O2+Odac konstigt bakgrundsljud?

Permalänk

O2+Odac konstigt bakgrundsljud?

Hej, har förut kört en Asus Xonar STX, men bytte till en 02+odac för ett tag sedan. Det kanske bara är jag, men jag upplever att jag får något drygt bakgrundsljud. Speciellt vid ljusa toner och cymbaler. Det är som tinnitus det låter. Det hade jag inga problem med med mitt förra ljudkort. Jag använder JDS's officiella inställningar. http://www.jdslabs.com/pdf/Instructions_O2-ODAC.pdf Men har också prövat köra 44,1 Khz. När jag köpte den valde jag "standard gain" vilket var x2.5 till x6.5. Och dom som fått allra bäst resultat på diverse forum verkar ha kört med x1 till x2,5 gain. Jag tycker speciellt att gitarrsolon lät grymma med asus'en, nu får jag dra ner volymen för att det här problemet stör mig. Jag har prövat både flac i foobar, mp3 osv.

Permalänk
Medlem

@Braxfanskap:
Det skulle kunna vara någon störning som ger oturlig spridning då du troligtvis inte har det galvaniskt separerat från datorn.
Testa koppla till annan utgång och även till annan dator och se om missljudet finns kvar så vet du vart felet ligger.

Har själv O2 och en ODAC med 2,5x och 6,5x-gainen och det är knäpptyst när det ska vara det även med 6,5x-gainen.

Permalänk
Medlem

Vilka hörlurar använder du?
Annars så är det förmodligen som mudde skrev att det är någon intern störning som orsakar detta.

Ett lösning skulle kunna vara http://schiit.com/products/wyrd
Dock inte säker på om det är värt att lägga 99$ på det med en dac/amp för 250$

Visa signatur

: )

Permalänk

Datorn och dacen är redan separerade. Jag prövade att byta usb port tycker att jag märker en viss skillnad. Det kanske inte ens är nå fel utan bara jag som tycker att ljudet "skär igenom" mer än med mitt förra ljudkort. Kör ett par HD650.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl ha varit att det förra ljudkortet hade en lite "varmare" ljudbild.
O2 är ju helt neutral så det kan vara en förklaring till att det låter ljusare än tidigare

Visa signatur

: )

Permalänk
Skrivet av raexxlol:

Kan mycket väl ha varit att det förra ljudkortet hade en lite "varmare" ljudbild.
O2 är ju helt neutral så det kan vara en förklaring till att det låter ljusare än tidigare

Jo men exakt, är nog en vanesak bara.