Dator tror att hdmi är dvi, får inget ljud.

Permalänk
Medlem

Dator tror att hdmi är dvi, får inget ljud.

Hej!
Har haft min dator som jag även tidigare har haft kopplad till tv. Nu får några veckor sedan så kom det här upp: http://i.imgur.com/tNLPgHf.png Problemet är ju det att det är ingen DVI-anslutning utan hdmi. Anslutningen har fungerat bra förut. Men jag tänkte att signalen kanske var svag och skaffade en kortare hdmi-sladd men problemet kvarstår. Anslutningen är mini displayport till hdmi om det kanske gör någon skillnad. Jag får alltså bild men inget ljud.

All hjälp uppskattas.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Baly:

Problemet är ju det att det är ingen DVI-anslutning utan hdmi. Anslutningen har fungerat bra förut.

Ljud över HDMI paketeras med bilddata och det är därför inte för svag signal eller fel på sladden. Då hade det inte blivit någon bild alls. För att den där dialogrutan ska dyka upp krävs det att skärmen/TV:n på något sätt identifierar sig (via EDID) som en DVI-anslutning och inte alls vill ha ljud.

Detta kan beror på ljud- eller system-inställningar i TV:n eller att anslutningen du använder är en "DVI"-märkt ingång. I en del fall, till exempel när de döps om till "PC" eller ifall TV:n har ett datorläge, så ställer skärmen om att identifiera sig som en DVI-skärm. Det kan exempelvis vara en inställning till att ljudet ska tas via den analoga ingången som är märkt PC.

Det där är olika från apparat till apparat men det är i menyerna i TV där du hittar svaren, inte i sladdarna.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack så jättemycket för svar! Då vet jag vart jag ska vända mig i min felsökning. Tusen tack!