problem med bank-id efter installation av windows från skapad system image

Permalänk

problem med bank-id efter installation av windows från skapad system image

jag har provat att logga in med mitt bank-id på fil (swedbank) på 3 sidor men det startar inte.
en sida säger att jag inte har progget installerat och en sida säger att jag måste uppdatera.

mitt bank-id finns på datorn och går att starta. provade att uppdatera men det står att jag har senaste.
det har inte gått ut btw.

jag provade att byta lösen men när jag tryckte ok så stod det bara och tuggade och sen när jag tvingar progget att avsluta så kommer detta upp http://imgur.com/IsvUEAs

vad kan jag göra? måste jag beställa ett nytt eller?

Permalänk
Medlem

Jag vet ingenting, vill bara upplysa om att det finns en testsida för BankID, det kanske kan vara användbart i sammanhanget.

https://test.bankid.com/

Permalänk
Skrivet av torbjorn_75:

Jag vet ingenting, vill bara upplysa om att det finns en testsida för BankID, det kanske kan vara användbart i sammanhanget.

https://test.bankid.com/

just ja, var länge sen man var inne där
men jag kunde inte legitimera mig där heller

Permalänk
Medlem

Du får nog installera om BankID och certifikatet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Du får nog installera om BankID och certifikatet

allltså avinstallera programmet och beställa nytt bank-id?

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt bankid programmet på ett tag men jag vill minnas jag hade liknande problem förut där jag inte kunde använda min nuvarande installation av någon anledning.

Som nämnt ovan så är det bara att börja om igen. Gå in på din bank och spärra ditt gamla samt skapa ett nytt, sedan logga in på det. Kommer inte ihåg om man behöver installera om programmet.

Permalänk
Avstängd

spärra det gamla på intbanken,och avinstallera,,starta om datorn,,beställ ett nytt på intbanken

Visa signatur

FX 9590----Sabertooth 990 FX R2.0---HyperX Fury 24Gb 1866mhz--Strider Gold 1000W-30 degrees Celsius- Still Idling-

Permalänk
Medlem

Kolla så datum och tid är riktigt,om du kör Firefox gå in i egenskaper sedan fliken kompatibilitet se så det står rätt i fliken "kör detta program i kompatibilitetsläge för"

Visa signatur

Amd 64 X2 6000+ 3,0 GHz- Crucial DDR2 PC 5300 4096MB- XFX 8800GTS 640MB SLI- Spinpoint T166- Corsair 520 W- HP 2465.

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste installera om bankid om du installerat om datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Spac3man: ja de bruka inte vara svårt.
Ofta är de certifikatet som är känsligt när man flyttar den

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Bengan99:

Kolla så datum och tid är riktigt,om du kör Firefox gå in i egenskaper sedan fliken kompatibilitet se så det står rätt i fliken "kör detta program i kompatibilitetsläge för"

egenskaper i bank-id programmet eller?

Skrivet av mrqaffe:

jag har använt denna image en gång tidigare och då fick jag inte detta problem

Skrivet av Jygge:

@Spac3man: ja de bruka inte vara svårt.
Ofta är de certifikatet som är känsligt när man flyttar den

som sagt, det gick förra gången jag använde min image från extern disk, kanske hade jag bara tur då?

Permalänk
Medlem

Denna image är det på en ny dator eller densamme som tidigare?
BankID sedan version 5 lagrar information om vilken dator det är nämligen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Denna image är det på en ny dator eller densamme som tidigare?
BankID sedan version 5 lagrar information om vilken dator det är nämligen.

imagen är gjord på samma dator och är sparad på extern disk

Permalänk

jag spärrade mitt nuvarande bankid och avinstallerade programmet.

gick in på swedbank och installerade programmet på nytt och beställde ett nytt bankid.

men när jag ska välja lösen och bekräfta det så står det och tuggar en stund sen kommer detta upp
http://imgur.com/Qsh52xM

provade att göra om allt men då också starta om datorn efter avinstallationen av progget, samma sak ändå.

gjorde om allt igen men använde också ccleaner efter avinstallationen av bankid progget, gorde samma procedur igen - samma ändå.

har även provat gå in under proggets preferences-advanced-fix start problem in google chrome.

vad ska jag göra? det där meddelande som visas på bilden kommer ju inte upp i mitt chrome och jag har tom avinstallerat adblock för att se om det sklulle funka, men nej..vad gör jag?

edit:
problemet löst genom att jag använde firefox för att beställa mitt bankid.
det fungerar i chrome nu också

Permalänk

nu är det problem igen.

var tvungen att använda min image och så klart så funkar inte bankid efter det.

så jag gjorde samma som sista: spärra bankid, avinstallera progget, starta om, installera om och beställ nytt id.
denna gång funkar det varken med ie, chrome eller firefox. vad göra? prova ny webläsare? opera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spac3man:

nu är det problem igen.

var tvungen att använda min image och så klart så funkar inte bankid efter det.

så jag gjorde samma som sista: spärra bankid, avinstallera progget, starta om, installera om och beställ nytt id.
denna gång funkar det varken med ie, chrome eller firefox. vad göra? prova ny webläsare? opera?

Kör mobilt bankid, så slipper du krångla.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

Kör mobilt bankid, så slipper du krångla.

har inte internet i telefonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

har inte internet i telefonen

inte ens wifi?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

inte ens wifi?

nej. vad kan jag göra nu?

edit: löst till slut

jag provade tidigare att installera en skapad systemavbildning som jag hade sparat på min nas men den gången så gick det inte att komma åt den av någon anledning. det var som att jag hade anget fel lösenord, fast jag vet att jag hade skrivit rätt.

jag kopierade över imagen till en extern disk och installerade den.
installationen gick bra.

jag tänkte att jag först bara skulle prova att logga in på någon sida som använder sig av bank-id inlogg och se vad som händer.
inlogg-rutan kom upp och efter det var det bara att beställa ett nytt bank-id och denna gång funkade det!

jag betsällde det i firefox eftersom det gick första gången jag hade detta problem.

nu vill jag inte vara med om detta en gång till! nu blir det inga mer installationer från systemavbildningar. windowset får gå tills det inte finns plats längre på c-volymen och då blir det clean install!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

hörrö du, jag är inte intresserad av att sitta med internet på en liten skärm och små touch-knappar!

Appen för mobilt bankID har rejäla och stora knappar
Tänk också på att gamla Bank ID sjunger på sista versen, bara en tidsfråga (ganska kort) innan det försvinner helt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Appen för mobilt bankID har rejäla och stora knappar
Tänk också på att gamla Bank ID sjunger på sista versen, bara en tidsfråga (ganska kort) innan det försvinner helt.

skärmen är fortfarande liten, och ingen mus har man och jag hatar touch.

jag tror knappast att dom tar bort bank-id, vad baserar du det på?
dessutom skulle jag inte kalla det för en gammal grej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

Någon artikel tror det var på IDG om att bankerna vill bli av med Bank- ID på lite sikt, var nog en 6-8 månader sen.
Samt flera banker skyltar inte direkt tydligt om Bank ID på fil numera utan det göms lite undan, men desto mer om Mobilt bank ID.

Själv tyckte jag det var skönt att slippa bank ID på fil, använder bara mobilt bank ID numera, mycket lättare, bättre och portablare.

Ska väl nämnas att allt fler ställen accepterar inte Bank ID på fil, tex Nordea kan man inte logga in med detta, likaså försäkringskassan för nämna några bara jag kommer på just nu.

Visst Bankerna kommer säkert ha Bank ID på fil ett bra tag till, men du kommer inte kunna använda det någonstans knappt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Någon artikel tror det var på IDG om att bankerna vill bli av med Bank- ID på lite sikt, var nog en 6-8 månader sen.
Samt flera banker skyltar inte direkt tydligt om Bank ID på fil numera utan det göms lite undan, men desto mer om Mobilt bank ID.

Själv tyckte jag det var skönt att slippa bank ID på fil, använder bara mobilt bank ID numera, mycket lättare, bättre och portablare.

Ska väl nämnas att allt fler ställen accepterar inte Bank ID på fil, tex Nordea kan man inte logga in med detta, likaså försäkringskassan för nämna några bara jag kommer på just nu.

Visst Bankerna kommer säkert ha Bank ID på fil ett bra tag till, men du kommer inte kunna använda det någonstans knappt.

jo visst är det smidigare på det sättet att man har det med sig vart man än är. men dom ska ge sjutton i att ta bort det. jag vill inte bli någon så går över gatan och glor i sin mobil!

försäkringskassan har visst bank-id på fil!

om dom tar bort det får dom komma på något annat sätt att legitimera sig på. telefon är telefon och dator är dator!
ska man behöva skaffa internet i telefonen bara för mobilt bank-id, glöm det!
jag vet att det låter som att jag är 100 år men jag tycker helt enkelt att det har gått för långt med telefonerna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

Jag kan ansluta både skärm och tangentbord till min telefon eller styra den från datorn och jag har ingen ny telefon heller eftersom jag inte ser vitsen med de svindyra modellerna som inte tillför något, surfa med touch är ju fruktansvärt men telefonen är bra till vissa andra saker och mobilt bankid är en sån sak som jag anser vara praktisk att ha, även klockan och så använder jag radion och lokalt lagrad musik.

Skrivet av Spac3man:

jo visst är det smidigare på det sättet att man har det med sig vart man än är. men dom ska ge sjutton i att ta bort det. jag vill inte bli någon så går över gatan och glor i sin mobil!

försäkringskassan har visst bank-id på fil!

om dom tar bort det får dom komma på något annat sätt att legitimera sig på. telefon är telefon och dator är dator!
ska man behöva skaffa internet i telefonen bara för mobilt bank-id, glöm det!
jag vet att det låter som att jag är 100 år men jag tycker helt enkelt att det har gått för långt med telefonerna

Det går ju även att köra Android på den stationära x 86 datorn men jag har inte testat om mobilt bankid fungerar
http://www.jide.com/en/remixos-for-pc

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag kan ansluta både skärm och tangentbord till min telefon eller styra den från datorn och jag har ingen ny telefon heller eftersom jag inte ser vitsen med de svindyra modellerna som inte tillför något, surfa med touch är ju fruktansvärt men telefonen är bra till vissa andra saker och mobilt bankid är en sån sak som jag anser vara praktisk att ha, även klockan och så använder jag radion och lokalt lagrad musik.

Det går ju även att köra Android på den stationära x 86 datorn men jag har inte testat om mobilt bankid fungerar
http://www.jide.com/en/remixos-for-pc

om man kan styra sin tele från datorn så är ju det bra. men man måste ju också skaffa internet i sin telefon.
jag ringer inte mycket, skypar mest så jag kör med billigt kontantkort och om jag ska skaffa internet i telen så blir det mycket dyrare för mig.
no good!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

om man kan styra sin tele från datorn så är ju det bra. men man måste ju också skaffa internet i sin telefon.
jag ringer inte mycket, skypar mest så jag kör med billigt kontantkort och om jag ska skaffa internet i telen så blir det mycket dyrare för mig.
no good!

Nej varför skulle du behöva ett abb med mobildata ? Det argumentet håller dåligt, eftersom du uppenbarligen kan skriva här på forumet så har du tillgång till bredband och du kan ju ansluta telefonen via det också, tänk dig att mobilt bankid ersätter din koddosa från banken och ditt bank id på fil så hamnar du rätt i funktionen. Mobilt bredband är ju det sista man vill använda i telefonen.

Även om du nu skulle tvingas använda mobilt bredband så drar bankid väldigt lite data, typ 6-7 kbyte för en normal användning med inloggning och ett godkännande av nån uppgift, det förbrukar alltså troligen inte ens 1 Mbyte på 1 års normal användning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick installera nya drivrutiner till Windows 10.
Brukar finnas hjälp på bankens support sida för bank id

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

precis. Använd Mobilt bankid istället. Mycket smidigare.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

no good!

Mobildata (internet) ingår nog nästan alltid idag i alla mobilabonnemang och kontantkort, du använder ju skype = internet så du har ju redan internet i telefonen då...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ditt dumma uttalande.

då citerade du fel

Skrivet av mrqaffe:

Nej varför skulle du behöva ett abb med mobildata ? Det argumentet håller dåligt, eftersom du uppenbarligen kan skriva här på forumet så har du tillgång till bredband och du kan ju ansluta telefonen via det också, tänk dig att mobilt bankid ersätter din koddosa från banken och ditt bank id på fil så hamnar du rätt i funktionen. Mobilt bredband är ju det sista man vill använda i telefonen.

Även om du nu skulle tvingas använda mobilt bredband så drar bankid väldigt lite data, typ 6-7 kbyte för en normal användning med inloggning och ett godkännande av nån uppgift, det förbrukar alltså troligen inte ens 1 Mbyte på 1 års normal användning.

men det är inte trådlöst. hur kan en telefon känna av internet då? förlåt om jag verkar dum men jag har aldrig brytt mig om internet i telefonen eftersom jag har mina datorer hemma, så jag kan inget om det.

Skrivet av ggustavsson:

Mobildata (internet) ingår nog nästan alltid idag i alla mobilabonnemang och kontantkort, du använder ju skype = internet så du har ju redan internet i telefonen då...

nej jag har inte skype i telen, bara på datorn. jag har aldrig använt internet på min tele