Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Inaktiv

@aaaaaaaaaa:
Oavsett vilken layout du väljer så har de en 1,75u h-shift. Som visserligen finns i de flesta (child) set, men som kan göra det lite dyrare från vissa leverantörer (i.e. ett kit till).
Har du en profilerad profil (olika profil på olika rader) kan du även få vissa bekymmer med 'kolumnen till höger om enter', beroende på vad du lägger på de knapparna.

Har du ett fullt programerbart 60% så behöver du inte använda Fn för att få piltangenter. Du kan enkelt lägga dem på t.ex. högra alt-ctrl-win-shift klustret och använda tap'n'hold. Dvs vid vanligt tryck är de piltangenter och när du håller ner dem funkar de som "vanligt" dvs shift-ctrl-alt-FN.

Permalänk
Medlem

Har kikat runt lite på olika PCB's. De som jag hittat som jag tycker är intressanta är Zeal60, GH60, B.FACE X2, FaceW SPiRT och NerDy.

De krav jag har är: RGB, ISO-stöd och fullt programmerbart.

Som jag förstått det så fyller alla dessa mina krav. Vad är det som skiljer dessa åt?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@oTiuZ
Lite hastigt inlägg: GH60 har ej rgb. Framförallt (som jag ser det) är det mjukvarorna på själva brädorna som skiljer de åt, personligen så föredrar jag brädor som kör TMK/QMK. De är alla programmerbara, men hur det görs är lite olika.

Permalänk
Medlem

Någon som har en länk till några vit "vita"(dvs inte beige) pbt caps I cherry profil? Vet att gateron hade sina ghost whites tidigare men dom verkar svåra att få tag på.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oTiuZ:

Har kikat runt lite på olika PCB's. De som jag hittat som jag tycker är intressanta är Zeal60, GH60, B.FACE X2, FaceW SPiRT och NerDy.

De krav jag har är: RGB, ISO-stöd och fullt programmerbart.

Som jag förstått det så fyller alla dessa mina krav. Vad är det som skiljer dessa åt?

Beror lite på vad du menar med "RGB". De skiljer lite i om, och hur, de har stöd för "In-switch" RGB, per switch SMD och/eller RGB-Backligt (strip/SMD).

GH60 finns i ett par varianter: de vanligaste nu är "GH60 revC" och "GH60 Satan", där Satan har, i mitt tycke, något bättre stöd för LED och RGB-strip (WS2812). I övrigt kan även kulören på PCB:t skilja. Och ev. även stöd för ALPS-brytare eller inte

Finns säkert ngn teoretisk/perceptiv kvalitetsskillnad på dem också, men i praktiken funkar alla så länge de inte är DoA eller har ngt stokastiskt produktionsfel (det är alltid bra att testa PCB och brytar-platserna med en bygel innan man löder fast brytarna, så att man kan reklamera det.)

I övrigt som @Applet sa.

Permalänk
Medlem

@Applet @anon257891 Jaha, så det är inte så jätteviktigt vilken man väljer? Har funderat mycket på B.face X2 och GH60 Satan. Finns GH60 Satan att köpa med allt lött redan? Lutar åt att det blir B.face X2 då man kan välja med allt lött. Men som jag förstått det så har GH60 Satan mer stöd från community?

Vill gärna ha RGB per switch så varje tangent lyser perfekt. Men det kanske det gör med SMD också? Stämmer det att med SMD blir belysningen "mjukare"?

EDIT: Jag ska också kunna ställa in belysningen för varje tangent.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@oTiuZ
Individuell styrning av RGB-leds tror jag bara Zeal60 har. Angående om att få allt lött. Ett GH60 Satan kommer (generellt) med alla ytmonterade komponenter lödda, sedan får du själv löda brytare och leds.

Personligen hade jag tagit GH60 Satan över B.face då det finns funktioner i TMK/QMK som saknas i ps2avrGB (som t.ex. SpaceFN)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johan450:

Någon som har en länk till några vit "vita"(dvs inte beige) pbt caps I cherry profil? Vet att gateron hade sina ghost whites tidigare men dom verkar svåra att få tag på.

https://www.aliexpress.com/store/product/104-key-PBT-pure-bla...

Permalänk
Medlem

Nice, Letar dock efter några blanka.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem

Hm, GH60 Satan RGB såg ju inte så pjåkig ut nu när jag tittat lite mer. Är ju bra mycket billigare än Zeal60 dessutom. Stödjer alla GH60 Satan RGB? Har sett en del på AliExpress som jag funderar på. Passar GH60 plåt med Zeal60?

Tror jag även bestämt mig för Zealio 65g. Har de leds inbyggda inne i switchen? Hur är Gateron Brown jämfört med MX Brown?

Om jag ska ha plåt-monterade switchar, är det något mer jag behöver då?

EDIT: Det ser ut som att GH60 Satan har USB-porten på höger sida av brädan, kan man ha den på vänster istället?
EDIT2: Såg nu att det sitter på vänster.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

GH60 plåt bör funka fint med ett Zeal60. GH60 Satan har vad jag vet inte RGB stöd till varje brytare utan endast för underglow, vill du ha det och programmerbarhet så tror jag Zeal60 är det som gäller.

Brytarna har inte leds inbyggt utan de sitter på kretskortet. Om du ska köra Zeal60 så tror jag att led'sen sitter under brytaren, vilket gör att du behöver genomskinliga brytare (som t.ex. zealios)

EDIT:
Ah, det finns visst ett GH60 Satan RGB, inte sett förr. Samma gäller dock här, du kommer behöva transparent switch-housing för att det ska funka bra. Läs på om det först bara, något säger mig att det inte nödvändigtvis kan köra samma firmware som GH60 Satan (icke RGB)

Permalänk
Medlem

GH60 Satan RGB är en ganska ny kopia på zeal60, dvs med RGB i PCB under varje brytare. Dock stödjer det endast ANSI, vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Så det är alltså säkrast köra på Zeal60 om jag ska ha ISO och RGB? Går det köpa nån annanstans än på deras sida? Frakten är snordyr...

Underglow RGB tror jag inte blir så bra i ett Pok3r chassi. Kommer nämligen köpa ett Pok3r chassi med GH60 plåt.

EDIT: En till grej som jag inte tänkt på tidigare, vart finns det att få tag på stabilizers för ISO? Funkar detta: costar

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

@oTiuZ:
Stabbar finns i cherry-smak och costar-smak.

Cherry finns i plåtmonterad och pcb monterad, välj det som passar (har du pcb så funkar alltid pcb-monterade (om du inte köper en väldigt konstig specialplåt)

Cherry har fördelen att du slipper "inserts" till tangenterna, så de är lättare att byta tangenter på. En del gillar dem dock inte utan föredrar costar som de upplever som mindre rattliga och/eller "mushy" (och en del tycker tvärt om). Bägge funkar! Det är en smaksak.

ANSI- kit funkar utmärkt till ISO då ANSI har en stabb mer än ISO, specifikt vänster shift (dvs du får en över om du köper ansi). Så vilket 6,25u+(3-4)×2.0 u kit som helst funkar.

P.S. Glöm inte att kalkylera för 25% moms (+125kr postnordsavgift) också (även för frakten) d.s.

Permalänk

Nån som vet vart man kan få tag på mekaniska TKL/60% tangentbord för under 1000kr?

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thecokeman:

Nån som vet vart man kan få tag på mekaniska TKL/60% tangentbord för under 1000kr?

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s319539551

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Någon annan som har Leopold FC200 tangentbord?
Jag har 2 stycken nu, båda med samma problem. Nämligen key chatter from hell.
Detta uppenbarar sig inte i Windows dock, utan bara i Linux. Vet inte om det är någon debounce inställning i Windows som tar bort det från tangentbordet eller om det helt enkelt bara är inkompatibelt med Linux..

Oavsett så är det väldigt störande då jag älskar tangentborden i övrigt.

Permalänk
Medlem

Har ett par frågor som jag inte hittat svar på via Google, ni kanske kan hjälpa mig med detta:

1) Om man köper ett fullt programmerbart tangentbord (säg t.ex. Planck) och programmerar det efter sitt tycke, hur blir det när man använder det på t.ex. en dator som har Windows 10 med Svenskt tangentbord? Det jag menar är att på ett normalt tangentbord med ÅÄÖ tecken så blir Å t.ex. { och Ä blir " när man väljer Engelsk layout via den inbyggda programvaran i Windows. Kommer samma ändring ske för tangentbord som är fullt programmerbara (d.v.s inte tangentbord som Pok3r utan tangentbord som just Planck) eller kommer layouten vara oförändrad oavsett vilken dator (med olika språk) man kopplar tangentbordet i?

2) Är det någon som vet hur tjocka Granite SDA keycaps är? Funderar nämligen på att beställa ett sådant set eller PBT XDA från Aliexpress som är ca 1 mm tjocka (enl. en minireview på Geekhack, se nedan):

https://www.aliexpress.com/item/XDA-141-Key-Full-Set-Keyset-B...

https://geekhack.org/index.php?topic=87818.0

3) Var man kan för övrigt få tag på Granite SDA? Kommer dessa att släppas på Massdrop igen? Läste någonstans att mat3o inte ville göra det för att "Massdrop people are evil" eller något sådant - stämmer detta? Var kan man köpa dem i så fall förutom just från pimpmykeyboard.com (d.v.s. direkt från SP)?

4) Var man kan på tag på ett SDA barf set (har tänkt ha det för en kommande Planck) för en relativ billig peng? Kommer det komma sådana på Massdrop?

Tack för era svar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte Antar det är detta set du menar? http://pimpmykeyboard.com/dsa-granite-keyset/

Funderar själv på skaffa det, ser riktigt fräscht ut.

Såvitt jag vet så ska tangentbordet fungera precis som vanligt så som du programmerat det. Har du dock programmerat till en annan layout än som stöds i Windows så kan du behöva ladda ner den layout'en eller göra egen om du inte hittar.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

@Icte Antar det är detta set du menar? http://pimpmykeyboard.com/dsa-granite-keyset/

Funderar själv på skaffa det, ser riktigt fräscht ut.

Såvitt jag vet så ska tangentbordet fungera precis som vanligt så som du programmerat det. Har du dock programmerat till en annan layout än som stöds i Windows så kan du behöva ladda ner den layout'en eller göra egen om du inte hittar.

Ja precis, det setet. Dessvärre väldigt dyrt mot det som droppades på Massdrop senaste gången:

http://matt3o.com/granite-turns-4/ (scrolla ner för priserna)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Oj, ja det var bra mycket bättre priser där! Annars får man väl vänta och se om det dyker upp på Massdrop igen. Var ju nästan dubbla priset på pmk

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Oj, ja det var bra mycket bättre priser där! Annars får man väl vänta och se om det dyker upp på Massdrop igen. Var ju nästan dubbla priset på pmk

Japp! Funderar därför på XDA setet istället från Aliexpress. Ganska mycket billigare, visserligen blanka keycaps men de är gjora av PBT. Vet dock inte riktigt hur pass bra/dåligt 1 mm tjocka caps är, antar att dessa bryts ganska lätt?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Japp! Funderar därför på XDA setet istället från Aliexpress. Ganska mycket billigare, visserligen blanka keycaps men de är gjora av PBT. Vet dock inte riktigt hur pass bra/dåligt 1 mm tjocka caps är, antar att dessa bryts ganska lätt?

1mm låter väldigt tunt, men PBT ska ju vara både hårdare och tåligare än ABS. Så 1mm kanske inte är ett så stort problem. Kan dock tänka mig att de är väldigt lätta, om du gillar det istället för lite tyngre.

EDIT: Killen på GH nämnde att det inte kändes som PBT, men att det kan ha berott på att han har använt andra typer tidigare. Jag blir lite fundersam iaf när jag läser det.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Japp! Funderar därför på XDA setet istället från Aliexpress. Ganska mycket billigare, visserligen blanka keycaps men de är gjora av PBT. Vet dock inte riktigt hur pass bra/dåligt 1 mm tjocka caps är, antar att dessa bryts ganska lätt?

Jag har köpt 3 set XDA-caps, dock från Taobao, men samma set ändå. Blir nog två till inom ett par veckor. Fantastiskt sköna att skriva på, prisvärda, oslagbar kompatibilitet och dessutom perfekta för att färga själv. Kör XDA på alla mina brädor jag använder nu, gick från diverse olika cherry profile pbt-set till XDA.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

1mm låter väldigt tunt, men PBT ska ju vara både hårdare och tåligare än ABS. Så 1mm kanske inte är ett så stort problem. Kan dock tänka mig att de är väldigt lätta, om du gillar det istället för lite tyngre.

EDIT: Killen på GH nämnde att det inte kändes som PBT, men att det kan ha berott på att han har använt andra typer tidigare. Jag blir lite fundersam iaf när jag läser det.

Jag såg det! Tycker dock själv att det är väldigt liten skillnad i känsla mellan PBT och ABS keycaps, enda skälet att jag gillar PBT mer än ABS är just att de inte slits lika mycket och blir så glansiga som ABS Men tjockleken kan vara ett problem, gillar tyngre caps nämligen!

Skrivet av SYRE:

Jag har köpt 3 set XDA-caps, dock från Taobao, men samma set ändå. Blir nog två till inom ett par veckor. Fantastiskt sköna att skriva på, prisvärda, oslagbar kompatibilitet och dessutom perfekta för att färga själv. Kör XDA på alla mina brädor jag använder nu, gick från diverse olika cherry profile pbt-set till XDA.

Har du en möjlighet att ta en bild på undersidan och kanske jämföra mot en annan keycap så man kan se hur pass tjock denna är?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har du en möjlighet att ta en bild på undersidan och kanske jämföra mot en annan keycap så man kan se hur pass tjock denna är?

Here you go!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har ett par frågor som jag inte hittat svar på via Google, ni kanske kan hjälpa mig med detta:

1) Om man köper ett fullt programmerbart tangentbord (säg t.ex. Planck) och programmerar det efter sitt tycke, hur blir det när man använder det på t.ex. en dator som har Windows 10 med Svenskt tangentbord? Det jag menar är att på ett normalt tangentbord med ÅÄÖ tecken så blir Å t.ex. { och Ä blir " när man väljer Engelsk layout via den inbyggda programvaran i Windows. Kommer samma ändring ske för tangentbord som är fullt programmerbara (d.v.s inte tangentbord som Pok3r utan tangentbord som just Planck) eller kommer layouten vara oförändrad oavsett vilken dator (med olika språk) man kopplar tangentbordet i?

2) Är det någon som vet hur tjocka Granite SDA keycaps är? Funderar nämligen på att beställa ett sådant set eller PBT XDA från Aliexpress som är ca 1 mm tjocka (enl. en minireview på Geekhack, se nedan):

https://www.aliexpress.com/item/XDA-141-Key-Full-Set-Keyset-B...

https://geekhack.org/index.php?topic=87818.0

3) Var man kan för övrigt få tag på Granite SDA? Kommer dessa att släppas på Massdrop igen? Läste någonstans att mat3o inte ville göra det för att "Massdrop people are evil" eller något sådant - stämmer detta? Var kan man köpa dem i så fall förutom just från pimpmykeyboard.com (d.v.s. direkt från SP)?

4) Var man kan på tag på ett SDA barf set (har tänkt ha det för en kommande Planck) för en relativ billig peng? Kommer det komma sådana på Massdrop?

Tack för era svar!

1:Min erfarenhet av tangentbord är att alla tangentbord matar ut samma tangentkommandon till datorn, som sedan "översätter" dem till andra tecken. Som exempel som du skriver, så blir å:et motsvarande tecken som sitter på en amerikansk ansi-bräda, dvs {. Om du då programmerar ditt tangentbord att skicka ett { till datorn på å:ets plats kommer datorn att tolka det som ett å om du har layouten inställd på svenska.

Ett sätt att komma runt beteendet (om du inte vill ha det) borde vara att leta upp [alt+numpad] -kombinationen för att skriva åäö och lägga in dessa som macron på deras respektive platser. Du förlorar dock shift-funktionen på dessa bokstäver om du inte tänker ut något smart. Har dock inte testat detta själv så är inte 100 på att det faktiskt fungerar.

2: (förutsatt att du menar DSA) Mina blanka DSA som är från SP och borde vara gjorda i samma formar som granite är ~1.15 mm tjocka, villket jag skulle säga ligger inom felmarginalen för 1mm. Så Det är nog ingen fara med den tjockleken skulle jag säga.

För granite: se tidigare post.

Jag är också intresserad av granite, skickar ett PM om sambeställning mm.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Tack, det var betydligare tjockare än jag trodde!

Skrivet av hag:

1:Min erfarenhet av tangentbord är att alla tangentbord matar ut samma tangentkommandon till datorn, som sedan "översätter" dem till andra tecken. Som exempel som du skriver, så blir å:et motsvarande tecken som sitter på en amerikansk ansi-bräda, dvs {. Om du då programmerar ditt tangentbord att skicka ett { till datorn på å:ets plats kommer datorn att tolka det som ett å om du har layouten inställd på svenska.

Ett sätt att komma runt beteendet (om du inte vill ha det) borde vara att leta upp [alt+numpad] -kombinationen för att skriva åäö och lägga in dessa som macron på deras respektive platser. Du förlorar dock shift-funktionen på dessa bokstäver om du inte tänker ut något smart. Har dock inte testat detta själv så är inte 100 på att det faktiskt fungerar.

2: (förutsatt att du menar DSA) Mina blanka DSA som är från SP och borde vara gjorda i samma formar som granite är ~1.15 mm tjocka, villket jag skulle säga ligger inom felmarginalen för 1mm. Så Det är nog ingen fara med den tjockleken skulle jag säga.

För granite: se tidigare post.

Jag är också intresserad av granite, skickar ett PM om sambeställning mm.

Tack för svar!

1) Tråkigt att det fungerar så! Blir då lite svårare att programmera ett tangentbord för min del, speciellt då jag använder mina tangentbord med olika datorer som har olika språk satta som standard (engelska och svenska, vissa med endast engelskt installerade).

2) Ja precis, menade DSA
Ja det var det inlägget jag tänkte på, där matt3o sa att han inte vill köra med MD längre Lite synd då Granite är så pass dyra och inte finns heller på lager hos pimpmykeyboard.

Besvarar PM strax

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Hur tycker du känslan är mellan PBT och ABS när de har samma tjocklek? Känns tjocka ABS ungefär som PBT?

Skrivet av hag:

Jag är också intresserad av granite, skickar ett PM om sambeställning mm.

Jag är även intresserad att sambeställa. Dock lutar jag lite mera åt HC varianten .

Permalänk
Medlem
Skrivet av whinkz:

Hur tycker du känslan är mellan PBT och ABS när de har samma tjocklek? Känns tjocka ABS ungefär som PBT?

Annat ljud, annan känsla på ytstrukturen (varierar dock på olika pbt caps), inte samma kännsla riktigt. Jag skulle säga att det märks framförallt när man börjar nöta in de (det är då ABS verkligen skiner ).