Permalänk
Medlem

Överklockning av CPU

Tjenare tänkte höra med er jag har en Intel core i5-4590 3.30 ghz processor är det någon här som vet någon riktigt fin guide jag kan följa om ja vill klocka upp den lite? hade tänkt att kanske klocka den till 3.4 / 3.5 vet inte riktigt hur mycket en i5-4590 klarar utan att bli för mycket :/

Kan tillägga att jag kör med corsair vattenkylning med 2 fläktar på vatten behållaren vet inte om den infon är nödvändig men men^^

Jag livestreamar och redigerar videos på datorn ochså om det är något som bör tänkas på när man överklockar då CPU blir ganska belastad av det ochså

Visa signatur

på internet kommunicerar vi mesta dels med text skriver du som en idiot får du acceptera att bli betraktad som en sådan :)

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostulv:

Vad har du för moderkort?

jag har ett msi (b85m-G43) moderkort och min bios ser ut som den här snubbens bios i videon

https://www.youtube.com/watch?v=6GdqbRmrWR8

äre verkligen så enkelt? känns nästan för enkelt o.0

Visa signatur

på internet kommunicerar vi mesta dels med text skriver du som en idiot får du acceptera att bli betraktad som en sådan :)

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har haft riktig otur i processor-lotteriet borde det inte vara några problem att öka på med 0.3 gHz. Du borde inte ens behöva röra volten. Med tanke på din kylning så är du också på den säkra sidan!

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostulv:

Så länge du inte har haft riktig otur i processor-lotteriet borde det inte vara några problem att öka på med 0.3 gHz. Du borde inte ens behöva röra volten. Med tanke på din kylning så är du också på den säkra sidan!

äre bara o göra som han gör i videon då med andra ord? ^^ för har ett problem min dator vill inte tillåta mig öppna bios pga den läser inte in tangentbordet innan den hoppas över de steget där ja behöver trycka på "delete"

Visa signatur

på internet kommunicerar vi mesta dels med text skriver du som en idiot får du acceptera att bli betraktad som en sådan :)

Permalänk
Medlem

@QuakoN:
Ja det ska bara vara att göra som han gör.
Prova lite olika USB-portar. Framför allt dem som ansluter direkt till moderkortet. Annars får du rota fram ett gammalt tangentbord med PS/2 kontakt.

Ursäkta det sena svaret!

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostulv:

@QuakoN:
Ja det ska bara vara att göra som han gör.
Prova lite olika USB-portar. Framför allt dem som ansluter direkt till moderkortet. Annars får du rota fram ett gammalt tangentbord med PS/2 kontakt.

Ursäkta det sena svaret!

när ja går in i min bios så kan ja inte ändra de han ändrar :/ o när ja provar att andvända intel extreme tuning o låsa upp överklockning o efter omstart så står de bara att de misslyckats :/

Visa signatur

på internet kommunicerar vi mesta dels med text skriver du som en idiot får du acceptera att bli betraktad som en sådan :)

Permalänk
Medlem

Din processor är inte upplåst. Det du kan göra är att höja turbon. Man kan också höja BCLK, men jag rekommenderar att du låter bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Din processor är inte upplåst. Det du kan göra är att höja turbon. Man kan också höja BCLK, men jag rekommenderar att du låter bli.

nej men ändå har jag ett alternativ i intel extreme tuning att trycka i "unlock overclocking" varför ens lägga in de alternativet om de inte ska funka ;s

Visa signatur

på internet kommunicerar vi mesta dels med text skriver du som en idiot får du acceptera att bli betraktad som en sådan :)