Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

Intressant att du tycker frågan är otydlig samt diffus när den är ganska rak på sak.

Frågade ju hur världen skulle se ut om tiden inte skulle finnas i vårt dagliga liv.

Hur är denna fråga otydligt ställd? eller gärna rätta min fråga så att i framtiden skapar jag inte sådana trådar som är idiotiska och bortkastande av nyttig tid!

Ditt misstag var nog att inte skilja på tid och tidsmätning. Tidsmätning är det vi gör i våra liv för att bestämma möten, planera och komma i tid. Det är vad vi gör med våra klockor. När du pratar om ifall tiden inte skulle existera blir det snarare en fysikalisk diskussion om hur det sett ut ifall universum stått stilla. Därav blir folk förvirrade när du ställar frågan som om du vill diskutera fysik snarare än filosofi. För om du ställer frågan om tiden inte fanns, ja när försvann den då? Har den aldrig funnits? Hur blir det en vettig frågeställning då?

Är det en filosofisk fråga kan du åtminstone förtydliga att det gäller våran egen tidsmätning, hur skulle det se ut om vi inte kunde ha några mätdon för att markera tidsförändring? Eller menar du att det skulle vara möjligt att mäta tiden men människan har helt enkelt inte intresserat sig av det?

Du ser, det finns så mycket egna tolkningar man kan göra från din fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Men skulle inte det innebära att tiden sakta förskjuts så att solen så småningom är uppe på natten och det är mörkt mitt på dagen var 125e år? Tänker jag fel?

Ja lite fel, för var 125e år är det ett helt dygn fel. Så då är natt fortfarande natt och mörkt men en dag innan.
Om du vill ha din form av förskjutning så är det typ 60års mellanrum, för då har bara halva dygnet hunnit bli skevt, så dagen blir mörk och natten ljus

Edit: tyckte 60 år lät sjuk ofta för att natt ska bli dag, så läste på lite det är lite mer komplicerat med skottår för om ett skottår samanfaller med ett år som är jämnt delbart på 100 så tar man ändå inte med det som skottår, föruton år som är jämnt delbara med 400, dom tas fortfarande med. Vilket har gjort att det inte blivit var 128e år utan istället typ 25 gånger längre tid, var 3236 år.
Det betyder att var 1618 år så kommer dygnet vara förskjutet så mörker infaller på dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om TS är ironisk eller bara försöker trolla. Men som svar på frågan så existerar tid inte. Tid är vad vi mäter med en klocka eller andra saker som rör sig.

Hela konceptet med tid i teoretiskt fysik har helt och hållet urartat i att man ser tiden som något som finns och som kan ändras. Det kan man inte. Man kan ändra omgivningen runt det som mäter tiden och få klockor att gå långsammare eller snabbare men man kan aldrig ändra tiden direkt.

Problemet med människor och tid är att vi är för sentimentala när det gäller att bearbeta våra minnen och våra erfarenheter. Vi önskar återvända och göra saker och ting på ett annat sätt. Alla fantasier om tidsmaskiner och svarta hål är en produkt av vårt minne som grämer sig över konsekvenser av våra handlingar och val tidigare i livet. Vi vill tillbaka och ställa allt tillrätta. Men det går inte.

Permalänk
Medlem

Ball tråd

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Kort svar. Vi skulle inte ha levt över huvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Ja lite fel, för var 125e år är det ett helt dygn fel. Så då är natt fortfarande natt och mörkt men en dag innan.
Om du vill ha din form av förskjutning så är det typ 60års mellanrum, för då har bara halva dygnet hunnit bli skevt, så dagen blir mörk och natten ljus

Edit: tyckte 60 år lät sjuk ofta för att natt ska bli dag, så läste på lite det är lite mer komplicerat med skottår för om ett skottår samanfaller med ett år som är jämnt delbart på 100 så tar man ändå inte med det som skottår, föruton år som är jämnt delbara med 400, dom tas fortfarande med. Vilket har gjort att det inte blivit var 128e år utan istället typ 25 gånger längre tid, var 3236 år.
Det betyder att var 1618 år så kommer dygnet vara förskjutet så mörker infaller på dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det påverkar bara årstiderna, inte dygnet som regleras av jordens rotation kring sin egen axel (ok även rotationen runt solen påverkar och förlänger dygnet med några minuter ) och är förvånansvärt exakt 24 timmar och regleras vid avdrift med skottsekunder.

Med andra ord så kanske du firar midsommar med snö om du inte hade skottdagar... men dag blir inte natt.

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfeus:

Det påverkar bara årstiderna, inte dygnet som regleras av jordens rotation kring sin egen axel (ok även rotationen runt solen påverkar och förlänger dygnet med några minuter ) och är förvånansvärt exakt 24 timmar och regleras vid avdrift med skottsekunder.

Med andra ord så kanske du firar midsommar med snö om du inte hade skottdagar... men dag blir inte natt.

Det låter logiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ifall man med filosofisk fråga snarare menar skolfilosofin (eller vad man nu ska kalla den klassiska filosofin för att skilja den från att "filosofera" med betydelsen i att bara allmänt ställa frågor om livet och världen utan att systematiskt faktiskt försöka besvara dem) menar Kant att tid inte existerar i universum, utan snarare är något som finns inom oss, i vårt medvetande. Samma sak gäller för övrigt rummet. Det är därför vi anser att tiden går "framåt" och att rummet förändras från ett tillstånd till ett annat. För en objektiv neutral åskådare skulle universum inte alls se ut så som vi upplever det.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ditt misstag var nog att inte skilja på tid och tidsmätning. Tidsmätning är det vi gör i våra liv för att bestämma möten, planera och komma i tid. Det är vad vi gör med våra klockor. När du pratar om ifall tiden inte skulle existera blir det snarare en fysikalisk diskussion om hur det sett ut ifall universum stått stilla. Därav blir folk förvirrade när du ställar frågan som om du vill diskutera fysik snarare än filosofi. För om du ställer frågan om tiden inte fanns, ja när försvann den då? Har den aldrig funnits? Hur blir det en vettig frågeställning då?

Är det en filosofisk fråga kan du åtminstone förtydliga att det gäller våran egen tidsmätning, hur skulle det se ut om vi inte kunde ha några mätdon för att markera tidsförändring? Eller menar du att det skulle vara möjligt att mäta tiden men människan har helt enkelt inte intresserat sig av det?

Du ser, det finns så mycket egna tolkningar man kan göra från din fråga.

Ja men det här var ju just poängen med tråden.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

Ja men det här var ju just poängen med tråden.

Poängen var alltså inte att diskutera frågan om tid utan att diskutera vad du egentligen menar?

Ja då är jag på rätt spår nu då ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att tiden troligtvis inte existerade innan Big Bang så... ja ungefär så.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Poängen var alltså inte att diskutera frågan om tid utan att diskutera vad du egentligen menar?

Ja då är jag på rätt spår nu då ;).

Nej igen missuppfattas poängen.

Skapade tråden med syftet att man skulle filosofera om tiden inte fanns, och då hade jag hoppats på att ordet tiden skulle ha betytt allting som har med tiden att göra fastän det är på en fysikalisk nivå eller den tid vi mäter tack vare klockan.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

Ja men det här var ju just poängen med tråden.

Det kan då vara bra att förtydliga.

Skrivet av Equilibrium:

Nej igen missuppfattas poängen.

Skapade tråden med syftet att man skulle filosofera om tiden inte fanns, och då hade jag hoppats på att ordet tiden skulle ha betytt allting som har med tiden att göra fastän det är på en fysikalisk nivå eller den tid vi mäter tack vare klockan.

Tycker fortfarande du är otydlig med denna förklaring. (utelämnar medvetet vidare argument för att få igenom min poäng här)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Skapade tråden med syftet att man skulle filosofera om tiden inte fanns, och då hade jag hoppats på att ordet tiden skulle ha betytt allting som har med tiden att göra fastän det är på en fysikalisk nivå eller den tid vi mäter tack vare klockan.

Jag förstår inte heller meningen med den här tråden. Tycker att en fråga där ett av huvudorden kan betyda så många saker gör frågan ofruktbar. Det blir som att fråga: hur långt är ett snöre? Ska jag vara ärlig är jag faktiskt osäker på vad den citerade meningen du har skrivit här ovan betyder.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Ja nå det tycks ju helt klart vara en slags mur här som inte går att fällas.

Vet inte om det är pga att svenskan jag pratar är så annorlunda än den som pratas i Sverige.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Jag är lite intresserad hur ni som resonerar att om tid inte skulle finnas så skulle det se ut som det gör idag fast ingen stress? Hur skulle någonsin alla samhällsfunktioner fungera utan tid?

Kösystem

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det är en rest från tiden (heh) innan elektrisk belysning fanns tillgängligt överallt. Det var vettigt att ta vara på de ljusa timmarna så gott det gick.

Ehrm... Sommartid infördes 1980. Jag tror nog alla svenskar hade elektriskt ljus vid den tiden.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Ja nå det tycks ju helt klart vara en slags mur här som inte går att fällas.

Vet inte om det är pga att svenskan jag pratar är så annorlunda än den som pratas i Sverige.

Jag kan inte påstå att jag har sett några särskilt ambitiösa försök att fälla nämnda mur.

Försök istället att formulera om frågan från grunden, snarare än som kommentar till någon annans påstående. Var också noga med att definiera de termer och begrepp som vi andra tycks ha missförstått.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jag kan inte påstå att jag har sett några särskilt ambitiösa försök att fälla nämnda mur.

Försök istället att formulera om frågan från grunden, snarare än som kommentar till någon annans påstående. Var också noga med att definiera de termer och begrepp som vi andra tycks ha missförstått.

Det är redan för sent..

Har det någon skillnad om jag försöker ändra på tråden? Nej inte egentligen, den måste ju vara perfekt men det är jag ju inte så, no can do..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Det är redan för sent..

Har det någon skillnad om jag försöker ändra på tråden? Nej inte egentligen, den måste ju vara perfekt men det är jag ju inte så, no can do..

Ta av dig offerkoftan och sluta med din självömkan.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Ta av dig offerkoftan och sluta med din självömkan.

Om jag nu skulle vara riktigt ball skulle jag skriva det här.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Ehm.. Med tanke på trådens titel och aktuella frågeställning är det ju lite intressant hur mycket tid som verkligen spills på att argumentera hit och dit om ditt och datt..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ehm.. Med tanke på trådens titel och aktuella frågeställning är det ju lite intressant hur mycket tid som verkligen spills på att argumentera hit och dit om ditt och datt..

Ja precis, det är det som jag frågar mig själv.

Och jag medgav ju att frågan var ställd på ett underligt sätt men ändå så tycks inte folket vara nöjda med det.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Tja,

hur tror ni er vargdag skulle se ut om ni skulle vakna upp i en värld var klockan inte skulle existera?

Evigt liv.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Ja precis, det är det som jag frågar mig själv.

Och jag medgav ju att frågan var ställd på ett underligt sätt men ändå så tycks inte folket vara nöjda med det.

Det är skillnad på att erkänna att man har formulerat sig otydligt och att erkänna och göra något åt det. Men se! Av en slump råkade jag kolla startinlägget och du har ju faktiskt förtydligat frågan:

Skrivet av Equilibrium:

Tja,

hur tror ni er vargdag skulle se ut om ni skulle vakna upp i en värld var klockan inte skulle existera?

Det här är en fullt begriplig fråga.
Eftersom vi utan klocka har sämre precision skulle mycket av det vi gör ta längre tid och fungera mindre pålitligt (tänk bara på kollektivtrafiken). Hela det ekonomiska systemet skulle se radikalt annorlunda ut. Aktiehandeln, hedgefonder och all snabb trading och spekulation hade varit omöjlig. En fördel hade kunnat vara att börskrascher hade varit mycket mer sällsynta.

(Jag tänkte att det kunde vara bra att lägga till det här då de flesta inte går tillbaka och kollar gamla inlägg. Dessutom ser svaren ganska märkliga ut nu när startfrågan är ändrad i efterhand. Därför föredrar jag själv att hellre ändra inne i tråden, när det har gått såhär långt.)

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Hedersmedlem

Tidsmätning är rätt fundamentalt för en civilisation. Hur ska man veta när man ska till jobbet? Hur vet man när man ska möta en person? Hur vet man när en tjänst är tillgänglig? Väldigt mycket bygger på tidsmätning, mycket teknologi försvinner. Digitalteknik(den absoluta majoriteten) är fundamentalt uppbyggd kring klockor även om det nu snarare handlar om att hålla en takt så är det tidsmätning, det är svårt att undkomma.

Permalänk
Medlem

Tiden är en illusion, eftersom det är alltid nu. Finns inget annat utom nu - nu är allt, som Alan Watts sa "What you do is what the whole universe is doing at the place you call 'here and now'. You are something that the whole universe is doing, in the same way that a wave is something the whole ocean is doing. The real you is not a puppet which life pushes around. The real deep down you is the whole universe."

Vi är allt för fokuserade på tid i vårt samhälle, hela tiden så går folk runt och oroar sig för framtiden, beklagar sig för det förflutna och lever aldrig i nuet. Vi känner en större bekvämlighet för saker som ska och har hänt än saker som händer - för många är saker roligare innan det hänt än när det faktiskt händer, tänk att boka en resa, beställa något du gärna vill ha över internet eller bestämma träff med en kompis. När du väl infinner dig i stunden dina planer händer så svävar din hjärna direkt iväg på nya saker, någonting nytt som skulle göra dig lycklig i nuet när det i själva verket endast krävs att du lever i nuet för att vara lycklig.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Tidsmätning är rätt fundamentalt för en civilisation. Hur ska man veta när man ska till jobbet? Hur vet man när man ska möta en person? Hur vet man när en tjänst är tillgänglig? Väldigt mycket bygger på tidsmätning, mycket teknologi försvinner. Digitalteknik(den absoluta majoriteten) är fundamentalt uppbyggd kring klockor även om det nu snarare handlar om att hålla en takt så är det tidsmätning, det är svårt att undkomma.

Ja nå inte vet jag nu men antagligen måste det ju finnas någonstans på Afrikas savanner stammar som inte har klockor eller smarttelefoner och ändå tycks dom ju klara sig fin fint. Eller det var ju här för kanske ett halft år sen så hade BBC en artikel om dom här indianstammarna som bor där i Amazonien(?) och dom överlever ju nog, okej just nu sades det att dom kommer att vara hotade pga våra sjukdomar etc..

Intressant dock att du svarar på min fråga med frågor.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

Ja nå inte vet jag nu men antagligen måste det ju finnas någonstans på Afrikas savanner stammar som inte har klockor eller smarttelefoner och ändå tycks dom ju klara sig fin fint. Eller det var ju här för kanske ett halft år sen så hade BBC en artikel om dom här indianstammarna som bor där i Amazonien(?) och dom överlever ju nog, okej just nu sades det att dom kommer att vara hotade pga våra sjukdomar etc..

Intressant dock att du svarar på min fråga med frågor.

Jag försökte lyfta fram problemen som finns med att inte ha tillgång till tidsmätning. Givetvis funkar det bra för relativt små grupper människor att leva utan tidsmätning. Problemen uppstår när man ska samla folk i större samhällen.

Permalänk
Avstängd

SweClockers existerar, det räcker långt...

Skrivet av Equilibrium:

Tja,

hur tror ni er vargdag skulle se ut om ni skulle vakna upp i en värld var klockan inte skulle existera?