Välja bredbandsleverantör (fiber), ktj/tilläggstjänster tungt invägt

Permalänk

Välja bredbandsleverantör (fiber), ktj/tilläggstjänster tungt invägt

Ska flytta till fiberbostad strax och ska välja bredbansleverantör nu.
Har kollat runt lite och vad gäller stabilitet och hastighet, verkar de flesta ligga på samma nivå (eftersom de delar nät).
Prismässigt är de ungefär samma också. -Är främst enbart ute efter internet och då 100/10 till att börja med.

Så det som är lite avgörande i mitt tycke, är kringtjänsterna och framförallt kundtjänst då man såklart vill korta nertiden vid eventuella fel. Huset är ett nybygge i ett område där det kommer byggas (och grävas) en hel del framöver, så det kommer nog finnas en viss risk för störningar och supportärenden..

Antivirus som tillval är väl heller inget som egentligen spelar någon roll i sammanhanget. Men anonym surf och "rätt värderingar" är väl trevligt (tror Bahnhof vinner den tävligen utan problem baserat på tidigare trådar)

Detta är vad jag har att välja på och vad jag kommit fram till hittills:
Vad hade ni valt av följande och varför?
Erfarenheter av kundtjänst/support/tekniker?
Vilka hade ni ratat och varför?

Bahnhof -Verkar vara det klart mest populära här på SC.

  • 269:-/mån

  • Telefoni med röstbrevlåda 0:-/mån (kommer inte köpa till routern dock, så detta kommer troligen inte användas)

  • ingen bindningstid

  • LEX Integrity ("skydd mot datalagring") 0:-/mån. Oklart för mig vad detta innebär, dock

  • Integrity VPN ("skyddar trafiken") som tillval, 40:-/mån. Oklart för mig vad detta innebär, dock

  • F-secure säkerhetspaket som tillval, 49:-/mån -Antivirus, skräppost, brandvägg, antispion, surfskydd, programkontroll, föräldrakontroll

  • Support- tider: 10-19 (10-14)

Bredband2 -Blandat intryck, många verkar nöjda här på SC, men har fått kraftig kritik på Bredbandslista.se Främst för supporten, som fått en del klagomål även här..

  • 239:-/mån

  • Halva priset första 6 månaderna

  • ingen bindningstid

  • Antivirus och brandvägg som tillval, 35:-/mån vardera. Ingen info om detta på hemsidan dock!

  • Support- tider: 8-21 (10-18)

Universal

  • 239:-/mån

  • Halva priset första 6 månaderna

  • ingen bindningstid

  • Panda Antivirus Pro som tillval, 35:-/mån

  • Panda Internet Security som tillval, 45:-/mån

  • Support- tider: 8-18 (10-14)

IP Sweden -Ytterst snål information på hemsidan.

  • 249:-/mån

  • ingen bindningstid(?)

  • Support- tider: 9-18 (11-13) "Begränsad jour" vardagar 17-18 och hela helgerna. Lunchstängt vardagar 12-13

Bitcom -lite dyrare

  • 268:-/mån

  • Alternativ: Halva priset första 3 månaderna, men då med 6mån bindningstid

  • Ingen bindningstid annars

  • Fast IP som tillval, 25:-/mån

  • (10 epostadresser ingår)

  • 1GB hemsideutrymme, upp till 10 webbsidor, 0:-/mån

  • 10 publika IP- adresser (Oklart för mig vad detta innebär) 0:-/mån

  • ESET NOD32 antivirus som tillval, 29:-/mån

  • ESET antivirus + Brandvägg, Föräldrakontroll & stöldskydd som tillval, 39:-/mån

  • Support- tider: 8-22 (10-20)

Ownit -Ganska dyr

  • 279:-/mån

  • 99:-/mån i 3 månader

  • ingen bindningstid

  • F-secure Antivirus och Brandvägg som tillval, 49:-/mån

  • Support- tider: 8-22 (10-19)

Net at Once Bindningstid är kort, men ändå ett stort minus

  • 269:-/mån

  • 3 mån bindningstid

  • F-secure antivirus som tillval, 39:-/mån

  • Mailadress och hemsideutrymme ingår. Oklart hur mycket dock.

  • Support- tider: 8-20 (stängt)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tyfon -Faller bort p.g.a. bindningstiden
Beställnings- sidan funkar inte, kanske inte ett gott tecken

  • 259:-/mån

  • 12 mån bindningstid

  • Säkerhetspaket finns som tillval, okänt pris och innehåll

  • Support- tider: 8-20 (10-18)

AllTele Går bort p.g.a. bindningstiden och priset +Dåligt omdöme ang. support enligt några utlåtanden på bredbandslista.se

  • 289:-/mån

  • Brist i adressökningen på deras hemsida, gör att det inte går att se pris eller detaljer om tjänsterna

  • "Anonym surf", oklart exakt vad det innebär, 0:-/mån

  • 12 mån bindningstid

  • Panda Antivirus och Panda Internet Security som tillval, okänt pris

  • Support- tider: 8-18 (10-14)

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Medlem

@Kurre_Kul: Är hur nöjd som helst med Bahnhof. Legat nere ca 1h på 4år. Aldrig några problem. Får ut 98/10.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Skulle ha valt Bredband2 billigt varför betala mera när fiber oftast bara fungerar.
Visst jag har haft Bredband2 och Bahnhof samt Ownit av ovan nämnda operatörer Ownit ägs numera av Telenor så nätet är väldigt bra.

Ownit hade då iaf 2010 bra och kunnig support vid fel på linan fixade det snabbt dock var de deras nät då och inget stadsnät.

Bredband2 deras support är varierande beror på vem man hamnar hos men i regel fungerar fibern väldigt bra så sällan behöver man kontakt med supporten + för att de är billiga gav höga resultat hade då bara 10/10 fick ut 18/18.

Bahnhof deras support är otroligt sega på att svara på mail. Svar i telefonen mellan 30min tom 1tim och då var det ingen rapporterad störning.

Oftast fungerar fiber väldigt bra så jag hade tagit den billigaste operatören i detta fall Bredband2 och sparat de andra pengarna till nått roligare.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag gillar bredband2 på grund av att man kan ha upp till 5 olika ip-adresser samtidigt. Jag tror att banhof använder sig av privata ip-adresser så du kommer sitta bakom en router så du kommer dela på samma publika ip-adress med flera personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheytan:

Jag gillar bredband2 på grund av att man kan ha upp till 5 olika ip-adresser samtidigt. Jag tror att banhof använder sig av privata ip-adresser så du kommer sitta bakom en router så du kommer dela på samma publika ip-adress med flera personer.

Det är bara vissa specifika orter Bahnhof har så, jag har Bahnhof och får ut minst 4st publika adresser, Bredbandsbolaget ger även dem ut 5st ip adresser, men är väl den sista leverantören man skulle råda någon att ta.

Det spelar egentligen inte så stor roll vilken leverantör du väljer. Vad gäller support så kan du säkert hitta negativa kommentarer hos alla internet leverantörer. Vad du än väljer så är du bunden till ditt stadsnät eller öppna fiber nät som levererar kunder ut till internet leverantörerna och oftast så uppstår problem i det nätet och inte hos internet leverantören.

Permalänk
Medlem

har Bahnhof 10/10 fiber får ut runt 20/25 betalar Autogiro SEK 224,00 är nöjd med dom har 3 ip adresser
men de kan variera jag tillhör Hudiksvall

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz