Excel: Gruppera poster / Ta bort dubletter

Permalänk
Medlem

Excel: Gruppera poster / Ta bort dubletter

Hejsan!
Är i sånt jäkla behov av hjälp och hoppas någon kan detta.

Jag har en lista över kundnummer i access. Vi kallar dom. 1, 2, 3, 4 ,5
När jag kopierar deras poster i Access till Excel så får jag en lista som ser ut så här (då varje kund har flera poster)

1
1
1
1
1
1
2
2
2
3
4
4
4
4
4
5
5
5
5
5
5

Nu skulle jag behöva sortera dessa i Excel på nåt sätt så att jag får fram endast en av varje post. Så det ser ut som

1
2
3
4
5

Har jag 400 poster så är det ett helvete att sitta och ta ut dessa manuellt.
Snälla någon, finns det nåt sätt att sortera så att dubletter försvinner och man endast får en per post.
Vet inte om detta går att förstå vad jag menar.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Hejsan!

När jag kopierar deras poster i Access till Excel så får jag en lista som ser ut så här (då varje kund har flera poster)

... ... ...

Snälla någon, finns det nåt sätt att sortera så att dubletter försvinner och man endast får en per post.

Gjorde en snabb google sökning: Remove duplicates

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem

Eller http://www.excel.se/excelpivottabeller.aspx så behöver du inte ta bort något i själva datat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Hejsan!

1
1
1
1
1
1
2
2
2
3
4
4
4
4
4
5
5
5
5
5
5

Nu skulle jag behöva sortera dessa i Excel på nåt sätt så att jag får fram endast en av varje post. Så det ser ut som

1
2
3
4
5

En fråga bara. Går det inte direkt i access ta summa-tecknet och "gruppera" i fältet så den slår ihop? Jag brukar använda den funktionen i access när jag ska jag slå ihop kunder som har fler poster på samma kundnr.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creatooz:

Gjorde en snabb google sökning: Remove duplicates

TACK!!!
Exakt va jag letade efter, detta gör mitt liv sååååå mycket enklare. TACKTACKTACK!!

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W