrater för det blir mindre energirik mat som går in = får enklare ett underskott av energi så man går ner i vikt och proteinet håller en mätt längre vilket hjälper till mot hunger känsla och på en kalorisnål diet så vill kroppen äta muskler vilket proteinet + träning förebygger sen är det ganska enkelt att köra en blandad välsmakande kost men man ska såklart dricka rätt mycket vatten som du är inne på pga kosten ger högre belastning på njurar men inte så det är en fara

tar man tex lchf så äter man inte kalorier för att kroppen inte ska ta upp energin och det blir ganska ensidig kost men båda sätten funkar och jag gillar låg kcal hög protein mer

så med mina 185cm och 83 kg behövs snart en kur så man får sommar kroppen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

@Ghost93:

Precis börjat idag igen för att tesrta hur detta funkar, hade ett uppehåll på två veckor. tog det inte så seriöst inan men ska ändra på et och ska testa hur det går

Jag är på samma sits som dig eller nästan. Min målsvikt är 8 kilo i dessa två månderna då jag är klar med gymnasikurser och börjar tar tag i med träningen. Kommer förmodligen tappar vätskan i första veckan och framöver är det början till mitt mål. Väger nu 90 kilo och är 181.5cm lång

Jag försöker ligga 2000-2500 kalorier men tyvärr gränsen hamnar i mellan 1700-2000kcal eftersom jag tappar förmågan att känna känslor. Fick diagnosen alexitymi och ändå försöker ja klargöra allt för att kunna köttar in mig mat ett måste.

Mitt träningschema går ut på 5 morgonspromenader och Starting Strength pass, dock jag ska säga att äta fem måltider om dagen är enda alternativ än lata diet som LCHF i och med detta ge ett bra insats för dem som är diabetiker.

Permalänk
Medlem

Skrämmande tråd, folk rekommenderar snabbdieter, värdelösa piller som är idiotiska och hetsträning.

Inte undra på att vi är mästare på jojobantning med sådana ideer lol.

Gå ner i vikt korkat är inte så svårt, ät ett äpple om dagen, funkar de för hollywood så why not huh, hf

Permalänk
Medlem

Ska man nå en bestående viktnedgång gäller det att ändra sina vanor och sedan fortsätta med dessa nya vanor resten av livet. Funkar ju inte med en tillfällig diet och sedan återgå i gamla vanor för då går man ju upp i vikt igen till samma som innan. Ganska självklart kan man tycka men många verkar tro att man kan dieta tillfälligt och sedan så är problemet löst.

Men ni som kör 5:2, har ni tänkt köra detta resten av livet? Om inte, hur har ni tänkt att behålla den lägre vikten när ni avslutar 5:2? Och i så fall varför inte köra på "behålla lägre vikt" metoden ni tänkt använda redan från början så slipper ni vänja om er med nya vanor ytterligare en gång?

Permalänk
Medlem

Vill man gå ner i vikt så är det bara att äta mindre. Cikra 500 calorier mindre än vad man behöver brukar man rekommendera när man gå ner. Då går man ner cirka 0,5-1kg i veckan. Dagsbehovet varierar från person till person men det finns räknare på nätet som kan ta fram ditt ungefärliga behov.

Här hitta jag en sida där man kan räkna ut behovet: http://www.bmiraknaren.se/rakna-ut-energibehov.aspx

Permalänk
Medlem

"Haft ett uppehåll på två veckor" och gått upp i vikt? Jag har haft ett uppehåll från träningen i cirka 10 år, har inte gått upp i vikt Dock har jag ett ganska så fysiskt krävande arbete.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Vill man gå ner i vikt så är det bara att äta mindre. Cikra 500 calorier mindre än vad man behöver brukar man rekommendera när man gå ner. Då går man ner cirka 0,5-1kg i veckan. Dagsbehovet varierar från person till person men det finns räknare på nätet som kan ta fram ditt ungefärliga behov.

Här hitta jag en sida där man kan räkna ut behovet: http://www.bmiraknaren.se/rakna-ut-energibehov.aspx

Och det är just sådant där som inte fungerar för en hälsosam och långsiktig viktnedgång. Det där kräver diciplin och man faller snabbt tillbaka i gamla vanor. Typisk pendlingsbantning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och det är just sådant där som inte fungerar för en hälsosam och långsiktig viktnedgång. Det där kräver diciplin och man faller snabbt tillbaka i gamla vanor. Typisk pendlingsbantning.

Vad menar du att fungerar då?

Personligen använder jag vågen istället för att räkna kalorier. Går vikten nedåt vet jag att jag har kaloriunderskott. Ligger vikten stilla har jag balans. Går vikten upp så har jag överskott. Sedan om man vill gå ner just 0,5 kg per vecka så stämmer det att man har ett underskott på 500 kalorier per dag i genomsnitt. Men istället för att räkna på allt man äter så ändrar man sina vanor ett steg i taget tills man märker att vikten börjar gå nedåt och så anpassar man vanorna utefter detta.

Funkade för mig, gick som sagt ner 28 kg under 1 års tid och har legat kvar på nya lägre vikten i 1,5 år nu. Nya vanor är nyckeln för att lyckas och man måste behålla de nya vanorna för all framtid för att behålla vikten och hälsan. Min hälsa är bättre (mycket tack vare att jag motionerar regelbundet) och livet känns lättare på flera sätt.

Jag kombinerade ändrade matvanor med ökad motion så det är inte enbart "äta mindre" i mitt fall. Tror att motionen gav minst halva viktnedgången och det är också motionen som mestadels gör att jag kan behålla min nya lägre vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och det är just sådant där som inte fungerar för en hälsosam och långsiktig viktnedgång. Det där kräver diciplin och man faller snabbt tillbaka i gamla vanor. Typisk pendlingsbantning.

Va? Hur kan det vara ohälsosamt att gå ner 0,5kg i veckan? Du äter normalt bara att kalori-intaget ligger ca 500 under ditt behov. Klart det krävs diciplin med kaloriräkning men det kommer gå av sig själv efter ett tag. Vad är ditt förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Vill man gå ner i vikt så är det bara att äta mindre. Cikra 500 calorier mindre än vad man behöver brukar man rekommendera när man gå ner. Då går man ner cirka 0,5-1kg i veckan. Dagsbehovet varierar från person till person men det finns räknare på nätet som kan ta fram ditt ungefärliga behov.

Här hitta jag en sida där man kan räkna ut behovet: http://www.bmiraknaren.se/rakna-ut-energibehov.aspx

Jag har likt dig sett "500kcal" på många ställen, men det är mycket bättre att säga 10%. 500kcal är totalt vansinnigt för vissa, typ små stillasittande tjejer exempelvis.

Skrivet av Aleshi:

Och det är just sådant där som inte fungerar för en hälsosam och långsiktig viktnedgång. Det där kräver diciplin och man faller snabbt tillbaka i gamla vanor. Typisk pendlingsbantning.

Jag antar att du är ute efter ändrade vanor, som gör att man kan hålla en lägre vikt utan att räkna kalorier.
Då vill jag bara säga att det ena inte utesluter det andra.

Skrivet av PeanutPowerz:

Va? Hur kan det vara ohälsosamt att gå ner 0,5kg i veckan? Du äter normalt bara att kalori-intaget ligger ca 500 under ditt behov. Klart det krävs diciplin med kaloriräkning men det kommer gå av sig själv efter ett tag. Vad är ditt förslag?

Baserat på tidigare inlägg antar jag att Aleshi är ute efter ändrade vanor som idealt gör att man blir tillfredsställd av färre kalorier utan att behöva räkna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag har likt dig sett "500kcal" på många ställen, men det är mycket bättre att säga 10%. 500kcal är totalt vansinnigt för vissa, typ små stillasittande tjejer exempelvis.

500 kcal för en liten tjej är naturligtvis att ta i, men är man liten kanske man inte ska storsatsa på att gå ner. 10% mindre (2500->2250, 3000->2700) tycker jag är för liten skillnad. Men såklart om man kan hålla det långsiktigt är det ju fortfarande bra.

Permalänk

Kanske lite sen på bollen (och kanske inte så mycket riktat till TS, utan mer till andra personer i tråden) men tänkte ändå skriva.

Augusti 2009 gick jag upp på vågen och den visade 119,8 kg (jag är 184cm typ och 2009 var jag 26 år).
Hade ingen aning om läget själv, även om jag störde mig på att knappen på mina jobb-byxor allt som oftast gick sönder.

I samband med detta slutade jag helt med min frukost sen 20 år (mackor och oboy), fortsatte i stället med endast mackor och kaffe.
Jag la även helt av med Findus-maten (jobbade på Konsum, så det slank allt som oftast med en kexchoklad + Cola Zero vid varje måltid) och började istället att ha med mig matlådor med varierande mat, ibland typ Mamma Scans och makaroner, men det kanske ändå var bättre än Findus-maten, vad vet jag...
Klippte all användning av Coca Cola samt gav mig ut på lite kortare promenader och slutade helt med godis. Efterhand gjorde detta att jag landade på drygt 100kg, mellan 103 och 105 kanske, beroende på tillfälligheter.

Eftersom jag aldrig varit en person som gillat att gå på gymmet så stannade vikten där, även om det slank ner en pizza + cola då och då.

För ett år sen började jobbet (bytt bransch, sitter vid datorn hela dagen numera) en friskvårdssatsning och eftersom mitt BMI hamnade på rött fick jag frågan om jag ville vara med. Jag tackade ja och fick en personlig coach som med ännu bättre frukost (havegrynsgröt med kanel eller yoghurt och cashewnötter + banan), började äta lite mindre portioner och fortsatte med en kvällspromenad (har hund så det har jag gratis) har jag nu tagit mig ner till drygt 90 kg.

Verkligen ingen snabb-bantning för Beach2015 eller liknande eftersom jag hållit på i snart 6 år, men min poäng var att man kan klara sig ganska bra med hyfsat små medel. Jag försöker att hålla mig hyfsat sockerfri (godis/kakor/etc) i veckorna, men om det är nåt speciellt så unnar jag mig lite. Jag gillar även grillat med en öl och Lohmanders Bearnaise men eftersom mina små ändringar tillåter mig till att "fuska" utan att det märks så håller jag mig runt mina drygt 90 kg.
Ser man till BMI så är det ju fortfarande över gränsen, men huvudsaken är väl att jag känner mig väldigt mycket piggare och nöjdare med mig själv. Sen tror jag att om jag hade vägt typ 80kg så hade jag nog sett väl smal ut, mina lår är tendens till "big-boned" (Cartman quote) så jag kan nog inte göra så mycket mer. Men kanske ska sikta på under 90 i alla fall.

Så, försök att börja göra små ändringar som folk redan skrivit, så kommer det ge resultat. Jag vet hur svårt det är, men kommer man väl igång så tror jag att det är lättare att hålla sina regler.

That's all folks!

Permalänk
Medlem

Är 188cm och vägde 89 kg förra året. Var väl egentligen inte fet, men kände att jag kunde gå ner lite i fettmassa i alla fall för att se mer "rippad" ut.
På ungefär 2,5 månad gick jag ner 14kg, dvs lite mer än 1 kg i veckan. Träningen gick ut på att köra mycket cardio (konditionsträning) och även lyfta en del. (70% av passet gick åt cardio).
Sen gav jag mig fan på att äta kalorisnål mat. Svälte inte mig själv utan åt tills att jag kände mig nöjd. Maten bestod mestadels av kyckling och ris (vilket jag förövrigt älskar alla dagar i veckan hehe) och vatten som dricka. Kostrådgivare kanske inte håller med om att det är det optimala sättet att äta alla dagar i veckan, men jag mådde bra och det funkade.

EDIT: Sen har jag åh andra sidan alltid hållit på med sport, så jag har inte svårt för att ut och röra på mig.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hcz:

En viktig sak att tänka på ät att inte ligga på för stor underskott/dag för då går kroppen in i lågförbränning och du kommer inte att gå ner iaf. Att äta Aminosyror som BCAA hjälper att behålla en högre förbränning även när man ligger på underskott.

Till maten är mitt tips att dra ner på kolhydraterna och äta ca 1-1.5g protein / kg kroppsvikt för att kroppen inte ska förbränna muskler utan fet när den tar från reserverna som finns i kroppen.
Många påstår att man ska äta 2-3g protein men det är bara på tog för mycket.
Proteinpulver är enligt mig att kasta pengar i sjön. Behöver inte skidlandslaget det behöver inte en vanlig Svensson det.

Kyckling, Tonfisk, Kvarg är några bra alternativ på mat som innehåller mycket protein och har lågt kalorivärde.

För det första finns det enligt mig, många råd som mycket felaktiga. Saker man hör hela tiden, som inte stämmer.

Råden "Du ska äta ofta" "Du ska hålla igång din förbränning" och dylikt är bara totalt fel. Och de vet inte vad de pratar om.

Det är nämligen så att våra kroppar är genetiskt mycket olika. Hur kan det vara så att någon "kan äta allt" men ändå alltid är smal som en pinnen. Medan andra bara de tittar på mat går upp 3 kg?
Det handlar om hur olika gener är aktiverad, samt vissa mindre "defekter" som ger detta fenomen. Förr var problemet oftas att folk dog pga för lite mat. Då var smala människor i underläge och de som nu blir tjocka klarade sig bättre.
Man har börjat kalla det för "jägar-gener".

Vad är det då som är skillnaden? Jo, vi kan kolla på de interna systemet.
Vad har vi: Muskler - förbrukar energin
Fettvävnad - lagrar socker från blodet, som kommer från maten vi äter
Hjärnan , styr vår hunger hur hungriga vi känner oss.
Levern - ger blodet en jämn kurva över blodsocker.

Hur kan det komma sig att man kan lever utan att äta mat?
Jo, det är levern som fixar det. Den hämtar upp reserver i våra celler. Fetter i cellerna bryts ned går till levern omvandlas till socker och går in i blodet.

Omvänt så när du äter en massa socker. Kommer levern att behöva lagra in allt detta socker, för annars så stiger nivån av socker i blodet och det är inte bra.

Levern lagra då socker i fettvävnad vi har. Samt i sig själv. Dvs socker omvandlas till fett.
Så du kan äta socker och detta kommer lagras som fett på din kropp.

De människor som är smala har ett system som funkar bättre, där insulin, hormoner, lever och fettvävnad. Klara snabbare att hantera socker i stora mängder.
Men de som är känsliga för socker, de som har jägar genen. Dessa människor klara inte mat, eller främst socker lika ofta. De behöver längre tid mellan måltiderna.
Dels för att de känner av när de är mätta mycket sämre.
Så de överäter alltid lite varje måltid. Det beror på att ett hormon hos dessa människor ger ut i blodet som stoppar hjärnans signaler om att de är mätta.
Det var förr en fördel. För dessa jägare. Då de kunde lagra mer fett. Men nu är det dåligt.

Så är du sådan i din genetik så du alltid sluta äta före du är mätt.
Människor med genetiken "jägare". Mår bra av perioder med kortare eller längre fasta.

Dessa människor ska absolut inte "äta ofta för mer förbränning". Det är totalt galet.
De kan skippa flera måltider. Ja, de kan helt sluta äta någon vecka. Bara dricka vatten och lite salter.

Permalänk
Medlem

@lolight Jag tror att jag i så fall är en sådan "jägare". Jag kan gå en hel dag utan att äta något utan att tänka på att jag skulle vara hungrig. Funkade bättre förr när jag var singel och inte behövde bry mig om att familjen behöver äta flera gånger om dagen.

Permalänk
Medlem

Jag har på 11 månader gått ner 40kg. (vart på under den första månaden tappade jag 12kg)
Jag vägde 104kg (väger nu 64kg), är 180.5cm och 28år.
Under min diet tränade jag aldrig, men vart ute och gick när jag fann tid för det.
Jag vet att många kommer gnälla på min nuvarande vikt, och vilken diet jag valde.

För er som däremot vart lika desperata som jag, läs vidare!

Innan ni ens funderar på att börja på någon form av diet så kan jag säga i efterhand att ren träning i samband med en hälsosam kost är mycket bättre i det långa loppet.
Och att när det kommer till att hålla min diet så handlar det 99% av psyke/viljestyrka.
Har ni inte den rätta motivationen och viljestyrkan så kan ni stoppa redan här!

Jag körde VLCD (Very Low Calori Diet).
Vilket betyder i långa slängor att du tvingar kroppen in i Ketos.
Mer info här om ketos: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_%28metabolt_tillst%C3%A5nd...
Det du gör är att tvinga din kropp ta all energi direkt från ditt egen fettlager.
Jag skulle kalla det för en "kontrollerad svältning".
Mycket mer än så kommer jag inte gå in på det.
Det finns gått om artiklar att läsa på nätet om detta för er som vill bli mer insatta i det hela.

Så jag bestämde mig en månad innan jag skulle börja med dieten att äta slut på allt jag hade kvar i hemmet, och sedan slänga resten, inget skulle få finnas kvar för att locka mig.
Den 1:e Aprill 2014 startade jag. tills detta hade jag inhandlat tre månaders ranson av div VLCD drinkmix/shakes (Allévo och Naturdiet är de vanligaste/billigaste, finns oftast att få tag på redigt billigt i vanliga livsmedelsbutiker.) undvik dock allt som har med ordet "smoothies" att göra!
Varje påse innehåller i snitt 120kcal. vart jag skulle äta sex om dagen, med tre timmars intervaller.
Detta gav mig totalt 720 kcal/dag. mellan varje måltid drack jag också 3-6dl vatten för att stilla hungern lite extra.
De två första veckorna kände jag mig väldigt trött i både kroppen och huvudet.
Jag hade även svårt att sova i början, vilket för att jag vart så hungrig.
Detta är väldigt vanligt med dieten, och är något alla går igenom,
dock kan tiden variera allt ifrån 1-4 veckor.

Badrumsvågen vart mitt bästa verktyg för att orka fortsätta.
Då jag kunde för varje dag se hur mycket jag gick ner.
Det vart dagar jag gått ner nästan 3kg. Visserligen vart mycket vätska.
Men att se kilona bara smälta bort vart redigt motiverande.

Efter detta kändes det som vanligt igen, dock förfarande lite hungrig från gång till gång.
Efter cirka 6 månader började jag med en så kallad "fuskdag".
En dag i veckan då jag åt en valfri måltid med vissa begränsningar.
Jag fick äta vad jag ville. men inget rikt på kolhydrater (för detta skulle ta mig ur Ketos)
Mer än ofta blev det måltider med mycket kött. dels för att detta vart det jag saknade mest,
och dels för att kött är mer eller mindre det ända som inte innehåller några kolhydrater övh.
Detta blev mitt guldkorn i vardagen och jag planerade noggrant hela veckan vad jag skulle sätta tänderna i under min fuskdag. Hade det inte varit för detta, hade jag nog inte orkat med dieten mycket längre.

Sen en tid tillbaka nu äter jag ganska vanligt (dock nyttigare, och mindre portioner)
Sen händer det att jag ibland tar en eller annan shake, men det har mer med lathet att göra.

Lite tips och tankar kring mina 11 månader:

1. Vart noggrann med att äta/dricka på regelbundna schemalagda tider.

2. Ta dig tid att testa alla olika shakesmaker, vissa är som natt och dag.

3. Drick helst shakes väl kylda. en ljummen shake smakar oftast pyton.

4. Införskaffa gärna en våg, detta är en stor motivationshöjare.
(väg dig bara efter du vaknat och varit på toaletten. dvs när kroppen är nollställd)

5. Skaffa gärna en liten mixer/blender. något i stil med denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1401954

6. När hungern är som värst. släng ner 1dl frysta bär i shaken.
Det gör mycket, inte bara för hungern, utan också för smaken.
(OBS. kräver blender/mixer)

7. När du känner att du bara absolut måste ha något annat än flytande mat, så köp lite kvarg.
Se bara till att du köper kvarg utan socker. det ska inte vara mer än ~60 kcal/100g i dom.

8. Du kan dricka hur mycket light läsk du vill.
Kolsyran i läsken kommer även fylla din magsäck och ge en kortvarig känsla av mättnad.

9. Sockerfria tuggummin går också bra att tugga på. men kan ibland förstärka hungerkänslan.

10. Dieten är extremt bra lämpad för studenter och gamers med liten budget och lite tid till att stå i köket!

//Hoppas någon fick någon nytta av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

500 kcal för en liten tjej är naturligtvis att ta i, men är man liten kanske man inte ska storsatsa på att gå ner. 10% mindre (2500->2250, 3000->2700) tycker jag är för liten skillnad. Men såklart om man kan hålla det långsiktigt är det ju fortfarande bra.

Kom ihåg att förbrukningen spelar in här. 20% är ett väldigt stort underskott. Ska det funka någon längre tid så ska man hålla sig borta från 20%. Men mer realistiskt kanske typ 8-15% eller så, skulle jag rekommendera. Det kan vara trevligt att börja lite försiktigt, och då ha möjlighet att skala bort lite till en bit in.

edit:
@Crimson; Grattis till viktnedgången! Hur kommer det sig att du stannade så lågt? Du kanske har låg/normal muskelmassa? Tränar du något nu?
Jag kan inte säga att jag ser något direkt fel med din metod, även om den är väldigt radikal. Så länge man inte har någon sjukdom eller låter dieten sabba ens liv genom att förstöra ens humör och ork osv så. Samtidigt så tänker jag som så att om man ändå ska begränsa vad man äter, och hur mycket, så pass hårt så kan man ju tillåta sig att äta mer. Jag menar du kan ju lugnt gå ner på betydligt mer än 720kcal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Kom ihåg att förbrukningen spelar in här. 20% är ett väldigt stort underskott.

Jag håller inte alls med, att gå ner 0,5kg i veckan är inte ett stort underskott. Inte om man väger 70+ i alla fall.

Skrivet av lorgix:

Det kan vara trevligt att börja lite försiktigt, och då ha möjlighet att skala bort lite till en bit in.

Ja det kan vara lättare att komma in i nya vanor med små förändringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Jag håller inte alls med, att gå ner 0,5kg i veckan är inte ett stort underskott. Inte om man väger 70+ i alla fall.

Jag säger inte att 0,5kg/v är för mycket, jag säger att takten ska sättas i relation till ens förbrukning.
Inte nödvändigtvis just 10% heller.
Underskottet bör oftast vara <20%. Testa ett 20% underskott i några veckor, det känns.

Jag utgår alltså ifrån att man ska fungera som människa under tiden, kunna träna osv. Man kan förstås köra Crimsons approach här ovanför, men då får man ju också vara beredd på att livet påverkas en del.

Citat:

Ja det kan vara lättare att komma in i nya vanor med små förändringar

Ja, precis. Sen kanske man inte vet exakt vad ens förbränning ligger på, då kan man börja försiktigt och se hur det tas emot. Sedan gör man en ny beräkning av ens förbrukning utifrån resultaten.

Permalänk
Avstängd

Egentligen behövs inte så stor förändringar för att man ska vända att vikten går neråt problemet är oftast bröd med ost till frukost och mellan mål som ger extra kcal så lätt ost/mjölk mer frukt sen ändra till produkter med rent kött som fläskfilet/kyckling filet/fisk/nötfärs t.e.x och mindre med pasta/potatis ris och satsa på en talriks modell där det är lika mycket grönsaker kött och ris/pasta/potatis t.e.x och en sån enkel ändring gör att man går neråt om man skippar bullar godis läsk och andra uppenbart dåliga saker

vad gäller att gå hardcore så är kroppen tåligare än man tror och klarar 500kcal om dagen en månad utan problem t.o.m om man kör lättare träning 5km 1mil jogging eller så bara man får i sig vätska och man kanske inte ska åka vasaloppet på sån kost men man överlever men problemet om man ska köra extremt är att det är så pass påfrestande att många tappar sugen och tycker för synd om sig själv och gå ner i vikt känns som ett jävla mörker när det kan vara ganska enkelt

sen är det mer än kosten det sitter även i huvudet då mat blir belöning som nu har jag joggat 5km och förtjänar en kanelbulle + kaffe då träningen och framstegen är belöningen eller att man tycker synd om sig själv åå kommer aldrig orka och har en massa negativa tankar och mentala bortförklaringar när man bara ska stänga och köra tills man är klar är med en sak som kan vara bra att tänka på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

För det första finns det enligt mig, många råd som mycket felaktiga. Saker man hör hela tiden, som inte stämmer.

Råden "Du ska äta ofta" "Du ska hålla igång din förbränning" och dylikt är bara totalt fel. Och de vet inte vad de pratar om.

Det är nämligen så att våra kroppar är genetiskt mycket olika. Hur kan det vara så att någon "kan äta allt" men ändå alltid är smal som en pinnen. Medan andra bara de tittar på mat går upp 3 kg?
Det handlar om hur olika gener är aktiverad, samt vissa mindre "defekter" som ger detta fenomen. Förr var problemet oftas att folk dog pga för lite mat. Då var smala människor i underläge och de som nu blir tjocka klarade sig bättre.
Man har börjat kalla det för "jägar-gener".

Vad är det då som är skillnaden? Jo, vi kan kolla på de interna systemet.
Vad har vi: Muskler - förbrukar energin
Fettvävnad - lagrar socker från blodet, som kommer från maten vi äter
Hjärnan , styr vår hunger hur hungriga vi känner oss.
Levern - ger blodet en jämn kurva över blodsocker.

Hur kan det komma sig att man kan lever utan att äta mat?
Jo, det är levern som fixar det. Den hämtar upp reserver i våra celler. Fetter i cellerna bryts ned går till levern omvandlas till socker och går in i blodet.

Omvänt så när du äter en massa socker. Kommer levern att behöva lagra in allt detta socker, för annars så stiger nivån av socker i blodet och det är inte bra.

Levern lagra då socker i fettvävnad vi har. Samt i sig själv. Dvs socker omvandlas till fett.
Så du kan äta socker och detta kommer lagras som fett på din kropp.

De människor som är smala har ett system som funkar bättre, där insulin, hormoner, lever och fettvävnad. Klara snabbare att hantera socker i stora mängder.
Men de som är känsliga för socker, de som har jägar genen. Dessa människor klara inte mat, eller främst socker lika ofta. De behöver längre tid mellan måltiderna.
Dels för att de känner av när de är mätta mycket sämre.
Så de överäter alltid lite varje måltid. Det beror på att ett hormon hos dessa människor ger ut i blodet som stoppar hjärnans signaler om att de är mätta.
Det var förr en fördel. För dessa jägare. Då de kunde lagra mer fett. Men nu är det dåligt.

Så är du sådan i din genetik så du alltid sluta äta före du är mätt.
Människor med genetiken "jägare". Mår bra av perioder med kortare eller längre fasta.

Dessa människor ska absolut inte "äta ofta för mer förbränning". Det är totalt galet.
De kan skippa flera måltider. Ja, de kan helt sluta äta någon vecka. Bara dricka vatten och lite salter.

Finns det på riktigt folk som "tittar på mat" och går upp i vikt?

De enda jag sett som hävdar detta är gottegrisar som småäter godis konstant och förbrukar stora mängder läsk.
Det känns inte direkt som raketforskning varför de går upp i vikt...

Edit: Sötningsmedel i "light"/"zero" produkter bör i övrigt undvikas.
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-forskning-sotningsmede...
http://www.nature.com/nature/journal/v514/n7521/full/nature13...
Drick istället vatten om det är svårt att normalförbruka läsk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

sen är det mer än kosten det sitter även i huvudet då mat blir belöning som nu har jag joggat 5km och förtjänar en kanelbulle + kaffe då träningen och framstegen är belöningen eller att man tycker synd om sig själv åå kommer aldrig orka och har en massa negativa tankar och mentala bortförklaringar när man bara ska stänga och köra tills man är klar är med en sak som kan vara bra att tänka på

Håller med där. Sprang 3 dagar nu i veckan + 3 gånger viktträning. Var nyss ute och sprang 8km pga. att jag åt plockgodis igår kväll. Nytt personbästa. Började springa förra veckan och orkade några hundra meter. Sprang nyss 8km på en timme, så det går att öka fort om man pressar.

Har legat på kaloriunderskott sen maj och tränar ofta. Har blivit 6-5-6-4 gånger med promenad/löpning och vikter varje gång dom senaste fyra veckorna. Skippar nog vikterna idag och gör det imorgon istället. Vila på måndag.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Håller med där. Sprang 3 dagar nu i veckan + 3 gånger viktträning. Var nyss ute och sprang 8km pga. att jag åt plockgodis igår kväll. Nytt personbästa. Började springa förra veckan och orkade några hundra meter. Sprang nyss 8km på en timme, så det går att öka fort om man pressar.

Har legat på kaloriunderskott sen maj och tränar ofta. Har blivit 6-5-6-4 gånger med promenad/löpning och vikter varje gång dom senaste fyra veckorna. Skippar nog vikterna idag och gör det imorgon istället. Vila på måndag.

Härligt att det går framåt! Försiktigt bara så att du inte ökar träningsvolymen för fort, det är ju tråkigt med bakslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

För att gå ned i vikt så är de två saker som behöver ändras, antingen så ändrar du antalet kalorier du intar eller så ändrar du antalet kalorier du förbränner.

Exakt! Precis lika enkelt att förstå som det är svårt att hålla kontroll på (för många av oss).

Alla andra råd om dieter, insulinpåslag, etc etc etc etc etc etc är finlir. Finlir man kan ägna sig åt om man tränar hårt och vill få lite extra utväxling på träningen. Kalorier in och kalorier ut är det som avgör viktutvecklingen. Kroppen är otroligt bra på att ta vara på och omvandla det man stoppar i den och i slutändan är det i stort sett bara kalorier som räknas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Härligt att det går framåt! Försiktigt bara så att du inte ökar träningsvolymen för fort, det är ju tråkigt med bakslag.

Tackar.

Har styrketränat massor förut och har en bra grund. Är däremot ingen van löpare och vet egentligen inte hur mycket man kan pressa där. Är vaksam över mina knän och fötter när jag springer och hittills har det gått bra. Brukar få lite ont i mitt högra knä efteråt om jag springer långt men det går över tills nästa dag.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Tackar.

Har styrketränat massor förut och har en bra grund. Är däremot ingen van löpare och vet egentligen inte hur mycket man kan pressa där. Är vaksam över mina knän och fötter när jag springer och hittills har det gått bra. Brukar få lite ont i mitt högra knä efteråt om jag springer långt men det går över tills nästa dag.

OK, då vill jag varna lite. Det tar tid för kroppen (leder, ligament osv.) att vänja sig vid löpningen. Så håll tillbaka!
Det är lätt att man blir för ivrig. Eftersom det är så pass tröga processer inblandade så kan det dröja åtskilliga veckor innan något säger ifrån på allvar, och då är det redan "för sent". Det kan ta lång tid att bli av med. Då är det bättre att hålla tillbaka en del i början, och öka volymen på ett kontrollerat sätt.

Så fundera gärna (och läs) på hur ditt schema ska se ut. Det kan också vara bra att läsa på lite om teknik, det finns en del att vinna där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Tackar.

Har styrketränat massor förut och har en bra grund. Är däremot ingen van löpare och vet egentligen inte hur mycket man kan pressa där. Är vaksam över mina knän och fötter när jag springer och hittills har det gått bra. Brukar få lite ont i mitt högra knä efteråt om jag springer långt men det går över tills nästa dag.

För mig hjälper det att tejpa knäna. (på råd från sjukgymnast)

Ett varv med strax under knäskålen. "Hårt" över knät och lösare bakom.
Använder denna och delar den i hälften på längden.
http://www.stadium.se/sport/traning/traningstillbehor/204896/...

100m till 8km på 1(!!) vecka låter lite i högsta laget.
Var noggrann med att vila, det är inte så nice att få förslitningar på tex hälsenan.

Permalänk
Medlem

Jag gick ner 7 kilo dom första 2 veckorna jag började banta / träna, men då är det ju bara vatten... sedan dess har jag bara gått ner 1.5 kilo per vecka, och har tappat runt 30 kg på 5 mån

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

För mig hjälper det att tejpa knäna. (på råd från sjukgymnast)

Ett varv med strax under knäskålen. "Hårt" över knät och lösare bakom.
Använder denna och delar den i hälften på längden.
http://www.stadium.se/sport/traning/traningstillbehor/204896/...

100m till 8km på 1(!!) vecka låter lite i högsta laget.
Var noggrann med att vila, det är inte så nice att få förslitningar på tex hälsenan.

Okej. Sådan tejp kan jag prova. Se om det hjälper.

2 veckor tog det från några hundra meter till 8km. Sprang 5 dagar förra veckan och har sprungit 4 dagar denna vecka. Har som sagt bra grund och är på benen största delen av dagarna. Spelar mycket bandy, fotboll och basket på jobbet. Blir mycket springa omkring bara där.

Är lite orolig över att ta i för mycket och skada mig men hittills har det gått bra. Kan inte mycket om det här med löpning. Gick på ren vilja idag när jag sprang långt.

Skrivet av Chromatic:

Jag gick ner 7 kilo dom första 2 veckorna jag började banta / träna, men då är det ju bara vatten... sedan dess har jag bara gått ner 1.5 kilo per vecka, och har tappat runt 30 kg på 5 mån

30kg är extremt mycket. Själv ska jag bara gå ner 5-10kg. Bra jobbat!

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek