Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem

Överst ligger Skrållan, 10 år gammal. Henne djävlas man inte med, det har dom lärt sig! Det händer ibland att hon vill leka med dom men det törs dom knappt!
På mitten sitter Gösta och längst ner har vi Hjördis, dom två är riktiga busar!

Hjördis och Gösta gillar verkligen varandra! Dom har olika mammor men är födda samma dag! Livbojen i Eskilstuna tog hand om mammorna då en bonde inte ville ha en massa kattungar. Dom har troligtvis samma pappa så dom är halvsyskon.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem

Någon är lite, lite tjurig över att den nya datorn får mer uppmärksamhet än honom klockan sex på morgonen, haha.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Jag jobbar övertid så det smäller om det, konstigt nog så är det katten som alltid är utslagen när man kommer hem.
Försöker man flytta sig så sätter hon klorna i en

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Fixade kalops förut. Märkte att jag inte hade hackad gurka hemma så jag stack till affären. När jag kom hem så hade katten varit framme och slickat på såsen. Den var sås på golvet och utanför tallriken . Går inte att gå från hemmet med mat framme tydligen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

En arg katt i en kruka. Hon vart sur för hon inte fick leka med en växt som är ovanför bilden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon246659:

En arg katt i en kruka. Hon vart sur för hon inte fick leka med en växt som är ovanför bilden.
http://i.imgur.com/0yAbIGY.jpg

Så det är din katt som stått modell för Pussi kattmat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon246659:

En arg katt i en kruka. Hon vart sur för hon inte fick leka med en växt som är ovanför bilden.
http://i.imgur.com/0yAbIGY.jpg

Hehe, du menar en ..katt-ktus?

Permalänk
Medlem

Lite halvt oroad, jag adopterade en andra katt (vid namn Ebba) och är i introduktions och integreringsfasen. Fick hon igår och givetvis trycker hon ihop bakom toaletten, som förväntat av en nervös katt.

Iaf så placerade jag kattlåda, mat och vatten till henne att konsumera när hon själv vill, hon har rummet för sig själv (utöver när jag behöver utföra mitt behov). Men hon har inte rört något av det under natten eller idag, så ja lite sådär oroad.

Bild kommer när hon vågar sig fram mer, är mer skygg än Ture när han kom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohem:

Lite halvt oroad, jag adopterade en andra katt (vid namn Ebba) och är i introduktions och integreringsfasen. Fick hon igår och givetvis trycker hon ihop bakom toaletten, som förväntat av en nervös katt.

Iaf så placerade jag kattlåda, mat och vatten till henne att konsumera när hon själv vill, hon har rummet för sig själv (utöver när jag behöver utföra mitt behov). Men hon har inte rört något av det under natten eller idag, så ja lite sådär oroad.

Bild kommer när hon vågar sig fram mer, är mer skygg än Ture när han kom.

Skickades från m.sweclockers.com

Tips! Köp Feliway doftgivare eller liknande. Det är ångestdämpande feromoner för katter
http://www.veterinarbutiken.se/content/19-hur-kan-feliway-fer...

Permalänk
DingDongerMcDongface

@Bascule666:
Jo jag vet att flera lådor är knepigt. Om allt går som det ska får jag hem en kattunge till i mitten av juni, och då jag fortfarande bor hemma och min mor inte vill ha några kattlådor i kök eller liknande (förståeligt nog) så kommer jag få ställa en låda i mitt sovrum Har dock ordnat så den får stå under skrivbordet med ett skynke för så den inte syns så mycket. Men det är viktigt att de får ha en låda var åtminstone. Ett bra sätt att få dem att komma överens är att leka med båda samtidigt. Fjädervippor bland annat är utmärkt Men också ett jäkla tålamod. Superbra att du tänkt på att klippa klor etc.

@Ohem
Det är inte alls ovanligt att det tar ett par dagar för en katt att komma fram. Låt den ligga gömd, sålänge du har mat och vatten och låda i närheten är det ingen fara. Ett tips är att sitta lugnt och tyst på golvet nära, läsa högt eller göra något för dig själv och prata lugnt med katten. Den kommer nog allt fram snart ska du se

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Iggy_82:

Billigt torrfoder innehåller mycket spannmål som inte alls är bra, sen finns det bra torrfoder som har hög kötthalt som är mycket bättre. Bra torrfoder är även bra för deras tandhygien då katter som bara äter burkmat löper mycket större risk att få tandsjukdomar, massa tandsten och ont i tänderna.
Vi har tre katter, två stycken som vi skaffade i augusti från ett katthem samt en tioåring som behövde ett nytt hem i höstas.
Tioåringen hade bara ätit burkmat och hade så mycket tandsten så veterinären knappt såg tänderna samt tandsjukdom så dom fick dra ut några tänder. Efter det så har hon blivit gladare och keligare.
Som du skriver så ska katter äta kött! Fisk ska dom inte ha och komjölk ska dom inte heller ha.
Hörde nyligen om en katt som gillade potatis vilket gjort att den blev förlamad i bakdelen.
För mycket stärkelse är alltså inte bra!
Våran hankatt är framme direkt när jag öppnar en öl men det får han inte smaka! Han sörplade i sig lite ESB en gång när jag tittade bort så han har bra smak!

Det är en myt att torrfoder är bra för tänderna. Det är som att säga att knäckebröd är bra för människors tänder, det får samma effekt när det tuggas. Blir smuligt och lägger sig gärna som beläggning. Det bästa för god tandhälsa är råa ben, t.ex kycklingvingar och regelbunden tandborstning.
Men det är helt korrekt att billigt torrfoder innehåller en massa spannmål som är helt värdelöst. Nackdelen med torrfoder är dessutom att katter lätt går konstant uttorkade när de äter bara torrfoder. Katter har naturligt dålig törstreflex eftersom att de i grunden innan de domesticerades var ökendjur och fick vätskan från bytena de fångade. Därför får katter som enbart äter torrfoder ofta njur och urinvägsproblem. Blötmat är mycket bättre ur det perspektivet, men bäst är BARF, vilket är egentligen bara rått färskt kött. Antingen gör man eget (vilket dock kan vara svårt, viktigt att få med rätt komponenter) eller så kan man köpa färdigt fryst. Jag kör på MUSH som är färdiga barf-bollar, samt Mjau blötmat i tetra och portionspåse

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Men det är viktigt att de får ha en låda var åtminstone.

Är det viktigt om det verkar funka med katterna?
Jag hade två öppna lådor förut, men blev less på all sand så har köpt en större med dörr.
Hade tänkt ha kvar en öppen och köpa till en extra med dörr, men de verkar som sagt nöjda med att dela.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av landmarks:

Det bästa för god tandhälsa är råa ben, t.ex kycklingvingar och regelbunden tandborstning.

Borstar tänderna på dem blir ett par ggr i veckan gjorde varje dag förr men det tar sin tid. Råa kycklingvingar går bra för den ena.
Har testat nån pasta som man tar på tänderna ifall de är sjuka plus test med nåt medel i vatten men de var inte så bra.

Borstar du tänderna på dina katter och hur ofta gör du det?

Skrivet av Därför får katter som enbart äter torrfoder ofta njur och urinvägsproblem. Blötmat är mycket bättre ur det perspektivet, men bäst är BARF, vilket är egentligen bara rått färskt kött. Antingen gör man eget (vilket dock kan vara svårt, viktigt att få med rätt komponenter) eller så kan man köpa färdigt fryst. Jag kör på MUSH som är färdiga barf-bollar, samt Mjau blötmat i tetra och portionspåse :):

Kör med vattenfontän men kombinerar med MUSH med vattenfontänen dricker de mycket mer. MUSH kanske inte alla katter gillar men ett tips ta torrfoder/godis och smula ned över MUSH:en. Funkar med fortiflora med men det blir dyra portioner :D.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Tiamat:

Borstar du tänderna på dina katter och hur ofta gör du det?.

Jag borstar med en babytandborste ett par gånger i veckan. När jag vande henne vid det började jag med som en liten vante man sätter på fingret som man skrubbar med, de brukar finnas i djuraffär och hos vet, och sen började jag med en borste. Jag har inte använt någon speciell tandkräm men vet att det finns med typ leversmak som ska hjälpa att motverka plack osv (Obs man ska absolut inte använda människo-tandkräm) sen får hon kycklingvingar och liknande då och då, men hon tröttnar fort att gnaga på det. Hittils ser hon fin ut i munnen men hon är bara 8mån gammal än ^^
Edit: vattenfontän är super, det har jag med!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag borstar med en babytandborste ett par gånger i veckan. När jag vande henne vid det började jag med som en liten vante man sätter på fingret som man skrubbar med, de brukar finnas i djuraffär och hos vet, och sen började jag med en borste. Jag har inte använt någon speciell tandkräm men vet att det finns med typ leversmak som ska hjälpa att motverka plack osv (Obs man ska absolut inte använda människo-tandkräm) sen får hon kycklingvingar och liknande då och då, men hon tröttnar fort att gnaga på det. Hittils ser hon fin ut i munnen men hon är bara 8mån gammal än ^^
Edit: vattenfontän är super, det har jag med!

Skickades från m.sweclockers.com

Tandkräm ja, när jag borstar tänderna med Sensodyne tandkrämen så vill katten nästan trycka in nosen i mun på mig. Hon gillar lukten av tandkrämen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är det viktigt om det verkar funka med katterna?
Jag hade två öppna lådor förut, men blev less på all sand så har köpt en större med dörr.
Hade tänkt ha kvar en öppen och köpa till en extra med dörr, men de verkar som sagt nöjda med att dela.

Som med alla råd med katter... En katt är unik, även om de är ur samma kull. De har olika personligheter och olika krav, så ett råd för 95% av dem, gäller ändå inte för 5% av dem

Om det fungerar och du tömmer den som du ska så är det nog inget problem. Blir det ett problem så får man lösa det. Normalt vill de ha sin egen plats, men är den stor nog så kan det nog vara så att de går i vars en hörna bara.

Om något vet jag att lösningen som näms ovan att ha en på sitt eget rum är verkligen inte genomtänkt. Att vakna till doften när de gått på dass mitt i natten, eller att de känner sig uppjagade, övervakade för att någon annan är på rummet är inte bra det heller. Min tex vägrade gå på toa om någon annan var där samtidigt, det krävdes att han var nödig som attan om han skulle göra det. Vem vill liksom inte kunna göra sina privata ärenden i fred?

Sen som sagt är mycket baserat på hur man lär dem och hur kräsna de är, vissa accepterar en del saker och andra inte. Därför är det som sagt extremt svårt att ge allmänna råd

Lol @AMD-FX ... Perfekt exempel på unik katt. Tandkräm?!? Min var inte glad alls om man hade tagit något sånt i munnen, men å andra sidan så älskade han att leka med vatten (vilket få katter gillar).

Permalänk
DingDongerMcDongface

@Json_81:
Om de verkar trivas med att dela låda kan man absolut prova ta bort den extra och se om det går bra. Men generellt sett kan för få lådor leda till felkissande och att de inte trivs. Desto större lådor desto bättre med, och så länge man är noga med hygien och gör rent lådorna noga och tar bort bajs & kiss dagligen så kan det absolut fungera. Som med det mesta finns det undantag och trivs katterna är det ingen fara

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Paddanx:

Som med alla råd med katter... En katt är unik, även om de är ur samma kull. De har olika personligheter och olika krav, så ett råd för 95% av dem, gäller ändå inte för 5% av dem

Om det fungerar och du tömmer den som du ska så är det nog inget problem. Blir det ett problem så får man lösa det. Normalt vill de ha sin egen plats, men är den stor nog så kan det nog vara så att de går i vars en hörna bara.

Om något vet jag att lösningen som näms ovan att ha en på sitt eget rum är verkligen inte genomtänkt. Att vakna till doften när de gått på dass mitt i natten, eller att de känner sig uppjagade, övervakade för att någon annan är på rummet är inte bra det heller. Min tex vägrade gå på toa om någon annan var där samtidigt, det krävdes att han var nödig som attan om han skulle göra det. Vem vill liksom inte kunna göra sina privata ärenden i fred?

Sen som sagt är mycket baserat på hur man lär dem och hur kräsna de är, vissa accepterar en del saker och andra inte. Därför är det som sagt extremt svårt att ge allmänna råd

Lol @AMD-FX ... Perfekt exempel på unik katt. Tandkräm?!? Min var inte glad alls om man hade tagit något sånt i munnen, men å andra sidan så älskade han att leka med vatten (vilket få katter gillar).

Jag har inget annat val än att ha den där. För övrigt har jag väldigt lugnt hemma, och katten jag har nu går hellre på lådan om jag är med henne än ensam. Hon följer gärna med en och går på toa samtidigt, haha. Har man bra sand och gör rent dagligen är lukten minimal. Är det en optimal lösning? Nej. Jag skulle gärna ha lådan i hallen eller i köket eller en till i badrummet, men där finns antingen inte utrymmet för det eller så passar det inte min mamma. Det är hennes hus jag bor i, och jag får respektera de önskemål som finns. När jag har möjlighet att flytta ut kommer lösningen bli annorlunda, men som det är nu är det den möjlighet som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag har inget annat val än att ha den där. För övrigt har jag väldigt lugnt hemma, och katten jag har nu går hellre på lådan om jag är med henne än ensam. Hon följer gärna med en och går på toa samtidigt, haha. Har man bra sand och gör rent dagligen är lukten minimal. Är det en optimal lösning? Nej. Jag skulle gärna ha lådan i hallen eller i köket eller en till i badrummet, men där finns antingen inte utrymmet för det eller så passar det inte min mamma. Det är hennes hus jag bor i, och jag får respektera de önskemål som finns. När jag har möjlighet att flytta ut kommer lösningen bli annorlunda, men som det är nu är det den möjlighet som finns.

Blir nog bra.

Var inte menat att det inte fungerar, eller "att du gör fel", utan som sagt, det beror på katten. Min hade aldrig accepterat det, men din verkar göra det. Och på samma sätt såg jag hans en stor vs 2 små som en lösning som kan fungera bra den också, även om det inte kanske gör det på 95% av katterna.

Dock kan jag säga att även med bra sand och bra rengöring så stinker skit

Jag sitter lite i samma problem, då jag behöver planera in 2 lådor snart, och har tidigare bara haft 1. Det stället jag hade den tidigare kan dessutom inte längre ha den... klurigt. Jag har iaf fördelen att jag bestämmer, så det gör det hela enklare, helt klart

Får se hur jag löser det.

Permalänk
DingDongerMcDongface

@Paddanx:
Ja det är knepigt det där! Ursäkta om jag lät dryg, man går lätt i försvar över sina beslut kring sina husdjur utan att tänka på det.
Tanken är att i längden kanske kunna flytta den, eller om det går att jag kan köpa en ny men större låda att ha i badrummet. Jag har en ragdoll och även nästa kommer vara det, och de är väldigt stora katter. Så vad som säljs som en "stor" låda är ofta lagom åt en katt när man har en större ras, vilket gör det hela knepigare. Vi bor inte superlitet, ett mindre radhus, men har väldigt begränsat med golvyta redan som det är :/
Min har hyfsen att gräva över sitt skit, så det luktar oftast bara någon minut på sin höjd, sen tycker jag det neutraliseras

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

@Paddanx:
Ja det är knepigt det där! Ursäkta om jag lät dryg, man går lätt i försvar över sina beslut kring sina husdjur utan att tänka på det.

Lugnt.

Skrivet av landmarks:

Tanken är att i längden kanske kunna flytta den, eller om det går att jag kan köpa en ny men större låda att ha i badrummet. Jag har en ragdoll och även nästa kommer vara det, och de är väldigt stora katter. Så vad som säljs som en "stor" låda är ofta lagom åt en katt när man har en större ras, vilket gör det hela knepigare. Vi bor inte superlitet, ett mindre radhus, men har väldigt begränsat med golvyta redan som det är :/

Visst är det så. Sen är det ju lättare om man tränar den som små också, vs om de kommer från tex ett annat hem. Min var ju tekniskt sett från min halvsyster, vars barn jagade den stackaren i några månader, tills den kom till mig och min mor. Så han var skraj som tusan i början av tex fötter, då det var vad han såg när han låg intryckt så långt in under sängen han kunde.

Medan han blev mycket mer öppen och tom kom o hälsa snällt på främlingar efter rätt kort tag, så var han för alltid skygg vid lådan. Räckte med att man råkade titta in på dass när han var där, så avbröt han allt och sprang där i från typ. (överdrivet, men du fattar) Ingen aning om de gjort något dumt eller vad... barn tänker inte.

Skrivet av landmarks:

Min har hyfsen att gräva över sitt skit, så det luktar oftast bara någon minut på sin höjd, sen tycker jag det neutraliseras

Min grävde över det om den fick vara i fred. Men blev han stressad så skvättes inget över och de stank länge efter. Man kunde sitta i andra sidan lägenheten och dofta det i timmar efter, bara för någon person råkat gå på andra dasset (gäst toa) mitt emot när han var där så han skyndade sig (så inte ens samma dass). Sen sa ingen något och inget märktes förrän man sen slogs av doften, varpå den redan hade spritt sig runt lägenheten.

Hände inte ofta, men efter bara en gång så minns man det, tro mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Som med alla råd med katter... En katt är unik, även om de är ur samma kull. De har olika personligheter och olika krav, så ett råd för 95% av dem, gäller ändå inte för 5% av dem

Om det fungerar och du tömmer den som du ska så är det nog inget problem. Blir det ett problem så får man lösa det. Normalt vill de ha sin egen plats, men är den stor nog så kan det nog vara så att de går i vars en hörna bara.

Skrivet av landmarks:

@Json_81:
Om de verkar trivas med att dela låda kan man absolut prova ta bort den extra och se om det går bra. Men generellt sett kan för få lådor leda till felkissande och att de inte trivs. Desto större lådor desto bättre med, och så länge man är noga med hygien och gör rent lådorna noga och tar bort bajs & kiss dagligen så kan det absolut fungera. Som med det mesta finns det undantag och trivs katterna är det ingen fara

Gott, ja de verkar inte ha några problem med att samsas om den och det är en hyfsat stor låda som töms dagligen.
De är bröder och trivs bra ihop i övrigt med, sover ihop, tvättar varandra osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

@Bascule666:
Jo jag vet att flera lådor är knepigt. Om allt går som det ska får jag hem en kattunge till i mitten av juni, och då jag fortfarande bor hemma och min mor inte vill ha några kattlådor i kök eller liknande (förståeligt nog) så kommer jag få ställa en låda i mitt sovrum Har dock ordnat så den får stå under skrivbordet med ett skynke för så den inte syns så mycket. Men det är viktigt att de får ha en låda var åtminstone. Ett bra sätt att få dem att komma överens är att leka med båda samtidigt. Fjädervippor bland annat är utmärkt Men också ett jäkla tålamod. Superbra att du tänkt på att klippa klor etc

Tänker faktiskt att börja med att försöka köra med bara en låda till båda katterna. Efter svaren jag fick på mitt förra inlägg om nödvändigheten med två (eller tre) lådor så ringde jag min syster. Hon skaffade innan jul katt nummer två ungefär ett och ett halv år efter första katten och de samsas om en låda utan några problem. Dessutom har hon två kompisar som kör samma upplägg så det kan helt klart funka. Jag har en extra enkel låda liggandes som jag kan ta till om det blir problem.

Hämtar nya kissen (se bild nedan) på fredag denna veckan, ta en titt på ögonen!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Tänker faktiskt att börja med att försöka köra med bara en låda till båda katterna. Efter svaren jag fick på mitt förra inlägg om nödvändigheten med två (eller tre) lådor så ringde jag min syster. Hon skaffade innan jul katt nummer två ungefär ett och ett halv år efter första katten och de samsas om en låda utan några problem. Dessutom har hon två kompisar som kör samma upplägg så det kan helt klart funka. Jag har en extra enkel låda liggandes som jag kan ta till om det blir problem.

Hämtar nya kissen (se bild nedan) på fredag denna veckan, ta en titt på ögonen!

http://i.imgur.com/fAYb62S.jpg

Du får testa hur det funkar med lådor för olika katter är olika kinkiga och det påverkas ju av hur det luktar, min katt är en grävare, krafsar först upp en grop och krafsar som bara den efteråt och hon brukar återvända efter ett par minuter och krafsa en omgång till innan hon är helt nöjd, som tur är så kastar hon inte omkring nått men hon gillar att krafsa rejält.

På bilden ser det ut som din katt inte har så tydligt randig svans och den har inte heller lika mycket svart päls på huvudet som min, du har valt en "blondare" katt än min.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har bara en låda och det har fungerat bra till våra katter i många många år. Har haft 3st katter tidigare, men har nu bara 2st. Har dock aldrig varit några problem, när det kommit tillskott i familjen..

Har också en "grävare" här hemma och hade en tidigare också för den delen, men får sopa golvet med jämna mellanrum...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det är en myt att torrfoder är bra för tänderna. Det är som att säga att knäckebröd är bra för människors tänder, det får samma effekt när det tuggas. Blir smuligt och lägger sig gärna som beläggning. Det bästa för god tandhälsa är råa ben, t.ex kycklingvingar och regelbunden tandborstning.
Men det är helt korrekt att billigt torrfoder innehåller en massa spannmål som är helt värdelöst. Nackdelen med torrfoder är dessutom att katter lätt går konstant uttorkade när de äter bara torrfoder. Katter har naturligt dålig törstreflex eftersom att de i grunden innan de domesticerades var ökendjur och fick vätskan från bytena de fångade. Därför får katter som enbart äter torrfoder ofta njur och urinvägsproblem. Blötmat är mycket bättre ur det perspektivet, men bäst är BARF, vilket är egentligen bara rått färskt kött. Antingen gör man eget (vilket dock kan vara svårt, viktigt att få med rätt komponenter) eller så kan man köpa färdigt fryst. Jag kör på MUSH som är färdiga barf-bollar, samt Mjau blötmat i tetra och portionspåse

Enligt de veterinärer vi varit i kontakt med så är torrfoder bättre för deras tänder än traditionell burkmat.
Våra två småttingar är duktiga på att dricka i deras fontän men "gammeltanten" har jag aldrig sett dricka något, men hon vägrar torrfoder så det löser sig ändå. Den senaste veckan har vi börjat introducera barf-bollar vilket "gammeltanten" och lillkillen mumsar i sig för glatta livet men lilltjejen är lite svårflörtad. Kycklingvingar tar nog ett tag att få dom att äta, dom puttades mest runt på köksgolvet. Rått kött känns helt självklart nu när man fick nys om det, det luktar inte heller så illa som burkmaten gör.
Deras naturliga föda är ju rått kött så det lär ju vara bättre både näringsmässigt och för deras tandhygien.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får testa hur det funkar med lådor för olika katter är olika kinkiga och det påverkas ju av hur det luktar, min katt är en grävare, krafsar först upp en grop och krafsar som bara den efteråt och hon brukar återvända efter ett par minuter och krafsa en omgång till innan hon är helt nöjd, som tur är så kastar hon inte omkring nått men hon gillar att krafsa rejält.

På bilden ser det ut som din katt inte har så tydligt randig svans och den har inte heller lika mycket svart päls på huvudet som min, du har valt en "blondare" katt än min.

Precis, jag testar och hoppas på det bästa. Min Ocicat Zelda krafsar också rätt kraftigt efteråt, speciellt om hon har bajsat. Skönt det då hon nästan alltid täcker avfallet med kattsand som minskar eventuell lukt. Min låda stoppar som tur är eventuell flygande sand.

När det gäller nya kissen så kallar uppfödaren den för en odd-eye, röd Turkish Van. Enligt dina bilder jag sett så är din katt helt klart mörkare på svans och fläcken/fläckarna på huvudet.

Här är ett par bilder till jag fått från uppfödaren, på bilden längst ner är min den till vänster.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv

Väldigt individuellt hur det fungerar med kattlådor. Vissa går jättebra att köra med en låda till 2 katter, medan ibland så behöver alla katter egen låda (jobbigt om man har 3-4 st )

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Yep! Hon är lite av en kändis

Permalänk
Medlem

Idag har jag hämtat min katt nummer två. En fem månaders gammal Turkish Van hane vid namn Kara som nu ska integreras med min 21 månaders gamla Ocicat hona som heter Zelda. Bor i en lägenhet på Eriksberg i Gbg på 75 kvm.

Stack iväg vid 12 idag för att hämta nya kissen och var hemma vid 6-tiden. Så fort jag öppnade dörren så var Zelda framme och nosade på buren med nya katten. Efter en kort tid började hon fräsa. Hon brukar reagera så på andra katter. Stackars Kara har nu beslutat sig för att söka skydd under min byrå i hallen och Zelda som är både löjligt nyfiken samtidigt som hon är uppenbarligen hotad över sitt revir vandrar mellan mitt sovrum och hallen. Zelda fräser också regelbundet när hon känner lukten av Kara.

Kara är den coolaste katten jag träffat, han bryr sig inte det minsta när Zelda fräser utan ligger bara still och observerar. Helt kolugn.

Kara käkade upp all blötmat jag satte fram till honom och det känns bra. Zelda däremot har inte ätit något sedan nya katten dök upp. Är orolig för hur det ska gå med kattlådan och vattenintag (Kara har fått vatten i en egen skål). Vapenvila tycks råda nu fem timmar senare.

Har Feliway Friends installerad. Jag förväntar mig att de förr eller senare kommer att bli vänner frågan är bara hur länge det dröjer.

Är inte direkt orolig för kattslagsmål utan mer för att de kommer att blockera varandra från lådan, mat och vatten.

Har ni några tips så fyll gärna tråden.

Nya katten Kara:

Gamla katten Zelda:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO