R290 problem efter vattenblock

Permalänk

R290 problem efter vattenblock

Tjena!

Har satt in en custom-loop. Dock efter att jag läcktestat får jag ingen bild men datorn startar upp. Därav denna tråd.
När jag nu startar släcks inte ledlampan för VGA_LED. Jag har dubbelkollat så att allt är korrekt inkopplat och har även testat den andra uppsättningen PCI-E kablar, samma fel där.

Grafikkortet är ett Sapphire R290 4GB referens med ett EK vattenblock installerat och det ansluts med 8+6 pin.
Kortet fungerade felfritt innan jag installerade vattenblocket. Det jag blir lite brydd över är att när jag ansluter 8+6 pin släcks inte VGA_LED-lampan, kopplar jag dock ur 2 pin från 8 pins kontakten så att det blir 6+6 pin släcks VGA_LED men fortfarande ingen bild.

Har testat ett annat grafikkort och då släcks VGA_LED och bild kommer. Dock behöver detta kort ej någon extern ström.

Mätte även upp PCI-E-anslutningarna från nättagget. samtliga 6 + 6 kontakter gav 12.16v förutom de extra 2 som jag kopplade ur. De gav 0v. Men antar det är Jord? Hittade en gammal bild på hur jag kopplat och då användes samtliga kontakter(8+6)

Har även nollat moderkortet utan resultat. Också värt att nämnas är att det är samma komponenter som när det var luftkylt förutom chassit.

Här är två bilder, den ena med 6+6 den andra med 8+6 .
https://drive.google.com/folderview?id=0Bzw7b_Tr96CBMGs0aDByQ...

Slutsats:
När nätagget levererar 12.16v måste jag kunna utesluta det.
Då bild kommer med det andra grafikkortet borde ram och eventuell kortslutning pga moderkort i chassit uteslutas.
Kan grafikkortet ha skadats under installation?

Har ni några andra tips?

//Kristian

Permalänk
Medlem

Kan det vara så dumt gjort att kortet måste känna av att en fläkt är kopplad till det för att det ska starta? Du kanske kan prova pilla dit den från luftkylaren bara för att vara säker...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klart kortet kan ha skadats under installation. Tyvärr.

Börja med montera om blocket så du är helt säker på att det ligger mot gpu.
Gör det inte det så startar inte kortet.

(Har sett det på ett R9 290)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av axelaxel:

Kan det vara så dumt gjort att kortet måste känna av att en fläkt är kopplad till det för att det ska starta? Du kanske kan prova pilla dit den från luftkylaren bara för att vara säker...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja var inne på det också men blev tyvärr ingen skillnad med fläkten inkopplad.

Skrivet av SCORPIUS:

Klart kortet kan ha skadats under installation. Tyvärr.

Börja med montera om blocket så du är helt säker på att det ligger mot gpu.
Gör det inte det så startar inte kortet.

(Har sett det på ett R9 290)

Testade att montera om blocket samt att jag testade originalkylaren på annat moderkort, som jag vet fungerar. Tyvärr samma sak där.

Permalänk
Medlem

Du har nu testat kortet med originalkylaren på i en annan dator samt provat igen med blocket?
Är det så du menar och det funkade inte alls?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Du har nu testat kortet med originalkylaren på i en annan dator samt provat igen med blocket?
Är det så du menar och det funkade inte alls?

Ja precis, testade med originalkylaren på annat moderkort men fortfarande ingen bild. Efter det testade jag att montera på vattenblocket med samma resultat.