usb minne på 64gb visar hälften

Permalänk

usb minne på 64gb visar hälften

Har ett usb minne (toshiba) på 64 som jag efter att ha formatterat till fat32 inte längre lyckas få tillbaka alla gb.

som på bilden kan jag varken utöka, göra ny volym eller något!

Hjälp

(det är 2 bilder då jag klistrat in h-klicket val ovanför för ena partitionen.

http://www.ladda-upp.se/bilder/dikbnjogcwlsmc/

Permalänk
Medlem

@Michelangelo: Men om du tar bort den befintliga, kan du inte skapa en ny partition över hela disken?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Rekordmedlem

Det är så det fungerar numera, MS har begränsat storleken för att få folk att sluta använda fat 32 på stora enheter.

FAT32-filsystemet har begränsningar med avseende på storleken. Det går inte att skapa en FAT32-partition som är större än 32 GB. Du kan inte heller lagra en fil som är större än 4 GB på en FAT32-partition. Om partitionen du vill formatera är större än 32 GB kanske NTFS-formatet är bättre.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/convert-hard-disk-...

Gäller det usbminnen bör man däremot välja exfat i stället för ntfs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nja, problemet är inte riktigt så.

jag va tvungen o ha fat32 till ett par filer, så jag formatterade minnet till det, nu är jag klar med de filerna och vill ha tillbaka min 64 gb.

hur jag än gör så får jag bara tillgång till och kan formattera 32gb till ntfs, de andra 25+ är som på bilden oantastliga, jag komemr inte åt att varken skapa ny partion/ta bort partion eller annat!

Permalänk
Medlem

Om inget annat funkar så kan du pröva att göra en liveusb med GParted.

Permalänk
Medlem

Cmd som admin, diskpart.
list disk
select disk X (se nummer i listan)
clean

Testa sedan igen att gå in i diskhanteraren och skapa en ny volym.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Cmd som admin, diskpart.
list disk
select disk X (se nummer i listan)
clean

Testa sedan igen att gå in i diskhanteraren och skapa en ny volym.

list disk eller disk list är inga kommandon säger cmd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

list disk eller disk list är inga kommandon säger cmd

Du startar diskpart först, sedan kör du kommandona, så ska det fungera bättre!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av mrqaffe:

Det är så det fungerar numera, MS har begränsat storleken för att få folk att sluta använda fat 32 på stora enheter.

FAT32-filsystemet har begränsningar med avseende på storleken. Det går inte att skapa en FAT32-partition som är större än 32 GB. Du kan inte heller lagra en fil som är större än 4 GB på en FAT32-partition. Om partitionen du vill formatera är större än 32 GB kanske NTFS-formatet är bättre.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/convert-hard-disk-...

Gäller det usbminnen bör man däremot välja exfat i stället för ntfs.

Detta var något nytt för mig, tackar ödmjukast för info!

Har också förstått att man skall köra exFAT istället för NTFS på USB-minnen, och gissar att det beror på säkerhetsnivåerna som NTFS bygger på. (vilket man inte vill ha på ett USB-minne som flyttas runt på olika maskiner med olika users)

Men hur är det med en SmartTV - kan de läsa exFAT ? (iaf nyare modeller 2013+)
Ibland vill man ha större filer än 4gb som FAT32 tillåter och då är väl enda "utvägen" NTFS ?

Observera att detta endast avser USB-minnen och inget annat.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

hp usb disk storage format tool kanske funkar? Brukar köra det efter att jag har distrohoppat lite med min laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

list disk eller disk list är inga kommandon säger cmd

Du måste skriva diskpart först som jag skrev.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Du startar diskpart först, sedan kör du kommandona, så ska det fungera bättre!

Yes, nu löste det sig!

Tackar o bockar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Detta var något nytt för mig, tackar ödmjukast för info!

Har också förstått att man skall köra exFAT istället för NTFS på USB-minnen, och gissar att det beror på säkerhetsnivåerna som NTFS bygger på. (vilket man inte vill ha på ett USB-minne som flyttas runt på olika maskiner med olika users)

Men hur är det med en SmartTV - kan de läsa exFAT ? (iaf nyare modeller 2013+)
Ibland vill man ha större filer än 4gb som FAT32 tillåter och då är väl enda "utvägen" NTFS ?

Observera att detta endast avser USB-minnen och inget annat.

Tvn kör troligen nån nix variant så de pratar ofta ext också, ntfs skriver framförallt väldigt mycket så minnena slits ut fort när det används.
Och det är inte omöjligt att tvn klarar exfat heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av mrqaffe:

Tvn kör troligen nån nix variant så de pratar ofta ext också, ntfs skriver framförallt väldigt mycket så minnena slits ut fort när det används.
Och det är inte omöjligt att tvn klarar exfat heller.

Provade igår att göra ett exFAT -minne på 8gb och lägga över en 5gb+ fil.
Tv'n kunde hitta, läsa och spela upp.

Tackar

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •