Permalänk
Medlem

Imac 27 eller inte?

Funderar på att köpa en iMac 27. Men är det värt pengarna? Och finns det nackdelar med att köpa en iMac dator? Vad tycker ni ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RAJ:

Funderar på att köpa en iMac 27. Men är det värt pengarna? Och finns det nackdelar med att köpa en iMac dator? Vad tycker ni ?

Jag personligen hade byggt en dator för dom pengarna. Köper man Apple's produkter så betalar man överpris just för att det sitter ett äppel-logga på varan.

Permalänk

@RAJ:
OS och skärmen är ljusår före windows enligt mig, men om vi pratar spelprestanda så finns det bättre alternativ
bara en 5K skärm kostar ca 10k idag, med imac får man med deras office apps och annat. även touchmus och ett ok tangentbord ändå. tycker 27" modellen är mer prisvärd än 21" modellen, om än dyrare.
hade dock sett till att tagit mellanmodellen där man får lite bättre gpu och fusion drive som std.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk

iMac är en galet trevlig dator MEN ska du spela så blir det jobbigt. Så jag byggde en Hackintosh istället.

Så nu har jag OSX Yosemite på en SSD och gör allt i stort sätt via "mac". Men vissa spel som tex GTA V stöder inte OSX så då har jag en till SSD med Windows 10 på, så väljer jag bara vid uppstart vilket som ska boota. Har en 2TB Hdd som båda OSen delar på för lagring.

Lite krångel var det att få igång OSX men nu har det rullat på riktigt fint i en månad.

Kolla på Tonymac så kan du köpa delar som fungerar skitbra att "hackintosa".

Men som sagt spelar du inte så köp en iMac och använd utan problem i minst 5 år framåt. Tjejens Macbook från 2009 ser ut och rullar på som när den var ny (har satt i en SSD bara).

Ett exempel när man spelar i OSX får jag med nedanstående dator 170-230fps på low i cs go, under Windows 280-300fps på medium.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Funderar på att köpa en iMac 27. Men är det värt pengarna? Och finns det nackdelar med att köpa en iMac dator? Vad tycker ni ?

Det beror också på vilka dina främst användnings områden är.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det beror också på vilka dina främst användnings områden är.

Redigera filmer och surfa runt på nätet. Kommer inte använda datorn till att spela på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Redigera filmer och surfa runt på nätet. Kommer inte använda datorn till att spela på.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja det är ju väldigt populärt att redigera film, bilder och musik på Macar. Vet inte varför det är så men om du kollar på valfri "behind the scenes" montage på någon musikvideo eller film så är det oftast iMacs de använder.

Om du har pengarna och lust att spendera dem så go for it. Se till att du tar SSD bara, kanske en Fusion Drive funkar också. Jag tror ram-minnet går att uppgradera i 27"arna på egen hand om du känner dig för det.

Macs har bra andrahandsvärde också, så om du blir missnöjd kan du säkert sälja den utan större problem.

Som någon ovan sa så är det ju fullt möjligt att göra en Hackintosh också. Även jag kör det och allt fungerar, inkl Apples tjänster så som iMessage, Mac App Store, osv. Det är ju dock väldigt mycket bök att få igång det, men när det väl är igång så är det igång.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Tja det är ju väldigt populärt att redigera film, bilder och musik på Macar. Vet inte varför det är så men om du kollar på valfri "behind the scenes" montage på någon musikvideo eller film så är det oftast iMacs de använder.

Om du har pengarna och lust att spendera dem så go for it. Se till att du tar SSD bara, kanske en Fusion Drive funkar också. Jag tror ram-minnet går att uppgradera i 27"arna på egen hand om du känner dig för det.

Macs har bra andrahandsvärde också, så om du blir missnöjd kan du säkert sälja den utan större problem.

Som någon ovan sa så är det ju fullt möjligt att göra en Hackintosh också. Även jag kör det och allt fungerar, inkl Apples tjänster så som iMessage, Mac App Store, osv. Det är ju dock väldigt mycket bök att få igång det, men när det väl är igång så är det igång.

Okej, en iMac med SSD. Måste man sätta i SSD:n själv, eller finns det inbyggd redan i datorerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@RAJ:

Det beror på vilken modell du köper. Med dagens iMac-modeller så är Apple ganska långt på pendeln åt att göra datorerna inbrottsäkra (Apple pendlar historiskt mellan inbrottssäkra datorer och datorer som är en dröm att arbeta invändigt med), så se till att du skaffar en enhet med SSD.

Hybridenheter (SSD+konventionell hårddisk), i Apple parlör Fusion, är långtifrån lika bra som en riktig SSD-lösning. Dock har jag för mig att Apples lösning är hyfsad vad gäller prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Okej, en iMac med SSD. Måste man sätta i SSD:n själv, eller finns det inbyggd redan i datorerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Du vill köpa en variant med SSD inbygd. Att lägga in i efterhand är inte trivialt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Du vill köpa en variant med SSD inbygd. Att lägga in i efterhand är inte trivialt.

Så vad rekommenderar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjnoren:

@RAJ:

Det beror på vilken modell du köper. Med dagens iMac-modeller så är Apple ganska långt på pendeln åt att göra datorerna inbrottsäkra (Apple pendlar historiskt mellan inbrottssäkra datorer och datorer som är en dröm att arbeta invändigt med), så se till att du skaffar en enhet med SSD.

Hybridenheter (SSD+konventionell hårddisk), i Apple parlör Fusion, är långtifrån lika bra som en riktig SSD-lösning. Dock har jag för mig att Apples lösning är hyfsad vad gäller prestanda.

Rätta mig om jag har fel. Du rekommenderar att jag ska köpa modellen som har en SSD enhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gå in på Apple´s hemsida och beställ där, då får du den som du vill ha den.
http://www.apple.com/se/shop/buy-mac/imac

När du valt vilken iMac du vill ha, så kan du välja vilken processor, minne och SSD... du vill ha.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Gå in på Apple´s hemsida och beställ där, då får du den som du vill ha den.
http://www.apple.com/se/shop/buy-mac/imac

När du valt vilken iMac du vill ha, så kan du välja vilken processor, minne och SSD... du vill ha.

Tussen tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du vill ha en med SSD från start, den generation som är nu är trist att öppna (kika på youtube, det går men usch...) och sedan så är ju de diskar apple använder groteskt snabba (nästan 2-3ggr snabbare än de generella ssd sata diskarna du går och köper i butik).

Men det som avgör saken, köper du en PC för 20 000:- så är den värd ungefär fikabröd när du betalat.

Jag köpte en 27" imac för 19500:- och hade i två år, sålde för 11500:-. Sug på den en stund
Den kommer nog inte trilla under 10000:- de närmaste 5 åren vilken är mer än man kan säga om mitt pensionspar.

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett: Du kan ju inte jämnföra en färdig produkt med att plocka ihop lösa delar. Det du får göra är ju att titta på vad de andra storföretagen har att erbjuda.
Men detta visste du ju redan men råkade glömma bort under tiden du skrev inlägget, eller hur?

http://www.99mac.se/artikel/7817-99mac-testar-nya-imac-5k-ret...
Ja, jag skulle ju gärna vilja ha en iallafall.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

@KaffeMedKotlett: Du kan ju inte jämnföra en färdig produkt med att plocka ihop lösa delar. Det du får göra är ju att titta på vad de andra storföretagen har att erbjuda.
Men detta visste du ju redan men råkade glömma bort under tiden du skrev inlägget, eller hur?

http://www.99mac.se/artikel/7817-99mac-testar-nya-imac-5k-ret...
Ja, jag skulle ju gärna vilja ha en iallafall.

Självklart kan man jämföra ett ihop-plock av lösa komponenter med en färdigmonterad. Skillnaden är ju att man med ihop-plocket får motsvarande eller bättre prestanda jämfört med att betala grava överpriser för äppel-loggan. Jag spelar också. Du kan ju sitta där med din 5k skärm som datorn inte kommer att kunna driva i spelbar FPS / HZ i 5k för hur många tusen, medan jag för betydligt mindre slant kan göra precis vad jag känner för på min.

Har man specifika behov som Mac kan tillgodose så är det ju en sak, men här är det mer en fråga om E-penis och den som är dum nog att köpa en Mac för att det är inne eller coolt - förtjänar en E-kastrering.

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett: Ok, då vet jag vilken nivå du ligger på och jag kan inget annat än konstatera att vi är oense.

@RAJ: Lycka till och hoppas att du blir nöjd, om inte annat så finns det ju möjlighet att ångra sig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny iMac 27" på blocket för 18k för ett par veckor sedan som jag nu sålt vidare eftersom jag inte tycker det var värt pengarna. Köper man en 1Tb fusiondrive så blir man tokig på väntetiderna det tar extra på att swappa in data från den roterande disken till det lilla 24Gb SSD kortet som finns på. Det är ständigt fullt ifall man spelar eller gör film vilket är väldigt frustrerande. Jag förstår inte hur det kunde slänga in så pass liten SSD. På 2Tb fuisiondrive finns en större 128Gb SSD som är mera lämplig.
Vill man ha en dator som syns och man enbart har för allt utom spel är det en dator att köpa men vill man ha en kraftfull dator för alla sorters tillämpning skulle jag plocka ihop en dator själv. Att den har 5k skärm ger jag inte mkt för. Jag har en macBook Pro med retina och jag tänkte inte mkt på att iMac-bilden var ngt speciellt. Går lika bra med en vanlig skärm men det är nu vad jag tycker.
Ett ihopplock kommer hålla mkt längre eftersom du kan byta ut komponenter själv. Om ett år kommer en ny iMac och då vill folk ha den och din nya fina 2015 droppar 10k medan om ditt grafikkort i din dator är förlegat byter du ut de mot ett nytt för 3-4k.
Jag byggde min egna hackintosh för ett par år sedan som än är kraftfullare än dagens iMac och bra mkt billigare (men jag har inte en "flashig" 5k skärm)
Jag förstår de som köper en iMac och jag förstår de som bygger ihop sina datorer. Det beror på vem man är och vad man vill ha den till. Jag ville bara säga mina tankar och vill inte lägga värderingar på vad andra gör/gjort. Smaken är som baken och det är bra.