Processorer med intererad grafikdel, dela med er!

Permalänk
Medlem

Processorer med intererad grafikdel, dela med er!

Hej allesammans. Jag är i banorna att bygga ett HTPC-system och har under två veckor velat med vad jag ska välja. Jag har nog lite OCD när det gäller att kolla upp saker innan jag köper dem.
Jag har redan en SSD 90gb där Windows 10, PLEX, drivrutiner m.m ska ligga. Windows 10 har jag redan köpt så tips om Linux behövs inte.

Budget och användning: CPU (700-1100kr), CPU-kylare(250-350kr), RAM 8GB (400-500kr), moderkort mATX (500-750kr), PSU (~500kr)
Plex server+ Plex media player med 2x3gb WD i raid 1 för filmlagring+backup. Så just nu skulle 3 SATA-portar krävas, så mer än 6 behövs nog inte.

Jag vill att det ska kännas rappt utan att datorn går på högvarv. En del transcoding kommer krävas, i huvudsak till chromecast 2. Den ska stå på dygnet runt, vara strömsnål. Den är direkt kopplad via HDMI till vardagsrums-TVn och ska streama via PLEX till sovrums-TVn.
Full HD Blu-ray film den högsta upplösningen, inget 4k-material kommer användas.
Det som skiljer i mina paket är i huvudsak CPU, resten kostar ungefär lika mycket.
Endast integrerad grafik ska användas, vill undvika att köpa ett grafikkort.
Alla paket ska ha 8GB ram hade jag tänkt eftersom integrerad grafik använder sig av RAM.

Frågeställning: Prestanda/krona, bäst integrerad grafikdel och varför ni valde som ni gjorde. Har vissa paket begränsningar jag borde tänka på? Kör hårt Sweclockare!
Alt 1) Skylake Socket 1151
CPU:
Pentium G4400 3.3ghz ~ 750kr.
Pentium 4520 3.6ghz ~1100kr.
(Värt att välja DDR4 framför DDR3 om det går att välja?)

Alt2) Socket 1150
Pentium G3258 3,2GHz ~700kr
i3 4130/4150 3.5ghz~1000-1200kr

Alt3) FM2+ A8-7600 3.1ghz

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk

Vet inte hur det ser ut med skylakes grafikdel men innan så var väl amd att föredra pga dess skarpare grafikdel.

Dock osäker om amd stödjer filmavkodning på gpu det får någon annan avgöra.

Kör fortfarande på mitt nvidia ion chip med dxva och det funkar bra trots säkert 4-5 år på nacken till filmavkodning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vet inte hur det ser ut med skylakes grafikdel men innan så var väl amd att föredra pga dess skarpare grafikdel.

Dock osäker om amd stödjer filmavkodning på gpu det får någon annan avgöra.

Kör fortfarande på mitt nvidia ion chip med dxva och det funkar bra trots säkert 4-5 år på nacken till filmavkodning.

Ja, AMD verkar satsa mer på grafikdelen verkar det som. Upptäckte nyligen att ingen av skylakes budgetchipset stödjer RAID, så det är en bummer. Väljer man 1151 så kommer moderkortet kosta 1000:- Lite mer än jag tänkt mig.

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5311088/intel-pentium-anniversary-...

Klarar dina behov utan problem. Har transcodat 2st blu-ray filmer samtidigt som var 40gb styck utan att överklocka.
Är även extremt strömsnål och kylig. Överklockar som en gud utan att öka värme/strömanvändning allt för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

http://www.inet.se/produkt/5311088/intel-pentium-anniversary-...

Klarar dina behov utan problem. Har transcodat 2st blu-ray filmer samtidigt som var 40gb styck utan att överklocka.
Är även extremt strömsnål och kylig. Överklockar som en gud utan att öka värme/strömanvändning allt för mycket.

Det låter ju fantastiskt! Har du ett grafikkort i din setup eller kör du på det integrerade?

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Samtliga moderna processorer har ett HVEC Decoding Chip i sin iGPU. Intel har HVEC-QuickSync kompatibelt stöd för alla programvaror som stödjer Quicksync för encoding/transcoding. Dvs avlastning på iGPU vid transcoding.

Osäker när det kommer till AMDs APU:er.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helevete:

Det låter ju fantastiskt! Har du ett grafikkort i din setup eller kör du på det integrerade?

Integrerade. När Plex transcodar till en annan enhet så kan den tyvärr inte använda grafikdelen för det syftet, men fungerar bra ändå.

Permalänk
Medlem

Jag kör en AMD A10-5800K (finns ju 7xxx nu som sagt) med 2133MHz-minnen som HTPC.
Funkar fint med film och spelande på medium/high i t.ex. WoW, Diablo 3, Hearthstone.

Har ett Asrock FM2A78M-ITX som moderkort. (Det som folk hade råkat ut för brända kretsar på, men jag har satt på kylflänsar själv så det funkar, nyare modeller har inte det problemet)
Nyare ASRock FM2A88X-ITX ska vara rätt bra.

Men som sagt, så saknar min gamla APU HEVC (enda AMD som ahr det verkar vara Carrizo som är en laptop-APU) , vilket nyare Intel har, så det hänger på om du vill kunna spela spel på den, eller bara kolla film.

För bara film skulle jag tagit en Intel, de är inte lika varma heller. Inte för att CPUn har problem med HEVC iofs, men för framtida 4k kanske det är bra att ha i hårdvaran.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

G3858 är strömsnål ok cpu men samtidigt en 7600k är en trevligare cpu med betydligt starkare grafikdel och fler + i kanten för samma pengar "va skiljer det en hundring??" och har snabbare gpu mer cores använder man alla cores ca 20% mer prestanda medans G3858 vinner singeltrådat och strömförbrukning men så marginellt att jag hade valt 7600K som även den är ganska strömsnål

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

haswell: i3-4170T http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3084079
skylake: i3-6100T http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3339204

Dessa hade jag själv valt mellan om jag byggt ny htpc.

Min nuvarande htpc är en z77 baserad historia med i3-3225 som också klarar transcoding @1080p

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

Prestandan på grafikdelen spelar ingen roll efter en ganska tidig gräns, eftersom han inte kommer att spela. Det krävs otroligt lite för att klara av att titta på filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Integrerade. När Plex transcodar till en annan enhet så kan den tyvärr inte använda grafikdelen för det syftet, men fungerar bra ändå.

Så sant. Kul att veta att även småtting-CPU's klarar sig fint.

Skrivet av blackeagle:

Jag kör en AMD A10-5800K (finns ju 7xxx nu som sagt) med 2133MHz-minnen som HTPC.
Funkar fint med film och spelande på medium/high i t.ex. WoW, Diablo 3, Hearthstone.

Har ett Asrock FM2A78M-ITX som moderkort. (Det som folk hade råkat ut för brända kretsar på, men jag har satt på kylflänsar själv så det funkar, nyare modeller har inte det problemet)
Nyare ASRock FM2A88X-ITX ska vara rätt bra.

Men som sagt, så saknar min gamla APU HEVC (enda AMD som ahr det verkar vara Carrizo som är en laptop-APU) , vilket nyare Intel har, så det hänger på om du vill kunna spela spel på den, eller bara kolla film.

För bara film skulle jag tagit en Intel, de är inte lika varma heller. Inte för att CPUn har problem med HEVC iofs, men för framtida 4k kanske det är bra att ha i hårdvaran.

Tack för din input! Jag tror inte jag kommer spela något på den.. nej det är tveksamt. Ja, om 3-4 år kanske 4k börjar titta fram mer och HTPC känns inte riktigt som något man borde behöva uppgradera om man börjar med den nu och inte snålar allt för mycket.

Skrivet av Myllox:

haswell: i3-4170T http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3084079
skylake: i3-6100T http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3339204

Dessa hade jag själv valt mellan om jag byggt ny htpc.

Min nuvarande htpc är en z77 baserad historia med i3-3225 som också klarar transcoding @1080p

Jag har funderat lite på Skylakes i3:or också, känns ju väldigt framtidssäkert om något. Snålheten/ekonomisinnet kickar igång där dock men jag tror definitivt att det kan vara ett bra val!

EDIT! Jag kom på varför jag avfärdade Skylakes dyrare CPU's, moderkort som stödjer RAID (z170,h170,q170) i mITX/mATX ligger på minst 1000:- och det kombinerat med CPU för 1300 blir nästan lika mycket som någon av de andra paketen + RAM och PSU.

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |