Oculus VR visar skarpa Rift, handkontrollen Touch och Xbox-integrering

Permalänk
Melding Plague

Oculus VR visar skarpa Rift, handkontrollen Touch och Xbox-integrering

Mängder av nyheter är på ingång från Oculus VR, som inte bara presenterar den skarpa versionen av glasögonen Rift utan även handkontrollen Touch och ett samarbete med Microsoft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt, bortsett från avsaknad av Nimble Sense, åtminstonde vad mitt öga ser? Vad hände?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Älskar handkontrollerna. Men stör mig omedelbart på bygeln till headsetet... jag har ett bra dyra, fina AKG K701 hörlurar jag vill använda men det kan jag inte p.g.a den tjocka bygeln...

Jag får fan hoppas att de där inbyggda lyrarna är så bra som de påstår annars blir det fram med dremel och gummiband...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enda bekymmret är att en joypad för pc,x-box eller ps4 duger bara till typ 1 spel av hundra (i bästa fall) .
Hoppas att handkontrollerna blir bra då kan detta bli nåt ,troligtvis så kommer dom funka ypperligt till äventyrsspel & liknande.
Men för shooters så blir det nog bara & testa sen återgår man till hederliga Mus & tagentbord för de flesta spelen & vanlig bildskärm.

Det lät väldigt oroande med microsoft snack om att streama från x-box one.(Man börjar bli orolig att deras satsning på pc mest handlar om att tvinga på folk x-box skräpet.)

(P.S Man blir dessutom orolig när det hela tiden pratas om VR för mobiler (vilket det dock inte gjordes här) Sen kanske det skulle behövas ännu högre upplösning, men duger kanske som 1a generation (har ej testat vr sen 90 talet) Ska bli roligt & se vart detta landar med VR)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Varför visar oculus home wi-fi signal, bluetooth och batteri som på en telefon. för oculusen har väl inget av det där?

Permalänk
Skrivet av remux:

Varför visar oculus home wi-fi signal, bluetooth och batteri som på en telefon. för oculusen har väl inget av det där?

Vet inte kanske för att det finns en modell som är trådlös vad vet jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så, om VR funkar bäst i 90+ fps, hur ska en Xbox kunna leverera det? Och hur ska en så latenskänslig applikation fungera med streaming från en xbox...

Permalänk
Medlem

Hur tänkte de med att man skulle använda den till Xbox One? De gick ju nyligen ut själva med att det skulle krävas tre gånger så mycket från hårdvaran jämfört med ett vanligt 1080p-spel.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så, om VR funkar bäst i 90+ fps, hur ska en Xbox kunna leverera det? Och hur ska en så latenskänslig applikation fungera med streaming från en xbox...

Xbox kommer endast streama bilden till en virtuell TV. Det är fortfarande PC:n som gör beräkningarna för det som ska renderas på Riften.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Hur tänkte de med att man skulle använda den till Xbox One? De gick ju nyligen ut själva med att det skulle krävas tre gånger så mycket från hårdvaran jämfört med ett vanligt 1080p-spel.

Spelen behöver inte vara Crysis precis, enklare grafik klarar konsolerna definitivt att driva även om det är x3 så krävande.

Permalänk
Inaktiv

Haha, Microsoft har säkert betalat skjortan för detta. Säkert därför de höll tillbaka specifikationerna på Oculus för att den även skulle passa XBONE på något sätt.

PC behöver separeras från konsoler helt och hållet, det är inte hållbart att spel- och hårdvarutillverkare håller tillbaka PC:ns utveckling pga konsolernas låga specifikationer.

Konsolerna är som ett utvecklingsbromsande virus som måste sättas i karantän från PC:n.

Permalänk
Skrivet av remux:

Varför visar oculus home wi-fi signal, bluetooth och batteri som på en telefon. för oculusen har väl inget av det där?

Det är samma shop som för GearVR därav ström, blåtand osv.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Jaa-a inte ser man ju relativt smart ut med en sådan där på huvudet, vet nog att om våra förfäder skulle titta ner på oss så skulle dom nog sitta och skaka på huvudena och fråga sig vad är det vi gör riktigt..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Mycket trevligt, bortsett från avsaknad av Nimble Sense, åtminstonde vad mitt öga ser? Vad hände?

Kan vara så att teknik från Nible Sense används för att spåra fingrar på oculus touch till exempel. Det var inte helt tydligt hur just den biten åstadkommes.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Börjar bli riktigt sugen på Oculus nu. Men jag hoppas verkligen att de där lurarna som de laggt på går att ta bort/köpa utan...

Edit:
"Den som vill kan dock enkelt lossa öronkuddarna och istället använda ett par egna hörlurar."
Hoppas man då även kan ta bort hela delen så inte de går emot andra hörlurar på något sätt.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

@MakeCoke:

"Handkontrollen till xbone" betyder inte att det kommer ha någonting med konsolen att göra, dom hade lika väl kunnat använda vilken kontroll som helst, men det lär ju vara det bästa existerande alternativet som har färdiga windows-drivrutiner.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Xbox kommer endast streama bilden till en virtuell TV. Det är fortfarande PC:n som gör beräkningarna för det som ska renderas på Riften.

Ok, det låter bra. Men kan Xbox decoda streamen i över 60fps? Och latensen spelar fortfarande roll.

Permalänk
Medlem

@Feeku: Tveksamt att någon skulle utveckla någon form av indie-spel för VR som ska gå runt på en stackars x-box. Duckhunt-remake?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Xbox kommer endast streama bilden till en virtuell TV. Det är fortfarande PC:n som gör beräkningarna för det som ska renderas på Riften.

Har svårt att se vilka som vill streama sin Xbox till en PC men där finns det i alla fall någon poäng även om jag enbart skulle vilja kunna streama åt andra hållet (som nvidias och Steams lösningar).

Jag förstår dock inte alls poängen med att streama Oculusspel från Xbox till PC. Man startar spelet på sin Xbox. Den streamar till PC:n som gör alla vitala beräkningar för Oculus och så spelar man via PCn. Varför ens köpa spelet till Xbox i så fall istället för att köpa PC-versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ok, det låter bra. Men kan Xbox decoda streamen i över 60fps? Och latensen spelar fortfarande roll.

Jag tror att bilden kommer streamas i samma fps som renderas på Xbox:en (alltså runt 30 för de flesta titlar). Latensen är inte lika viktig eftersom bilden projiceras på en virtuell TV.

Skrivet av sealjo:

Har svårt att se vilka som vill streama sin Xbox till en PC men där finns det i alla fall någon poäng även om jag enbart skulle vilja kunna streama åt andra hållet (som nvidias och Steams lösningar).

Jag förstår dock inte alls poängen med att streama Oculusspel från Xbox till PC. Man startar spelet på sin Xbox. Den streamar till PC:n som gör alla vitala beräkningar för Oculus och så spelar man via PCn. Varför ens köpa spelet till Xbox i så fall istället för att köpa PC-versionen?

Det finns stora möjligheter inom socialt VR. Tänk dig att sitta med dina kompisar i samma virtuella soffa, där ni kan spela Xbox-spel tillsammans över distans, men att det känns som ni sitter i samma rum.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

Rift med deras handkontroller + grymt surroundljud + mörkt rum + dead space = win.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Låter som att valves vr är intresantare just nu ...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 1up:

@MakeCoke:

"Handkontrollen till xbone" betyder inte att det kommer ha någonting med konsolen att göra, dom hade lika väl kunnat använda vilken kontroll som helst, men det lär ju vara det bästa existerande alternativet som har färdiga windows-drivrutiner.

På dig låter det som det lika gärna kunde varit PS4 kontrollen som varit aktuell om den hade haft bra Windows 10 drivrutiner. Att Oculus inte har något med XBONE att göra köper jag inte.

Du läste väll texten "Samtidigt tillkännages ett samarbete med Microsoft." och att XBONE nämns i flera olika scenarion med Oculus och detta på den första officiella introduktionen av Oculus. Du vet väll också att Windows 10 presenteras till XBONE till hösten. Detta betyder att XBONE kommer att förvandlas till stort sätt en PC med Windows 10 någon gång i framtiden.

Windows 10 to XBOX ONE

Du kan lugnt räkna med att Microsoft kommer använda Oculus eller en omgjord variant av den till XBONE. Microsoft kommer inte sitta still och låta Sonys PS4 vara ensamma med konsol VR. Det är garanterat stora pengar inblandade mellan Facebook och Microsoft och Microsoft kommer ta alla chanser att kapitalisera på Oculus på alla sätt och vis både till Windows 10 och XBONE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Enda bekymmret är att en joypad för pc,x-box eller ps4 duger bara till typ 1 spel av hundra (i bästa fall) .
Hoppas att handkontrollerna blir bra då kan detta bli nåt ,troligtvis så kommer dom funka ypperligt till äventyrsspel & liknande.
Men för shooters så blir det nog bara & testa sen återgår man till hederliga Mus & tagentbord för de flesta spelen & vanlig bildskärm.

Så du försöker säga att över 99% av alla spel är shooters men att du ändå är medveten om att det existerar andra genrar?

Skrivet av anon162230:

Haha, Microsoft har säkert betalat skjortan för detta. Säkert därför de höll tillbaka specifikationerna på Oculus för att den även skulle passa XBONE.

Kommer inte ha en chans att slå igenom om bara ett extremt fåtal kan driva det... Även med nuvarande specen är det höga krav på hårdvaran.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheSlicker:

Så du försöker säga att över 99% av alla spel är shooters men att du ändå är medveten om att det existerar andra genrar?

Kommer inte ha en chans att slå igenom om bara ett extremt fåtal kan driva det... Även med nuvarande specen är det höga krav på hårdvaran.

Sony utvecklar VR brillor till PS4 men man har inte hört om något på gång till XBONE, helt plötsligt så är Microsoft med på den första officiella presentationen av Oculus som nära samarbetspartner och XBONE nämns redan i flera scenarion. Ser absolut inte att det är en omöjlighet att Microsoft utvecklar egna VR brillor till XBONE baserade på Oculus teknik i samarbete med Facebook. Microsoft skulle spara mycket tid och pengar på att göra en nerskuren Oculus variant till XBONE för att konkurrera med PS4ans VR brillor.

Om detta sker kommer nog inte XBONE VR brillorna heta Oculus men det kommer nog inte heller stickas under stolen att de är baserade på Oculus teknik när de väl dyker upp. Oculus är redan ett extremt starkt varumärke och kommer vara en viktig del i Windows 10/DX12 så konstigt vore det om inte Microsoft kommer att hitta på något till XBONE också med ett så nära samarbete.

Permalänk
Inaktiv

Coolt. Känns lite som när amigan kom ut (farsan köpte en när den kom ut). Man får vara med att spela dom nyaste spelen ingen annan fått uppleva tidigare någonsin. Kan inte vänta tills grafiken blir bra. Då skulle till och med jag kunna tänka mig spela mmo (aldrig fastnat för mmos) och löpa runt i landskap utan att göra någonting speciellt där.

Hursomhelst lär det blir grymt för dom som köper det även om det är lägre grafik just nu.

Permalänk
Medlem

Tror vi får vänta till Xbox Two innan den har chans på nog med muskler att driva en Rift på egen hand.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Troligen så hade jag föredragit slutna hörsel-kåpor .. borde det inte vara standard .. underlättar för skapandet av en så övertygande fiktion som möjligt?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Rift med deras handkontroller + grymt surroundljud + mörkt rum + dead space = win.

Bara genom att läsa den meningen blir jag lite rädd, nej tack!

Permalänk
Medlem

Asså tänk er spela Amnesia TDD med Oculus samt att man får hålla i lantern själv med kontrollen.. Fy i hel*ete alltså! People WILL die seriöst xD

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti