Hur många kilo kan jag tappa från 1juni till 15juni?

Permalänk
Medlem

Hur många kilo kan jag tappa från 1juni till 15juni?

hej!

jag har tänkt att börja träna nu igen efter alla proven är slut och man är klar i alla kurser, har haft ett uppehåll på drygt två veckor så jag har ökat en hel del i vikt faktiskt, tyvärr.

för tilfället väger jag 86kg och är 183cm lång, jag undrar nu alltså: hur mycket vikt tror ni att jag skulle kunna tappa om jag tränar minst varje dag fram tills den 14 juni? jag kör mest ben, löpband eller trappmaskiner för att träna stabiliteten i mina ben.
så ungefär 2 veckor av daglig träning och ungefär 1700 kcal/dag, hur mycket kilo skulle jag kunna gå ner?

hade uppskattats väldigt mycket och om ni har tips eller något för att förbättra något får ni gärna skriva det

tack!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Kan man träna mer än "minst varje dag"?

Du kan kanske gå ner 1-3kg som mest under två veckor beroende på förbränning osv. Ett kilo fett motsvarar ca 7000kcal energi, så du måste alltså ligga på 1000kcal underskott per dag i två veckors tid för att förbränna 2kg på samma tid. Det är ett rejält underskott och lär inte vara varken roligt eller särskilt hälsosamt att ligga så lågt. 1kg på två veckor brukar vara en vanligt förekommande takt i viktminskningssammanhang.

Räknar du med att du kan tappa en massa vätska så kan man gå ner mycket mer i vikt, men inte i fett då, utan vätska som sagt. Men förutsatt att du ligger på 1700kcal intag per dag och säg att du förbränner ca 3000kcal/dag med träningen så är uträkningen 14*(3000-1700)= 18200kcal = 2,6kg

Frågan är mer varför du ska gå ner till 14 juni, och hur viktigt det egentligen är? Satsa hellre på att gå ner i vikt långsiktigt och få en mer varaktigt hälsosammare livsstil om du tycker att du inte ligger rätt till som det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

hej!

jag har tänkt att börja träna nu igen efter alla proven är slut och man är klar i alla kurser, har haft ett uppehåll på drygt två veckor så jag har ökat en hel del i vikt faktiskt, tyvärr.

för tilfället väger jag 86kg och är 183cm lång, jag undrar nu alltså: hur mycket vikt tror ni att jag skulle kunna tappa om jag tränar minst varje dag fram tills den 14 juni? jag kör mest ben, löpband eller trappmaskiner för att träna stabiliteten i mina ben.
så ungefär 2 veckor av daglig träning och ungefär 1700 kcal/dag, hur mycket kilo skulle jag kunna gå ner?

hade uppskattats väldigt mycket och om ni har tips eller något för att förbättra något får ni gärna skriva det

tack!

Med det upplägget kommer du att tappa ett kilo för att sedan bryta ihop och din viktökning kommer fortskrida. Du behöver ändra din livsstil, inte gå på diet ett par veckor. Att ändra din livsstil tar tid, så börja med att äta nyttigare, drick inga kalorier och ta en promenad varje dag. När du kan göra detta utan att fuska så trappa upp träningen. Först då kommer du uppnå resultat som håller i sig.

Visst kan du vända din livsstil på en dag, men då måste du ha en enorm disciplin. Men det tror jag inte du har eftersom du blivit överviktig från första början. Men som svar på din fråga; 3500 kalorier motsvarar ett halvt kilo fett. En hälsosam viktnedgång för en man i din storlek är ungefär ett underskott på 500kcal. Därför kan du rent teoretiskt trappa ett halvt kilo fett i veckan och ändå behålla muskler, förutsatt att du har en bra kosthållning.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

hej!

jag har tänkt att börja träna nu igen efter alla proven är slut och man är klar i alla kurser, har haft ett uppehåll på drygt två veckor så jag har ökat en hel del i vikt faktiskt, tyvärr.

för tilfället väger jag 86kg och är 183cm lång, jag undrar nu alltså: hur mycket vikt tror ni att jag skulle kunna tappa om jag tränar minst varje dag fram tills den 14 juni? jag kör mest ben, löpband eller trappmaskiner för att träna stabiliteten i mina ben.
så ungefär 2 veckor av daglig träning och ungefär 1700 kcal/dag, hur mycket kilo skulle jag kunna gå ner?

hade uppskattats väldigt mycket och om ni har tips eller något för att förbättra något får ni gärna skriva det

tack!

Varför just 2 veckor? Jag förstår inte varför du vill träna i två veckor för att gå ned i vikt?

Permalänk
Avstängd

Jag lånar tråden lite.

Jag väger 100 KG och är 184 cm lång vad ska man göra för att gå ner?

Jag blir andfådd när jag ska gå till bussen som är ca 100 meter går det att fixa på något sätt.

Jag har även svårt att andas när jag böjer mig fram.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Jag lånar tråden lite.

Jag väger 100 KG och är 184 cm lång vad ska man göra för att gå ner?

Jag blir andfådd när jag ska gå till bussen som är ca 100 meter går det att fixa på något sätt.

Jag har även svårt att andas när jag böjer mig fram.

Du kan förbättra din kondition, antingen gå i rask takt eller jogga eller springa, 20-30 min 3 gånger i veckan. Kom ihåg att all träning är bättre än ingen.

För att gå ned i vikt så är de två saker som behöver ändras, antingen så ändrar du antalet kalorier du intar eller så ändrar du antalet kalorier du förbränner.

Permalänk
Medlem

Det finns en tjej på facebook som försöker gå ner i vikt även om hon ser ok redan innan. Det ska finnas ett paket som heter Change 9 där man kör programmet i 9 dagar. Citat från hennes inlägg

Citat:

Mikaela Holmberg Lägg grunden till att må bättre, och att se bättre ut. CHANGE 9 är programmet som på nio dagar kan hjälpa dig att kickstarta din resa mot ditt smalare, hälsosammare jag. Det är effektivt, enkelt att följa och ger dig verktygen du behöver för att starta din förändring i dag!
Paketet innehåller:
Forever Aloe Vera Gel® x 2
Forever Ultra® Chocolate x 1
Forever Fiber™ x 1
Forever Therm™ x 1
Handbok x1
Måttband x1
Paketet finns med Forever Ultra i vaniljsmak och chokladsmak.
Du gör detta under nio dagar. Mitt eget sötsug försvann, jag gick ner prick 4 kg och tappade 26 cm på sex mätpunkter över kroppen.
Det du kommer äta till frukost, mellanmål och lunch får med i paketet och på e.m. äter du ett mål mat, recept finns i handboken du får med i din box.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Jag lånar tråden lite.

Jag väger 100 KG och är 184 cm lång vad ska man göra för att gå ner?

Jag blir andfådd när jag ska gå till bussen som är ca 100 meter går det att fixa på något sätt.

Jag har även svårt att andas när jag böjer mig fram.

jag hoppas på att du inte är så seriös

Permalänk

Inför match går jag ner ca. 6-8 kg på två veckor, då dricker jag bara småklunkar vatten före invägning. Vi matchstart samma dag har jag ofta gått upp runt 3 kg vätska + mat och 2-3 dagar efter match är jag tillbaka på normalvikt.

Så jag skulle säga runt 6 kilo utan att basta innan du ställer dig på vågen utan att helt dränera kroppen på vatten

Att gå ner i vikt är skitlätt, ät ganska lite kolhydrater och köra långa medeltunga pass varvat med styrketräning. Byt ut kvällsmålet mot smootie eller annan vätskebaserad föda.

Är du mot förmodan ute efter att bibehålla en lägre vikt är det enda rätt att leva nyttigt lite långsiktigare. Med daglig motion och nyttig mat går de flesta ner 0,5 till 1kg i veckan tills kroppen når den vikt den "vill ligga på" och kanske kräver att du petar i dig lite mer kolhydrater och proteiner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zxhosting:

Jag lånar tråden lite.

Jag väger 100 KG och är 184 cm lång vad ska man göra för att gå ner?

Jag blir andfådd när jag ska gå till bussen som är ca 100 meter går det att fixa på något sätt.

Jag har även svårt att andas när jag böjer mig fram.

Mindre tid framför datorn, ut och gå korta promenader. Det är steg 1.
Har också suttit där (svårt att andas också) gick upp till 120kg efter min kärriär framför skärmen.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

För det första: Fett har ~8850 kcal per 100g, alltså snarare 8850 kcal per kilogram fett. Det är inte heller en helt linjär process att konvertera energi till fett eller fett till energi. Att säga en exakt siffra som man måste "Ha i underskott" är inte riktigt rimligt. Att stoppa i sig kcal till exempel i kombination med mycket fibrer minskar dessutom mängden energi man hinner lagra innan maten passerat mag-tarm systemet, så det är inte så simpelt som alla skriver.

Cinder har även rätt i det han säger. Det handlar om att bygga en hälsosam och bra livsstil, inte att hetsbanta i 2 veckor och sedan fucka ur, äta tillbaka det man tappat och fylla ådrorna med skit på kuppen. Har du extremt bra disciplin och bra koll på vad du gör kan du tappa mycket vikt på två veckor, men inte på något bra sätt alls. Det bästa du kan göra är olika beroende på vem man pratar med. Allt du skrev involverar ben, men ingenting överkroppen. Vet inte varför du vill gå ner i vikt, men det ser fördjävligt ut att vara jättesmal/ha jättestora ben och ingen överkropp.

Om du ska försöka komma i form för hälsans skull så MÅSTE du byta livsstil. Det är det enda du kan göra för din hälsa som faktiskt ger någonting i det långa loppet. Vedertagen diet som de flesta inom medicin förespråkar är medelhavskost. Det är ingen dålig kost alls. Det blir mycket mindre "dietande" när man väl vant sig vid den dieten, den funkar liksom bara som det är.

Om du verkligen vill tappa i vikt, så skall du göra någonting du klarar av i timmar i sträck. På med en ryggsäck och ett par fantastiska kängor, ut och gå i typ 6-8 timmar. Det eller paddla. Under BUDS bränner SEAL soldaterna runt 6000 kcal per dygn. Det gör de genom Kalestenics, paddling och löpning, men förmodligen är du inte i form att klara det. Du kommer göra av med 10-15 kcal/minut under medelhög ansträngning. Runt 20 vid mycket hög ansträngning. 20/min klarar du kanske i 15-20 minuter, 10-15 i flera timmar. Satsa på lågintensivt om du BARA vill gå ner i vikt. Se även till att ha mycket protein i kroppen. Detta är svårare att konvertera till fett, ger mindre insulinpåslag och hindrar kroppen från att bryta ner muskler.

Visa signatur

i7 4790k @ stock, 16gig ram @1866mhz, GTX TITAN @ stock kylare 1000ghz; Soundblaster Zx som driver AKGQ701/ATH-M50.

Permalänk
Medlem

Intermittent fasting, clean eating, cardio, vikter. Och mycket vatten.

Du vill förlora dålig vikt inte bra vikt. Bry dig inte om vågen, bry dig om hur du ser ut. Du kan väga 10 kg mindre och se ut som en skinnyfat pinne.

Vad är poängen med det?

Kör AM cardio på tom mage + PM cardio.

Du kan fan skippa boring cardio. Kör på Yates blood and guts istället. Fyfan.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Inför match går jag ner ca. 6-8 kg på två veckor, då dricker jag bara småklunkar vatten före invägning. Vi matchstart samma dag har jag ofta gått upp runt 3 kg vätska + mat och 2-3 dagar efter match är jag tillbaka på normalvikt.

Så jag skulle säga runt 6 kilo utan att basta innan du ställer dig på vågen utan att helt dränera kroppen på vatten

Din kropp anpassar sig efter ett tag, han kan förmodligen inte göra som du. Du skulle nog inte klara dig om du skulle göra så i längden.

Permalänk
Medlem

Man kan förlora riktigt mycket de första veckorna. Ligger man i som fan och äter bra så kan man förlora flera kilo. Snålar man in för hårt på maten kan det bli negativt dock. Kör ett ordentligt pass om dagen och gå långt, alltså riktigt långt varje dag så kan det hända grejer.

@zxhosting gå minst en timme varje dag. Orkar du inte från början så dela upp promenaden i flera för att få din timme. På det viset unnar du dig inte att fuska lika lätt som om du tillåter dig vara färdig för resten av dagen om du avbryter. Gå över till sockerfri dryck eller vatten om du inte gjort det, undvik godis och andra källor till snabba kolhydrater (bakverk, mackor, pasta med mera). Kosten är A och O vid viktnedgång. LCHF eller 16/8 brukar fungera bra.
Inom kort bör du inte några problem med att bara gå och gå. Ta med dig en kompis och lös världsproblem på vägen så kan man gå länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Jag lånar tråden lite.

Jag väger 100 KG och är 184 cm lång vad ska man göra för att gå ner?

Jag blir andfådd när jag ska gå till bussen som är ca 100 meter går det att fixa på något sätt.

Jag har även svårt att andas när jag böjer mig fram.

Lär dig träna riktigt sedan så börjar du gymma och träna din kondition!

Permalänk
Skrivet av 007onex:

Din kropp anpassar sig efter ett tag, han kan förmodligen inte göra som du. Du skulle nog inte klara dig om du skulle göra så i längden.

Nä, såklart, men frågan var hur mycket han kan gå ner på två veckor Jag försökte ge ett svar där det inte direkt fanns någon större hälsorisk om han är frisk i övrigt.

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Jag lånar tråden lite.

Jag väger 100 KG och är 184 cm lång vad ska man göra för att gå ner?

Jag blir andfådd när jag ska gå till bussen som är ca 100 meter går det att fixa på något sätt.

Jag har även svårt att andas när jag böjer mig fram.

Samma sak som alla andra, minska portionerna, testa att räkna kalorier en dag eller två.
Drick endast vatten. Finns massor med lättillgängliga tips om du googlar lite.
Finns även en lång tråd om 5:2 dieten som funkar för vissa som vill gå ner i vikt eller leva sundare.

Angående kondition, börja med att gå på promenad. Du behöver inte gå långt eller länge, testa att gå en kvart i rask takt varannan dag.
Finns säkert någon du känner som har hund, erbjud dig att gå med den om det kör ihop sig någon dag för dem. Tänker främst på lunchpromenaden då, men det beror ju på hur du jobbar och vilka möjligheter du har i jobbet. Som hundägare vet jag att det här är oerhört uppskattat med grannar som kan gå ut med hunden på lunchen.

Om du inte tycker det är kul att gå så får du testa med musik, annars finns det massor av andra sätt att aktivera sig, simma, plocka bär i skogen, cykla, åka longboard.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Livsstil, arbeta långsiktigt är mitt råd!
Läsvärt: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Permalänk

Jag har gått ner 35kg sedan Juni 2014. Inte jag som har gjort något speciellt, jag är sjuk. Har en hel del att ta på så det gör inget för min del

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Jag lånar tråden lite.

Jag väger 100 KG och är 184 cm lång vad ska man göra för att gå ner?

Jag blir andfådd när jag ska gå till bussen som är ca 100 meter går det att fixa på något sätt.

Jag har även svårt att andas när jag böjer mig fram.

Svårt att veta vad du bör förändra för att gå ner i vikt utan att veta hur din livsstil är idag. Mitt största problem var att jag åt för mycket förut. Jag har gått ner ca 35kg totalt, från 103kg till 68kg. Jag började med att gå ner ca 10kg på en vår genom att börja gymma runt 4 gånger i veckan och börja med att väga mina portioner. Så att jag inte åt mer än 350g mat. Sen slutade jag gymma men fortsatte att väga portionerna. Då gick jag ner typ 15kg till över 2 år. Sen började jag jogga förra sommaren och sänkte mina portioner med 100g till 250g under en månad(det var för lite för att vara kul). Då gick jag ner 4kg under juli-augusti. Sen har jag fortsatt jogga lite då och då(hemskt att jogga i kylan ) och börjat käka 310g mat, lite av ett mellanläge av 350g och 250g, och har gått ner resten till 68kg nu.

Så mina tips om man vill gå ner i vikt: Väg maten, och sluta inte med det när du nått din vikt. Om man slutar med det och börjar äta mer igen så är risken stor att man går upp i vikt igen. Ta sen och börja jogga. Går utmärkt att börja med det i ett lågt tempo och korta sträckor för att sen öka det. Men det som hjälp överlägset mest är verkligen att väga portionerna och på så sätt få ett kraftigt minskat matintag.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Gällande kosten borde du helt skippa kolhydrater på lång sikt om du kan. Kolhydrater omvandlas till glukos i kroppen vilket ger ostabila insulinhalter och överskottet lagras i form av fett. Den lilla mängd glukos kroppen behöver kan levern själv producera med hjälp av fett och protein. Får du ner halten av kolhydrater tillräckligt går kroppen in i glukogenes och använder fett som energikälla istället, men du behöver du såklart öka mängden fett i kosten för att må bra, som bacon och lax ;). Det kan ta lite tid innan kroppen gör omställningen, men att dra ner på kolhydrater är alltid en bra idé.

Om du är ute efter att må bra borde du försöka skippa halvfabrikat och förädlade produkter så långt det går och äta det som känns rätt. Om det krävdes hundratusentals år av utveckling för att kunna skapa födan så borde vi antagligen inte äta den, tänker dels på mat framställd i labb/fabriker men också på jordbruk såsom vete mm. Just veten är lite farlig för den har dom förändrat något oerhört, veten som fanns för bara 50 år sen är borta sedan länge.

När du ska förbränna fett ska du komma ihåg fysiken och lagen om massans bevarande. Fett försvinner inte magiskt utan måste ta vägen någonstans när du förbränner den. En liiiiten del kommer ut i vätskan som kroppen utsöndrar men den stora majoriteten kommer ut i andningen. Så vill du förbränna så mycket som möjligt ska du kicka igång förbränningsprocessen och sen fokusera på övningar där du får andningen spelar en central roll, som till exempel löpningen du nämnde.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus117:

Du kan förbättra din kondition, antingen gå i rask takt eller jogga eller springa, 20-30 min 3 gånger i veckan. Kom ihåg att all träning är bättre än ingen.

För att gå ned i vikt så är de två saker som behöver ändras, antingen så ändrar du antalet kalorier du intar eller så ändrar du antalet kalorier du förbränner.

Vet inte hur mycket hur kalorier funkar.

Just nu äter jag bara tre olika mat vare månad så vet inte vad jag kan ändra på.

Skrivet av 007onex:

jag hoppas på att du inte är så seriös

Är seriös till 110%.

Skrivet av robalm:

Mindre tid framför datorn, ut och gå korta promenader. Det är steg 1.
Har också suttit där (svårt att andas också) gick upp till 120kg efter min kärriär framför skärmen.

Det låter lätt men så är det ju inte.

Skrivet av 007onex:

Lär dig träna riktigt sedan så börjar du gymma och träna din kondition!

Jo men jag går aldrig ut om jag inte måste köpa mat som jag gör 1 gång per månad. För mig är det svårt att bara gå ut att träna.

Skrivet av Aleshi:

Man kan förlora riktigt mycket de första veckorna. Ligger man i som fan och äter bra så kan man förlora flera kilo. Snålar man in för hårt på maten kan det bli negativt dock. Kör ett ordentligt pass om dagen och gå långt, alltså riktigt långt varje dag så kan det hända grejer.

@zxhosting gå minst en timme varje dag. Orkar du inte från början så dela upp promenaden i flera för att få din timme. På det viset unnar du dig inte att fuska lika lätt som om du tillåter dig vara färdig för resten av dagen om du avbryter. Gå över till sockerfri dryck eller vatten om du inte gjort det, undvik godis och andra källor till snabba kolhydrater (bakverk, mackor, pasta med mera). Kosten är A och O vid viktnedgång. LCHF eller 16/8 brukar fungera bra.
Inom kort bör du inte några problem med att bara gå och gå. Ta med dig en kompis och lös världsproblem på vägen så kan man gå länge.

Har ingen IRL kompis så där bliv det svårt på en gång. Jag är inte den typen som bara gå ut för att träna utan måste ha en anledning för att gå ut så funkar jag och sen så våga jag inte gå ut bara ibland så min mamma följer med mig ut.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Jag lånar tråden lite.

Jag väger 100 KG och är 184 cm lång vad ska man göra för att gå ner?

Jag blir andfådd när jag ska gå till bussen som är ca 100 meter går det att fixa på något sätt.

Jag har även svårt att andas när jag böjer mig fram.

1. Hitta en träningsform du tycker är kul. Det är det VIKTIGASTE tipset jag kan ge nån som vill komma i form. Det roligaste jag vet är att träna BJJ och jag har aldrig gillat att träna speciellt mycket.

2. Skaffa en pulsmätare och börja mäta din vilopuls, det kan ta tid att se resultat på vågen, i början går det ofta rätt snabbt men sen står man oftast stilla några veckor, då brukar folk tappa motivation och falla tillbaka in i gamla vanor om de inte hittat en träningsform de verkligen gillar. Vilopulsen går stadigt nedåt när konditionen blir bättre och det är roligt att se resultat.

3. Sätt upp mål med din träning, kortsiktiga och långsiktiga (detta gäller allt man vill bli bra på!), ett mål kan vara att träna tre dagar i veckan, kryssa in dagarna i kalender och se hur kryssen snabbt växer, det är så tillfredsställande. Du kan också sätt upp ett långsiktigt mål att du tex. ska klara att springa ett stadslopp om 5 kilometer eller liknande utan att dö.

Bestäm dig inte för att börja imorgon, börja NU, kasta nattmackan och drick ett glas vatten, kolla hur många armhävningar du orkar göra (på knäna om du måste)... känns lite pump och adrenalin NU. Se om du kan dubbla antalet på två veckor, tänk igenom vad du ska äta imorgon, men framförallt vad du INTE ska äta.

En hälsosammare livsstil är skittuff i början, så skaffa någon att prata öppen om dina mål med och GE ALDRIG upp. Jag har sett folk vända sina liv och bli friskare, snyggare och allmänt gladare genom träning... och genom idrott hittat nya vänner, flickvänner och roliga hobbies!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zxhosting:

Jag lånar tråden lite.

Jag väger 100 KG och är 184 cm lång vad ska man göra för att gå ner?

Jag blir andfådd när jag ska gå till bussen som är ca 100 meter går det att fixa på något sätt.

Jag har även svårt att andas när jag böjer mig fram.

Skulle säga det som är bästa är att köra lugn träning först så du inte tappar suget på träning "helst kondition då det är svårt att få muskelmassa under vikt nedgång och kondition ger högre förbränning oftast" och trappa upp samtidigt du äter du låg kalorimat med mycket protein då man håller sig mätt längre på hög protein mat som även är bra att bygga muskler på och tänk på att dricka mycket vatten för det är bra med sådan kost

på det viset bör du behålla max muskelmassa under viktnedgången sen när du kommit ner till bra nivå viktmässigt kan man öka kosten och satsa mer på muskelmassa

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

...för tilfället väger jag 86kg och är 183cm lång

Skrivet av Zache_:

...eftersom du blivit överviktig från första början.

J-a löjlig vikthets...Om TS inte är helt förslappad utan åtminstone har några halvtränade muskler så är han absolut inte överviktig (iofs marginellt om man kollar den gamla kvarlevan BMI som bortser från ett stort antal väsentliga parametrar, men knappast enligt moderna mätmetoder).

TS: Bättre att ligga på normalt matintag och inte öka energiintaget när du ökar träningen än att minska energiintaget. Vid 1700 kcal/dag kan du i princip ligga till sängs och ändå tappa vikt...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grayson:

För det första: Fett har ~8850 kcal per 100g, alltså snarare 8850 kcal per kilogram fett. Det är inte heller en helt linjär process att konvertera energi till fett eller fett till energi. Att säga en exakt siffra som man måste "Ha i underskott" är inte riktigt rimligt. Att stoppa i sig kcal till exempel i kombination med mycket fibrer minskar dessutom mängden energi man hinner lagra innan maten passerat mag-tarm systemet, så det är inte så simpelt som alla skriver.

Cinder har även rätt i det han säger. Det handlar om att bygga en hälsosam och bra livsstil, inte att hetsbanta i 2 veckor och sedan fucka ur, äta tillbaka det man tappat och fylla ådrorna med skit på kuppen. Har du extremt bra disciplin och bra koll på vad du gör kan du tappa mycket vikt på två veckor, men inte på något bra sätt alls. Det bästa du kan göra är olika beroende på vem man pratar med. Allt du skrev involverar ben, men ingenting överkroppen. Vet inte varför du vill gå ner i vikt, men det ser fördjävligt ut att vara jättesmal/ha jättestora ben och ingen överkropp.

Om du ska försöka komma i form för hälsans skull så MÅSTE du byta livsstil. Det är det enda du kan göra för din hälsa som faktiskt ger någonting i det långa loppet. Vedertagen diet som de flesta inom medicin förespråkar är medelhavskost. Det är ingen dålig kost alls. Det blir mycket mindre "dietande" när man väl vant sig vid den dieten, den funkar liksom bara som det är.

Om du verkligen vill tappa i vikt, så skall du göra någonting du klarar av i timmar i sträck. På med en ryggsäck och ett par fantastiska kängor, ut och gå i typ 6-8 timmar. Det eller paddla. Under BUDS bränner SEAL soldaterna runt 6000 kcal per dygn. Det gör de genom Kalestenics, paddling och löpning, men förmodligen är du inte i form att klara det. Du kommer göra av med 10-15 kcal/minut under medelhög ansträngning. Runt 20 vid mycket hög ansträngning. 20/min klarar du kanske i 15-20 minuter, 10-15 i flera timmar. Satsa på lågintensivt om du BARA vill gå ner i vikt. Se även till att ha mycket protein i kroppen. Detta är svårare att konvertera till fett, ger mindre insulinpåslag och hindrar kroppen från att bryta ner muskler.

Paddling är en riktigt dålig motionsform då de flesta får problem med ryggen. Löpning om man är överviktig leder ofelbart till problem med leder.
Cykling är bättre med lågt slitage på kroppen

Permalänk
Medlem

@zxhosting: du räkna antalet, jag tror en medelålders medelsvensson ska ha 2500 per dag, du ska antingen ta in mindre än det eller förbränna mera.

Vad äter du då?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Jag lånar tråden lite.

Jag väger 100 KG och är 184 cm lång vad ska man göra för att gå ner?

Jag blir andfådd när jag ska gå till bussen som är ca 100 meter går det att fixa på något sätt.

Jag har även svårt att andas när jag böjer mig fram.

Ät mindre (Tills du inte är hungrig istället för tills du är mätt, och inga snacks mellan de tre målen) och motionera regelbundet. Så simpelt är det egentligen, men att faktiskt utföra det är en helt annan historia. Det krävs en hel del motivation, men så länge du följer dessa punkter så kommer du att märka av en märkbar skillnad.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Vet inte hur mycket hur kalorier funkar.

Just nu äter jag bara tre olika mat vare månad så vet inte vad jag kan ändra på.

Är seriös till 110%.

Det låter lätt men så är det ju inte.

Jo men jag går aldrig ut om jag inte måste köpa mat som jag gör 1 gång per månad. För mig är det svårt att bara gå ut att träna.

Har ingen IRL kompis så där bliv det svårt på en gång. Jag är inte den typen som bara gå ut för att träna utan måste ha en anledning för att gå ut så funkar jag och sen så våga jag inte gå ut bara ibland så min mamma följer med mig ut.

Vill du gå ner i vikt så undvik allt vad socker heter. Socker får kroppen att producera insulin,
vilket i sin tur leder till att öppna kroppens fett-celler.
Förjävligt som det är, så ju mer fettceller man har = ju lättare har man att lägga på sig.
Normalt förbränner kroppen ca 2700kcal per dag, så att äta runt 1700 kcal kommer ge dig ett underskott på 1000kcal per dag eller 7000kcal per vecka, 7200kcal = 1kg. så ligger du på 1700kcal per dag i din kost, så kommer du att gå ner 1kg i veckan.
På MM, sport kan du även köpa piller som kan öka din förbränning, kroppen kommer bli varm och svettas ut en hel del utan att du anstränger dig, på så sätt kanske du kan komma upp i 3700kcal per dag och gå ner 2kg per vecka istället för 1kg.

Hade jag varit du, hade jag undvikit läsk, tagit fettförbrännings piller, ätit mat rikligt på protein, och runt 1500kcal per dag.
och vill du inte gå ut så hade jag iaf gjort sit-ups eller push-ups samt tränat med hantlar.

http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Viktnedgang/Fettforbrann...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w