Hur motiverar ni (för er själva) ett nybilsköp?

Permalänk
Medlem

Hur motiverar ni (för er själva) ett nybilsköp?

Hallå där.

Sitter just nu med en Saab 9-5 årsmodell 2001 (Sedan) som man åker otroligt fint i, krånglar aldrig och har under mina 2 år varit otroligt billig i underhåll. Dock är jag väldigt sugen på att köpa en nyare bil. Men jag vet verkligen hur otroligt puckat det är ekonomiskt sett.

Hur motiverar ni för er själva att köpa en ny bil? (Begagnad men nyare) Har lån på lägenhet som jag alltid tänker "Varför inte amortera av 100 000 på den istället?" Men vet att otroligt många sitter ju i samma sits, lån på hus och så vidare men ändå köper ny bil.

Det är ju som sagt ingenting annat än en förlustaffär, samtidigt som de vore otroligt kul att uppgradera till en nyare bil. Men i övrigt har jag inget direkt brinnande bilintresse.

I övrigt har jag bra ställt, bra betalt jobb och bor tillsammans med flickvännen i en lägenhet som definitivt ökat i värde sen vi köpte den.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Om man vill ha ny bil men inte vill lägga hundratusentals kronor på den så kan man alltid leasa. Oftast slipper du kontaktinsatsen och du byter bil var 3-4e år. Priset per månad kan variera duktigt dock. Det beror helt på vilken bil du hade tänkt att leasa.

Visa signatur

www.lanbit.se | i5 4670k | Gigabyte GTX 980 WindForce OC | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | ASUS Z87M-PLUS mATX | Samsung SSD 512 gb | Sandisk SSD 128 gb | Fractal Design 1000W | Corsair Obsidian 350D

Permalänk

Vi bor på landet och är beroende av två bilar. Däremot lägger jag inte premium-pengar utan köper det som håller istället. Jobbar oberoende i bilbranschen så har lärt mig att premium är inte kvalitet utan finish. Hade jag inte varit beroende av bil där jag bor hade jag fortsatt köra gammal bil tills reparationerna börjar komma. Verkligen att elda upp pengar att köpa bil, även om man är intresserad av bilar.
Förbrukningsvaror för flera hundra tusen.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Att köpa en gammal begagnad bil gör att man behöver lite tur också om det ska bli billigt.
Jag har grannar som köpt gamla bilar och sedan behövt betala den ena dyra reparationen efter den andra.
En sak som påverkar är förstås om du är kunnig och kan fixa enklare fel själv.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DiektatorN:

Om man vill ha ny bil men inte vill lägga hundratusentals kronor på den så kan man alltid leasa. Oftast slipper du kontaktinsatsen och du byter bil var 3-4e år. Priset per månad kan variera duktigt dock. Det beror helt på vilken bil du hade tänkt att leasa.

Visst slipper man kontantinsatsen, men leasar du en bil i tre år har du betalt över 100 000kr om leasingen kostar 3000kr/mån (vilket är svårt att komma under).

Vill man ha mer än nästan bara standardutrustning drar priset iväg till 4-6000kr/mån utan problem.

Det finns fördelar med leasing, men kostnaden jämfört med att köpa är inte en av dem.

Permalänk
Medlem

Varför skulle du vilja byta från en 9-5a? Skönaste bilen som finns

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

Vi bor på landet och är beroende av två bilar. Däremot lägger jag inte premium-pengar utan köper det som håller istället. Jobbar oberoende i bilbranschen så har lärt mig att premium är inte kvalitet utan finish. Hade jag inte varit beroende av bil där jag bor hade jag fortsatt köra gammal bil tills reparationerna börjar komma. Verkligen att elda upp pengar att köpa bil, även om man är intresserad av bilar.
Förbrukningsvaror för flera hundra tusen.

Att ha premiumbilar ger mig personligen stora mervärden i livet. Jag njuter av att köra dom, samtidigt som de tar mig dit jag vill.
Man måste leva sitt liv också, inte bara tänka på hur mycket pengar man inte gör av med.

Permalänk
Medlem

Några argument skulle kunna vara:

* Driftsäkerhet
* Krocksäkerhet,
* Att man finner ett rent nöjje i att ha en fin bil
* Beroende på bilmodell och om du köper en ny så kan faktiskt leasing vara billigare i över tiden jämfört med var du har idag. Är ju rätt många fördelar med en ny bil, garanti, ofta ingår service beroende på bilmärke/avtal, miljöbil så slipper du skatten, vagnskadegaranti vilket ger billigare försäkring. Men klart, vill du ha en premiumbil med lite utrustning så blir det givetvis dyrare.

I dagens läge så är det ingen vidare affär att amortera av på bostadslånet, det är det bättre att ha pengarna placerade i fonder/aktier, räntan på lånet är ju betydligt lägre än vad du har i normal avkastning på placerade pengar.

Är du ändå nöjd med bilen och den är driftsäker och billig i underhåll så håll kvar i den så länge du kan. Börjar den krångla och dra iväg i underhåll så kan du lyfta frågan igen. Nöjjet med just den "nya" bilen är bara roligt i några månader ändå.

Permalänk
Medlem

En ny/nästan ny bil ger dessutom några fördelar som minskar värdetappet lite.

* 3 års vagnskada är väl i stort sett standard
* Allt är nytt. Inga storservicar, däckbyten mm på ett bra tag.
* Garanti om något krånglar.
*Ibland ingår några års service
*Du kan välja färg, utrustning, motor mm själv.

Vad ovanstående är värt är förstås upp till var och en att bedöma.

Skrivet av sunnis:

Några argument skulle kunna vara:

* Driftsäkerhet
* Krocksäkerhet,
* Att man finner ett rent nöjje i att ha en fin bil

I dagens läge så är det ingen vidare affär att amortera av på bostadslånet, det är det bättre att ha pengarna placerade i fonder/aktier, räntan på lånet är ju betydligt lägre än vad du har i normal avkastning.

Är du ändå nöjd med bilen och den är driftsäker och billig i underhåll så håll kvar i den så länge du kan. Börjar den krångla och dra iväg i underhåll så kan du lyfta frågan igen. Ny bil är bara roligt i några månader.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

När det blir omåttligt dyrt att få min nuvarnade bil godkänd i besiktningen så köper jag en ny bil. Den är inte snygg men jag kan alltid lita på att den utan problem tar mig från A till B.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag betalar under 2000 för att leasa min bil. Det är ändå en förlustaffär. Man kan säga att man i princip betalar för bilens sjunkande värde under 3 år plus en låg hyra beroende på bil. Det borde hamna på ca 50% av bilens nypris efter 3 år.

En annan nackdel med leasing är att du är låst till 4500mil på hela lånetiden och får betala extra per mil om du överstiger den. Det ökar inte självkänslan av att äga en bil direkt.

Leasing är enklare för du behöver ingen kontantinsats men många har problem med att inte känna att man äger själva bilen. Kan tex inte sälja av den och byta till något i liknande klass efter 6mån om man ångrat sig. 3 år är ändå en ganska lång tid om man inte gillar det man kör.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag betalar under 2000 för att leasa min bil. Det är ändå en förlustaffär. Man kan säga att man i princip betalar för bilens sjunkande värde under 3 år plus en låg hyra beroende på bil. Det borde hamna på ca 50% av bilens nypris efter 3 år.

En annan nackdel med leasing är att du är låst till 4500mil på hela lånetiden och får betala extra per mil om du överstiger den. Det ökar inte självkänslan av att äga en bil direkt.

Leasing är enklare för du behöver ingen kontantinsats men många har problem med att inte känna att man äger själva bilen. Kan tex inte sälja av den och byta till något i liknande klass efter 6mån om man ångrat sig. 3 år är ändå en ganska lång tid om man inte gillar det man kör.

Nu har aldrig privat leasat någon bil, utan endast på min firma. Men man borde väl kunna lägga till en kontantinsats + ett restvärde som motsvarar kontantinsatsen på privatleasing också för att få ner månadskostnaden?

Angående miltalet, det är ju något man lägger upp vid avtalet, behöver inte vara 4500 mil. Man har ju en ganska bra aning om hur mycket man kör i genomsnitt på ett år. I alla fall jag.

Permalänk
Medlem

Har hört att det var någon som räknade på hur gammal bil man ska ha för att åka så ekonomiskt som möjligt, han hade kommit fram till att en bil som är ca 3 år är det mest ekonomiska. Kan det stämma?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Tror privatleasing inte har samma flexibilitet som företagsleasing därav en lägre månadskostnad. Det gick inte att diskutera miltalet någon restkostnad eller lägga till en kontantinsats.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Har hört att det var någon som räknade på hur gammal bil man ska ha för att åka så ekonomiskt som möjligt, han hade kommit fram till att en bil som är ca 3 år är det mest ekonomiska. Kan det stämma?

Det beror väl på vad för bil. En gammal skattebefriad veteranbil med ingen värdeminskning, kanske snarare värdeökning och man gör alla reparationer själv med billigare reservdelar + endast trafikförsäkrad är nog väldigt svårt att slå om man bara ser till kostnaden.

Skrivet av dealerovski:

Tror privatleasing inte har samma flexibilitet som företagsleasing därav en lägre månadskostnad. Det gick inte att diskutera miltalet någon restkostnad eller lägga till en kontantinsats.

Möjligt att det är så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dealerovski:

Tror privatleasing inte har samma flexibilitet som företagsleasing därav en lägre månadskostnad. Det gick inte att diskutera miltalet någon restkostnad eller lägga till en kontantinsats.

Det går absolut att höja milen på en privatleasad bil...blir snabbt rätt dyrt, dock.
Restvärde går också att styra lite.

Permalänk
Medlem

Vad andra gör är irrelevant. Eftersom du redan har en välfungerande bil, så handlar det bara om konsumtion. Ställ dig istället frågan om du vill konsumera bil för 100k, eller om du faktiskt får mer nytta av annan konsumtion. Visst kommer en ny bil vara rolig i början, men man vänjer sig ganska snabbt.

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Att ha premiumbilar ger mig personligen stora mervärden i livet. Jag njuter av att köra dom, samtidigt som de tar mig dit jag vill.
Man måste leva sitt liv också, inte bara tänka på hur mycket pengar man inte gör av med.

Helt klart. Eget aktivt val. Har haft flera "finare" bilar. Men njuter ändå mest i en gammal hundkoja. Sedan blir det mer pengar över till det som är viktigt för mig. Prioriteringar, man behöver inte tjäna mycket för att kunna göra det man vill, så länge man vet vad man vill

Men smaken är som baken, och det är väl tur det. Annars hade det bara funnits trabanter.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Har hört att det var någon som räknade på hur gammal bil man ska ha för att åka så ekonomiskt som möjligt, han hade kommit fram till att en bil som är ca 3 år är det mest ekonomiska. Kan det stämma?

Eh? Åka så ekonomiskt som möjligt handlar ju om dels att minimera transportkostnaden + kostnaden för bilen.
Du åker garanterat billigare i en 10 år gammal bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vad andra gör är irrelevant. Eftersom du redan har en välfungerande bil, så handlar det bara om konsumtion. Ställ dig istället frågan om du vill konsumera bil för 100k, eller om du faktiskt får mer nytta av annan konsumtion. Visst kommer en ny bil vara rolig i början, men man vänjer sig ganska snabbt.

Vänjer man sig snabbt har man inte skaffat en tillräckligt rolig bil. Har haft min ögonsten i två år nu, det är fortfarande med glädje jag sätter mig i bilen och kör till jobbet.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ganska många bilar, Merca, Volvo, Saab, etc, etc. Jag kör ganska mycket, runt 3500 mil per år, och när jag hade begagnade bilar upplevde jag att en gång i kvartalet åkte jag på en käftsmäll på 10.000 kr i form av reparationer, slitdelar, stora servicar, etc. Sista beggade bilen, en Volvo V70 D5 AWD 2009 hade jag i två år (mellan 2013-2015). När jag sålt den och räknade ut månadskostnaden blev jag likblek, det var alla gånger dyrare än en ny bil. Inget konstigt, men värdeminskning, två uppsättningar däck, en rasad styrservopump, stor service.

Nu löneväxlar jag genom jobbet en ny Volvo V60 D4 AWD Automat, Ocean Race-paketet, fullsmetad. Landar på typ 4000 kronor netto i månaden. Inga oförutsedda utgifter.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Vill du ha en ny bil och har råd så köp en bara! För egen del räcker det med att att vilja ha en ny bil. Och att ekonomin tillåter...

§1 /moderator
Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Har hört att det var någon som räknade på hur gammal bil man ska ha för att åka så ekonomiskt som möjligt, han hade kommit fram till att en bil som är ca 3 år är det mest ekonomiska. Kan det stämma?

Nej det kan inte stämma. En 3 år gammal bil har fortfarande en väldigt stor värdeminskning som vida överstiger normala kostnader för service och reparationer. Min 23 år gamla bil har i princip nästan ingen värdeminskning alls på samma sätt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag motiverar mina nybilsköp med att eftersom jag kör en hel del dagligen så vill jag göra det med komfort och trygghet. Jag har de senaste 2 bilköpen köpt objekt som gått max 1200mil och på så vis fått ganska mycket bil för pengarna.
Hur som helst så blir man rumpkörd när man köper ny bil oavsett.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har aldrig kunnat motivera ett nybilsköp även när jag haft pengarna. Jag mekar dock med mina bilar själv så underhållet blir inte speciellt dyrt, och det blir betydligt lättare att hålla dem i bra skick om man fixar grejer kontinuerligt istället för när det brakar ihop fullständigt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag köpt en ny bil för att veta exakt vad den har varit med om och sikta på att ha kvar den väldigt länge. Men då tänker jag främst på "ovanligare" bilar typ pickup, skåpbil, sportbil.

Men skulle då bilen köras av någon annan än mig själv vid något tillfälle så är vitsen väck. Och det är inte särskilt realistiskt att man skulle förbli enda föraren för evigt.

När det kommer till bruksbilar av kvalitet typ V70 skulle jag nog alltid köpa en fullutrustad begagnad och leva med reparationskostnaderna. Stort utbud vid köp och lättare att sälja vidare osv osv.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej det kan inte stämma. En 3 år gammal bil har fortfarande en väldigt stor värdeminskning som vida överstiger normala kostnader för service och reparationer. Min 23 år gamla bil har i princip nästan ingen värdeminskning alls på samma sätt.

En 23 år gammal bil är å andra sidan på tok för gammal för att åka omkring i, av alla tänkbara anledningar.

Permalänk
Medlem

Hur? Som allt annat i detta forum "Jag vill ha X" eller jag "behöver" X, kombinerat med "Jag har råd med X".

Sen kan detta understödjas av matematik i detta fall, tex
Skillnad i bensinförbrukning per mil x antal mil per år x antal år man tänker ha bilen
+ Samma sorts beräkning med försäkring, service reparationer osv.
+ Säljpris av nuvarande bil
- Pris på nya bilen
+ Estimerat andrahandvärd på nya bilen efter antal i år ovan

Sen får man ut ett värde, antingen en besparing mot att behålla sin bil (och då är ny bil ekonomiskt försvarbart) eller en kostnad, och göra en värdering om det är värt denna kostnad. Sedan tillkommer en del mjukare värden, t.ex. behov av dragkrok, bagageutrymme, bekvämlighet m.m. som brukar ha stor inverkan på första delen "vill ha/behöver"

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

En 23 år gammal bil är å andra sidan på tok för gammal för att åka omkring i, av alla tänkbara anledningar.

Hur så? Den har alltid tagit mig A till B utan problem. Visserligen har den inga krockkuddar, inga elhissar, inget centrallås och ingen AC men den har iaf servostyrning. Nästa bil kommer dock förmodligen att ha allt det jag räknat upp men det viktigaste för mig är tillförlitligheten och hållbarheten. Skräckscenariot är att köpa en halvdyr bil som det är lika bra att skrota efter 5-6 år på grund av rost eller något jättedyrt fel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Hur så? Den har alltid tagit mig A till B utan problem. Visserligen har den inga krockkuddar, inga elhissar, inget centrallås och ingen AC men den har iaf servostyrning. Nästa bil kommer dock förmodligen att ha allt det jag räknat upp men det viktigaste för mig är tillförlitligheten och hållbarheten. Skräckscenariot är att köpa en halvdyr bil som det är lika bra att skrota efter 5-6 år på grund av rost eller något jättedyrt fel.

Bara det att den saknar krockkuddar är ensamt en anledning nog. Sen är den i övrigt också en katastrof beträffande krocksäkerhet, jämfört med moderna bilar.