Kan inte gå tillbaka till Windows 7

Permalänk

Kan inte gå tillbaka till Windows 7

Tjenare, har ett problem. Eller, inte mitt utan någon jag känner.

En bekant till mig bestämde sig för att uppdatera till Windows 10. Undrade varför men han hade inget svar, nåja tror han var nyfiken på hur Windows 10 va.

Jag besökte honom och jag hörde några dunkade ljud från hans skrivbord när jag kom in. Vet inte varför men hans Windows 10 kraschar hela tiden. Han skriver sitt lösenord, trycker på nästa och allting fryser. efter kanske 2 ominstallationer så kom vi iallafall till skrivbordet. Men den funkade inte bra på hans dator. Göra något som att trycka fram aktivitetshanteraren får datorn att ibland frysa sådär 10-20 sekunder långt. Och ansluta sig till hemmanätverket funkar ju inte. Så han vill ju uppenbarligen komma tillbaka till Windows 7.

Problemet är att, när vi väl kommer till återställning finns bara alternativen "Återställ datorn" och "Avancerade uppstart" (något med start iallafall), inget som har med att gå tillbaka till Windows 7 att göra.

Värt att notera är att ha har win.old mappen kvar. Vet inte vad som ska finnas i den mappen men, ja, den är inte tom iallafall. Sen tror jag han kör på Nvidia (tror jag läste att Nvidia har problem med Windows 10, så det kanske har något med det att göra).

Permalänk
Medlem

Har han ingen skiva eller usb-minne med windows 7 på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk

@adaq: Kan ringa och kolla.

Men om det skulle vara skiva så blir det problematiskt. För hans dator har ingen spelare som han kan köra i en skiva på.
Nåja, inte mitt problem isåfall. Han får väl köpa ett externt

REDIGERAD:
Han hade en på skivan. Så han bör kunna lösa det nu.

Permalänk
Medlem

Har nvidia och inga problem alls med Windows 10

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Ha, han börjar bli desperat. Undrar om man kan koppla sin Blu ray spelare m.m. till datorn så han kan installera den. Kostar inte externa DVD läsare runt 500 spänn eller något sånt?

Permalänk
Medlem

@Brända Kalorier: Jodå, finns billigare än så (https://www.komplett.se/product/798971/datorutrustning/dvdblu...). Om han trots allt av nån anledning inte har råd med nån så kan ju du dra ut din så han kan låna den. Inget avancerat alls (om du har någon...) Förutsatt att han har de kontakter som din eventuella dvd-läsare har

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus