Snabbtest: Grafikprestanda i Fallout 4

Permalänk
Medlem

Hur har Kenneth resonerat när han säger
"Även denna gång syns tydliga flaskhalsar från annat än ren GPU-kraft" för 390.
Då systemet är identiskt föutom GPUn så säger väll 970s 92/86 fps att det är gpun som är flaskhalsen för 390s 77/72 fps för low 1080/1440? eller är det något som jag har missat?

Visa signatur

8600k, Z370M GAMING PRO AC, GTX970 STRIX, LPX 16GB 3000MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av data5:

Hur har Kenneth resonerat när han säger
"Även denna gång syns tydliga flaskhalsar från annat än ren GPU-kraft" för 390.
Då systemet är identiskt föutom GPUn så säger väll 970s 92/86 fps att det är gpun som är flaskhalsen för 390s 77/72 fps för low 1080/1440? eller är det något som jag har missat?

Kan vara driversna från amd dom har inte släppt optimernade drivers en till fallout 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShaZam92:

Haha är det här ett skämt? Spelet är alltså utvecklat med en föråldrad spelmotor men klarar endast 70 fps med ett grafikkort som 980 Ti och Titan X på 1080p med TAA som kräver mycket mindre av grafikkortet än MSAA. Spelutvecklare dessa dagar....

Lika bra att hålla sig däromkring ändå eftersom det verkar som att fysiken är "bunden" till FPS:en ... Modernt värre:

Jag är inte den som brukar klaga på utdaterade spelmotorer och grafik, men detta är faktiskt pinsamt, hur bra spelet än är i övrigt. Känns som att Bethesda behöver komplettera med några programmerare. Allt annat finns ju där. Man kan inte använda samma spelmotor i 15 år.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Väntar nog en eller två månader med att lira spelet, hoppas att AMD har fått ut åtminstone en drivrutin tills dess.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Väntar nog en eller två månader med att lira spelet, hoppas att AMD har fått ut åtminstone en drivrutin tills dess.

Hoppas jag med att den nya driversen funkar bättre nu. är den helt omgjort eller bara ny ui???

Permalänk
Skrivet av fragande:

Lika bra att hålla sig däromkring ändå eftersom det verkar som att fysiken är "bunden" till FPS:en ... Modernt värre:

https://www.youtube.com/watch?v=r4EHjFkVw-s

Jag är inte den som brukar klaga på utdaterade spelmotorer och grafik, men detta är faktiskt pinsamt, hur bra spelet än är i övrigt. Känns som att Bethesda behöver komplettera med några programmerare. Allt annat finns ju där. Man kan inte använda samma spelmotor i 15 år.

Ja, verkar som fysiken är bunden ja. Svårt som fan att lockpicka med vsync off...

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger för övrigt oftast över 100 FPS i 1440p, uppemot 150.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

7h in i spelet och hittat oräkneliga mängder buggar, har ett bra system och endå låg fps. Sitter ändå fastklistrad i stolfan. Det är bara att spamma F5 knappen för autosave, speciellt före man ska gå till en "terminal" och hacka lite.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Slutsats är alltså att 6600k är kass för framtida spel.

Ge mig en ny grym cpu i stället för jävla skit rebrands hela tiden.

Det måste ju komma bra skylakes nästa år? 6700k och 6600k är ju rena skämten till och med sämre än 4690k och 4790k i cpu krävande spel, fy fan vad dåliga gaming cpus dessa skylakes är.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

40h timmar in i spelet och kan bara säga att jag älskar det, spelar på xbox men endå. Tycker det flyter på hyfsat bra endå, lite små hackigt vid vissa nya miljöer men inget jättefarligt endå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem

Ni som spelar spelar ser ni överhuvudtage någon skillnad på low och max inställning. som jag kan se på nätet så är skillnaden hår fin. skuggor är mer eller mindre det enda som skiljer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Ja, verkar som fysiken är bunden ja. Svårt som fan att lockpicka med vsync off...

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger för övrigt oftast över 100 FPS i 1440p, uppemot 150.

Skulle vara väldigt intressant att se hur din CPU belastas.

Permalänk
Medlem

Ser ut som amd ligger en bit efter nvidia här. Frågan är om det ändras eller ej och isf när, om bägge blir bättre eller ej. Det är ju singeplayer, hur många speltimmar och hur länge är det då intressant också, hur snabba måste grafiktillverkarna vara på bollen för att en ny drivare skall räknas som relevant.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Ser ut som amd ligger en bit efter nvidia här. Frågan är om det ändras eller ej och isf när, om bägge blir bättre eller ej. Det är ju singeplayer, hur många speltimmar och hur länge är det då intressant också, hur snabba måste grafiktillverkarna vara på bollen för att en ny drivare skall räknas som relevant.

Hoppas den nya radeon software släpps med den nya driversen

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

"Lösningen kan vara Crossfire eller SLI, något som dock har en tendens att hållas tillbaka med kantutjämning via post-process."
Sorry men förstår inte riktigt varför cf/sli hålls tillbaks p.g.a. kantutjämningstekniken? Jag som är dum? Troligen...

SLI och CF räknar ut varannan bild och en del nya tekniker baserar sin AA på föregående bild. Då måste korten vänta på det andra vilket effektivt halverar fps. Kan vara därför många rapporterar 50% användning i SLI.

Stäng av motion blur och txaa så kanske du blir bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

SLI och CF räknar ut varannan bild och en del nya tekniker baserar sin AA på föregående bild. Då måste korten vänta på det andra vilket effektivt halverar fps. Kan vara därför många rapporterar 50% användning i SLI.

Stäng av motion blur och txaa så kanske du blir bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, så det ligger till. Tack.
För mig personligen fungerar det bara bra med både motion blur och TAA påslaget dock.

Permalänk
Skrivet av Mickelit00:

40h timmar in i spelet och kan bara säga att jag älskar det, spelar på xbox men endå. Tycker det flyter på hyfsat bra endå, lite små hackigt vid vissa nya miljöer men inget jättefarligt endå.

Skickades från m.sweclockers.com

Så det flyter på okej på Xbox ändå? Har hört ganska mycket hemska saker om just Fallout4 på xbone..
Btw, hur har du hunnit med 40 timmar redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Slutsats är alltså att 6600k är kass för framtida spel.

Ge mig en ny grym cpu i stället för jävla skit rebrands hela tiden.

Det måste ju komma bra skylakes nästa år? 6700k och 6600k är ju rena skämten till och med sämre än 4690k och 4790k i cpu krävande spel, fy fan vad dåliga gaming cpus dessa skylakes är.

Jo, vidare bra är dom inte. Går varmt och kräver väldigt hög vcore för överklock. Beror väl på att det är första generationen på 14nm. Därför valde jag Haswell E istället och kommer köra på det tills Cannonlake E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du kan dra ner Godrays till low, gör ingen märkbar skillnad.

Jodå, gör definitivt en märkbar skillnad (om det är det visuella du anspelar på):
http://images.nvidia.com/geforce-com/international/comparison...

Om det är prestandan, så är det just godrays på High/Ultra som drar ner FPS:n mest som enskild inställning:
http://images.nvidia.com/geforce-com/international/images/fal...

Edit: Däremot är det ingen märkbar skillnad i det visuella mellan ultra och medium:
http://images.nvidia.com/geforce-com/international/comparison...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jodå, gör definitivt en märkbar skillnad (om det är det visuella du anspelar på):
http://images.nvidia.com/geforce-com/international/comparison...

Om det är prestandan, så är det just godrays på High/Ultra som drar ner FPS:n mest som enskild inställning:
http://images.nvidia.com/geforce-com/international/images/fal...

Edit: Däremot är det ingen märkbar skillnad i det visuella mellan ultra och medium:
http://images.nvidia.com/geforce-com/international/comparison...

Low sa jag, inte "off".

http://images.nvidia.com/geforce-com/international/comparison...

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Köpte precis en fysisk kopia av fallout för 600kr. Eftersom jag sitter på mobilt bredband på 100gb i månaden så ville jag inte slösa bort 30 av dem på ett spel, tänkte att 150 kr extra för en fysisk kopia kan det vara värt. Kände mig lagom trollad av Betheseda när fodralet bara innehöll en cd-skiva med en installationsfil till steam, sen får man tanka hela spelet på 30gb ändå...

Vad är meningen med att ens sälja dyrare fysiska kopior då?? Hur gör folk i andra länder med sämre internet, köper de spelet och sen får de ladda ner det under några dagar innan de kan lira?

Upptäckt att xbone är samma visa, kan nästan tippa på att det också är en tom skiva. Har inte kommit igång ännu, bara ca 6h dl. Om spelet sedan suger så använder jag spelet till att byta in mot starwars som kommer nästa vecka. Det enda jag har betalat är för season pass, bytte in 2 spel och fick fallout gratis och en del av priset för Tomb Raider.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Haha, jag sitter med ett normalklockat 670, och launchern satte mina settings till high. Jag går från 72 till 59fps. dippar till 53 någon gång ibland. Hur är det möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLingon:

Haha, jag sitter med ett normalklockat 670, och launchern satte mina settings till high. Jag går från 72 till 59fps. dippar till 53 någon gång ibland. Hur är det möjligt?

Antar att du inte kommit till de mer intensiva regionerna ännu, med mycket byggnader, träd och buskar. Det är då du märker att Bethesda har varit lite för lata.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jodå, gör definitivt en märkbar skillnad (om det är det visuella du anspelar på):
http://images.nvidia.com/geforce-com/international/comparison...

Bara jag som tycker det ser bättre ut med Godrays OFF?

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag håller med om att de är tungdrivet. Sitter med datorn i sign och ligger för de mesta på 50-60 fps, med droppar ner till ~35 när de är som mest hektiskt. Kör med allt ställt på max, 1920x1080, precis som i Swecs test.

Kanske beror de på att jag helt enkelt har mer kräm i min processor än vad vinterdatorn har

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

@VeryMadMeatball:

Jadå helt okej, visst vissa stunder med mycket på gång känner man att den börjar släpa lite men brukar släppa rätt fort så inget jag stör mej något enormt på. Miljön och den härliga musiken kompenserar det rätt bra tycker jag endå.

Fick det i torsdags på förbeställning så hela helgen har bestått av fallout

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

inte för att vara den typen, men skärp till er bethesda, 5 år på samma motor och vi får dem här buggarna igen?

Vi och vi. Händer det dig? Själv har jag märkt något eller hört från någon jag känner. Men visst, suger att det kan hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Bara jag som tycker det ser bättre ut med Godrays OFF?

Jao det skulle ja tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har nu äntligen kollat igenom detta och är förbryllad som fan.
ett så stort företag som bethesda kan ju inte göra några optimeringar för sina spel alls.
som tex att fov slider inte går att ändra, fps är cappat på 30 eller 60 fps på flera maskiner (min var på 30), att 21:9 inte ens har native support och sli inte är supportat. hallå, det är 2015. finns massor som har 21:9 skärmar idag, och massor med sli setups. sen att mouse acceleration är på vid default är ju bara pinsamt.
dock det värsta anser jag vara att det är en gammal motor för spel idag, men den presterar så otroligt dåligt på dagens maskiner där maskiner som lätt plockar mer än 100 fps på tex bf4 i vissa fall inte ens kan hålla stabila 60 fps.

nej fan bethesda. ni har en av dom mest hypade spelseriena någonsin, och gör så otroligt konstiga och dåliga val att det ger minus direkt från mig

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Lika bra att hålla sig däromkring ändå eftersom det verkar som att fysiken är "bunden" till FPS:en ... Modernt värre:

https://www.youtube.com/watch?v=r4EHjFkVw-s

Jag är inte den som brukar klaga på utdaterade spelmotorer och grafik, men detta är faktiskt pinsamt, hur bra spelet än är i övrigt. Känns som att Bethesda behöver komplettera med några programmerare. Allt annat finns ju där. Man kan inte använda samma spelmotor i 15 år.

Då var det bestämt, jag kommer *inte* att skaffa Fallout 4 förräns detta är åtgärdat. Sådant här betéende från spelutvecklare ska inte uppmuntras.

Känns ju inte helt otroligt dock, jag vill minnas att fysikmotorn i Skyrim flippade ut totalt om man hade hög (80+) fps, med föremål som spontant trillade omkull, flög omkring och skramlade runt, vatteneffekter som orsakade flimmer, etc.
4 år senare, och Bethesda har fortfarande problem med att göra spel som fungerar "som de ska" i över 60 fps.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.