Permalänk
Medlem

Skulle det här funka tror ni.....

Jag satt läste idébanken, kom o tänka på vatten kylning då alla använder kopiösa mängder med fläktar, men skulle man inte kunna skaffa ett minikylskåp på typ 5L eller nåt, borra håll i dörren för in o ut flöde o täta med silikon elle nåt för att hindra kylningen från att rymma och placera en vattentank där inne. Då borde det bli rätt mycket bättre, och dessutom tystare än de där 120mm:arna. Hade gärna testat detta men har ingen ekonomi till det just nu. Datorbutiken säljer minikylskåp för 1200 spänn eller nåt och de kan kyla ner till minus 15 grader Celsius

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

det finns massor med trådar på forumet om att köra vattenkylning i kylskåp, alla har slutat med att ett kylskåp inte är gjorda för att gå konstant och klarar inte av att kylaner en dator tillräckligt

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Alltså skulle det inte kompensera tillräckligt?
Så kylskåpen på datorbutiken, därav idèn visste dock inte att folk redan hade testat.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Ummm är inte kylskåp gjorda för att gå konstant det trodde jag. Hur blir det annars med maten?

Jag har också tänkt tanken men som Zoc sa det kanske inte har tillräckligt med kraft för att kylla allt. Men den som bara spekulerar och inte vågar test för väl aldrig reda på det.

Vore roligt att höra om det var någon somlyckats.

Visa signatur

Keep up the good work

Permalänk
Medlem

kondens.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Ja igentligen borde ju gå, -15C borde vara tillräckligt att kyla vatten. Bättre än en fläktar och radiator iallafall men vad vet jag.
Ska prova när det finns cash till det. Ska uppgradera först till P4

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Det kanske klarar att kyla ner till -15 utan extra värmeutveckling ja. Men det kommer INTE att klara av att kyla ner de watt du dumpar i det med en vattenkylning.

Nej, kylskåp går inte konstant. Kompressorn går bara ibland. Använder du en sån till datorkylning 24/7 så ger den nog upp efter ett tag.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Ja men man kör ju inte minus 15, man vill ju gärna att vattnet ska flöda i rören inte förstoppa. Kylskåp ska ju inte stå i lådan utan brevid så det spelar ingen roll om det utvecklar mer värme. Men kommer ju inte få veta hur det blir så vida ingen testar. Hur mycket kyler radiatorn vattnet? Nån som vet? Jag har dock svårt att förstå vad ni menar med att ett kylskåp inte kan köras hela tiden. Stänger ni av erat på kvällen när går och lägger er???? Fan vad magsjuka ni måste vara

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

bara skaffa en tillräckligt stor vattentank och sen köra utan fläktar ?

Permalänk
Medlem

Xarion: Kylskåp är ganska täta och släpper inte in / ut luft om man inte har det öppet. Så att värmen / kylan där inne håller sig ganska bra utan att kylningsmojängerna jobbar. ,)

Och kylningsmojängerna jobbar bara när temperaturen i kylskåpet når en viss nivå och då kyler den till en viss nivå och går sen i viloläge tills temperaturen är för hög igen.

Har du en dator som för in vatten som är varmt hela tiden så måste kylningen vara igång hela tiden.
Sen huruvida kylskåpen tar skada av det vet jag inte.

Visa signatur

Halvgubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc
det finns massor med trådar på forumet om att köra vattenkylning i kylskåp, alla har slutat med att ett kylskåp inte är gjorda för att gå konstant och klarar inte av att kylaner en dator tillräckligt

men han med hovevappon tycker jag har motbevisat det lite. kompressorn til den är från ett kylskåp och det funkar.