Hur motiverar ni (för er själva) ett nybilsköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Om jag inte jobbade så att jag hade tjänstebil så skulle jag aldrig i mitt liv lägga över 50 000kr för en bil. Du kan få hur fina bilar som helst för den pengen utan att de kommer behöva repareras för det dubbla.
Har man sen otur så har man och får väl köpa en ny. Otur kan du även ha med en nyare bil och bli stående. Alla säger att man har nybilsgarantier och extra försäkringar men ibland så gäller inte dessa, som vanligt. Finns alltid någon finstilt text som de kan luta sig tillbaka på.
Finns väl ett antal personer man läst om i tidningar som köpt en nyare bil som sen rasat och ingen garanti gäller pga ditten eller datten. Ett ex. är senaste problemen med okq8 diesel där motorer gått sönder och ingen vill ta på sig ansvaret. Jag har själv aldrig råkat ut för problemet.

Lycka till med bilköpet.

Det är just måndagsexemplaren man slipper vid begagnad bil köp (oftast i alla fall). Speciellt om modellen funnits ute ett tag så kommer ju det fram problem och en del blir kända eller snarare ökända.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Drar upp denna tråd lite igen då den känns lite aktuell för min del.

Funderar på att köpa en ny bil, och är inte direkt motiverad egentligen att köpa en ny egentligen, men då tittar jag på lite billigare nya bilar, då den ekonomiska faktorn är viktigast för mig nu.

Max 1800mil om året, bensin med automat/manuell.

Vilken av följande är rent ekonomiskt bäst? Förstår moment 22 då vi pratar bilköp, men ändå.

Skoda Octavia
Seat Leon
Opel Astra
Kia Ceed

Vet inte om det finns så många andra alternativ i den klassen?

Visa signatur
Permalänk
Föredetting
Skrivet av saigon:

Drar upp denna tråd lite igen då den känns lite aktuell för min del.

Funderar på att köpa en ny bil, och är inte direkt motiverad egentligen att köpa en ny egentligen, men då tittar jag på lite billigare nya bilar, då den ekonomiska faktorn är viktigast för mig nu.

Max 1800mil om året, bensin med automat/manuell.

Vilken av följande är rent ekonomiskt bäst? Förstår moment 22 då vi pratar bilköp, men ändå.

Skoda Octavia
Seat Leon
Opel Astra
Kia Ceed

Vet inte om det finns så många andra alternativ i den klassen?

Kia lämnar sju års nybilsgaranti, Opel fem. VAG hade jag inte rört med tång, sträckta kamkedjor hit och dit, etc. Spontant tänker jag att du lär få mest med Opel i Sverige, eftersom de lär vara desperata att sälja en bil till att börja med. Andrahandsvärdet får jag nog lämna till någon annan som har bättre koll.

Annars skulle jag kolla efter demobilar eller bilar som gått i ett år och max 1000-1500 mil. Är fortfarande som nya, men 30-40% billigare.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Köpte nya Skoda Fabia Combi för 150.000 ny. Fattar inte att folk lägget 200k på begagnat när dessa finns nya billigare.

Och testkör deras NYA modeller innan du skrattar åt skoda (finns en anledning att de vunnit flera priser).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Beta:

Har hört att det var någon som räknade på hur gammal bil man ska ha för att åka så ekonomiskt som möjligt, han hade kommit fram till att en bil som är ca 3 år är det mest ekonomiska. Kan det stämma?

Har en kompis som gjort uträkning och kommit fram till annat resultat, att det är ännu billigare om man köper en 1-1.5 år gammal bil, behåller den i 3-4 månader och sen säljer, då har den knappt tappat nåt i värde. Nackdelen är väl att man måste köpa och sälja bil 3-4 ggr per år. Har dock inte kontrollräknat själv men tyckte det var ett intressant upplägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperOlsson:

Har en kompis som gjort uträkning och kommit fram till annat resultat, att det är ännu billigare om man köper en 1-1.5 år gammal bil, behåller den i 3-4 månader och sen säljer, då har den knappt tappat nåt i värde. Nackdelen är väl att man måste köpa och sälja bil 3-4 ggr per år. Har dock inte kontrollräknat själv men tyckte det var ett intressant upplägg.

Det var ett gammalt inlägg du citerade! Men väldigt intressant teori och uträkning, men som du säger man skall orka sälja och köpa bil så ofta och med allt som hör där till, det blir väldigt jobbigt.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Min Golf 94 startade inte längre. Det var bra nog motivering att skaffa ny bil förra året.

Nu har jag visserligen fått den att starta igen så den kan nog gå ytterligare 10-15 år som andrabil. Ska bli intressant att se om nya bilen är lika driftsäker.

Edit:
Glömde tillägga att jag köpte en Skoda Octavia 2013. Haft den ett år och är nöjd så långt. Gav 110k för den.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Det var ett gammalt inlägg du citerade! Men väldigt intressant teori och uträkning, men som du säger man skall orka sälja och köpa bil så ofta och med allt som hör där till, det blir väldigt jobbigt.

Precis som Beta skriver så måste man då börja räkna in kostnaden för sin egen tid, och då blir det inte så billigt längre.

Kan dra min historia kort.

Jag har under mina 14 år med körkort alltid haft begagnade bilar som är i slutet på sina livscykler, så runt 18-25 år gamla. Då jag meckar allt själv så har dom inte varit så dyra i rena pengar, men mängden tid som jag har varit tvungen att lägga på den där %¤#"#¤% skiten är inte försvarbar. Och varenda gång i garaget så svär jag aldrig mer mecka med bruksbilen, lekbilarna är en annan historia

Då jag driver eget företag som konsult så tjänar jag alla gånger på att lämna in bilen på verkstad, hyra bil och jobba samtidigt. Så därför var det för mig ganska lätt, jag beställde en leasingbil direkt när jag startade eget. Utöver att jag får alla gizmos och säkerhetsprylar, så får jag även "fri service" och garanti. Men som sagt nu har jag haft lyxen på att jag kunnat ta ut den på företaget.

Så mitt tips är att kolla på din bil och sök modellen på nätet för att se om du har något dyrt som kommer gå åt skogen i dom närmaste x tusen milen.

Se vad som är mest värt, trygghet och säkerhet med garantier och euro ncap 5 eller dina pengar.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag skulle köpa helt nytt är om det är en bil jag kan tänka mig ha resten av livet.
Annars går det att göra riktiga klipp om man köper något som bara rullat ett par mil.

Köpte en fullutrustad Mustang av årsmodell 2010, år 2012. Som hade gått 1700 mil för 245 000:-.
Nypriset då låg på 500 000:-, hade den i ett och ett halvt år och fick 290 000:- för den.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Ts funderar över att mata in 100k i bolånet.
"Alla" överallt snackar om att spara, antingen pension eller privat.

Jag ser det som så att någonstans måste man ju även få konsumera. Förstår inte varför det är så fult att konsumera?
En dag kommer vi alla tyvärr ligga på rygg med benen upp i vädret
Vad har jag för nytta av en avbetald bostad och en fet pension då?

Jag amorterar och sparar lagom, sen konsumerar jag resten!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skäggig legend

När jag sålde min MC och köpte bil istället tänkte jag; jag måste ha en bil som jag sitter bra i, har bra ljud, relativt stor, säker, automat och fjärrstyrd värmare. Slutade med att det stod mellan två bilar, en SC Golf GT m dieselvärmare och en Volvo V60 momentum m dieselvärmare.

Jag hade velat välja Golfen då den är på nyare plattform och egentligen bättre bil i sig, men jag satt verkligen inte bra i den, även i den "18-zon massage stolen som vunnit priser"...

Det blev tillslut en V60 Momentum Dynamic D4 (163hk) 13800 mil automat edition med VoC, läder för 155k kontant intjänade pengar. Jag kör väldigt sällan men när jag kör blir det 5 mil. Jag hade inte köpt för lånade pengar, men det är kanske bara jag.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Inte alls fel att konsumera. Som mina föräldrar som nått pensionsåldern och behövde ny bil. Sa stort sett till dem att spara inte på pengarna, njut av dem istället, kanske sista chansen skaffa en ny och hinna njuta av en ny bil. Så det blev en fullutrustad V60 Cross Country. Onödigt? Ja kanske men har man jobbat hela sitt liv och/eller har ekonomin för det, varför inte?

Permalänk
Medlem

Läste en undersökning nånstans som jag tyvärr inte hittar nu, där det tex stod att Svenskar lägger mycket status på bostaden, medans man i tex Tyskland ser mer status i vad du åker i/på.

Du kan tex om du åker runt i Sverige se folk med stora fina villor (inte typ danderyd size, men stora) som kör Volvo 240.
I Tyskland kan du se en BMW 520 stå bredvid ett fallfärdigt ruckel eller i betongområdet i stan.

Som alltid så finns det undantag som bekräftar fallen. Men kanske inte är så konstigt att man vill lägga ut extra pengar på en ny bil? Om man tycker det är status. Tror mycket ligger där, även om alla inte vill erkänna det. Personligen så köpte jag en nyare koreansk bil för att jag ville ha något som håller då jag inte kan meka för 5 öre, ironiskt nog svåraste bilen någonsin att byta halvljus på.
Nästa bil kommer nog bli en elhybrid, dels pga bensin/disel skatten och dels för att jag för det mesta kör i stan där det ändå är max 40 km/h.

I mina ögon finns det två saker som är ok att ta lån till, boende och bil.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enceladus:

@BasseBaba: Inte alls fel att konsumera. Som mina föräldrar som nått pensionsåldern och behövde ny bil. Sa stort sett till dem att spara inte på pengarna, njut av dem istället, kanske sista chansen skaffa en ny och hinna njuta av en ny bil. Så det blev en fullutrustad V60 Cross Country. Onödigt? Ja kanske men har man jobbat hela sitt liv och/eller har ekonomin för det, varför inte?

Håller helt med här, säger samma sak till mina föräldrar..ut och njut av era pengar,res,köp ny bil och allt annat. Tänk inte på oss barn..vi har det bra ställt och "behöver" inget arv.

Permalänk
Medlem

Hej.

Mitt argument för att byta bil är:

Jag vill!

senaste bilbytet, december 2016 sålde jag min V70 2011 därför att den var lite för slö för mej.
det var en 1,6 DrivE på 109 hästar.

Jag beställde en ny XC70 classic D4 AWD, en 2,4 5cylindrig på 181 hästar.
Jag ångrar mej inte en sekund.
Fick välja färg, utrustning etc.

\\Rhames

Permalänk
Medlem

Ekonomiskt är det i de flesta fall svårt att motivera ett nybilsköp. Nybilsgarantier, låg förbrukning och allt sånt är bra men man ska ha duktig otur att hitta en hyfsad 90-talare som totalt sett blir dyrare att äga. Miljöaspekten i att köpa en helt ny bränslesnål bil jämfört med att köra en som drar alldeles för mycket är ändå på miljlöns slutnota helt nonsens. Hela tänket med att konsumera nya varor för att spara på miljön är så gott som alltid fel om man tar i beaktande miljöbelastningen av att tillverka en ny bil jämfört med att köra en äldre och räkna på dess belastning under sin kvarvarande livslängd ut.

Säkerheten hos en ny bil är ju vanligen högre, så är det en bit man värdesätter kan man alltid styrka sin satsning med det och det är svårt att argumentera mot.

Ren livskvalité och körglädje är ofta den krassa verkligheten, och inget jag tycker man ska skämmas för. Som sagt var så får man inte med sig ett skvatt när det är dags att vandra vidare, vill man ha en ny bil och har utrymme i ekonomin, köp!

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Lodisen:

Enda gången jag skulle köpa helt nytt är om det är en bil jag kan tänka mig ha resten av livet.
Annars går det att göra riktiga klipp om man köper något som bara rullat ett par mil.

Köpte en fullutrustad Mustang av årsmodell 2010, år 2012. Som hade gått 1700 mil för 245 000:-.
Nypriset då låg på 500 000:-, hade den i ett och ett halvt år och fick 290 000:- för den.

Det är ju en lite annan sits med entusiastbilar, går inte riktigt att jämföra. Farsgubben sitter i samma sits med en Focus RS Mk II, den har gått upp i värde under hans fem år som ägare. Nu kör han inte många mil per år iofs, men ändå.

För egen del hämtade jag en RX-8 i Storbritannien en gång. Betalade cirka 17000:- för den, körde med den en vinter, sålde den för 45k efter lite pyssel. Räknar man in arbetstid blev det nog ingen vinst, men gillar man att pilla, varför inte...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Drar upp denna tråd lite igen då den känns lite aktuell för min del.

Funderar på att köpa en ny bil, och är inte direkt motiverad egentligen att köpa en ny egentligen, men då tittar jag på lite billigare nya bilar, då den ekonomiska faktorn är viktigast för mig nu.

Max 1800mil om året, bensin med automat/manuell.

Vilken av följande är rent ekonomiskt bäst? Förstår moment 22 då vi pratar bilköp, men ändå.

Skoda Octavia
Seat Leon
Opel Astra
Kia Ceed

Vet inte om det finns så många andra alternativ i den klassen?

Du missar Renault Megane, låter säkert märkligt med ett franskt förslag men faktum är att det förmodligen är ett av de bästa köpen man kan göra idag. Går du efter bästa ekonomi rekommenderas en diesel-Megane dock..

Permalänk
Medlem

För mig och sambon är inte bilen bara ett transportmedel, vi älskar att köra och båda älskar att hålla på att tvätta och polera. För två veckor sedan la vi vår första nybilsbeställning och lagom till midsommar hämtar vi vår nya BMW som vi tänkt ha i 5år

Bara känslan att sitta och plocka till tillbehör istället för att sitta på blocket och kompromissa med utrustning på begagnade bilar är guld värt.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hallå där.

Sitter just nu med en Saab 9-5 årsmodell 2001 (Sedan) som man åker otroligt fint i, krånglar aldrig och har under mina 2 år varit otroligt billig i underhåll. Dock är jag väldigt sugen på att köpa en nyare bil. Men jag vet verkligen hur otroligt puckat det är ekonomiskt sett.

Hur motiverar ni för er själva att köpa en ny bil? (Begagnad men nyare) Har lån på lägenhet som jag alltid tänker "Varför inte amortera av 100 000 på den istället?" Men vet att otroligt många sitter ju i samma sits, lån på hus och så vidare men ändå köper ny bil.

Det är ju som sagt ingenting annat än en förlustaffär, samtidigt som de vore otroligt kul att uppgradera till en nyare bil. Men i övrigt har jag inget direkt brinnande bilintresse.

I övrigt har jag bra ställt, bra betalt jobb och bor tillsammans med flickvännen i en lägenhet som definitivt ökat i värde sen vi köpte den.

Glöm inte att det har hänt väldigt mycket på säkerhetsfronten sedan din bil var ny.
Det väger iaf. tungt för mig nu när alla curlande mammor pillrar på telefonen istället för att hålla ögonen på vägen.
Däremot skulle jag inte köpa en ny bil, 2-5 år gammal och gärna en modell som är kall på marknaden.

Permalänk
Medlem

Haha, ganska kul. Var 2 år sedan jag skrev denna tråden!
Blev ingen ny(are) bil för min del.

I dagsläget krånglar min Saab något fruktansvärt, typ allt behöver bytas på den inför nästa besiktning. Min lägenhet har ökat från 1 miljon till 1.5 så skulle rent teoretiskt kunna få ett billån med 1.5% ränta på bostaden och på så vis ha kvar mina pengar i fonder/aktier samtidigt som jag får 30% ränteavdrag varje år.. Väldigt fördelaktigt jmf. med att köpa kontant

Men ändå drar jag mig för att "investera" i en ny bil Lutar nästan åt en ny billig skitbil.... Men ja, vi får se... I oktober behöver skrothögen besiktas och då behövs en annan bil då jag inte tänker lägga ca 10k i reparationer på en bil som ändå inte är värd 10k. Men ja, under mina 4 år har jag lagt ut högst 5-6k på slitagedelar så den har varit en bra affär dock och köpte för 20k.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Kia lämnar sju års nybilsgaranti, Opel fem. VAG hade jag inte rört med tång, sträckta kamkedjor hit och dit, etc. Spontant tänker jag att du lär få mest med Opel i Sverige, eftersom de lär vara desperata att sälja en bil till att börja med. Andrahandsvärdet får jag nog lämna till någon annan som har bättre koll.

Annars skulle jag kolla efter demobilar eller bilar som gått i ett år och max 1000-1500 mil. Är fortfarande som nya, men 30-40% billigare.

Får man fråga varför du inte skulle röra VAG med en tång?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Beta:

Får man fråga varför du inte skulle röra VAG med en tång?

Var inte "sträckta kamkedjor, etc" skäl nog? Longlife-service var väl ett annat skönt snedsteg, värdelösa luftmassemätare, extrem oljeförbrukning. DSG-lådor.

Förutom att erbjuda sämst garantier av mer eller mindre alla (är väl typ bara BMW och Mercedes som inte heller vågar erbjuda mer än två år) i dagsläget och allt det praktiska åsido är det svårt att hitta tristare bilar att köra än valfri svensson-VW, Seat, Skoda eller Audi.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag kör idag en gammal sketen polo till vardags, den kostar mig ca 500 i månaden med skatt, försäkring och bensin. Billigare blir det knappast, men kan ändå knappt vänta tills jag kan köpa min sportbil som säkert kommer kosta mig 5-10 ggr mer att äga i månaden. För ibland ska det va jävligt gött att leva också, för mig ska det vara när jag vrider om nyckeln till min bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Jag kör idag en gammal sketen polo till vardags, den kostar mig ca 500 i månaden med skatt, försäkring och bensin. Billigare blir det knappast, men kan ändå knappt vänta tills jag kan köpa min sportbil som säkert kommer kosta mig 5-10 ggr mer att äga i månaden. För ibland ska det va jävligt gött att leva också, för mig ska det vara när jag vrider om nyckeln till min bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här tror jag är det bästa konceptet. Att hitta en vardagsbil som erbjuder mycket körglädje, stark osv är oftast mycket dyrt. I slutändan blir det billigare att ha en okej vardagsbil och skaffa en billigare skoj-bil. I ren körglädje så tror jag man får ut mer på det sättet. Det spelar ingen roll hur pimpad en Volvo V60 är, det kommer alltid vara en tung och tråkig kombi.

Köp en begagnad mx5 eller något liknande för 1/10 av kostnaden.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Idag hade jag nog aldrig köpt en ny bil om vår gått sönder (passat, ~14), iom den "närliggande" omställningen till elbilar. Om 3-4 år när man kanske vill sälja den så är kanske elbilar det som gäller och man får ut betydligt mindre. Bättre isf att leasa under tiden.

Beroende på livsstil och livssituation så kan det ju vara rimligt att leasa en mindre elbil, !Inimala driftskostnader, miljövänlig(are) och man får prova på elbil utan risk för värdet efteråt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte mig en ny Mazda 3 -16 som jag har rost och lackbehandlat och planerar att köra den tills den blir skrot eller tills teknologin kommer ikapp som gör det ohållbart att köra en bensindriven bil.

fördelarna för mig är:
* 3 års vagnskadegaranti / 10.000 mil
* 10 års garanti på större fel (el/motor) / 15.000 mil
* Driftsäkerhet
* Säkerhet, min back kamera och min autobroms har redan räddat mig vid två olika tillfällen från en parkeringsskada.
* Teknologin, använder handsfree funktionen flitigt och lyssnar på spotify samt använder navigationen, visst kan man få allt detta i äldre bilar med eftermarknadsprodukter men känns skönt att ha allt i ett snyggt och städat paket
* Veta vad man köper och veta hur bilen ska kännas i 100% toppskick så man lättare kan upptäcka om något är fel.
* Inga oväntade kostnader, betalar drygt 2500kr för min bil varje månad inklusive skatt/försäkring i 7 år och ska snart amortera av cirka 100.000kr för att mer än halvera månadskostnaden.
* Bränsleförbrukningen, eftersom jag håller mig runt 0.5/L i förbrukning och kör i snitt 3000 mil om året så lyckades jag halvera mina kostnader i bensin per år, min 17 år gamla mazda 323 drack runt 0.9/L per mil.

bor på landsbygden och arbetar 3-skift så är ganska beroende av att bilen startar alla tider på dygnet.

Billigaste är ju utan tvekan att köra en 10+ år gammal bil med så liten och bränslesnål motor som möjligt t.ex. som min jobbarkompis som har en liten vw lupo diesel från början av 2000 talet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har själv väldigt svårt att motivera ett nybilsköp, skulle jag köpa nytt hade jag nog valt föregående årsmodell som gått 1-2000 mil.

Köpte för 5 år sedan en V 850 144hk som hade gått 27000 mil men stått still i 3 år för 3000kr. Hade ingen rost och var i allmänt fint skick, både i lacken och i inredningen dock lyste ABS lampan, men bytte en sensor för 200kr som löste det. Bytte alla skivor, belägg, reparerade ett ok, filter, olja och fyllde på gas på AC:n för ca 4500kr. Sedan dess har den rullat närmare 8000 mil till utan några större problem. Har bytt någon länkarm, något stabilistator stag, inget man inte klarar på egen hand under en helg och biltemas reservdelar håller hög kvalitet. Har inte lagt mer än 1000kr i underhåll varje år. Kan knappast köra billigare

Köpte en S70 nu för 2000kr som bara gått 20 000 mil, väldigt fint skick. Startade inte så tog en ny startmotor från skroten för 100kr. Satte i och gå nu som en klocka. köpte ny kamrem sats på nätet för 1200kr, bytte den i söndags. Blir att sälja 850 och använda S70 som bruksbil istället, håller den lika länge som 850:n så har man många billiga mil framför sig. Dessutom är den modernare, elhissar, larm, elektroniskt tanklock och baklucka, anti-sladd system.

Kan man göra det själv sparar man verkligen massor och det är faktiskt kul också.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Köpte mig en ny Mazda 3 -16 som jag har rost och lackbehandlat....

fördelarna för mig är:
* 3 års vagnskadegaranti / 10.000 mil
* 10 års garanti på större fel (el/motor) / 15.000 mil
* Driftsäkerhet
* Säkerhet, min back kamera och min autobroms har redan räddat mig vid två olika tillfällen från en parkeringsskada.
* Teknologin, använder handsfree funktionen flitigt och lyssnar på spotify samt använder navigationen, visst kan man få allt detta i äldre bilar med eftermarknadsprodukter men känns skönt att ha allt i ett snyggt och städat paket

Jag har under någon månads tid tittat på just nyare Mazda 3, får jag fråga vilket motoralternativ du valde? Manuel/Automat?
Skulle du välja Mazda 3 igen om du fick chansen att göra om bilköpet?

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Det här tror jag är det bästa konceptet. Att hitta en vardagsbil som erbjuder mycket körglädje, stark osv är oftast mycket dyrt. I slutändan blir det billigare att ha en okej vardagsbil och skaffa en billigare skoj-bil. I ren körglädje så tror jag man får ut mer på det sättet. Det spelar ingen roll hur pimpad en Volvo V60 är, det kommer alltid vara en tung och tråkig kombi.

Köp en begagnad mx5 eller något liknande för 1/10 av kostnaden.

Ja det är lite så jag tänker, köra en så billig slit-och-släng bil som möjligt, vars enda uppgift är att ta mig till och från jobbet och sedan lägga krutet på leksaken istället och få det bästa av två världar utan att behöva kompromissa. Men alla vill inte ha samma saker och tänker ju inte lika som tur är, vissa vill ju ha allt i samma bil men då får man nog vackert hosta upp lite mer cash för att sudda ut så många kompromisser som möjligt. Nu ska ju inte jag sitta och låtsas som att min framtida leksak är billig (Supra MK4 för 200k), men jag kommer undan ordentligt billigare än om jag skulle köpa en Audi RS, Volvo Polestar osv osv.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻