Nybyggd dator svarar inte men moderkort lyser.

Permalänk

Nybyggd dator svarar inte men moderkort lyser.

Godkväll sweclockers!

Som rubriken lyder så fick jag idag hemskickat alla mina delar och jag började bygget (som dessutom är mitt första). Satte igång bygget och så vitt jag vet gick allt fint (använde esd-armband osv.)

När jag satte i sladden till nätaggregatet och tryckte på on/of-switchen så lyste START och RESET knappen samt "Republic of gamers" belysningen på moderkortet pulserade i rött. (Asus Rampage V extreme) Såklart blev jag glad som tusan och tänkte att nu var det snart dags att starta upp datorn!

Men så var icke fallet då jag tryckte på chassits strömbrytare och ingenting hände..... Moderkortet fortsätter att lysa och "Rog" belysningen fortsätter att pulsera från rött till inget osv. Förr att "stänga av" så får jag stänga av strömbrytaren på nätaggregatet och därmed slutar allt att lysa innan jag sätter på nätagget igen för nästa försök.

Efter en liten noggrannare "granskning" så hör jag ett kort "surrande" varje gång jag försöker starta datorn.

Frusterad som jag nu är så söker jag hjälp hos er kloka människor på denna sida efter vad som kan vara felet! Värt att påminna om är att alla datorn i datorn är nya FÖRUTOM ett FSP icke-modulärt nätaggregat på 750W som är köpt i December 2012. Kan skicka bilder om så skulle önskas

Ha en fortsätt trevlig kväll! Mvh Jollobollo

P.S. specs! CM storm stryker, Intel Core i7 5820K, Corsair H100i gtx, Asus Rampage V extreme, Asus Geforce Gtx 980 Strix, 2x4 gb Crucial 2400mhz DDR4, Samsung 850 evo 120GB SSD, Seagot desktop SSHD 1TB, FSP Raider RA750 750W 80+ Bronze

Permalänk

Efter ytterligare granskning är det från nätaggregatet som det "surrar". Kan det vara nätaggregatet som spökar?

Permalänk
Medlem

Ingen sladd som glappar eller att du tex missat 8pins kabeln vid processorn?

Permalänk
Medlem

24-pins moderkortskabel är alltså i annars skulle det inte lysa på mobot.
Kontrollera som sagt extraström till cpu, 4 eller 8 pin.
Kontrollera så att cpu-fan är ikopplad, annars stänger datorn sig väldigt fort igen!
Annars är det svårt att veta hur vi ska hjälpa dig med rätt knapphändig info

Permalänk

@jocke92: @Jaevel:

http://imgur.com/7QiXJBz

Tänkte precis ta upp 8-pins kontakten eftersom jag inte kan koppla in den riktigt eftersom 2 av "pinnarna" inte går att trycka in i kontakten av någon anledning. Samma problem gäller om jag testar att använda mig av en "förlägnare" då den inte heller går att koppla in med alla kontakter :/

Kan det vara det som är felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jollobollo:

@jocke92: @Jaevel:

http://imgur.com/7QiXJBz

Tänkte precis ta upp 8-pins kontakten eftersom jag inte kan koppla in den riktigt eftersom 2 av "pinnarna" inte går att trycka in i kontakten av någon anledning. Samma problem gäller om jag testar att använda mig av en "förlägnare" då den inte heller går att koppla in med alla kontakter :/

Kan det vara det som är felet?

Du har råkat få tag på extraström till grafikkort (pci express). Har du tur har du inte råkat bränna moderkortet!

Permalänk

Gissar på att du använder dig av PCI-E kontakten som skall ge ström till grafikkortet om de behöver. Av bilden att bedöma.
CPU kontakten skall vara två 4-pin eller en 8-pin som går att dela till två 4-pin.

Skall finnas en sådan kontakt du ser längst upp till höger.
http://i2.rozetka.ua/goods/8927/record_8927398.jpg

Edit:
Precis som @Jaevel sa

Skall tillägga av vad man ser på bilden att de verkar som om du kopplat in en av den 2x4-pin(8-pin) kontakten på ditt moderkort.
Du har kopplat in den i ETX12V_2 kontakten, tror denna är till för om man behöver extra kräm för överklocking etc. (men är inte säker)

Du skall bara behöva använda 2x4-pin(8-pin) i ETX12V_1 rakt ovanför processorn.

Permalänk

@Hazardous:

Hittar inte någon sådan kontakt förutom just den som är i 4-pins kontakten i moderkortet :s

Edit:

Finns endast en sådan kontakt på nätaggregatet och som sagt så används den redan, för gammalt nätaggregat kanske?

Permalänk

Den som har 4-pin, har den inte ytterligare 4-pin på samma kabel?

Tror dock att de tyvärr kan ha pajat något, då 12v ligger annorlunda för GPU ström kontakten än CPU kontakten.
Men får hoppas på att inget gått sönder.
Bara bild googla "CPU vs GPU power connection" så får du upp skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jollobollo:

@Hazardous:

Hittar inte någon sådan kontakt förutom just den som är i 4-pins kontakten i moderkortet :s

Edit:

Finns endast en sådan kontakt på nätaggregatet och som sagt så används den redan, för gammalt nätaggregat kanske?

Du ska klara dig på en fyr-pin där. Blanda inte ihop med 6+2 eller 8pin till grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jollobollo:

@Hazardous:

Hittar inte någon sådan kontakt förutom just den som är i 4-pins kontakten i moderkortet :s

Edit:

Finns endast en sådan kontakt på nätaggregatet och som sagt så används den redan, för gammalt nätaggregat kanske?

Du har en 4+4-pins strömkabel som skall kopplas in där du på din bild har kopplat in en 6+2-pins PCI-E kabel. Den ytterligare 4-pins strömkontakten märkt EATX12V_2 kan du lämna tom.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Tack allihopa för hjälpen! Flyttade över en av Cpu-kontakterna, rättade till ett fel på kylningen och nu funkar allt!!!!!! Nu kan jag andas ut