Thomson Gateway 799 v2 - tvingad att använda?

Permalänk
Medlem

Thomson Gateway 799 v2 - tvingad att använda?

jag har tyvärr så att jag endast kan välja telia internet i min lägenhet, och dom skickar med en Thomson Gateway 799 v2, dom kallar den för en gateway och därmed blir jag osäker på om jag kan skippa att använda den och istället gå direkt ifrån fiberboxen (om det går).
jag har inte flyttat in ännu så kan inte kolla något själv, därför vill jag fråga folk som har telia hur man kan göra.
vad jag egentligen vill köra är en asus ac66u. är det möjligt att köra den rakt ifrån väggen eller är jag tvingad att köra väggen->thomson->asus? om ja, hur ska man göra det?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att dom kör taggade vlan in och thomsonen taggar av dom. Har du möjlighet till iptv och telefoni så är det på det viset. Då behöver du veta vilka det är och konfigurera routern själv att ta emot detta och hålla ordning på det. I värsta (?) fall kan du be telia brygga thomsonen, då blir det ett switchhopp till (vägg -> thomson -> asus) bara vilket inte är någon belastning alls för den, det ska fungera galant.

Ring och prata med dom, det ska dom kunna svara på tycker jag.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du fiber och bara ska ha datatrafik är det bara att ansluta vad som helst för lanet, ska du ha tele och tv krävs det vlan och ev telefoniadapter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det kan vara så att dom kör taggade vlan in och thomsonen taggar av dom. Har du möjlighet till iptv och telefoni så är det på det viset. Då behöver du veta vilka det är och konfigurera routern själv att ta emot detta och hålla ordning på det. I värsta (?) fall kan du be telia brygga thomsonen, då blir det ett switchhopp till (vägg -> thomson -> asus) bara vilket inte är någon belastning alls för den, det ska fungera galant.

Ring och prata med dom, det ska dom kunna svara på tycker jag.

nej, jag har inte tillgång till iptv eller telefoni.
hur bryggar man då? från en lan kontakt till wlan i asus? men då blir väl asusen bara en switch och då är det fortfarande thomsonen som bestämmer hur mitt internet påverkas, hur snabbt det går och allt sånt?

och vill helst inte ringa och prata då jag har problem att prata med andra. så frågar hellre här

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

hur bryggar man då? från en lan kontakt till wlan i asus? men då blir väl asusen bara en switch och då är det fortfarande thomsonen som bestämmer hur mitt internet påverkas, hur snabbt det går och allt sånt?

och vill helst inte ringa och prata då jag har problem att prata med andra. så frågar hellre här

Vill du använda egen router, så måste Thomson bryggas och det kan bara Telia göra. Har för mig att enda sättet att få dem att göra det, är att ringa dem, tyvärr. Men det ska inte vara några problem att få det utfört, vad jag hört från andra.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bopper:

Vill du använda egen router, så måste Thomson bryggas och det kan bara Telia göra. Har för mig att enda sättet att få dem att göra det, är att ringa dem, tyvärr. Men det ska inte vara några problem att få det utfört, vad jag hört från andra.

Det gäller inte om man har fiber och bara ska ha datatrafik, det är i så fall bara att ansluta det man själv vill till inkommande fiberanslutning.
Ska man ha tv eller telefon måste man lösa det själv om man inte bryggar smarten men det går det också om man kan hantera vlan och ha en telefoniadapter men man får ingen hjälp av operatören att konfa det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Helt riktigt. Bara att ringa Telia så bryggar dom till en port. Detta skulle de ha betalt för förut men skall nu vara gratis.

Jag rekommenderar att du bryggar den och skaffar en bättre router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag har tyvärr så att jag endast kan välja telia internet i min lägenhet, och dom skickar med en Thomson Gateway 799 v2, dom kallar den för en gateway och därmed blir jag osäker på om jag kan skippa att använda den och istället gå direkt ifrån fiberboxen (om det går).
jag har inte flyttat in ännu så kan inte kolla något själv, därför vill jag fråga folk som har telia hur man kan göra.
vad jag egentligen vill köra är en asus ac66u. är det möjligt att köra den rakt ifrån väggen eller är jag tvingad att köra väggen->thomson->asus? om ja, hur ska man göra det?

Har själv en lika, fick den bryggad av telia så går direkt från den till min egna router nu! Jag skrev ett meddelande på Facebook till dem, gick på 5 minuter sen var allt klart. /nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Helt riktigt. Bara att ringa Telia så bryggar dom till en port. Detta skulle de ha betalt för förut men skall nu vara gratis.

Jag rekommenderar att du bryggar den och skaffar en bättre router.

om man bryggar den, blir routern jag vill använda beroende av deras thomson, så tex om den bara supportar 100mbit så kan inte min router få ut mer än 100mbit?
finns de mer den blir beroende av om man bryggar?

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

om man bryggar den, blir routern jag vill använda beroende av deras thomson, så tex om den bara supportar 100mbit så kan inte min router få ut mer än 100mbit?
finns de mer den blir beroende av om man bryggar?

Återigen, du behöver inte koppla in smarten alls om du har fiberanslutnnig och bara ska ha datatrafik, du kan däremot koppla in den och brygga den om du vill men det är rätt onödigt i ditt fall, det blir bara en pryl som drar ström i onödan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Återigen, du behöver inte koppla in smarten alls om du har fiberanslutnnig och bara ska ha datatrafik, du kan däremot koppla in den och brygga den om du vill men det är rätt onödigt i ditt fall, det blir bara en pryl som drar ström i onödan.

ja, men tjejen gillar att se på tv så är möjligt att jag måste i framtiden, därför vill jag ha faktan klar

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

ja, men tjejen gillar att se på tv så är möjligt att jag måste i framtiden, därför vill jag ha faktan klar

Om du ska ha Telias tv via fiber så kan du i så fall brygga smarten eller skaffa egna prylar som kan separera vlanen, (det finns redan 2 stora trådar om det) om du väljer nån annan tvlösning så får du kolla vad den kräver för att fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

De 3 gånger jag bryggat Thomson burkarna så har jag bara gått in på telias chatt och frågat där. Det har fungerat varje gång, har aldrig behövt ringa dom för det.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

De 3 gånger jag bryggat Thomson burkarna så har jag bara gått in på telias chatt och frågat där. Det har fungerat varje gång, har aldrig behövt ringa dom för det.

Ok, jag har inte gjort det själv och det jag minns var att man fick ringa deras premium-support (betalsupport), men det är några år sedan och det är tydligen ändrat också. Ber om ursäkt för mina felaktiga uppgifter

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du ska ha Telias tv via fiber så kan du i så fall brygga smarten eller skaffa egna prylar som kan separera vlanen, (det finns redan 2 stora trådar om det) om du väljer nån annan tvlösning så får du kolla vad den kräver för att fungera.

kan du länka mig dessa 2 trådar du menar?

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

kan du länka mig dessa 2 trådar du menar?

http://www.sweclockers.com/forum/trad/845719-telia-fiberlan-v...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-t...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tack så mycket. ska kolla på dessa när det är dags att sätta upp allt om nån vecka

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det någon som vet om det fungerar med vdsl också? Eller måste man ha modemet emellan då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gruarn:

Är det någon som vet om det fungerar med vdsl också? Eller måste man ha modemet emellan då?

Du måste ju ha ett modem för att få det att fungera men skaffar du ett eget passande modem och konfar det själv så kan du använda det men tekniskt sett är det mest dumt eftersom smarten har en riktigt bra modemdel och du dessutom måste betala för den. Det vettigaste är att brygga den och köra den som modem/åskskydd och sedan koppla på en egen router om man så vill när man har X dsl anslutning.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

Skrivet av Christley:

ursäkta för OT, men...
Det roligaste med den här tråden är att du har problem att prata med andra, samtidigt som du har tjej. Kör ni teckenspråk till vardags?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon224490:

ursäkta för OT, men...
Det roligaste med den här tråden är att du har problem att prata med andra, samtidigt som du har tjej. Kör ni teckenspråk till vardags?

hört talas om social fobi?

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!