ROG SWIFT PG278Q startar av sig själv

Permalänk
Medlem

ROG SWIFT PG278Q startar av sig själv

Hejhej

Köpte en PG278Q i september förra året och har inte haft några som helst problem med den. Inte så mycket BLB och något som jag var väldigt nöjd över - inga defekta pixlar.

Nu till problemet - den har börjat starta av sig själv. Jag stänger alltid av dator och skärm på kvällen men lite senare slår skärmen på sig själv och lyser upp (hela min lilla etta).
Gick igenom alla energi- och sovalternativ i UEFI och Windows men fortsatte ändå. Testade igår att istället koppla ur DP-kabeln och bara låta strömsladden sitta i och den startade sig ändå.

Så är detta något fel eller kan det bero på något annat?

Och om jag skulle felanmäla hos återförsäljaren och ska få en ny skärm - då är jag alltså inte garanterad en utan defekta pixlar?

MVH

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Imaculent:

Hejhej

Köpte en PG278Q i september förra året och har inte haft några som helst problem med den. Inte så mycket BLB och något som jag var väldigt nöjd över - inga defekta pixlar.

Nu till problemet - den har börjat starta av sig själv. Jag stänger alltid av dator och skärm på kvällen men lite senare slår skärmen på sig själv och lyser upp (hela min lilla etta).
Gick igenom alla energi- och sovalternativ i UEFI och Windows men fortsatte ändå. Testade igår att istället koppla ur DP-kabeln och bara låta strömsladden sitta i och den startade sig ändå.

Så är detta något fel eller kan det bero på något annat?

Och om jag skulle felanmäla hos återförsäljaren och ska få en ny skärm - då är jag alltså inte garanterad en utan defekta pixlar?

MVH

Hej,

Det skulle kunna vara överslag i elnätet som som startar igång skärmen. Eller något med AC-adaptern. Har du möjlighet att koppla in skärmen till ett eluttag som sitter på en annan fas?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Det skulle kunna vara överslag i elnätet som som startar igång skärmen. Eller något med AC-adaptern. Har du möjlighet att koppla in skärmen till ett eluttag som sitter på en annan fas?

Hej igen

Igår hade jag tid att börja testa. Såhär gick det:

• Först startade skärmen inte alls (sladden var inkopplad). Trodde den var kaputt men testade ändå i köket (annan fas där).

• Först startade den inte men tänkte att det kanske tog ett tag för nätaggregatet och skärmen att vakna efter att ha varit bortkopplade(?).

• Efter ett tag gick den att starta och jag stängde då av den. Noterade även att i skärmen blinkar en grön lampa (på vänster sida, syntes uppifrån).

• Efter ett tag vaknade datorn av sig själv. Konstaterade att byta fas inte hjälpte. Flyttade tillbaka skärmen till datorbordet.

• Igår kväll/natt så startade den av sig själv som vanlig. Men imorse lade jag märke till att den inte ville starta. Tog då ut kontakten ur skärmen och mätte med voltmeter, resultatet var 0,5 mV. Kopplade sedan in sladden igen i skärmen.

• Kopplade ur och in nätsladden och då startade skärmen igen. Mätte igen på kontakten, den visade då drygt 18 V och minskade konstant.

Så:
Ska det vara en blinkande grön lampa i skärmen när den är avstängd?
Ska AC-adaptern 19 V hela tiden eller bara när skärmen är igång.

Eftersom jag är nöjd med panelen så vill jag helst inte skicka tillbaka den. Finns det möjlighet att få prova en annan AC-adapter?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Tillägg:
Var likadant imorse - skärmen fungerade (startade) inte. Drog ur och satte i nätsladden och då vaknade den.
Kanske är själva on/off-knappen som är knas?

Permalänk
Inaktiv

@Imaculent
Testa en annan AC-adapter, från ex. en laptop. Det ska vara 19V och minst 4,74A (90W). Hittade den här tråden som beskriver identiskt problem. Lösningen var att byta AC-adapter. https://rog.asus.com/forum/showthread.php?55509-PG278Q-turnin...

Visa signatur
Permalänk

Jag har haft samma problem, skärmen slog sporadiskt på sig när datorn var avstängd, och startade inte alls ihop med datorn. Jag var tvungen att dra ur strömsladden in i adaptern i åtminstone fem sekunder, så att den töms helt på ström. Då hoppade skärmen igång ihop med datorn.

Skall man få det åtgärdat på garantin räcker det inte att skicka in adaptern; såklart måste hela eländiga skärmen med. Jag köpte en ny adapter exklusive eu-plugg på ebay, landade på 70 spänn inklusive frakt tror jag. Jag kan länka om en liten stund.

Permalänk
Permalänk

Man kan säkert komma undan med en lite klenare adapter, jag läste i något test att skärmen i sig peakar på sin höjd 45-55W, men denna fungerar ju garanterat iallafall

Permalänk
Medlem

@Imaculent
Testa en annan AC-adapter, från ex. en laptop. Det ska vara 19V och minst 4,74A (90W). Hittade den här tråden som beskriver identiskt problem. Lösningen var att byta AC-adapter. https://rog.asus.com/forum/showthread.php?55509-PG278Q-turnin...

Aha, ja det där verkar träffsäkert. Ska kolla upp detta. Tack för snabba och bra hjälpen.

Skrivet av Broder Truck:

Jag har haft samma problem, skärmen slog sporadiskt på sig när datorn var avstängd, och startade inte alls ihop med datorn. Jag var tvungen att dra ur strömsladden in i adaptern i åtminstone fem sekunder, så att den töms helt på ström. Då hoppade skärmen igång ihop med datorn.

Skall man få det åtgärdat på garantin räcker det inte att skicka in adaptern; såklart måste hela eländiga skärmen med. Jag köpte en ny adapter exklusive eu-plugg på ebay, landade på 70 spänn inklusive frakt tror jag. Jag kan länka om en liten stund.

Kanske finns någon på jobbet annars blir det till att beställa. Stort tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Summa summarum

Skärmen, en Asus ROG SWIFT PG278Q, började slå på sig själv på natten (då den och datorn var avstängd). Den gjorde så även om DP-kabeln var urkopplad. Efter några dagar så var skärmen inte längre påslagen på morgonen utan istället ville den inte starta. Detta kunde avhjälpas genom att dra ur och sätta i nätkabeln.

Ville inte skicka in på garanti eftersom jag är nöjd med panelen (inga defekta pixlar etc.) men fick tipset att det kunde vara AC-adaptern så jag köpte ny sådan. (Ersättningsmodell till bärbar dator med samma specifikationer, 19V, minst 4,45A/90W.)

Har testat ett dygn nu och nu och allt verkar vara som det ska.

Eller något med AC-adaptern.

Skrivet av Broder Truck:

Jag har haft samma problem... Jag köpte en ny adapter exklusive eu-plugg på ebay, landade på 70 spänn inklusive frakt tror jag. Jag kan länka om en liten stund.

Tack för hjälpen, nu är allt bra igen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Imaculent:

Summa summarum

Skärmen, en Asus ROG SWIFT PG278Q, började slå på sig själv på natten (då den och datorn var avstängd). Den gjorde så även om DP-kabeln var urkopplad. Efter några dagar så var skärmen inte längre påslagen på morgonen utan istället ville den inte starta. Detta kunde avhjälpas genom att dra ur och sätta i nätkabeln.

Ville inte skicka in på garanti eftersom jag är nöjd med panelen (inga defekta pixlar etc.) men fick tipset att det kunde vara AC-adaptern så jag köpte ny sådan. (Ersättningsmodell till bärbar dator med samma specifikationer, 19V, minst 4,45A/90W.)

Har testat ett dygn nu och nu och allt verkar vara som det ska.

Tack för hjälpen, nu är allt bra igen

Bra att det löste sig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Hade exakt samma problem och följde ditt exempel. Fick hem adaptern förra veckan och allt fungerar som det ska igen. Tack Broder.T.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |