Hur motiverar ni (för er själva) ett nybilsköp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av during:

Hur? Som allt annat i detta forum "Jag vill ha X" eller jag "behöver" X, kombinerat med "Jag har råd med X".

Sen kan detta understödjas av matematik i detta fall, tex
Skillnad i bensinförbrukning per mil x antal mil per år x antal år man tänker ha bilen
+ Samma sorts beräkning med försäkring, service reparationer osv.
+ Säljpris av nuvarande bil
- Pris på nya bilen
+ Estimerat andrahandvärd på nya bilen efter antal i år ovan

Sen får man ut ett värde, antingen en besparing mot att behålla sin bil (och då är ny bil ekonomiskt försvarbart) eller en kostnad, och göra en värdering om det är värt denna kostnad. Sedan tillkommer en del mjukare värden, t.ex. behov av dragkrok, bagageutrymme, bekvämlighet m.m. som brukar ha stor inverkan på första delen "vill ha/behöver"

Behov av dragkrok får väl ändå räknas som ett "hårt värde" då...använder man bilen till att dra släp eller annat så är det ju ett måste att ha krok.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Staropramen:

Att köpa en gammal begagnad bil gör att man behöver lite tur också om det ska bli billigt.
Jag har grannar som köpt gamla bilar och sedan behövt betala den ena dyra reparationen efter den andra.
En sak som påverkar är förstås om du är kunnig och kan fixa enklare fel själv.

Jag har en polare som bor i Brasilien men jobbar i Sverige, Norge och Danmark, sommarhalvåret när han här så köper han en väldigt billig bil för 4-5k som är nyskattad och nybesiktad och den kör han i 7-8 månader och sen när han åker hem så skrotar han den. så har han gjort under 10-15 års tid och han har aldrig blivit stående med en trasig bil.

Dina grannar har helt enkelt köpt fel bil, dom har säkert köpt en för runt 30k och som behöver besiktas snart, eller hur?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Sen kan detta understödjas av matematik i detta fall, tex
Skillnad i bensinförbrukning per mil x antal mil per år x antal år man tänker ha bilen
+ Samma sorts beräkning med försäkring, service reparationer osv.
+ Säljpris av nuvarande bil
- Pris på nya bilen
+ Estimerat andrahandvärd på nya bilen efter antal i år ovan

Sen får man ut ett värde, antingen en besparing mot att behålla sin bil (och då är ny bil ekonomiskt försvarbart) eller en kostnad, och göra en värdering om det är värt denna kostnad. Sedan tillkommer en del mjukare värden, t.ex. behov av dragkrok, bagageutrymme, bekvämlighet m.m. som brukar ha stor inverkan på första delen "vill ha/behöver"

Håller med dig. Ska själv köpa bil snart och eftersom jag ska pendla behövs en bränslesnål bil som inte går sönder på direkten. Det motiverar mig till att köpa en ny bil då det ingår 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadefösäkring, den är väldigt bränslesnål och skattebefriad första 5 åren pga miljöbilsklassad. Helt klart värt det i mitt fall. Kontantinsats + finansiering genom bilfirma blir i längden mycket billigare per körda mil jämfört med att köpa begagnat utan garantier plus reparationskostnader pga slitage.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Bara det att den saknar krockkuddar är ensamt en anledning nog. Sen är den i övrigt också en katastrof beträffande krocksäkerhet, jämfört med moderna bilar.

Sannolikheten att råka ut för en allvarlig olycka där man blir ivalidiserad eller dör pga av att bilen saknar krockkuddar är dock rätt liten trots allt. Man kan ju även själv påverka säkerheten aktivit genom hur man kör för att minska risken för allvarliga olyckyckor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Hur så? Den har alltid tagit mig A till B utan problem. Visserligen har den inga krockkuddar, inga elhissar, inget centrallås och ingen AC men den har iaf servostyrning. Nästa bil kommer dock förmodligen att ha allt det jag räknat upp men det viktigaste för mig är tillförlitligheten och hållbarheten. Skräckscenariot är att köpa en halvdyr bil som det är lika bra att skrota efter 5-6 år på grund av rost eller något jättedyrt fel.

man ska ALDRIG ta för givet att alla kan köra, du verkar inte värdera ditt liv särskilt mycket.....
har kört bil i snart 10år och har varit med om 1st olycka (ej mitt fel, väjde för fullgubbe), och jag hamna på sjukhus, och om jag inte hade haft krockkuddar i min 9-5a hade jag nog inte suttit här idag.
Det va rena rötan att jag råkade just då äga en saab 9-5 istället för en volvo 740.
I dagens läge skulle jag aldrig lägga mindre än 30-40k på en beggad bil.
Allt som heter billiga volvo,opel,fiat,seat,skoda går fet bort.

OnT: Själv motiverar jag mig själv när det gäller: motor ljudet (får helst inte va nån liten sketen 4cyl motor), gärna turbo eller kompressor.
Det som jag tycker spelar roll är acc: 0-100, samt broms: 100-0, svängradie, utseénde och stil samt komfort och givetvis säkerhet, förar samt passagerar krockkudde är ett måste.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Behov av dragkrok får väl ändå räknas som ett "hårt värde" då...använder man bilen till att dra släp eller annat så är det ju ett måste att ha krok.

Dragkrok är ett måste när jag köper bil. Enda undantaget är om bilen är så ny och/eller övrigt bra att jag själv kan kosta på mig montering av dragkrok.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Blazin87:

Det stämmer men man kan påverka risken att man själv orsakar en svår olycka och risken att man på grund av andras missstag råkar ut för en allvarlig olycka. Men visst det finns vissa fall där man inte kan påverka risken för en allvarlig olycka alls. Jag kör även mc och där är det ju i princip helt kört om man råkar ut för en något allvarligare olycka om man inte har väldigt tur.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Sannolikheten att råka ut för en allvarlig olycka där man blir ivalidiserad eller dör pga av att bilen saknar krockkuddar är dock rätt liten trots allt. Man kan ju även själv påverka säkerheten aktivit genom hur man kör för att minska risken för allvarliga olyckyckor.

Att man har statistiken på sin sida betyder inte att det är smart att tumma på säkerheten.

Behövs inte särskilt hög hastighet i en gammal bil för att kunna skada sig allvarligt, gamla bilar har inte den sortens deformationszoner som nyare har.

Gammal bil in i träd i 50, 70 respektive 90km/h: https://www.youtube.com/watch?v=w0cTAuFSPI4

Inte ens i 50km/h ser det särskilt mysigt ut...

Jämfört med tvärstopp i en bil med modern säkerhetsteknologi: https://www.youtube.com/watch?v=9CR1CIwpUhw

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Vill du ha en ny bil och har råd så köp en bara! För egen del räcker det med att att vilja ha en ny bil. Och att ekonomin tillåter...

så sant, så sant

tråden är intressant, jag jobbar i en firma med auktorisation för 5 bilmärken
märket med 7år år/15000mil garanti är inte bättre än märken med 3år/10000mil garanti, ibland sämre
tysk bil med 2 år garant betydligt sämre....
italienskt jajajo

men köp nytt, byt i tid, håll värdet, det kostar första gången sen är du hemma och har driftsäkerhet, krocksäkerhet och normalt sett ett problemfritt bilägande

(jag hade aktat mig för små dieselmotorer, dom gillar inte svensk PK diesel)

Visa signatur

nörd

Permalänk
Avstängd

skulle jag köpa ny och tänka helt ekonomiskt skulle jag nog satsa på en ny ww disel då skatten är gratis och dom drar lite disel och är av ganska hygglig kvalitet och bland dom billigare att äga ..skulle jag köpa en riktig bil som är roligare ny hade jag åkt till bmw och tagit med någon M modell därifrån

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Reparera eller amortera, bara att välja :).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ville ha en ny bil, har pengarna, köpte en ny bil, det var inte så svårt att motivera.

Nytt.
Garantier.
osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Har hört att det var någon som räknade på hur gammal bil man ska ha för att åka så ekonomiskt som möjligt, han hade kommit fram till att en bil som är ca 3 år är det mest ekonomiska. Kan det stämma?

Då måste man ha massa andra saker med i beräkningen.

Jag har en Golf-2a från -86, jag åker garanterat billigare. Drar typ 0.6l/mil och kostade 5000kr i inköp av farsan, gått knappt 10000 mil.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag har en polare som bor i Brasilien men jobbar i Sverige, Norge och Danmark, sommarhalvåret när han här så köper han en väldigt billig bil för 4-5k som är nyskattad och nybesiktad och den kör han i 7-8 månader och sen när han åker hem så skrotar han den. så har han gjort under 10-15 års tid och han har aldrig blivit stående med en trasig bil.

Dina grannar har helt enkelt köpt fel bil, dom har säkert köpt en för runt 30k och som behöver besiktas snart, eller hur?

Det ligger något i det du säger.

"Fina" bilar med många mil på mätaren som t.ex Volvo V70 TDi eller Mercedes.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Grejen är att har man en bil ett par månader som han från Brasilien så kan man ju ignorera lite missljud och elande och bara tuta och köra. För förr eller senare måste man ordna det som är fel, om man inte kör köp och skrota taktiken. Och sen ska man givetvis ha flyt också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

skulle jag köpa ny och tänka helt ekonomiskt skulle jag nog satsa på en ny ww disel då skatten är gratis och dom drar lite disel och är av ganska hygglig kvalitet och bland dom billigare att äga ..skulle jag köpa en riktig bil som är roligare ny hade jag åkt till bmw och tagit med någon M modell därifrån

VW är å andra sidan det märke som har störst skillnad mellan deklarerad och verklig förbrukning. Inget att räkna med m a o.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Behov av dragkrok får väl ändå räknas som ett "hårt värde" då...använder man bilen till att dra släp eller annat så är det ju ett måste att ha krok.

Jo, förmodligen, men det beror nog på hur man själv ser på värde. Om det är ett måste blir det ett hård värde med en kostnad att installera det (eller om det är ett frivilligt val med nybilsköp). Om man bara ser det som en bekvämlighet och hittar en bil med krok man vill ha så är det ett mjukt värde i att du inte har ett alternativ och får sätt värdet själv.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

Har haft cirka 20bilar och den senaste var en Bmw med klanderfri servicebok osv. Köpte den för 28 000 årsmodell 01. På mig kostade försäkringen 26 600kr per år (var 21). Först pajade ett lager och sedan smäll en luftbälj bak. Så den kostade med sammanlagt 35 000kr + försäkring under tre månader.

Nu leasar jag en ny Mini Cooper för 2500inkl försäkring.

Det jag inte gillade var alla stora oförutsedda kostnader med beg bilar. Nu har jag en fast kostnad.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Har haft cirka 20bilar och den senaste var en Bmw med klanderfri servicebok osv. Köpte den för 28 000 årsmodell 01. På mig kostade försäkringen 26 600kr per år (var 21). Först pajade ett lager och sedan smäll en luftbälj bak. Så den kostade med sammanlagt 35 000kr + försäkring under tre månader.

Nu leasar jag en ny Mini Cooper för 2500inkl försäkring.

Det jag inte gillade var alla stora oförutsedda kostnader med beg bilar. Nu har jag en fast kostnad.

Oförutsedda är de inte. Bilar går sönder, det gäller bara att vara beredd på det och ha det i beräkningarna när man tittar på prislappen vid köp.

Men hade du alltså haft 20 bilar vid 21 års ålder? Det är allt en bedrift

26600 om året är för övrigt vansinnigt mycket för en så gammal och billig bil
Min 2013 års M5 F10 kostar inte ens 20 om året att försäkra, och då är jag en bra bit över 30

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Staropramen:

VW är å andra sidan det märke som har störst skillnad mellan deklarerad och verklig förbrukning. Inget att räkna med m a o.

vet inte hur skillnaden är på papper och verklighet men billigt går dom och har bättre kvalitet än många andra och skulle kunna tänka mig en ny golf..skulle dock akta mig för passat med paddlar

Skrivet av SimpanDirr:

Har haft cirka 20bilar och den senaste var en Bmw med klanderfri servicebok osv. Köpte den för 28 000 årsmodell 01. På mig kostade försäkringen 26 600kr per år (var 21). Först pajade ett lager och sedan smäll en luftbälj bak. Så den kostade med sammanlagt 35 000kr + försäkring under tre månader.

Nu leasar jag en ny Mini Cooper för 2500inkl försäkring.

Det jag inte gillade var alla stora oförutsedda kostnader med beg bilar. Nu har jag en fast kostnad.

Då måste du ha haft årets sämsta försäkringsbolag för min bror hade en m3a helförsäkrad för 14000kr året när han var lite yngre och har nu en supra twinturbo som han betalar lite mindre för 12-13k eller så och hade själv en bmw 525 äldre i.o.f 94a som kostade 4800 året för halvförsäkring

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det som huvudsakligen stör mig med begagnade bilar är att man inte har en enda aning om hur den föregående ägaren tagit hand om bilen, med eventuellt undantag för stämplar i serviceboken.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Håller med dig. Ska själv köpa bil snart och eftersom jag ska pendla behövs en bränslesnål bil som inte går sönder på direkten. Det motiverar mig till att köpa en ny bil då det ingår 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadefösäkring, den är väldigt bränslesnål och skattebefriad första 5 åren pga miljöbilsklassad. Helt klart värt det i mitt fall. Kontantinsats + finansiering genom bilfirma blir i längden mycket billigare per körda mil jämfört med att köpa begagnat utan garantier plus reparationskostnader pga slitage.

Det är aldrig billigare att köpa en ny bil. Köp en ny bil, tex mercedes, bmw eller audi så har de tappat säkert 200 000 på 2 år. Detta lägger du säkert inte ens på en begagnad bil på 10 år i reparationer, försäkring och skatt;)

Dvs, alltid mer ekonomiskt att köpa en bil som har iaf 2-3 år på nacken då den största värdeminskningen har sett. Även om man behöver göra motorbyte o andra dyra saker så blir de ändå billigare. Men visst, vill man ha de alla nyaste så är de ju bara o köra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

* 3 års vagnskada är väl i stort sett standard

Att tänka på är att vagnskadegarantin egentligen funkar som en försäkring (som tecknats av fabrikanten/ÅF), vilket innebär att självrisken ofta är skyhög. För saker som man förknippar med garanti är det ju inget problem, men numera när man ofta blir tvungen att ta saker som parkeringsskador på vagnskadegarantin så kostar dom fan.

Själv upptäckte jag att självrisken på min bil när den var ny var 8000:-, inte så jävla kul när nån idiot som repade sidan när dom backade ut. :/ Så antingen chansar man på att ingen skadar ens bil (drömma kan man ju alltid, fick tre rejäla dörrislag samma vecka) eller så får ta smällen om man inte har en helförsäkring med rimlig självrisk.

OnT: Att motivera sig själv är inte så svårt. Bara att kolla på sin ekonomi, ta höjd för lite oförutsedda kostnader och sin situation i övrigt (kanske inte läge att köpa en tvåsitsig sportbil om man väntar barn). Sen är det bara att fundera på om ny bil är värt pengarna för en själv. Det finns liksom inget rätt eller fel. Om det är värt det för dig och du har råd, ja då är det rätt!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Dvs, alltid mer ekonomiskt att köpa en bil som har iaf 2-3 år på nacken då den största värdeminskningen har sett. Även om man behöver göra motorbyte o andra dyra saker så blir de ändå billigare. Men visst, vill man ha de alla nyaste så är de ju bara o köra

Man brukar väl räkna med att efter 3 år och 6000 mil så har man tappat typ hälften av nypriset. Det varierar givetvis med märke, modell och så, men som riktmärke så är det inte helt fel.

Extra lull-lull som man stoppar i ger nästan inget extra när man säljer bilen begagnad (även om det kan vara enklare att sälja bilen). Stor motor är inte heller säkert att man får en spänn extra för jmf med det vanligaste motoralternativet i modellen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Det är aldrig billigare att köpa en ny bil. Köp en ny bil, tex mercedes, bmw eller audi så har de tappat säkert 200 000 på 2 år. Detta lägger du säkert inte ens på en begagnad bil på 10 år i reparationer, försäkring och skatt;)

Dvs, alltid mer ekonomiskt att köpa en bil som har iaf 2-3 år på nacken då den största värdeminskningen har sett. Även om man behöver göra motorbyte o andra dyra saker så blir de ändå billigare. Men visst, vill man ha de alla nyaste så är de ju bara o köra

Skickades från m.sweclockers.com

Det är dock sinnessjukt gött att hämta ut en sprillans ny premiumbil för över en halv miljon hos bilhandlaren och rulla därifrån. Den känslan! Som en nybyggd fetingdator helt nyinstallerad.
Nackdelen är väl när man sitter där med över 500hk och måste köra försiktigt tlils bilen blivit inkörd

Permalänk
Medlem

Min motivation då jag hämtade ut en ny bil var för att slippa problem, få fritid över till annat (men då har jag servat alla mina tidigare bilar själv).
Kan väll inte säga att jag sparat så mycket tid, så jag kommer nog inte göra om det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rullar själv en Volvo v70 96, har fått betala ganska dryga reparationer. Nu har dessutom batteriet rasat. Startar inte skiten ens, tar cykeln istället, frisk luft och kondition gör en gott.

Har istället pumpat in varje krona i aktiefonder sen år tillbaka, skönare med saker som faktiskt kan öka i värde övertid.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Jag är också i tankarna av att köpa en ny bil, har en BMW 316i Compact 1999. Jag älskar att lyssna på musik men det är väldigt krångligt att bygga ut ljudet så känner att det är lättare att bara köpa en ny bil, tittat på lite Volvo v70s runt 30kkr, men jag är student (jobbar dock deltid tills nästa års hösttermin, drar in runt 7-8 tusen per månad), tycker ni jag borde köpa en ny bil?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det är dock sinnessjukt gött att hämta ut en sprillans ny premiumbil för över en halv miljon hos bilhandlaren och rulla därifrån. Den känslan! Som en nybyggd fetingdator helt nyinstallerad.
Nackdelen är väl när man sitter där med över 500hk och måste köra försiktigt tlils bilen blivit inkörd

Vilken halvmiljonkronors bil har 500 kusar?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Vilken halvmiljonkronors bil har 500 kusar?

Nu sa jag över en halv miljon, men ok.