SweClockers drabbas av dataintrång

Permalänk

Härligt, någon resetta precis mitt lösenord på Ebay. Fy fan va uselt detta är. Jag hade samma lösenord på massa forum/oviktiga sidor men det är inte det som stör mig mest. Det värsta är ju att folk har min mail nu och att jag kommer bli bombarderad med "reset your password" mail samt om jag har otur även en kapning.

Stort tack...

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC
Ram: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
BOOT:A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

Permalänk

lycka till 26 tecken alfabetet stora & små bokstäver + nummer.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

Två saker jag aldrig vill se är
1) obligatorisk tvåfaktor på något system som inte hanterar pengar. Tvåfaktor är mer jobb än det är värt för användaren på nästan alla siter.
2) siter som är värda pengar som inte tillåter långa lösenord eller specialtecken i lösenordet.

Whut?

2 faktors autentisering borde redan vara standard sedan länge på webbsidor, det höjer säkerheten rätt mycket och det är simpelt.

Finns inga nackdelar med 2 faktors autentisering egentligen, den enda är väl om man får slut på batteri i mobilen/enheten du ska autentisera dig med.

Annars så ja, det bör införas över allt då det är vettigt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stinan73:

Så det är en äldre version av databasen som stulits. Men hur gammal är den? Hade inte det varit intressant för många att veta så man kan avgöra huruvida man finns med i den.

Det är nog ingen större risk att du är med i den eftersom ditt konto är reggat i juli 2015

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stinan73:

Så det är en äldre version av databasen som stulits. Men hur gammal är den? Hade inte det varit intressant för många att veta så man kan avgöra huruvida man finns med i den.

Du regristrerade dig ju flera dagar efter intrånget så ska ju inte vara några problem

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stinan73:

Så det är en äldre version av databasen som stulits. Men hur gammal är den? Hade inte det varit intressant för många att veta så man kan avgöra huruvida man finns med i den.

Du reggade dig igår. Denna nyheten är äldre än din registrering...

För övrigt så har det skrivits ett flertal gånger att datorbasen var ifrån maj.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Nu låter det på dig som att Svensson har rätt att ha hemligheter. Det är bara staten som får ha hemligheter. Man hemligstämplar sånt som man inte vill att folket ska känna till. Som konstiga utgifter och pedofili.

Förstår inte alls vad det du skriver har att göra med det jag skrev. Vart kom staten in i bilden? Och varför skulle folk inte ha rätt till att ha hemligheter? Inget du skrev har att göra med vad jag sa. Det enda jag skrev är att väldigt många användare använder samma lösenord på olika platser och tillsammans med en mailadress så kan man ta sig långt. Har man även samma lösen till sin mail så sitter man verkligen i skiten. Men åter igen så krävs det att man lyckas få fram lösenordet i klartext.

Permalänk

kanske är säkrast att bara migrera till en ny mailadress

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk
Medlem

crackheads in mamas basement...

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Förstår inte alls vad det du skriver har att göra med det jag skrev. Vart kom staten in i bilden? Och varför skulle folk inte ha rätt till att ha hemligheter? Inget du skrev har att göra med vad jag sa. Det enda jag skrev är att väldigt många användare använder samma lösenord på olika platser och tillsammans med en mailadress så kan man ta sig långt. Har man även samma lösen till sin mail så sitter man verkligen i skiten. Men åter igen så krävs det att man lyckas få fram lösenordet i klartext.

Förlåt! Jag var full när jag skrev det där.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Awakeruad:

En lucka är det inte, men det är taktiskt dåligt. Du har ersatt multipla lösenord och multipla usernames med ett enda lösenord, alltså one point of failure. Låt säga att de som hackade här kom över mitt lösen här. De kommer in på siter som Aftonbladets kommentarssida, reddit, och ett urgammalt gmail jag aldrig använt. Gör mig absolut ingenting. Om däremot nån får fysisk access till min dator där Lastpass är installerat, får de automatiskt varenda lösen och användarnamn jag nånsin använt.

Det finns olika angrepp som är viktiga att försvara sig mot. Lösenordshanterare eliminerar de idag absolut vanligaste problemen:

  1. externa sidor som hackas (vare sig de talar om det eller ens vet det eller ej)

  2. externa sidor som är rent utav ohederliga och samlar in användaruppgifter för att utnyttja användardata själva.

(Det förstnämnda är vanligare än det andra, men båda tål att nämnas.)

Ett annat problem är keyloggers. Där beror det lite på ifall en lösenordshanterare förbättrar situationen eller ej. Generellt kan man säga att man är rätt körd om man fått in en keylogger överhuvudtaget. Om man inte har en lösenordshanterare så är det glasklart att varenda inloggning man gör med keyloggern aktiv är förlorad. Med en lösenordshanterare så beror det lite på hur den fungerar. Det finns vissa obfuskeringsmekanismer som kan aktiveras där urklippshanteraren involveras, och de som har insticksprogram direkt i webbläsare går nog inte via tangentbordet.

Ett ytterligare problem relaterat till det förra är "remote desktop"-övertagningar (som ofta är kombinerade med keyloggers). Har man råkat ut för detta så är man återigen på ordentligt djupt vatten, lösenordshanterare eller ej. Inloggningar ryker på löpande band, ransomware ligger nära till hands, etc. Sitter man i denna båt så har man i någon mån redan förlorat.

Lösenordshanterare är ingen gyllene hammare som löser de två sistnämnda problemen på egen hand, men det har många styrkor utanför dessa domäner. En användare kan hålla koll på vilka lösenord som finns, inmatning blir enklare, etc. Den stora poängen är dock det som nämndes först: att eliminera de två allra största attackytorna som finns idag. Datorsäkerhet handlar väldigt sällan/aldrig om "absolut" säkerhet, utan snarare om riskminimering och att hantera konsekvenser.

Skrivet av Awakeruad:

Kryptera valvet? Då måste jag ha ett password jag kan minnas och orkar skriva in 25 gånger per dag, dvs inte mhA7K@f@GQUjh4tWl9StTe1ur7hwzO6H. (Humoralternativet är att kombinera det värsta ur alla världar, och skriva ner Lastpass lösenord på en lapp på skrivbordet.)

Att kryptera sin lösenordsdatabas med ett starkt lösenord är en av grundbultarna med lösenordshanterare. Att minnas ett ordentligt starkt lösenord som aldrig behöver lämna den lokala datorn bör vara görbart — vill man vara lustig så kan man hävda att den som har svårt att minnas ett enda starkt lösenord är den som är i störst behov av lösenordshanterare .

Det finns också hårdvarulösningar som nämnts tidigare i tråden i form av minimala USB-nycklar som låser upp liknande valv med ett knapptryck (vissa stöder även trådlös överföring så att det räcker att hålla dem emot exempelvis sin telefon för att verifiera sig). Man kan också lätt kombinera detta till en tvåfaktorslösning ("något du kan" — ett lösenord, "något du har" — en USB-nyckel). Man kan också använda nyckelfiler på externa media för att skydda sig mot keyloggers, men det kan upprepas att om man sitter i situationen där en attackerare har tagit över ens dator så ligger man generellt risigt till. Vill man ha "fullt skydd" mot detta så behöver man gå ett par steg längre och använda engångslösenord med extern verifiering och liknande.

Skrivet av Awakeruad:

Det är huvudargumentet för password managers. MEN -- och detta är återigen kritik mot det felriktade säkerhetstänket hos många sites, inte mot password managers -- de flesta sites tillåter inte långa lösenord, och har dessutom ofta stenhårda regler på hur lösenordet måste se ut.

Märkliga lösenordskriterier är en ständig källa till frustration. Det leder också till väldigt dåliga lösenord hos användare, just eftersom det är orimligt att någon ska komma ihåg allt.

Hemskheter jag direkt kan minnas från diverse nätregistreringar:

  • Ett företag godkände bara lowercase bokstäver på max 8 tecken.

  • En stor webbprogrammeringsinriktad hemsida tillät lösenord på 32 tecken i sitt "Ändra lösenord"-formulär, men bara upp till 25 tecken i inloggningsformuläret, vilket gjorde att en användare lätt kunde byta till ett lösenord som sedan inte gick att logga in med.

  • En sida vägrade acceptera 32 slumpade tecken ur alla teckenkategorier för att det enligt deras analysskript var "för svagt". hunter2 var däremot acceptabelt.

  • Många sidor kollapsar när lösenord innehåller mellanslag.

Vad gäller lösenordshanterare så är det lätt att generera ett lösenord med olika kriterier — exempeldialog från KeePassX:

Det gör åtminstone att man kan "maxa entropin" på varje respektive sida utan större bekymmer.

Skrivet av Awakeruad:

Två saker jag aldrig vill se är
1) obligatorisk tvåfaktor på något system som inte hanterar pengar. Tvåfaktor är mer jobb än det är värt för användaren på nästan alla siter.
2) siter som är värda pengar som inte tillåter långa lösenord eller specialtecken i lösenordet.

Obligatorisk tvåfaktor är nätet definitivt inte redo för, men som tillval kommer det nog dyka upp mer och mer. Ska jag titta i min mer rimliga spåkula så ser jag främst att OAuth/OpenID kommer fortsätta växa ("Logga in med Google/Facebook/Twitter/…"), och att dessa aktörer kommer försöka "fösa" användare mot tvåfaktorsautentisering. Dessa företag har ett stort egenintresse i att användare ska vilja vara inloggade på deras tjänster konstant ändå, så de är bara glada att erbjuda infrastruktur för säker inloggning. Om det dessutom betyder att användare registrerar exempelvis sina mobilnummer så är det win-win (kanske "-lose" för användares integritet, men den brukar stå sig billig gentemot smidighet ).

Skrivet av kvicksilverfred:

Härligt, någon resetta precis mitt lösenord på Ebay. Fy fan va uselt detta är. Jag hade samma lösenord på massa forum/oviktiga sidor men det är inte det som stör mig mest. Det värsta är ju att folk har min mail nu och att jag kommer bli bombarderad med "reset your password" mail samt om jag har otur även en kapning.

Om ditt e-postkonto är i riskzonen så se till att byta lösenord på det omedelbart, då det är "nyckeln till kungariket". Om du fortfarande har kontroll över e-postkontot som ditt Ebay-konto är registrerat med så borde det inte vara svårare än att återställa lösenordet och ta kontroll över kontot igen.

För att försöka göra något konstruktivt av liknande situationer så kan det vara ett läge att tänka över sina lösenordsvanor. Inlägg #15524521 innehåller några alternativ.

Ett vanligt tips är att redan innan olyckan är framme att tänka på hur exempelvis man skulle hantera ett inbrott eller en vattenläcka i ett förråd eller liknande, men idag är det också viktigt att tänka på tekniken, med frågor likt:

  • Hur illa ligger jag till när min hårddisk kraschar (observera ordval "när" och inte "om")? Hur illa ligger jag till om min hårddisk och min primära backup är onåbara?

  • Hur illa ligger jag till om jag glömmer min laptop på tåget?

  • Hur illa ligger jag till om jag tappar min telefon?

  • Hur illa ligger jag till om jag blir av med mitt e-postkonto?

  • Hur illa ligger jag till om mina användaruppgifter på nätkonto X skulle läcka ut?

Finns det känslig information som skulle svida riktigt mycket att bli av med? Föreligger det risk för att hamna i utpressningssituationer? Med lite fantasi så kan man komma på fler hypotetiska frågor som är bra att ha svar på. Det betyder inte att man ska gå runt och vara paranoid — tvärtom: har man redan tänkt över dessa frågor och vidtagit rimliga åtgärder så kan man känna sig tryggare därefter.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Om ditt e-postkonto är i riskzonen så se till att byta lösenord på det omedelbart, då det är "nyckeln till kungariket". Om du fortfarande har kontroll över e-postkontot som ditt Ebay-konto är registrerat med så borde det inte vara svårare än att återställa lösenordet och ta kontroll över kontot igen.

För att försöka göra något konstruktivt av liknande situationer så kan det vara ett läge att tänka över sina lösenordsvanor. Inlägg #15524521 innehåller några alternativ.

Ett vanligt tips är att redan innan olyckan är framme att tänka på hur exempelvis man skulle hantera ett inbrott eller en vattenläcka i ett förråd eller liknande, men idag är det också viktigt att tänka på tekniken, med frågor likt:

  • Hur illa ligger jag till när min hårddisk kraschar (observera ordval "när" och inte "om")? Hur illa ligger jag till om min hårddisk och min primära backup är onåbara?

  • Hur illa ligger jag till om jag glömmer min laptop på tåget?

  • Hur illa ligger jag till om jag tappar min telefon?

  • Hur illa ligger jag till om jag blir av med mitt e-postkonto?

  • Hur illa ligger jag till om mina användaruppgifter på nätkonto X skulle läcka ut?

Finns det känslig information som skulle svida riktigt mycket att bli av med? Föreligger det risk för att hamna i utpressningssituationer? Med lite fantasi så kan man komma på fler hypotetiska frågor som är bra att ha svar på. Det betyder inte att man ska gå runt och vara paranoid — tvärtom: har man redan tänkt över dessa frågor och vidtagit rimliga åtgärder så kan man känna sig tryggare därefter.

Tjena!

Jag har kontroll över Epost-konto samt Ebay-konto. Det jag menar är att folk nu känner till min epost-adress och kommer prova den på olika sidor, så som Ebay. Varför vet jag inte, men det har hänt 3 gånger idag. Ebay, Steam samt Tradera. Aldrig i mitt liv varit med om det innan. Troligtvis har dessa personer även klurat ut lösenordet och testar det på en mängd sidor. Otroligt oskönt tycker jag och hela dagen blir i princip förstörd enligt mig.

Jag har 2-steg, app för verifikation och starkt lösen. Och det skulle vara mycket tråkigt om kontot försvann, då det är nästan 15 år gammalt. Jag går redan runt och är paranoid så saker som detta hjälper verkligen inte. Därför jag förklarade min frustration.

Säg gärna något som kan lugna mina nerver för hela denna dagen har verkligen varit total skit pga detta.

Hur kan jag känna mig trygg när sidor inte kan hålla säkerheten? Jag var hur trygg som helst innan detta. Fick knappt någon spam och har aldrig varit med om att någon har försökt logga in min mail. Har starka lösen, 2-steg på i princip alla sidor.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC
Ram: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
BOOT:A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av kvicksilverfred:

Tjena!

Jag har kontroll över Epost-konto samt Ebay-konto. Det jag menar är att folk nu känner till min epost-adress och kommer prova den på olika sidor, så som Ebay. Varför vet jag inte, men det har hänt 3 gånger idag. Ebay, Steam samt Tradera. Aldrig i mitt liv varit med om det innan. Troligtvis har dessa personer även klurat ut lösenordet och testar det på en mängd sidor. Otroligt oskönt tycker jag och hela dagen blir i princip förstörd enligt mig.

Jag har 2-steg, app för verifikation och starkt lösen. Och det skulle vara mycket tråkigt om kontot försvann, då det är nästan 15 år gammalt. Jag går redan runt och är paranoid så saker som detta hjälper verkligen inte. Därför jag förklarade min frustration.

Säg gärna något som kan lugna mina nerver för hela denna dagen har verkligen varit total skit pga detta.

Hur kan jag känna mig trygg när sidor inte kan hålla säkerheten? Jag var hur trygg som helst innan detta. Fick knappt någon spam och har aldrig varit med om att någon har försökt logga in min mail. Har starka lösen, 2-steg på i princip alla sidor.

För att angreppen ska ha teoretisk möjlighet att härröra från intrånget på SweClockers måste ditt lösenord vara såpass svagt att det antingen återfinns i en ordlista eller går att räkna ut med råstyrka/brute force, det vill säga att testa alla möjliga kombinationer. Förutsatt att angriparen inte har obegränsade resurser är det sistnämnda praktiskt taget uteslutet för ett längre lösenord (10+ tecken) med hög entropi.

I ditt fall bör du först och främst se till att skapa ordentliga lösenord och aldrig återanvända eller dela dessa mellan flera olika sajter. En lösenordshanterare såsom Lastpass eller 1Password är en bra utgångspunkt (prova!). Dessa innehåller även verktyg för att generera slumpmässiga lösenord som står pall för det mesta och lite till.

Om du inte helt och hållet litar på lösenordshanteraren kan du välja att inte spara vissa lösenord, exempelvis lösenordet för din primära e-postadress. Det är inte fel att anteckna lösenord på en lapp och gömma undan på ett lämpligt ställe, om det hjälper dig att använda längre lösenordsfraser. Se det inträffade som en väckarklocka och se över dina personliga säkerhetsrutiner.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

För att angreppen ska ha teoretisk möjlighet att härröra från intrånget på SweClockers måste ditt lösenord vara såpass svagt att det antingen återfinns i en ordlista eller går att räkna ut med råstyrka/brute force, det vill säga att testa alla möjliga kombinationer. Förutsatt att angriparen inte har obegränsade resurser är det sistnämnda praktiskt taget uteslutet för ett längre lösenord (10+ tecken) med hög entropi.

I ditt fall bör du först och främst se till att skapa ordentliga lösenord och aldrig återanvända eller dela dessa mellan flera olika sajter. En lösenordshanterare såsom Lastpass eller 1Password är en bra utgångspunkt (prova!). Dessa innehåller även verktyg för att generera slumpmässiga lösenord som står pall för det mesta och lite till.

Om du inte helt och hållet litar på lösenordshanteraren kan du välja att inte spara vissa lösenord, exempelvis lösenordet för din primära e-postadress. Det är inte fel att anteckna lösenord på en lapp och gömma undan på ett lämpligt ställe, om det hjälper dig att använda längre lösenordsfraser. Se det inträffade som en väckarklocka och se över dina personliga säkerhetsrutiner.

Som sagt, min epost (adressen, inte inlogget) är publik nu och finns i deras register. Har inte sagt något annat. Med en epost kan man resetta lösenord, vilket nu har hänt 3 gånger. Något jag finner mycket olustigt. Enda stället mitt lösenord var svagt på var sweclockers och 1-2 andra liknande sidor som nu är bytta. Kan absolut inte vara en slump att det händer nu dagarna efter då det aldrig har hänt innan på 15 år.

Har bra lösenordshanterare redan, långt ifrån min dator och teknik. Eposten är enligt mig lika viktig, och då är det själva adressen jag pratar om.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC
Ram: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
BOOT:A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av kvicksilverfred:

Som sagt, min epost (adressen, inte inlogget) är publik nu och finns i deras register. Har inte sagt något annat. Med en epost kan man resetta lösenord, vilket nu har hänt 3 gånger. Något jag finner mycket olustigt. Enda stället mitt lösenord var svagt på var sweclockers och 1-2 andra liknande sidor som nu är bytta. Kan absolut inte vara en slump att det händer nu dagarna efter då det aldrig har hänt innan på 15 år.

Har bra lösenordshanterare redan, långt ifrån min dator och teknik. Eposten är enligt mig lika viktig, och då är det själva adressen jag pratar om.

Det går inte att betrakta en e-postadress som en hemlig uppgift. Första gången den används tappar du kontrollen över vem som känner till adressen. Det räcker med ett enda mail för att den exempelvis ska fastna i loggar. Dessutom vet du inte hur mottagaren hanterar din adress. Glöm det och fokusera på att upprätthålla säkerheten istället.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Det går inte att betrakta en e-postadress som en hemlig uppgift. Första gången den används tappar du kontrollen över vem som känner till adressen. Det räcker med ett enda mail för att den exempelvis ska fastna i loggar. Dessutom vet du inte hur mottagaren hanterar din adress. Glöm det och fokusera på att upprätthålla säkerheten istället.

Glöm det, jag orkar inte dryga mig. Det hela är mycket tråkigt, oroväckande och tidskrävanade i alla fall, det var min poäng.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC
Ram: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
BOOT:A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

Permalänk

@kvicksilverfred: i yahoo mail kan man skapa Tillfälliga adresser ex: sweclockers har då en tillfällig adress men att all mail kommer direkt till min vanliga inkorg.

blir sidan då hackad så skapar man först en ny Tillfällig mail adress (finns en flik i inställningar) sen ändrar man mejladressen på sweclockers och tar bort den gamla.. = dom som hackat har den gamla adressen som inte fungerar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Det här blir i alla fall en väckarklocka för mig, hade redan planerat att se över min säkerhet över den närmaste tiden men efter alla tipsen i den här tråden ska jag stärka det ännu mer. Tack för det i alla fall

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kvicksilverfred:

Som sagt, min epost (adressen, inte inlogget) är publik nu och finns i deras register. Har inte sagt något annat. Med en epost kan man resetta lösenord, vilket nu har hänt 3 gånger. Något jag finner mycket olustigt. Enda stället mitt lösenord var svagt på var sweclockers och 1-2 andra liknande sidor som nu är bytta. Kan absolut inte vara en slump att det händer nu dagarna efter då det aldrig har hänt innan på 15 år.

Om du hade ett svagt lösenord på ett par ställen så går det inte att utesluta att det kommit i orätta händer någon gång; vare sig sidan i fråga rapporterat (eller ens vet om) att de blivit av med sin användardatabas eller ej.

Ett problem med "jag använder ett dåligt lösenord på alla de sidor som inte är så viktiga"-approachen är att man ju då just har som allra störst attackyta på sitt allra sämsta lösenord, vilket i längden sånär garantererar att det kommer läcka ut. När det händer upptäcker man lätt att de där sidorna inte var riktigt så oviktiga som man tänkte.

Bara senaste veckorna så har det varit flera publicerade (svenska) lösenordsdatabaser som kommit på vift; Hemmakvällattacken nådde ju till och med så långt som dagstidningarnas förstasidor på nätet.

Skrivet av kvicksilverfred:

Har bra lösenordshanterare redan, långt ifrån min dator och teknik.

Om du menar att du har en icke-teknisk lösenordshanterare så är den troligen inte "bra", enligt de kriterier som råder. Grundpelaren är att lösenordshanteraren ska komplett eliminera återanvända och svaga lösenord, men du hade ju enligt uppgift båda delar i bruk. Jag menar det inte som en "kritik" (alla får själva välja sin säkerhetsnivå), men du måste se att det finns förbättringspotential här.

Som jag nämnt flera gånger innan i denna tråd så är en av de bästa saker en vettig lösenordspolicy ger en användare just en god nattsömn i vetskapen om att man inte är i riskzonen för angrepp på externa sidor (utöver att behöva byta ett enda lösenord på en enda tjänst), vilket ju är något man ändå inte har någon kontroll över.

Skrivet av kvicksilverfred:

Som sagt, min epost (adressen, inte inlogget) är publik nu och finns i deras register. Har inte sagt något annat.

Eposten är enligt mig lika viktig, och då är det själva adressen jag pratar om.

  • Varje gång du skickar ett e-post, eller någon skickar dig ett e-post, så kommer din adress synas i klartext på minst två servrar som du högst troligen inte äger. Pratar vi icke-krypterade anslutningar (och det går ju inte bestämma hur motparten hanterar sin e-post) så kan den utan vidare studsa mellan 20-tals servrar runt om på nätet som du inte kontrollerar.

  • För varje sida du registrerar dig på så lagras sin e-postadress i en databas någonstans — hur skyddad den är går inte att svara på (om det inte är du själv som är administratör på sidan). Databaser läcker exempelvis genom

    • angrepp (återigen: vare sig sidorna vet och rapporterar det själva eller ej)

    • att administratörer på mindre nogräknade sidor själva säljer användaruppgifter på svarta marknaden, eller för den delen själva är de som utför attacker. Kanske inte idag, men kanske i framtiden när sidans ekonomi börjar gå knackigt.

  • Varje gång du skickar ett e-postmeddelande till någon annan så lägger du din tillit till att denna person (under obestämd framtid!) inte ska

    • slarva med sin lösenordshantering

    • använda osäkra e-posttjänster

    • drabbas av trojaner/maskar/etc.

    Ansvar för endera punkt ovan läggs så klart även på dig själv — kan du garantera att ditt konto inte utsatts för angrepp?

  • Varje gång du är med i ett e-postutskick där avsändaren inte listat ut vad BCC är till för (och detta händer i min erfarenhet ofta!) så tillgängliggörs din e-postadress för alla som tar del av utskicket. Bara denna väg har min egen e-postadress hamnat på säkert tiotusentals för mig okända människors e-postkonton, och vill jag att min adress ska vara "hemlig" så måste jag nu lägga min tillit till att alla dessa människor aldrig drabbas av någon av ovanstående punkter (vilket jag närapå garanterat vet kommer hända/redan har hänt).

En e-postadress är liksom Andreas Dimestam skrev ovan inte en hemlig uppgift. Den kan inte vara det, för första gången den används till minsta användbara sak så kan man direkt säga att den "avslöjats" — men detta är ingen hemlighet för nätsidor, så det är heller inget problem: e-postadressen är ensam inte tillräcklig för att ta över ett konto.

Skrivet av kvicksilverfred:

Med en epost kan man resetta lösenord, vilket nu har hänt 3 gånger. Något jag finner mycket olustigt.

Varför skulle en attackerare vilja återställa dina lösenord utan att ha kontroll över (dvs kunna logga in på) ditt e-postkonto? Vad har en attackerare att tjäna på detta? Varför skulle någon vilja återställa ditt Ebaylösenord bara för att de fått reda på din e-postadress?

Om de lyckats knäcka ditt lösenord via en databasdump så borde deras aktion vara att testa att logga in med dessa uppgifter, men om det misslyckas så är det ju bara att gå vidare till nästa mål i listan. Det är bara negativt för en attackerare att "göra sig känd" genom att generera återställningslänkar som ändå inte går att använda.

Så, om du bara ser till att byta lösenord på de platser där du återanvänt samma lösenord som på SweClockers så tycker jag att du borde kunna känna dig lugn och sova gott på natten. Det finns inget en attackerare kan göra med din e-postadress utöver att kanske få spam att skickas till ditt konto, men spam är ett känt problem som troligen dyker upp vid allt normalt användande av e-post, enligt tidigare resonemang i detta inlägg.

Skrivet av kvicksilverfred:

Glöm det, jag orkar inte dryga mig. Det hela är mycket tråkigt, oroväckande och tidskrävanade i alla fall, det var min poäng.

Ja, givetvis är ingen i tråden glad över vad som hänt. Men som jag skrev ovan: försök vända det till något konstruktivt för dig själv. Se över lösenordsrutiner och säkerhetstänkande så att inte nästa läcka du hör talas om blir lika bekymmersam. Om du kan göra något gott av det så kommer situationen säkert inte kännas lika jobbig att hantera.

Titta även gärna seriöst på de frågor jag stolpade upp i slutet av inlägg #15531000 — även om jag vet hur frustrerande svårt det kan vara att få personer att faktiskt tänka över dessa saker så tycker jag att det är väl tillbringad tid att vara någorlunda redo för de nersidor dagens tillit till teknik lätt för med sig.

Typo.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phz:

Märkliga lösenordskriterier är en ständig källa till frustration. Det leder också till väldigt dåliga lösenord hos användare, just eftersom det är orimligt att någon ska komma ihåg allt.

Hemskheter jag direkt kan minnas från diverse nätregistreringar:

  • Ett företag godkände bara lowercase bokstäver på max 8 tecken.

  • En stor webbprogrammeringsinriktad hemsida tillät lösenord på 32 tecken i sitt "Ändra lösenord"-formulär, men bara upp till 25 tecken i inloggningsformuläret, vilket gjorde att en användare lätt kunde byta till ett lösenord som sedan inte gick att logga in med.

  • En sida vägrade acceptera 32 slumpade tecken ur alla teckenkategorier för att det enligt deras analysskript var "för svagt". hunter2 var däremot acceptabelt.

  • Många sidor kollapsar när lösenord innehåller mellanslag.

Ja, jag har genom åren varit med om horribelt dålig lösenordshantering från allt från små lokala svenska websidor till stora Electronic Arts. T ex tillät EA användande av specialtecken vid lösenordsbyte, specialtecken som inte var godkända för användning i lösenord. Detta ledde till timslånga samtal till supporten i EA innan detta reddes ut och de påstod att detta var första gången de varit med om problemet (fan tro't).

Relativt många sidor där jag försökt byta till komplicerade lösenord har jag efteråt råkat ur för att jag inte kunnat logga in efteråt, utan tvingats återställa och sedan använda max 10-15 tecken utan specialtecken. Det finns alltså fortfarande väldigt många sidor som inte har acceptabel lösenordshantering, tyvärr.

Men, ju fler som är medvetna om detta, desto bättre. Alltid unika lösenord är punkt nummer ett och det viktigaste av allt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tippar på att dumpen offentliggjorts på något hackercommunity, därmed alla inloggningsförsök på diverse tjänster folk verkar uppleva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ja, jag har genom åren varit med om horribelt dålig lösenordshantering från allt från små lokala svenska websidor till stora Electronic Arts. T ex tillät EA användande av specialtecken vid lösenordsbyte, specialtecken som inte var godkända för användning i lösenord. Detta ledde till timslånga samtal till supporten i EA innan detta reddes ut och de påstod att detta var första gången de varit med om problemet (fan tro't).

Relativt många sidor där jag försökt byta till komplicerade lösenord har jag efteråt råkat ur för att jag inte kunnat logga in efteråt, utan tvingats återställa och sedan använda max 10-15 tecken utan specialtecken. Det finns alltså fortfarande väldigt många sidor som inte har acceptabel lösenordshantering, tyvärr.

Just EA är ju lite av ett specialfall, vet inte om du manuellt valt att integrera flera olika konton, men via diverse olika spel och identiteter jag haft på online-spel som tagits över från EA så slutar det med att jag hade ett gäng olika identiteter för olika spel, ofta samma namn och e-post. Mass Effect 1 / 2, Crysis 1 / 2 / 3, Battlefield 2 / 2142 / BC2, Battlefield Heroes, Xbox Live

EA valde ju senare att knyta allt till Origin som central plattform, tidigare EA ID, men bland annat flera av ovanstående hade ju bakomliggande system med olika policies, etc på vad lösenord skulle innehålla. Så jo, både vad gäller namnregistrering och lösenord har jag råkat på samma sak, kan registrera användarnamn med "-" i namnet, men inte logga in med det. Men där hade man också under iaf en period möjligheten att knyta ihop alla sina ID'n och välja vilket konto som skulle bli master-konto, etc.

Var glad att du "bara" hade pass-ords strul. Jag råkade på en weekend op i mass effect 3 som gav mig ett commendation pack, som när entitlement gick ut till alla, så var det en hel del personer som fick lite strul, nämligen att systemen typ skrev över alla licensnycklarna för spelet och DLC. Tog några veckor, men fick slutligen snacka med en person i telefon på EA i Sverige som kunde felsöka det och ge mig nya nycklar för allting. Det roliga var att felmeddelandet var redigt skumt då jag redan hade spelet installerat, och trots avinstallation så låg ju entitlement till spelet kvar i cachen. Så rensa origins cache, avinstallera, rätt felmeddelande, ny nyckel boom. Och nej, Steam är inte bättre, för där får man ingen hjälp alls, och definitivt inte via att bara ringa supporten på telefon.

Annars har du ju battle.net som inte är case sensitive. Å andra sidan så har de ju iaf möjligheten till authenticator/två-faktor så.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Rapport och sammanfattning av undersökningarna

Bakgrund

Datasäkerhet kan tyckas vara något diffust och svårgreppbart. Precis som att det inte går att göra ett bostadshus helt säkert för inbrott går det inte heller att uppnå hundraprocentig datasäkerhet. Istället gäller det att ständigt arbeta för att höja trösklarna och redan från början se till att minimera potentiella skador av ett eventuellt intrång.

Natten mot torsdagen den 9 juli fastställdes att någon stulit SweClockers medlemsdatabas. Omedelbart efter att administratörerna försäkrat sig om att angreppet inte var pågående fattades beslutet att informera alla om det inträffade och uppmana medlemmarna till att byta lösenord. Detta skedde offentligt på webbplatsen och via e-post till berörda användare.

Intrånget upptäcktes vid en undersökning av en omärkt databasdump som återfanns i hackerkretsar. Denna databas består åtminstone delvis av SweClockers medlemsregister med e-postadresser och hashsummor av lösenord. Det bör klargöras att SweClockers inte lagrar några personuppgifter utöver vad som frivilligt anges i den öppna medlemsprofilen.

Analys

Så länge angriparen inte ger sig till känna och informerar om tillvägagångssättet är det inte möjligt att i efterhand ta reda på det exakta händelseförloppet. Istället är administratörerna hänvisade till att analysera det inträffade och dra egna slutsatser. Detta kompliceras av att hårdvaran och mjukvaran som användes vid intrångstillfället inte längre är i bruk utan avvecklades i samband med övergången till SweClockers 6.0.

Först och främst kan det konstateras att den stulna databasen är från i början av mars månad. Eftersom intrånget inte upptäcktes förrän den 9 juli innebär det att angriparna sannolikt haft möjlighet att fortsätta utnyttja samma säkerhetshål fram till lanseringen av SweClockers 6.0, som ägde rum den 12 maj.

Den äldre versionen av webbplatsen baserades på den populära forummjukvaran Vbulletin. I efterforskningarna har administratörerna upptäckt att SweClockers.com under denna period innehöll minst en Vbulletin-relaterad säkerhetsbrist, som sannolikt utnyttjats för att exekvera kod och därigenom stjäla användardatabasen.

Det finns inga tecken på att kodbasen manipulerats eller att administratörskonton tillgripits utan allt tyder på att angriparna stannat vid att stjäla lagrade uppgifter. Även om det inte går att få några garantier sprids databasen (enligt uppgift) inte vind för våg utan förvaras hos en avgränsad grupp hackare.

Eftersom alla lösenord hanteras av en kryptografisk hashfunktion med dynamiskt "salt" per användare är det inte möjligt att snabbt lista ut lösenorden genom att använda så kallade regnbågstabeller. I praktiken innebär det att endast kortare lösenord och lösenord som återfinns i ordlistor löper någon påtaglig risk att hamna i orätta händer.

Åtgärder

Det fina i kråksången är att SweClockers 6.0 helt och hållet är skild från den äldre versionen av webbplatsen (som drabbades av intrånget). Eftersom all mjukvara är utbytt finns inte heller samma säkerhetsbrister kvar. En av huvudanledningarna till beslutet att gå över till en egen plattform var just att bli av med den ofta angripna mjukvaran Vbulletin.

SweClockers 6.0 innehåller mängder av säkerhetsmässiga förbättringar, bland annat en moderniserad hashfunktion enligt konstens alla regler. Om olyckan skulle vara framme är det extremt dyrt även för en mycket resursstark motståndare att försöka knäcka lösenord. Dessutom är det nu enklare att höja styrkan och kompensera för utvecklingen av kraftfullare hårdvara.

Det kan tilläggas att den äldre versionen av webbplatsen inte var någon standardinstallation av Vbulletin utan bland annat innehöll en på eget initiativ förstärkt hashfunktion. SweClockers administratörer är väl bevandrade inom området och arbetar ständigt med att förbättra den tekniska plattformen och de interna säkerhetsrutinerna.

Intrånget är dock en smärtsam påminnelse om att det aldrig går att vara helt säker. Alla, även vanliga användare, behöver tänka på sin personliga datasäkerhet och arbeta förebyggande. I detta fall genom att se till att använda riktiga lösenordsfraser och inte återanvända eller dela samma lösenord mellan flera olika sajter. Att installera en lösenordshanterare är en alldeles utmärkt start!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Så, om dumpen är från mars, är jag säker? Mitt acc är ju reggat i februari.

Men, men, detta var sannerligen ett "wake-up". Ni har ingen aning om hur paranoid jag är när det gäller sånt här haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Afrosnubben:

Så, om dumpen är från mars, är jag säker? Mitt acc är ju reggat i februari.

Det bästa är att förutsätta att hela perioden fram till plattformsbytet i maj påverkats. Byt lösenord så är ditt konto säkert sedan.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Skrivet av Biberu:

Det bästa är att förutsätta att hela perioden fram till plattformsbytet i maj påverkats. Byt lösenord så är ditt konto säkert sedan.

Redan gjort, samt migrerat alla viktiga konton till en ny mailadress.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk
Medlem

Så nedrans tråkigt när sådant händer. Nu har man ju olika/varierande lösen för varje sida men kan ju hända att någon delar lösen också. Så nu tvingas man mer eller mindre gå igenom över 30 sidor i snitt, för att se efter så att detta lösenord man använder på SweC byts. Att folk ens tar tiden att förstöra för så många är ju helt otroligt. Nu kan man la också förvänta sig mer skräppost, turen där är ju iaf att man har möjlighet till att skapa ett filter som tar bort 99% av all skit.

Ett trick för att slippa skräppost i ren allmänhet. Skapa en regel!

För er med Hotmail, 'aka' Outlook, logga först in och gå till kugghjulet i hörnet. Klicka på den och välj "Manage rules". Lägg till ny regel genom att klicka på "New". Välj "If keyword contains: "unregister" then move to (Junk/Deleted)". Nu kommer alla mail som innehåller "unregister", vilket majoriteten av all skräppost och reklam gör, flyttas till den mappen du väljer. Du bör lägga till regler för specifika avsändare om du får många av samma skräpmail.

Nu har du minskat risken för skräp i din inkorg!

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Så nedrans tråkigt när sådant händer. Nu har man ju olika/varierande lösen för varje sida men kan ju hända att någon delar lösen också. Så nu tvingas man mer eller mindre gå igenom över 30 sidor i snitt, för att se efter så att detta lösenord man använder på SweC byts. Att folk ens tar tiden att förstöra för så många är ju helt otroligt. Nu kan man la också förvänta sig mer skräppost, turen där är ju iaf att man har möjlighet till att skapa ett filter som tar bort 99% av all skit.

Ett trick för att slippa skräppost i ren allmänhet. Skapa en regel!

För er med Hotmail, 'aka' Outlook, logga först in och gå till kugghjulet i hörnet. Klicka på den och välj "Manage rules". Lägg till ny regel genom att klicka på "New". Välj "If keyword contains: "unregister" then move to (Junk/Deleted)". Nu kommer alla mail som innehåller "unregister", vilket majoriteten av all skräppost och reklam gör, flyttas till den mappen du väljer. Du bör lägga till regler för specifika avsändare om du får många av samma skräpmail.

Nu har du minskat risken för skräp i din inkorg!

Dold text

Är uppe i 30 olika spam adresser som jag blockat i hotmail (inte på grund av swec attacken). Känns som det aldrig tar slut, men låter som ett trick jag borde prova (så länge den inte tar bort fel). Går även att välja att radera/blocka direkt med så kommer det inte till inkorgen/spam mappen ens

Tipset är att först se så den inte tar bort fel innan ni sätter regen att radera alla med unregister eller liknande

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Liksom Biberu även poängterade ovan gällande fråga 1 så skulle en attackerare lika gärna kunna fiska upp en återställningslänk som ett lösenord över e-post, vilket var vad jag behandlade i mitt första svar.

Men det är ganska stor skillnad på att fiska upp ett lösenord och därmed kunna göra vad som helst med kontot utan att användaren kan skydda sig. Om du skickar en länk och någon ändrar ditt lösenord så kan Sweclockers välja att skicka en notifiering om att ditt lösenord har ändrats – och detta är vad de flesta siter med lite bättre säkerhet gör.

Citat:

I båda fallen skulle attackeraren i så fall kunna ta över kontot. Om man behöver anta att användarens e-postkonto är "förlorat" så har man redan tappat bollen. I detta kan man skönja en generell svaghet med egentligen alla liknande system på nätet där man strikt antar att e-post är "säkert" — dvs att bara användaren i fråga kan läsa sina e-post — vilket det fundamentalt inte är om användaren inte driftar sin egen server och kräver krypterade mail med allt bestyr det innebär, men det är en sidodiskussion.

Just nu väger diskussionen över mot att ni envist försvarar hantering av lösenord i klartext med motivationen att det inte spelar någon roll ändå pga. anledning X Y Z – DET är inte att hantera säkerhet på rätt sätt. Se kommentar nedan om lösenord i klartext.
Det handlar inte om att hitta perfekt säkerhet. Det handlar om att göra det bättre och säkrare och ge användarna en möjlighet att skydda sig själva.

Citat:

För att undvika osäkerheten över e-postkanalen så skulle SweClockers behöva ha någon form av mobilåterställning eller annan tvåfaktorsautentisering, men det tror jag inte användare skulle gilla/använda i nuläget i någon större utsträckning (jag skulle inte vilja ange mitt mobilnummer på var och varannan nätsida — jag får tillräckligt med oönskade säljsamtal ändå). Denna allmänna inställning hos nätsurfare kanske ändras allteftersom lösningar som exempelvis Yubikey som diskuterats i tråden blir vanligare, men det är en fråga för framtiden. Den uppenbara konsekvensen av att SweClockers skulle ha haft användares mobilnummer lagrade ser jag i nuläget vara att även denna information hade varit på vift.

Samma kommentar här som innan – låt mig som användare välja om jag vill ha två-faktors autentisering. Ta inte be beslutet åt mig.
Oftast är tvåfaktorslösningar väldigt mycket mer kostsamt än att bara ha lösenord också, så detta måste naturligtvis tas i beaktan.

Citat:

Detta blir fråga 2, och är inte relaterat till att skicka en länk eller ett temporärt lösenord över e-post. Just SweClockers använder liksom Biberu tydliggjorde ovan HTTPS-anslutningar för exempelvis inloggning (testa exempelvis en lokal nätverkssniffer och se vilken information som skickas vid inloggning…

Det kanske går att hitta en mellanväg här. När jag kommer till sidan om lösenordsändring – gör DEN till HTTPS och gör det tydligt. Min kommentar om detta började för att jag var ”lat” nog att inte gå in i source-koden för sidan och se hur ni hade löst ”POST” – vilket jag hoppas att ni inte förväntar er att varje användare ska göra?

Citat:

För att återgå till lösenordet så bör det återigen klargöras att det lösenord som SweClockers skickar ut när en användare begär återställning alltså inte är användarens egna lösenord (som SweClockers inte har någon kännedom om utöver dess motsvarande hash), utan ett slumpgenererat temporärt lösenord för kontoåterställning. Detta lösenord gör att den som har kontroll över användarens registrerade e-postkonto (vilket SweClockers antar är personen i fråga — man kan se det som en sorts 2FA där identitetskontrollen läggs ut på e-postleverantören) kan logga in och skriva in sitt nya lösenord (vilket alltså sker över HTTPS-protokollet — tryck på "Inställningar" på sidan och se hur hänglåset dyker upp i din webbläsare).

Ni tvingar heller inte användaren att byta lösenord som kanske vore på sin plats. Ibland kan det dock vara bättre med lösenord som är automatgenererade och skickade i klartext än användares egna. Har ingen koll på vilka komplexitetskrav ni har på lösenorden idag.

Citat:

Tanken är inte att detta utskickade lösenord ska vara användarens nya permanenta lösenord. SweClockers kan inte förhindra att en användare väljer att fortsätta använda detta lösenord likväl, eller "123456", eller "abc123", eller "qwerty" (vissa sidor försöker med tekniska lösningar undvika de enklaste kombinationerna för att hjälpa användare, men generellt är det lönlöst att kämpa mot användares ovilja att välja bra lösenord ).

Jag måste nog säga – bullshit här. Ni kan sätta en flagga som tvingar användaren att byta lösenordet och kontrollera att det inte stämmer överens med det lösenord ni nyss skickade. Ni kan också välja att implementera komplexitetskrav på lösenorden.
En av svagheterna i denna lösning är också att ni på Sweclockers faktiskt vet om lösenorden pga. Hanteringen i klartext. Att ha tillgång till era användares lösenord (minst alla era sysadmins) ger en stor potential att kunna missbruka detta. Ni skulle kunna undvika denna misstanke/risk helt om ni valde att aldrig hanterade lösenord i klartext.

Ursäkta den dåliga citeringen – har inte riktigt lärt mig den ”nya” editorn än.

//karelin

försöker fixa citering...
Permalänk
Medlem
Skrivet av karelin:

Men det är ganska stor skillnad på att fiska upp ett lösenord och därmed kunna göra vad som helst med kontot utan att användaren kan skydda sig. Om du skickar en länk och någon ändrar ditt lösenord så kan Sweclockers välja att skicka en notifiering om att ditt lösenord har ändrats – och detta är vad de flesta siter med lite bättre säkerhet gör.
Just nu väger diskussionen över mot att ni envist försvarar hantering av lösenord i klartext med motivationen att det inte spelar någon roll ändå pga. anledning X Y Z – DET är inte att hantera säkerhet på rätt sätt. Se kommentar nedan om lösenord i klartext.
Det handlar inte om att hitta perfekt säkerhet. Det handlar om att göra det bättre och säkrare och ge användarna en möjlighet att skydda sig själva.
Samma kommentar här som innan – låt mig som användare välja om jag vill ha två-faktors autentisering. Ta inte be beslutet åt mig.
Oftast är tvåfaktorslösningar väldigt mycket mer kostsamt än att bara ha lösenord också, så detta måste naturligtvis tas i beaktan.
Det kanske går att hitta en mellanväg här. När jag kommer till sidan om lösenordsändring – gör DEN till HTTPS och gör det tydligt. Min kommentar om detta började för att jag var ”lat” nog att inte gå in i source-koden för sidan och se hur ni hade löst ”POST” – vilket jag hoppas att ni inte förväntar er att varje användare ska göra?
Ni tvingar heller inte användaren att byta lösenord som kanske vore på sin plats. Ibland kan det dock vara bättre med lösenord som är automatgenererade och skickade i klartext än användares egna. Har ingen koll på vilka komplexitetskrav ni har på lösenorden idag.
Jag måste nog säga – bullshit här. Ni kan sätta en flagga som tvingar användaren att byta lösenordet och kontrollera att det inte stämmer överens med det lösenord ni nyss skickade. Ni kan också välja att implementera komplexitetskrav på lösenorden.
En av svagheterna i denna lösning är också att ni på Sweclockers faktiskt vet om lösenorden pga. Hanteringen i klartext. Att ha tillgång till era användares lösenord (minst alla era sysadmins) ger en stor potential att kunna missbruka detta. Ni skulle kunna undvika denna misstanke/risk helt om ni valde att aldrig hanterade lösenord i klartext.

Ursäkta den dåliga citeringen – har inte riktigt lärt mig den ”nya” editorn än.

//karelin

Swec ser inga lösen i klartext. Det som skickas ut i mail är ett nytt lösenord. HTTPS körs där det är viktigast, alltså vid kontohantering och inloggning. Men vist vore det bra med krypterad länk till swec även i forumet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar