Permalänk
Mattecoach

Integrerat trådat nätverk sönder?

Hej,

Datorn har stått på ett tag, nu när jag kollar på den får den ingen kontakt med nätverket. I enhetshanteraren står det att adaptern är urkopplad, får alltså ingen kontakt alls.
Om jag kopplar in trådlös nätverksadapter funkar det fint. Har testat att återställa och därefter installera om Windows, nu hittas inte närverksadaptern alls.

Är det möjligt att nätverksadaptern helt enkelt har gått sönder? Eller har jag missat något?

Moderkortet är ett MSI Z77A-S01.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutiner? Är NICen aktiverad i BIOS?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av LemonIllusion:

Har du installerat drivrutiner? Är NICen aktiverad i BIOS?

För det första gjorde jag inget med drivrutinerna för att det skulle sluta fungera, inte BIOS heller för den delen. Men jag körde rollback av drivturiner, kollade BIOS och installerade om allt. Enheten hittas inte, efter ominstallation av Windows finns den alltså inte ens med i listan.

Permalänk
Mattecoach

@LemonIllusion:

Menade alltså inte att låta otacksam, men ja, har kollat det du frågade efter.

Någon som varit med om liknande?
Har själv aldrig varit med om att en del av moderkortet gått sönder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@LemonIllusion:

Menade alltså inte att låta otacksam, men ja, har kollat det du frågade efter.

Någon som varit med om liknande?
Har själv aldrig varit med om att en del av moderkortet gått sönder...

Testa att boota livelinux också. Om det inte fungerar heller är nog nätverkskortet dött.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om att komponenter slutar fungera. Men det är ovanligt, då folk brukar byta dator innan. Eller så slutar hela moderkortet/PSU osv och de byter då hela datorn.

Hade det varit laptop hade jag tänkt på alla dessa knappar eller special funktion som kan "stänga av" adaptern. Den bör dock dyka upp i enheteshanteraren ändå, men då som inaktiverad. Då kan man få felmeddelandet att den är urkopplad.

Om du inte råkar ha någon switch eller så på moderkortet, eller att speciell programvara (från MSI) skulle stänga av den, så är nog delen trasig, tyvärr.

Permalänk

Har varit med om exakt samma sak på mitt gamla ASUS MAXIMUS VI HERO moderkort, jag skickade tillbaka det till komplett och fick ett nytt på garanti.

Permalänk
Mattecoach

@LemonIllusion:

@Paddanx:

@niklas-99:

Bootade med linux live och det var dött. Hade garanti kvar på Inet, så jag lämnade in det där, de konstaterade samma fel och skulle få det bekräftat av teknikerna.
Hur som helst, vad ska jag göra nu? Killen i disken föreslog att jag skulle köpa ett nätverkskort och köra på (sjukt att jag ska betala det när jag har garanti eller?). Jag vill ha ett helt moderkort, men 1155 säljs ju inte längre... Vad är rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@LemonIllusion:

@Paddanx:

@niklas-99:

Bootade med linux live och det var dött. Hade garanti kvar på Inet, så jag lämnade in det där, de konstaterade samma fel och skulle få det bekräftat av teknikerna.
Hur som helst, vad ska jag göra nu? Killen i disken föreslog att jag skulle köpa ett nätverkskort och köra på (sjukt att jag ska betala det när jag har garanti eller?). Jag vill ha ett helt moderkort, men 1155 säljs ju inte längre... Vad är rimligt?

Tja... det är klurigt val.

Butiken kan ju inget göra att de inte har enheter kvar. Och visst kan du leta begagnatmarknaden men det ger dig fortfarande inte mycket. Problemet är ju att du måste byta CPU iaf om du byter moderkort. Så även om de följer sin garanti och erbjuder dig en ersättare, så hjälper det inte dig så bra.

Du har rätten att häva köpet om de inte kan laga det eller ordna ersättnings kort. Frågan är dock, vill du betala för ny CPU (och ev då sälja den gamla på marknad tex) om de har ett moderkort som fyller ditt behov med nyare CPU gen, eller vill du bara köpa ett ersättnings nätverkskort. Om du häver hela köpet måste du ju ändå jaga något till att ersätta allt.

Taskigt läge... utan tvekan, men jag hade nog kollat på ett ersättnings WIFI kort.
Det blir några 100kr, mot betydligt mer för en ny CPU.

Permalänk
Mattecoach

@Paddanx:

Ja, jag vet inte. Det spelar ingen roll att datorn köptes komplett byggd hos Inet?
Men om jag går på separat kort, får jag inte det som ersättning då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@Paddanx:

Ja, jag vet inte. Det spelar ingen roll att datorn köptes komplett byggd hos Inet?
Men om jag går på separat kort, får jag inte det som ersättning då?

Mjo, det borde spela roll, och jag tolkade det som att du köpt moderkortet löst hos dem.

Problemet är då att häver du köper måste hela datorn återköpas, eller så får de ordna den till fungerande skick med matchande hårdvara. Sen vet jag att detta är svårare att få butiken att gå med på, ev. De ska dock se till att den ska fungera helt inom garantitiden.

Jag är inte 100% kunnig inom alla lagar och garantiregler, men jag vet att det finns folk här som kan dem. Svåra är att hitta dem
Kolla lite i denna tråden, så kanske du får lite hum om vad som gäller och ev du PMa någon som verkar kunna lagarna, och se om de kan hjälpa dig.

Du kan ju alltid ställa en fråga till KO eller ARN så borde de ha svaren.

EDIT: Hittade även denna: http://www.sweclockers.com/forum/trad/937567-faq-konsumentrat...

Permalänk
Mattecoach

@niklas-99:
@LemonIllusion:
@Paddanx:

Vet inte om jag borde starta en ny tråd, men har uppdatering...

Inet konstaterade felet, inga problem ned det. Däremot har de inga ersättningskort att erbjuda. Garantin på datorn som paket har gått ut vilket gör att de inte vill byta ut fler delar än moderkortet.

Jag erbjöds ett nytt moderkort med en annan sockel eller ett instickskort så att jag kan använda trådat igen. Vad tycker ni att jag ska göra? Vad tror ni det kostar mig att uppgradera till 1150 om jag säljer min gamla (3570k) och köper något liknande här på marknaden?

Som jag ser det är det en stor nackdel att garantin på det nuvarande kortet går ut ganska snart. Känns som att när en sak har gått sönder kan något annat också gå sönder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@niklas-99:
@LemonIllusion:
@Paddanx:

Vet inte om jag borde starta en ny tråd, men har uppdatering...

Inet konstaterade felet, inga problem ned det. Däremot har de inga ersättningskort att erbjuda. Garantin på datorn som paket har gått ut vilket gör att de inte vill byta ut fler delar än moderkortet.

Jag erbjöds ett nytt moderkort med en annan sockel eller ett instickskort så att jag kan använda trådat igen. Vad tycker ni att jag ska göra? Vad tror ni det kostar mig att uppgradera till 1150 om jag säljer min gamla (3570k) och köper något liknande här på marknaden?

Som jag ser det är det en stor nackdel att garantin på det nuvarande kortet går ut ganska snart. Känns som att när en sak har gått sönder kan något annat också gå sönder...

Detta är en bra poäng, och också en vettig tanke.
Frågan är ju om du då måste ha ny CPU (för garantier) och nytt moderkort, så blir den kostnaden rätt hög. Om du tittar på begagnat så är ju garantier lika illa som nu och du kan lika väl sitta kvar med det du har. Det kommer ju finnas nya moderkort och nya CPUer framöver också.

Hittar du en köpare så ca 800kr är en spekulation på din gamla CPU. Svåra är just att hitta Z77 moderkort, vilket sänker deras värde rätt kraftigt, då man hellre tar 3770 med sånt moderkort.

Ny CPU får du räkna med att lägga ca 2400kr (http://www.inet.se/produkt/5311087/intel-core-i5-4690k-3-5-gh...)
Dock är den lite snabbare, och jag förutsätter att din nuvarande kylare kommer passa. Men det blir ändå ca 1500kr eller mer i "utgift" i bästa fall. Dock får du garantier och alla de fördelarna då, vilket är ett plus, men notera, bara för CPUn.

Om man faktoriserar in kostnaden för nytt moderkort i framtiden så blir det fortfarande inte så mycket dyrare än att byta idag. Så att behålla nuvarande och bara spara undan till nytt moderkort själv i framtiden är nog minst lika bra lösning, med tanke på att du inte kommer få 2 års garanti på ersättningsmoderkortet, samt att du får ett 1150, som nu med skylake kommer sakta ersättas av 1151. 3570n kommer inte tappa mer än några hundra i värde med tiden ändå, och nytt moderkort behöver inte kosta 1500kr precis heller.

Så jag själv hade tagit instickskortet, och behållit nuvarande, samt sparat till nytt moderkort och CPU själv (så när ditt gamla lägger av så har du pengarna redo), och när det sker, så tar du prisvärd ersättare (som troligen kommer vara skylake eller senare, då 1150 är även den utgående om 6+ mån).