Permalänk
Medlem

Mycket slö dator

Hejsan.

Efter en tid tillbaka så har min datorn börjar blir seg, och för bara några dagar sedan så har datorn blivit ännu sämre.
Har kört med dessa program för att försöka göra datorn piggare:
CCleaner, Diskrensning för (C:), Norton, och även istallerat om Win7.
Men tycker att datorn är fortfarande lika seg som innan jag körde dessa programmen.

Finns det några bra tips på hur jag kan göra så att datorn blir piggare igen?
Eller kan det vara så illa att någon komponent måste bytas ut?

Tack på förhand

Permalänk

Gissar mekanisk hårddisk (dvs inte SSD) Dom blir gamla och slitna med tiden. Du kommer till en punkt det bara går utför. Enkelt förklarat, se en hårddisk på flertal vinylskivor som skriver spår på skivan hela tiden. Du kan aldrig ta bort ett spår, bara skriva över det. Bästa uppgraderingen på en (långsam) dator är en SSD.

Posta gärna dina specc med.

Permalänk
Medlem

Skaffa en SSD, måste ju inte heller vara ett monster SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Lista delarna enligt klistrade tråden.

Det kan finnas många orsaker till att en dator blir slö, både hårdvara och mjukvara.

CPU-temp? Frisk SSD/HD?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Gissar mekanisk hårddisk (dvs inte SSD) Dom blir gamla och slitna med tiden. Du kommer till en punkt det bara går utför. Enkelt förklarat, se en hårddisk på flertal vinylskivor som skriver spår på skivan hela tiden. Du kan aldrig ta bort ett spår, bara skriva över det. Bästa uppgraderingen på en (långsam) dator är en SSD.

Posta gärna dina specc med.

vad menas med specc ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

vad menas med specc ?

=specifikationer.

Vad din dator innehåller för komponenter. Ladda ner Speecy och kopiera vad som står där så kan vi nog hjälpa dig lättare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

=specifikationer.

Vad din dator innehåller för komponenter. Ladda ner Speecy och kopiera vad som står där så kan vi nog hjälpa dig lättare

Tack för tipset, laddar ner det nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Gissar mekanisk hårddisk (dvs inte SSD) Dom blir gamla och slitna med tiden. Du kommer till en punkt det bara går utför. Enkelt förklarat, se en hårddisk på flertal vinylskivor som skriver spår på skivan hela tiden. Du kan aldrig ta bort ett spår, bara skriva över det. Bästa uppgraderingen på en (långsam) dator är en SSD.

Posta gärna dina specc med.

Här har du mina specc

Permalänk
Medlem

88 grader varm cpu

Gör rent cpu kylaren och byt pasta

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Din cpu verkar väldigt varm och förmodligen throttlar den, dvs sänker hastigheten för att inte överhetta. Kolla att kylflänsen sitter som den ska och att fläkten snurrar.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Ja, 840 evo jag förstår felet. Har du senaste firmware på disken?

Detta
http://www.sweclockers.com/nyhet/20395-samsung-slapper-ny-fir...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av RAJ:

Många har ju rekommenderat dig att skaffa SSD, men det har du redan, en Samsung 840 Evo.

Ladda ner Samsung magician om du inte har det redan har det och se så du har senaste versionen. 840 Evo har kända problem med att läsprestandan sjunker med tiden, http://www.sweclockers.com/nyhet/19477-samsung-rattar-lashast...
Vet ej om senaste mjukvaran löser problemet långvarigt eller bara för stunden.

Edit: Broken-arrow hann före.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Enligt screen shot är cpu temp 98! Gör inget med datorn förrän du löst värmeproblemen.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

88 grader varm cpu

Gör rent cpu kylaren och byt pasta

Har gjort rent alla fläktarna. Men är det någon skillnad på kyla pasta, eftersom det finns olika pasta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@RAJ: Lite skillnad på kvalité är det allt. Bästa är denna om jag inte minns fel. Har du inget grafikkort istoppat eller har du glömt drivrutiner?

Hjälper inte det kan du testa fabriksåterställning, brukar hjälpa rätt bra det!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Hur installerade du om Windows? Tog du bort gamla innan du installerade nytt? Alltså formaterade partitionen för att få det helt rent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Har gjort rent alla fläktarna. Men är det någon skillnad på kyla pasta, eftersom det finns olika pasta?

Gjort rent fläktarna, som bladen som snurrar?

Du skall koppla loss hela processorkylaren, rengöra den på den platta metall undersidan och sedan applicera ny kylpasta i storlek av ett typ 1 riskorn mitt på sen montera tillbaks alltihop igen på rätt sätt. Processortemp skall ligga på ca 28-40c i idle när datorn inte jobbar och helst inte över 85c när den pressas hårt. Om din CPU ligger på 88c i idle så är något tokfel, troligtvis kylaren som sitter fel.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Din temperatur på processorn är extremt varm. Kolla även rummets temperatur då denna har en rekommendation på 20 grader (utanför intervallet 18-25 grader anses som en olägenhet enligt socialstyrelsen.) Så din processor borde ha en temperatur på <45 grader om den är varm vid slö aktivitet och normalt 30-40 grader om den är bättre kyld. Om det är ett "fel" i programmets sätt att presentera temperaturen i F/C så skulle värdet motsvara 88 F = 31 C.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Har gjort rent alla fläktarna. Men är det någon skillnad på kyla pasta, eftersom det finns olika pasta?

Skickades från m.sweclockers.com

Montera kylare ordentligt och rätt för annars gör inte ens värdens bästa kylpasta någon nytta. Ta helst ut moderkortet när du gör det och kontrollera kylaren/benen från sidan och under moderkortet för du ser inte om det blev rätt med chassit i vägen.

Permalänk
Medlem

Har gjort/kollat det ni har tipsat mig. Lite bättre kanske datorn har blivit med datorn är fortfarande slö

Men det finns lite positiva saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Har gjort/kollat det ni har tipsat mig. Lite bättre kanske datorn har blivit med datorn är fortfarande slö

Men det finns lite positiva saker

http://i.imgur.com/0m4bXG2.jpg

Kört? http://www.sweclockers.com/nyhet/20351-samsung-presenterar-ny...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kör lite benchmarks och visa oss.
Heaven för grafiken: https://unigine.com/products/benchmarks/heaven/
Cinebench för CPU: http://www.maxon.net/products/cinebench/overview.html
Och AS-SSD för lagringen: http://alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?download_id=9

Då kan man direkt se om något är galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kör lite benchmarks och visa oss.
Heaven för grafiken: https://unigine.com/products/benchmarks/heaven/
Cinebench för CPU: http://www.maxon.net/products/cinebench/overview.html
Och AS-SSD för lagringen: http://alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?download_id=9

Då kan man direkt se om något är galet.

I TS fall är HDtune bättre. 840 evo verkar han köra så.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

I TS fall är HDtune bättre. 840 evo verkar han köra så.

Fast HDtune testar ju bara sekventiell läsning och den för SSD'er ganska ointressanta accesstiden.
AS-SSD gräver betydligt djupare än så.
Dock så måste man ju stänga av "rapid" för att få ett representativt resultat.

Fast iofs, i båda benchmarksen kan man ju se om nånting är galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast HDtune testar ju bara sekventiell läsning och den för SSD'er ganska ointressanta accesstiden.
AS-SSD gräver betydligt djupare än så.
Dock så måste man ju stänga av "rapid" för att få ett representativt resultat.

Fast iofs, i båda benchmarksen kan man ju se om nånting är galet.

HDtune ser man om det är EVO felet eller något annat

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar