Scamming utav spel konto ett lagbrott?

Permalänk
Medlem

Scamming utav spel konto ett lagbrott?

Tjenare! Blivit av med ett account till ett spel som jag köpte under sommaren av en svensk snubbe, vet att det är den tidigare ägaren som tagit accountet då han säljer det igen på blocket (Och kontakt infon stämmer överens)

Så min fråga är detta ett lagbrott? Då accountet uppgår till ett värde av 1500kr~ och är det något man kan lösa via polis i värsta fall?

Permalänk
Medlem

Bedrägeri. Du har köpt tillgång till det kontot som han nu dragit in. Så säg till han att du vill ha dina pengar tillbaka och polisanmäl om han vägrar. De kommer troligtvis inte göra någon utredning men du kan alltid stämma honom.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

@Riiw:

1. Varför köper du ett spelkonto för det första?
2. Ja, det är olagligt - så kallat bedrägeri.

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Håller med föregående om att det är dumt att köpa konton då det går att utnyttja rätt rejält i vissa fall. Det som händer nu är enligt lag bedrägeri, så absolut ska du ta och anmäla det. Anmäl även annonseringen (alt. skriv direkt till blocket och snacka med de).

Är en rätt dryg sist då jag gissar på att polisen knappt kommer att göra något, utan det hänger nog på dig och personen i fråga. Om det är ett Steamkonto det gäller så tror jag inte att du kan få någon support därifrån då det är emot deras regler att sälja konton.

Hoppas på det bästa! Trist hur vissa personer välja att tjäna sina pengar...

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Han säljer en sak han egentligen ej är ägare till så ja det är bedrägeri

WOW konton äger blizzard och får ej säljas är ett exempel..tror samma sak gäller dom flesta online konton

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Att dela eller sälja konto hos diverse utgivare, såsom Blizzard eller Steam, resulterar oftast i permanent avstängning. Dessutom så kan konton lätt tas tillbaka av säljaren med en fotad originalnyckel och ev. legitimation. Så är man dum nog och köper ett konto så är detta risken man tar. Är bättre att inte köpa begagnade konton.

Om jag var du så skulle jag polisanmäla, eftersom han har tagit tillbaka en vara som du har köpt. Lagen gäller oavsett vad policy säger. Det som kommer att hända är att kontot högt troligtvis kommer att bli avstängt i vilket fall, det du kan göra är att kontakta Blizzard och förklara situationen. Anmäl sedan personen för bedrägeri och stöld.

Kontot är till stor del förmodligen kört i vilket fall. Detta eftersom ifall du skulle kontakta personen först och upplysa om polisanmälan, så kan personen kontakta Blizzard själv och få kontot avstängt eller spärrat.

Som du kanske ser, så är det bara du som förlorar på detta. Du får helt enkelt hoppas på att din anmälan tas seriöst. Förhoppningsvis så har du personuppgifter, chattloggar mm så att du kan backa upp vad som har kommits överens och att du har betalat för just det kontot som blev stulet från dig.

Skall du göra en polisanmälan, så ta med dig kontoutdrag på din betalning och hans bankuppgifter. Skriv ut chattloggar, SMS och liknande. D.v.s. all kommunikation ni har haft mellan varandra. Skriv ner datum när du märkte att du blev av med kontot. Detta underlättar för polisen.

I värsta fall har du la lärt dig att inte köpa några fler begagnade konton.

I vilket fall, lycka till!