Intel 750 Add-in på Asus X99-A

Permalänk
Medlem

Intel 750 Add-in på Asus X99-A

Hej!
I går byggde jag en dator på Asus X99-A/USB 3.1. Jag installerade mitt grafikkort, ett Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU II OC, på första 16x kortplatsen, PCIex 16_1. Sedan hade jag tänkt att installera en 400 GB Intel 750 PCIe Add-in kort på kortplatsen PCIex 16_4. Det gick inte eftersom anslutningen till kontakten USB3_34 var i vägen. Istället tvingades jag montera den i slot 16_3. Tyvärr vilar ena hörnet av SSDns kretskort direkt på PCHns heatsink. Kortet klickade i men jag oroar mig för att heatsinken kan bli väldigt varm. Innan jag tar datorn i drift skulle jag vara tacksam om någon kunde ge mig råd om hur jag ska hantera det här på bästa sätt. Borde jag byta plats på grafikkort och SSD eller vad?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smal:

Hej!
I går byggde jag en dator på Asus X99-A/USB 3.1. Jag installerade mitt grafikkort, ett Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU II OC, på första 16x kortplatsen, PCIex 16_1. Sedan hade jag tänkt att installera en 400 GB Intel 750 PCIe Add-in kort på kortplatsen PCIex 16_4. Det gick inte eftersom anslutningen till kontakten USB3_34 var i vägen. Istället tvingades jag montera den i slot 16_3. Tyvärr vilar ena hörnet av SSDns kretskort direkt på PCHns heatsink. Kortet klickade i men jag oroar mig för att heatsinken kan bli väldigt varm. Innan jag tar datorn i drift skulle jag vara tacksam om någon kunde ge mig råd om hur jag ska hantera det här på bästa sätt. Borde jag byta plats på grafikkort och SSD eller vad?

Hej,

Det gör inget om SSDn går över PCHn, så du kan ha kvar det i PCIeX16_3. Hade du ex. haft ett till grafikkort så hade det stått över hela PCHn. Det viktiga är att SSDn inte står för nära ditt grafikkort så att fläktarnas luftintag blir sämre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ASUS_Caroline: Tack! Det som oroar mig är den fysiska direktkontakten.

En lösning vore ju att byta plats på grafikkort och SSD. Jag vet ju att man brukar rekommendera att sätta grafiken i första kortplatsen men det beror väl på att den platsen ofta är den enda med 16x hastighet? Här är ju bägge 16x så det borde väl inte bli ngn skillnad?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smal:

@ASUS_Caroline: Tack! Det som oroar mig är den fysiska direktkontakten.

En lösning vore ju att byta plats på grafikkort och SSD. Jag vet ju att man brukar rekommendera att sätta grafiken i första kortplatsen men det beror väl på att den platsen ofta är den enda med 16x hastighet? Här är ju bägge 16x så det borde väl inte bli ngn skillnad?

Hej,

Vi har en Intel 750 PCIe SSD på kontoret, när jag sätter den plant i PCIeX16_3 så nuddar den inte PCHn. Kan det vara så att din sitter lite snett? Om du skruvar fast PCI-bracketen i chassit så borde den sitta plant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ASUS_Caroline: Den är fastskruvad. Har ni X99-A?
SSDns kretskort är 167 mm långt. Sedan tillkommer fästet. Avståndet från fästet till PCHn är 160 mm. SSDn kretskort ligger dikt an mot PCHn.
Edit: Tog en titt till. Att byta plats på korten kommer inte att hjälpa. SSD kommer fortfarande att ligga på PCHn. Det är ungefär 1 mm mellan grafikkortet och PCHn men dikt på för SSDn. Skumt, är det något fel här månne? Kanske skulle testa att skruva loss SSDns fäste. Det kanske är fästet som är snett. Ska testa det i morgon.

Permalänk
Medlem

Jepp. Rätade upp fästet och nu ligger den rätt. Tack för bra hjälp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smal:

Jepp. Rätade upp fästet och nu ligger den rätt. Tack för bra hjälp.

Inga problem. Bra att det löste sig.

Visa signatur