Remote desktop funkar inte efter uppgradering

Permalänk
Medlem

Remote desktop funkar inte efter uppgradering

Körde in 10an på jobbdatorn där remote desktop funkat att köra på tidigare. Nu när jag provar hemifrån så står det "your credentials did not work". Nån som vet vad jag behöver göra?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Du måste enabla Remote desktop till att börja med, så dubbel kolla att du har aktiverat det.

Annars ska det inte vara något speciellt.

Edit: Använder du microsoft konto? I så fall måste du också verifiera ditt konto.

Settings - > Account -> Verify Account.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Körde in 10an på jobbdatorn där remote desktop funkat att köra på tidigare. Nu när jag provar hemifrån så står det "your credentials did not work". Nån som vet vad jag behöver göra?

Vet tyvärr ingen lösning till problemet men kan säga att det funkar felfritt för mig med Windows 10 och Remote Desktop. Bör väl betyda att det inte är Win 10 som gör det utan att det är något annat fel?

EDIT: Personen ovan sa att man måste "enabla" det innan det går att använda, detta var inget jag behövde göra på min Windows 10 Pro version, bra att veta

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Du måste enabla Remote desktop till att börja med, så dubbel kolla att du har aktiverat det.

Annars ska det inte vara något speciellt.

Edit: Använder du microsoft konto? I så fall måste du också verifiera ditt konto.

Settings - > Account -> Verify Account.

Nä inget microsoft-konto. Har inte ändrat nån sen innan uppgraderingen från Windows 7 då det funkade. Men får kolla jobbdatorn mer imorrn då jag ju inte kan ansluta till den just nu för att kolla inställningarna...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Nä inget microsoft-konto. Har inte ändrat nån sen innan uppgraderingen från Windows 7 då det funkade. Men får kolla jobbdatorn mer imorrn då jag ju inte kan ansluta till den just nu för att kolla inställningarna...

OK; Notera att du behöver logga in med Datornamn\Användarnamn som login, dit datornamn kan ha ändrat på sig.

Du kan också testa med \Användarnamn men inte alltid det funkar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Skumt, det funkar att ansluta med min adroidplatta hemifrån. Vad kan det då vara? Kräver Windows 10 nån högre säkerhetsinställning eller liknande för att tillåta anslutning?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

OK; Notera att du behöver logga in med Datornamn\Användarnamn som login, dit datornamn kan ha ändrat på sig.

Du kan också testa med \Användarnamn men inte alltid det funkar.

Ah tack det var datornamnet. Det är dock samma datornamn som förut och jag har inte behövt ange det förut. Men huvudsaken att det funkar.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk

lånar tråden lite, men jag har samma problem har precis installerat win 10 och vill logga in till min server som jag kör windows sever 2012 på tyvärr lyckas jag inte använda windows fjärrskrivbord längre.
har provat skriva in ip adressen för den och datornamnet men inget funkar vad gör jag för fel??