Acer XR341CK – 34 tum bred IPS med AMD Freesync

Permalänk
Melding Plague

Acer XR341CK – 34 tum bred IPS med AMD Freesync

Testlabbet biter tag i en bredaxlad tungviktare i form av lätt välvda 21:9-skärmen Acer XR341CK. Godbitarna är bland annat hög upplösning, bra färgkvalitet och adaptiv synkronisering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Usch, det är här med spoltjut alltså... Finns det något som inte har det längre?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Hjälpsam

För det priset skall man få bättre grejer, det är synd att de inte lagt mer tid på att fixa småfelen.
Kan tänka mig att den här skärmen bli kanon om ett halvår om den fås med uppdateringar och småjusteringar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vilken besvikelse, undra hur det kommer sig att de väljer att inte ge freesync skärmarna 100hz paneler som gsync får, det handlar ju inte om begränsningar i freesync iallafall.

Men jag måste hålla med @ratatosk, för priset måste man kunna förvänta sig att få "the shit". Inte bara i funktionalitet och finesser utan det måste även återspeglas i byggkvalitén. Riktigt besviken faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Snusfri

Hoppas ni kommer att testa X34 Predator (G-Sync versionen) med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

jag har provat en 21:9 skärm. Och det misstaget gör jag inte om.
Grund ideén att slippa ha 2 skärmar är god att ha 2 skärmar i en, men problem med 21:9 formatet är
att det är inte tillräckligt högt på höjden.

Också många köper 21:9 bara för att det ser bra ut på skrivbordet jag erkännar att 21:9 ser bra ut rent fysiskt på skrivbordet men det är ett helvete att använda i praktiken, för det första är inget på webben anpassat för 21:9 att ha webbsidor i fullskärm är bara att glömma då det bara blir stora sorgkanter. Beträffande video tittande så upplevde jag att det igentligen vara sällan som 21:9 kom till sinn rätt det mesta av matrialet man ser på svt play och youtube osv är 16:9
Jag har inget intresse av att kolla på hollywood filmer på en datorskärm det har jag en tv till så
.
SPelar man dock spel kan det finns en anledning att ha 21:9 men samtidigt är fortfarande en större 16:9 att föredrar, 40 tums 16:9 fick lite av ett geneomslag med eras 4k skärm i 40 tum,
Jag väljer alla dagar i veckan en större 40 tums skärm, det är helt enkelt ett helvete att använda 21:9, bara en sådan sak att kolla på bilder eller att ens hitta en bakgrundsbild som passar i 21:9
som sagt livet blir så mkt lättare med 16:9, men många väljer ändå att haka på 21:9 tåget och det är främst för att dom känner att det är något "nytt" och mordernt "och nästa stora grejj" men nej kommer inte bli så, 16:9 är mer praktiskt och hela webben och det mesta av all multimedia är producerat och anpassat för 16:9. det är enbart hollywood stortitlar som använder 21:9 och som jag sa man användre int sin skärm för att kolla på långfilmer.

Jag hoppas att denna 21:9 trend kommer dö ut, men tyvärr har tillverkarna svårt att sälja på marknaden och försöker hitta nya nischer och 21:9 är ju just en sådan sak...
Ser väldigt attrakivt ut rent fysiskt men ett helvete att använda helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det känns lite som att själva panelen och så är väldigt mycket bättre än elektroniken runt den?

Permalänk
Medlem

Väntar stort på X34!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Immersion:

jag har provat en 21:9 skärm. Och det misstaget gör jag inte om.
Grund ideén att slippa ha 2 skärmar är god att ha 2 skärmar i en, men problem med 21:9 formatet är
att det är inte tillräckligt högt på höjden.

Också många köper 21:9 bara för att det ser bra ut på skrivbordet jag erkännar att 21:9 ser bra ut rent fysiskt på skrivbordet men det är ett helvete att använda i praktiken, för det första är inget på webben anpassat för 21:9 att ha webbsidor i fullskärm är bara att glömma då det bara blir stora sorgkanter. Beträffande video tittande så upplevde jag att det igentligen vara sällan som 21:9 kom till sinn rätt det mesta av matrialet man ser på svt play och youtube osv är 16:9
Jag har inget intresse av att kolla på hollywood filmer på en datorskärm det har jag en tv till så
.
SPelar man dock spel kan det finns en anledning att ha 21:9 men samtidigt är fortfarande en större 16:9 att föredrar, 40 tums 16:9 fick lite av ett geneomslag med eras 4k skärm i 40 tum,
Jag väljer alla dagar i veckan en större 40 tums skärm, det är helt enkelt ett helvete att använda 21:9, bara en sådan sak att kolla på bilder eller att ens hitta en bakgrundsbild som passar i 21:9
som sagt livet blir så mkt lättare med 16:9, men många väljer ändå att haka på 21:9 tåget och det är främst för att dom känner att det är något "nytt" och mordernt "och nästa stora grejj" men nej kommer inte bli så, 16:9 är mer praktiskt och hela webben och det mesta av all multimedia är producerat och anpassat för 16:9. det är enbart hollywood stortitlar som använder 21:9 och som jag sa man användre int sin skärm för att kolla på långfilmer.

Jag hoppas att denna 21:9 trend kommer dö ut, men tyvärr har tillverkarna svårt att sälja på marknaden och försöker hitta nya nischer och 21:9 är ju just en sådan sak...
Ser väldigt attrakivt ut rent fysiskt men ett helvete att använda helt enkelt.

Själv så älskar man 21:9 och hoppas verkligen inte det kommer dö ut, lätt bästa jag testat hittils och vilken spel upplevelse!
Jag har inte direkt några problem hitta wallpappers för 21:9 men också ganska dumt gemföra med 16:9 som funnit ute bra mycket längre.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Immersion:

jag har provat en 21:9 skärm. Och det misstaget gör jag inte om.
Grund ideén att slippa ha 2 skärmar är god att ha 2 skärmar i en, men problem med 21:9 formatet är
att det är inte tillräckligt högt på höjden.

Också många köper 21:9 bara för att det ser bra ut på skrivbordet jag erkännar att 21:9 ser bra ut rent fysiskt på skrivbordet men det är ett helvete att använda i praktiken, för det första är inget på webben anpassat för 21:9 att ha webbsidor i fullskärm är bara att glömma då det bara blir stora sorgkanter. Beträffande video tittande så upplevde jag att det igentligen vara sällan som 21:9 kom till sinn rätt det mesta av matrialet man ser på svt play och youtube osv är 16:9
Jag har inget intresse av att kolla på hollywood filmer på en datorskärm det har jag en tv till så
.
SPelar man dock spel kan det finns en anledning att ha 21:9 men samtidigt är fortfarande en större 16:9 att föredrar, 40 tums 16:9 fick lite av ett geneomslag med eras 4k skärm i 40 tum,
Jag väljer alla dagar i veckan en större 40 tums skärm, det är helt enkelt ett helvete att använda 21:9, bara en sådan sak att kolla på bilder eller att ens hitta en bakgrundsbild som passar i 21:9
som sagt livet blir så mkt lättare med 16:9, men många väljer ändå att haka på 21:9 tåget och det är främst för att dom känner att det är något "nytt" och mordernt "och nästa stora grejj" men nej kommer inte bli så, 16:9 är mer praktiskt och hela webben och det mesta av all multimedia är producerat och anpassat för 16:9. det är enbart hollywood stortitlar som använder 21:9 och som jag sa man användre int sin skärm för att kolla på långfilmer.

Jag hoppas att denna 21:9 trend kommer dö ut, men tyvärr har tillverkarna svårt att sälja på marknaden och försöker hitta nya nischer och 21:9 är ju just en sådan sak...
Ser väldigt attrakivt ut rent fysiskt men ett helvete att använda helt enkelt.

THE JEALOUSY IS STRONG WITH THIS ONE.

21:9 är fantastiskt och i 34" kommer det helt till sin rätt. Jag tror inte du har spelat i 34" 21:9 så jag kommer låta dig få en stund att reflektera. Sist men inte minst, du är medveten om att Win 10 har snapping-funktioner för fönster va? https://www.youtube.com/watch?v=69txlwNyvzA

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dinoman:

THE JEALOUSY IS STRONG WITH THIS ONE.

21:9 är fantastiskt och i 34" kommer det helt till sin rätt. Jag tror inte du har spelat i 34" 21:9 så jag kommer låta dig få en stund att reflektera. Sist men inte minst, du är medveten om att Win 10 har snapping-funktioner för fönster va? https://www.youtube.com/watch?v=69txlwNyvzA

Testa 21:9 och jag kommer aldrig använda det någonsin.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Deathstalker:

Själv så älskar man 21:9 och hoppas verkligen inte det kommer dö ut, lätt bästa jag testat hittils och vilken spel upplevelse!
Jag har inte direkt några problem hitta wallpappers för 21:9 men också ganska dumt gemföra med 16:9 som funnit ute bra mycket längre.

Känns som du bara lever på hypen och behovet att ha något som alla andra inte har ?

16:9 är bättre på alla sätt speciellt när skärmarna börjar bli större, kolla de som provat att spela spel på phillips 40 tummare
tror det är mer dit vi är påväg hoppas jag större 16:9 skärmar.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

THE JEALOUSY IS STRONG WITH THIS ONE.

21:9 är fantastiskt och i 34" kommer det helt till sin rätt. Jag tror inte du har spelat i 34" 21:9 så jag kommer låta dig få en stund att reflektera. Sist men inte minst, du är medveten om att Win 10 har snapping-funktioner för fönster va? https://www.youtube.com/watch?v=69txlwNyvzA

spelar man spel 24/7 och inte använder datorn till annat då kommer man inte märka av nackdelarna.
Men 16:9 är mer universiell, vill du ha bredare skärm eller lika bred som din 21:9 skärm köp en större 16:9 helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

jag har provat en 21:9 skärm. Och det misstaget gör jag inte om.
Grund ideén att slippa ha 2 skärmar är god att ha 2 skärmar i en, men problem med 21:9 formatet är
att det är inte tillräckligt högt på höjden.

Dem gamla 29" skärmarna i 21:9 är ganska hemska i sin storlek, särskilt på höjden men på 34"och 35" känns det mer naturligt.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem

Gick från 3x 1920x1080 till en 3440x1440 21:9 34" och har aldrig ångrat det.

Att alla inte har samma preferenser är knappast något konstigt - det är därför man köper det man själv föredrar. Jag förstår inte varför så många gräver ner sig i någon sorts religiöst skyttegravskrig och försöker konvertera alla oliktänkande. Valet av tillverkare/os när det kommer till mobiltelefon är ett praktexempel där många verkar bli snudd på provocerade om man inte har samma preferenser som dom.

Permalänk
Medlem

Använder själv 16:10.

21:9 är inget för gaming, 21:9 är sjukt bra för filmer då flesta filmer har 2:35:1 aspect ratio, samt multitasking.

Web browsing = 21:9=16:9=16:10
Gaming = 16:10>16:9>21:9
Filmer = 21:9>16:9>16:10
Multitasking = Dubbelskärm>21:9>16:9>16:10

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Gick från 3x 1920x1080 till en 3440x1440 21:9 34" och har aldrig ångrat det.

Att alla inte har samma preferenser är knappast något konstigt - det är därför man köper det man själv föredrar. Jag förstår inte varför så många gräver ner sig i någon sorts religiöst skyttegravskrig och försöker konvertera alla oliktänkande. Valet av tillverkare/os när det kommer till mobiltelefon är ett praktexempel där många verkar bli snudd på provocerade om man inte har samma preferenser som dom.

Tror många blir lite tjuriga, rentav avundsjuka när folk köper skärmar som kostar lika mycket som vissa lagt ner på en hel dator

Enklare att klaga, bli negativ då än att kunna se det magnifika och häpnadsväckande med dessa skönheter!

Permalänk
Skrivet av DerpMcDerp:

Gick från 3x 1920x1080 till en 3440x1440 21:9 34" och har aldrig ångrat det.

Att alla inte har samma preferenser är knappast något konstigt - det är därför man köper det man själv föredrar. Jag förstår inte varför så många gräver ner sig i någon sorts religiöst skyttegravskrig och försöker konvertera alla oliktänkande. Valet av tillverkare/os när det kommer till mobiltelefon är ett praktexempel där många verkar bli snudd på provocerade om man inte har samma preferenser som dom.

Jag hade den första LG 21:9 skärmen, jag vet inte om dom har löst det nu, men många vill ju ha 2 skärmar i en dessvärre kunnde man inte göra så att windows dela skärmarna i vilket gjorde fönsterbehandlingen till ett helvete bara en sådan sak att kolla på film på höger halva och sufa på ena funkade inte, om man tryckte på fullscreen på videon täcktes hela skärmen vilket gjorde hela konceptet meningslöst och att hålla på manuellt och dra i fönster för att det ska passa skärmytan känndes inte speciellt kul..

Jag sålde min skärm ganska snabbt... köpte min direkt från sydkorea.. Det blev också öppenbart för mig att upplösingen var på tok för låg. nästa skärm måste bli 4K. Får hoppas det kommer mer 16:9 40 tummare 2016, vill ha en och sätta på väggen som vesa fäste skulle passa bra i mitt rum.

Permalänk
Medlem

@Dinoman:
Det du kallar "snapping" kallas normalt tiling, och har funnits väldigt länge. Faktiskt längre än windows. Oavsett är det oftast ganska lagom med två fönster bredvid varandra i 1920x1080, och jag hade gärna haft ett smidigare sätt att placera tre fönster bredvid varandra på 2560x1440. Med dessa 21:9 skärmarna hade jag velat placera minst 4 fönster bredvid varandra, och om din fönsterhanterare inte hanterar detta bra (vilket windows inte gör) så är det ett helvete att använda för annat än spel. Men ja, för spel kan jag tänka mig att det är trevligt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av eucalyptus:

Tror många blir lite tjuriga, rentav avundsjuka när folk köper skärmar som kostar lika mycket som vissa lagt ner på en hel dator

Enklare att klaga, bli negativ då än att kunna se det magnifika och häpnadsväckande med dessa skönheter!

Nä, jag testa 21:9 och 34 tum och 3440x1440 är för lågt för 34 tum tycker jag.

Kör hellre surround alla dagar i veckan.

Väldigt många tycker 21:9 inte är bra och många jag känner också.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä, jag testa 21:9 och 34 tum och 3440x1440 är för lågt för 34 tum tycker jag.

Kör hellre surround alla dagar i veckan.

Väldigt många tycker 21:9 inte är bra och många jag känner också.

Hade inte dig i tankarna Var mer en generell uppfattning.

Har man kraften att köra 3x swift så tror jag man sitter ganska bekvämt och nöjd.

IMO så ser jag bara fördelar med 21:9. Som filmälskare sena mörka kvällar finns det inget bättre än att slå på en film - vad är då bättre än att drömmen om att bli av med black bars går i uppfyllelse?

Samt så blir det helt utomordentligt för skolarbete etc där man gärna föredrar mycket skärmyta.

Sen att den har 100Hz gör den alldeles lagom när man ska lira CS, bara att köra CS i 16:9 format med black bars på sidorna - blir precis som vanligt enda skillnaden att man får 100hz istället för laptopen man hade innan med 60hz.

Givetvis passar det inte alla, men därför det finns så pass bra alternativ - så alla blir nöjda

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av eucalyptus:

Hade inte dig i tankarna Var mer en generell uppfattning.

Har man kraften att köra 3x swift så tror jag man sitter ganska bekvämt och nöjd.

IMO så ser jag bara fördelar med 21:9. Som filmälskare sena mörka kvällar finns det inget bättre än att slå på en film - vad är då bättre än att drömmen om att bli av med black bars går i uppfyllelse?

Samt så blir det helt utomordentligt för skolarbete etc där man gärna föredrar mycket skärmyta.

Sen att den har 100Hz gör den alldeles lagom när man ska lira CS, bara att köra CS i 16:9 format med black bars på sidorna - blir precis som vanligt enda skillnaden att man får 100hz istället för laptopen man hade innan med 60hz.

Givetvis passar det inte alla, men därför det finns så pass bra alternativ - så alla blir nöjda

Mm så är det så klart.
Problemet är stödet för alla spel i 21:9 är typ skit för det jag spelar.
Vill inte lira dota 2 eller såna spel precis på 21:9 med blackbars.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vet att detta är töntigt, men det är faktiskt lite politik i det hela och det blir färgat när man listar "Fungerar endast i 75 Hz ihop med AMD-kort" som en nackdel.

Varför listar man inte att det är en nackdel att det bara är nvidia i detta test?
http://www.sweclockers.com/test/21139-asus-rog-swift-pg279q-k...

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Vet att detta är töntigt, men det är faktiskt lite politik i det hela och det blir färgat när man listar "Fungerar endast i 75 Hz ihop med AMD-kort" som en nackdel.

Varför listar man inte att det är en nackdel att det bara är nvidia i detta test?
http://www.sweclockers.com/test/21139-asus-rog-swift-pg279q-k...

Tror det var menat ur den synvinkeln att endast CKA (X34:an) fick möjligheten att nå upp till 100Hz, medans AMD freesync fick nöja sig med 75Hz. Dock är anledningen helt okänd.

Permalänk
Skrivet av Immersion:

Känns som du bara lever på hypen och behovet att ha något som alla andra inte har ?

16:9 är bättre på alla sätt speciellt när skärmarna börjar bli större, kolla de som provat att spela spel på phillips 40 tummare
tror det är mer dit vi är påväg hoppas jag större 16:9 skärmar.

https://www.youtube.com/watch?v=AxVe-tYiv2E

Varför skulle jag leva på hypen när det är perfekt för mig och hur jag spelar / använder datorn?

Jag har inte testat spela på Phillips 40" men jag har sett den och det kommer bli för stort för att vara bra på det korta avstånd jag spelar på ändå.

Sedan exakt vart vi är på väg så tror jag det kommer bli både och med 34" 21:9 och 40" men tiden får utvisa det.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Inaktiv

Fan den här skärmen verkade ju lovande, men att inte kunna använda den fullt ut med nVidia-kort eller att den har spoltjut är ju tillsammans med de andra småsakerna rätt avtändande...

Skrivet av tvelander:

Mm så är det så klart.
Problemet är stödet för alla spel i 21:9 är typ skit för det jag spelar.
Vill inte lira dota 2 eller såna spel precis på 21:9 med blackbars.

Aldrig förstått argumentet "vill inte lira med black bars"...
Det är ju absolut ingen skillnad mot att ha en vanlig 16:9/16:10. Svart skärm istället för vad man annars har bakom skrivbordet. Med fördelen att man kan spela spel som är gjorda för 21:9.
21:9 i Dota 2 hade varit rätt... fördelaktigt.

--------------------

Förstår heller inte folk som vill att det ska "dö ut", vare sig det är 21:9 eller VR. Vad är problemet att det finns alternativ liksom?

Permalänk
Medlem

Det känns som om att det behövs lite bättre stöd för bild-i-bild eller "snapping" för att en 21:9-skärm ska vara riktigt bra i produktivitet och en verklig ersättare till andra skärmar. 21:9 känns som en ersättare till alla de som har flera skärmar snarare än de som gillar en stor. Har man flera saker uppe samtidigt är det bredd som behövs men inte höjd.

Windows 10 gjorde det möjligt men för att kunna ersätta 2-3 skärmar med en 21:9 behövs det bli lite smidigare, särskilt för spel som inte alltid gillar att spelas i ett fönster. Som att kunna ha Skype på ena sidan, webbläsare på andra sidan och i mitten kunna spela BF4 ostört.

Själv kör jag med en huvudskärm på 2560x1440 och en sidoskärm på 1920x1080 för andra saker så som Skype/TS/Webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Fan den här skärmen verkade ju lovande, men att inte kunna använda den fullt ut med nVidia-kort eller att den har spoltjut är ju tillsammans med de andra småsakerna rätt avtändande...

Aldrig förstått argumentet "vill inte lira med black bars"...
Det är ju absolut ingen skillnad mot att ha en vanlig 16:9/16:10. Svart skärm istället för vad man annars har bakom skrivbordet. Med fördelen att man kan spela spel som är gjorda för 21:9.
21:9 i Dota 2 hade varit rätt... fördelaktigt.

--------------------

Förstår heller inte folk som vill att det ska "dö ut", vare sig det är 21:9 eller VR. Vad är problemet att det finns alternativ liksom?

Varför betala för 21:9 när du kör i 16:9? Speciellt när 21:9 är extremt överprisat.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Testa 21:9 och jag kommer aldrig använda det någonsin.

Din förlust men då vet jag.

Skrivet av Immersion:

spelar man spel 24/7 och inte använder datorn till annat då kommer man inte märka av nackdelarna.
Men 16:9 är mer universiell, vill du ha bredare skärm eller lika bred som din 21:9 skärm köp en större 16:9 helt enkelt!

Jag har haft min 34" wide i ett par månader nu och jag ser inga som helst nackdelar så här långt. Att jämföra med en 40" 4K skärm är ju bara löjligt, inte i närheten av samma prisklass.

Skrivet av DevilsDad:

@Dinoman:
Det du kallar "snapping" kallas normalt tiling, och har funnits väldigt länge. Faktiskt längre än windows. Oavsett är det oftast ganska lagom med två fönster bredvid varandra i 1920x1080, och jag hade gärna haft ett smidigare sätt att placera tre fönster bredvid varandra på 2560x1440. Med dessa 21:9 skärmarna hade jag velat placera minst 4 fönster bredvid varandra, och om din fönsterhanterare inte hanterar detta bra (vilket windows inte gör) så är det ett helvete att använda för annat än spel. Men ja, för spel kan jag tänka mig att det är trevligt.

Fyra fönster? Ja det är möjligt du hade tyckt det var smidigt men det kan jag knappast hålla med om. Två fönster är alldeles utmärkt.

Två
Fyra

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Vet att detta är töntigt, men det är faktiskt lite politik i det hela och det blir färgat när man listar "Fungerar endast i 75 Hz ihop med AMD-kort" som en nackdel.

Varför listar man inte att det är en nackdel att det bara är nvidia i detta test?
http://www.sweclockers.com/test/21139-asus-rog-swift-pg279q-k...

Skrivet av eucalyptus:

Tror det var menat ur den synvinkeln att endast CKA (X34:an) fick möjligheten att nå upp till 100Hz, medans AMD freesync fick nöja sig med 75Hz. Dock är anledningen helt okänd.

Jag tror snarare att det syftar på att Nvidia utan problem skulle kunna få till den pixelklocka som krävs och att det då känns konstigt att inte 75 Hz stöds. Just att FreeSync inte stöds är ju självklart liksom att Gsync inte stöds av AMD, däremot brukar väl Gsync-skärmarnas uppdateringsfrekvenser fungera oavsett kort (så länge pixelklockan stöder det)?

Det vill säga, Gsync-skärm 100Hz = 100Hz även på AMD men utan adaptiv synk. Här dock FreeSync(utan stämpel?) 75Hz = 63 Hz Nvidia utan adaptiv synk.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W