Tar appar man "tabbar" bort i android resurser?

Permalänk
Medlem

Tar appar man "tabbar" bort i android resurser?

Jag när jag är klar med en app tar jag hemskärmen. Jag öppnar aldrig "tidigare appar" och stänger av eller tar bort dem där.

Om man bara tar hemskärm så stängs väl apparna av själv eller kan de ligga och dra resurser då man en gång öppnat dem?

När man stänger appar i "tidigare appar" listan stängs de då av eller det är bara att man rensar själva listan?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

De kan ligga kvar och dra resurser, dock tror jag att det finns någon sorts timeout så att de stängs efter en längre tid av inaktivitet (?)

Hur som helst skulle jag verkligen stänga varje program via multitaskingsgränssnittet, på iOS så skulle ditt användningssätt fungera väl då Apple använder sig av olika API:er för att göra multitasking batterisnålt, men på Android går det inte lika smidigt till.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

De ligger kvar i bakgrunden. Systemet sköter det där själv och det är inget du behöver bry dig om. Systemet stänger ned appar när det behövs t.ex. när du öppnar en annan ny app.

Det är så det ska vara. För nästa gång du öppnar appen ligger den normalt sett cachad pga detta och då öppnas den mycket snabbare och det blir snällare på batteriet tillsammans med kortare laddtider. Att appar ligger öppna i minnet är en positiv sak pga dessa två orsaker. Oanvänt minne gör ingen nytta.

En apps process stängs ja när man rensar den från listan. Men vissa appars processer ligger alltid i bakgrunden mer eller mindre då det finns appar som behöver det. Så en process för whatsapp t.ex. ligger alltid kvar även om man tar bort den från listan. En app kan även starta automatiskt igen utifrån olika situationer.

Så länge du inte har problem med batteritid eller dylikt så råder jag dig att inte tänka mer på detta då det sköts av sig själv i bakgrunden och inget du ska behöva tänka på.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Jag när jag är klar med en app tar jag hemskärmen. Jag öppnar aldrig "tidigare appar" och stänger av eller tar bort dem där.

Om man bara tar hemskärm så stängs väl apparna av själv eller kan de ligga och dra resurser då man en gång öppnat dem?

När man stänger appar i "tidigare appar" listan stängs de då av eller det är bara att man rensar själva listan?

Vet inte exakt hur det är uppbyggt. Men ja nyligen stängda appar drar resurser, men speciellt Android L stryper appar riktigt fort. Så ligger där och tar typ inget. Men rensar du listan rensar du ram också lite grann, men med L så ligger mobilen konstant under 500Mb (så rensning av listan gör inte mycket), tidigare versioner så åt den upp allt ram och mobilen var obrukbar i stället och gav inga fördelar alls.

Vill man göra mer än ringa/smsa bör man välja en mobil med minst 2Gb ram helst 3/4Gb.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av XFTality:

De kan ligga kvar och dra resurser, dock tror jag att det finns någon sorts timeout så att de stängs efter en längre tid av inaktivitet (?)

Hur som helst skulle jag verkligen stänga varje program via multitaskingsgränssnittet, på iOS så skulle ditt användningssätt fungera väl då Apple använder sig av olika API:er för att göra multitasking batterisnålt, men på Android går det inte lika smidigt till.

Inte alltid, utan beror på. Är väll lite olika hur android agerar. Men öppnar jag en app och sen en till på det så måste man ladda om första appen (gör detta inom 10 sek). Att t.ex lyssna på något i webbläsaren och sen hoppa ur tar inte många sek sen stryps ljudet.

Skrivet av deeyay:

De ligger kvar i bakgrunden. Systemet sköter det där själv och det är inget du behöver bry dig om. Systemet stänger ned appar när det behövs t.ex. när du öppnar en annan ny app.

Det är så det ska vara. För nästa gång du öppnar appen ligger den normalt sett cachad pga detta och då öppnas den mycket snabbare och det blir snällare på batteriet tillsammans med kortare laddtider. Att appar ligger öppna i minnet är en positiv sak pga dessa två orsaker. Oanvänt minne gör ingen nytta.

En apps process stängs ja när man rensar den från listan. Men vissa appars processer ligger alltid i bakgrunden mer eller mindre då det finns appar som behöver det. Så en process för whatsapp t.ex. ligger alltid kvar även om man tar bort den från listan. En app kan även starta automatiskt igen utifrån olika situationer.

Så länge du inte har problem med batteritid eller dylikt så råder jag dig att inte tänka mer på detta då det sköts av sig själv i bakgrunden och inget du ska behöva tänka på.

Med 4,4 fick jag tömma ram varje gång jag använt runt 5 appar i taget. minnet var "fullt" och mobilen var segare än touchwiz, när mobilen rullat runt 2 dagar behövdes omstart annars blev mobilen inte snabb, utan då kvitta det hur många gånger du tömde ram.

Android L är övernitisk att tömma ram, men nu fungerar mobilen som den ska i alla fall. Nästa mobil ska ha minst 2GB ram om inte 4Gb till och med.

Android är riktigt fint os , men lider enormt av att resurshanteringen är på efterkälken. Apple lyckas ju gör en mobil som fungerar med 1Gb ram (även om det är snålaste laget, om man skulle vilja spela med mobilen eller surfar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Dra ner task killer eller liknande app och lägg som en widget. Bara ett tryck på den så stängs onödiga appar som är öppna i bakgrunden.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

OK, tack för svar och tips än så länge

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Kör TW 5.0.1 på en gamal S4a och inga som helst problem med appar som ligger bakom, fungerar som det ska dvs.
Skulle aldrig köra någon korkad task killer som gör absolut noll nytta

som deeyay skriver, det sköter sig själv, det som är hela meningen. Task killers kanske kan hjälpa på äldre os versioner dock.

Permalänk
Medlem

@stimpen: I utvecklarinställningarna under Appar finns det något som heter "Behåll inte aktiviteter" har du det i bockat så ska den förstöra aktiviteten så fort användaren lämnar dem.

Det kanske kan vara något?

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Kör TW 5.0.1 på en gamal S4a och inga som helst problem med appar som ligger bakom, fungerar som det ska dvs.
Skulle aldrig köra någon korkad task killer som gör absolut noll nytta

som deeyay skriver, det sköter sig själv, det som är hela meningen. Task killers kanske kan hjälpa på äldre os versioner dock.

Skrivet av Fredrik8:

@stimpen: I utvecklarinställningarna under Appar finns det något som heter "Behåll inte aktiviteter" har du det i bockat så ska den förstöra aktiviteten så fort användaren lämnar dem.

Det kanske kan vara något?

Ok, har inga direkta problem, var mer fundersam om det var optimalt lr inte. Kanske ändå testar det där med att inte behålla aktiviteter.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync