Permalänk
Medlem

100% provisionsbaserad lön. Fyfan vilket stressmoment det måste va innan man (om man) kommer in i jobbet och lyckas hålla ett jämnt flöde med säljningar. Men fortfarande så måste det vara sjukt stressamt. Vad händer om du blir sjuk?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Brynolf: Du har ju dock en konsultchef vars enda uppgift är att kränga uppdrag åt dig, med ramavtal åt industrigiganter. Jag gissar att ni ändå har en minimilön, om det finns någon slags kollektivanslutning via typ Akademikerna (Sveriges Ing/Unionen). Det TS beskriver är snarare dammsugarförsäljare som knackar dörr - inte lika fräscht.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Jag hänger inte med riktigt.
Handels har ju minimilön. Gäller det inte försäljare? I så fall förstår jag flickan på Netto som aldrig ler tillbaka. Jag trodde ett tag att jag hade ansikte för Radio.

Netto går under handel Men den butiken har rätt sjuk press på sina anställda (en som jobba där ett tag sa att man måste vara så snabb att man drar in 10.000kr i timmen, sen exakt hur det hela i praktiken fungerade vet jag inte). Men dom kör mycket rotation och timanställda, så anställda är ju pressade av det också (inte konstigt att den i kassan inte är glad ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Den regleras av kollektivavtal genom att om inget kollektivavtal finns så kommer facken agerar maffia/beskyddarverksamhet (vilket de sjukt nog har laglig rätt att göra https://sv.wikipedia.org/wiki/Kollektivavtal_i_Sverige#Konfli... och vanligtvis hindrar personal att ta sig till och från arbetet (även om de enligt lagen inte har rätt att fysiskt hindra någon så gör de ofta det i praktiken genom att "ställa sig ivägen").

Haha wow.

Intressant

edit: jobbet gällde en variant av telefonförsäljning

Permalänk

Den regleras av kollektivavtal genom att om inget kollektivavtal finns så kommer facken agerar maffia/beskyddarverksamhet (vilket de sjukt nog har laglig rätt att göra https://sv.wikipedia.org/wiki/Kollektivavtal_i_Sverige#Konfli... och vanligtvis hindrar personal att ta sig till och från arbetet (även om de enligt lagen inte har rätt att fysiskt hindra någon så gör de ofta det i praktiken genom att "ställa sig ivägen").

Jag håller inte med om din beskrivning av hur en strejk/blockad går tiil men vi är på väg att hamna OT. Så vi får diskutera fackligt agerande någon annanstans. Kanske finns en tråd om det här någonstans redan?

Skrivet av siglolmic:

Men arbetsmarknaden regleras inte av kollektivavtal om det inte behövs? Får företagen skatteavdrag om de följer kollektivavtal? Annars är det ju som att säga "marknaden regleras av minimilön på 20000kr/mån men det behöver inte arbetsgivaren följa"

Även det här känns som OT men det kort svaret är ingånget avtal gäller. Fortsatt diskussion i annan tråd.

Permalänk
Avstängd

@Brynolf: om jag har ett eget företag så tar jag ut vad jag vill i lön, då jag är min egen chef.

Permalänk
Avstängd

@Stefflo: så göra narr av dom som faktiskt stammar, härlig kille!

Permalänk
Skrivet av robertlindgren82:

Jag håller inte med om din beskrivning av hur en strejk/blockad går tiil men vi är på väg att hamna OT. Så vi får diskutera fackligt agerande någon annanstans. Kanske finns en tråd om det här någonstans redan?

Även det här känns som OT men det kort svaret är ingånget avtal gäller. Fortsatt diskussion i annan tråd.

Tycker det hör till ämnet. Jag överdrev såklart en aning för effekt, men faktum kvarstår att man överlåtit makt över arbetsmarknaden från staten till privata aktörer och gett dem befogenheter som i många andra länder skulle anses olagliga. Fackliga stridsåtgärder kan såklart se väldigt olika ut, allt från väldigt beskedliga åtgärder till sådana som t.om är olagliga även i Sverige men att de i nästan alla fall sköter det bra och håller sig inom lagens ramar förändrar inte det faktumet. Eller vad säger du om det kanske mest kända exempelet där de anställda inte ens ville ha kollektivavtal?: http://www.dn.se/ekonomi/blockad-mot-salladsbar-i-goteborg/

Jag vill förtydliga att jag alltså är FÖR en reglerad minimilön och tycker att den bör vara relativt hög, jag tycker minimilönerna är hemska i t.ex USA. Jag reagerar mest på att det är ett märkligt system i Sverige med kollektivavtal som är relativt unikt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är telefon eller hemförsäljning, men jag jobbade (1 dygn, sedan sa jag upp mig omedelbums) på ett hemförsäljningsställe och då var även säljarna att betala resor själva inom regionen. Riktiga skojare som utnyttjar arbetslösa eftersom den enda kostnaden för dem är utbildningen för nya (vilken görs av andra säljare högre i hierarkin). Usch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om man får tro Wikipedia så hittade jag detta:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Minimil%C3%B6n

"I Sverige finns till skillnad mot de flesta länder ingen lagstadgad minimilön, utan dessa etableras genom kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter, det vill säga arbetsgivare och fackföreningar, utan direkt statlig inblandning. Vanliga benämningar är då ingångslön eller grundlön. Kollektivavtalen är frivilliga, varför deras lägsta råmärke bara utgör minimilön inom de företag som valt att ansluta till kollektivavtalen. Därmed finns det ingen minimilön i Sverige, utan just lönen är en i lag helt oreglerad överenskommelse mellan arbetstagare och arbetsgivare."

Om företaget inte är anslutet till något kollektivavtal så verkar det vara fritt fram för dem att göra så här.

Personligen skulle jag aldrig acceptera det dock, inte en chans i helvetet.

Alla kan inte säga nej pg av ekonomi osv, det var en avsnitt i uppdraggranskning om detta att arbetsförmedlingen/regeringen ser detta som fullgott alternativ, alltså tar du inte jobbet har du inte rätt bidrag, osv om jag kommer ihåg rätt.
Dock var det värre i uppdragrasnkning arbetsgivarna kunde ha slavkontrakt och om man sa upp sig så var man tvungen att vara i karantänk i 6mån osv
I avsnittet var det en mamma som knappt fick ut någon lön, fick inte bestämma sina egna arbetstider, kameraövervakning på jobbet, karantän så hon kunde inte säga upp sig osv, detta var ett jobb arbetsförmedlingen hade hänvisat henne till och sagt att tackar hon nej så.....
Hamnar man i den situationen så hamnar man också utanför dom sociala skyddsnäten

Sen kan ju kontrakten vara mindre lagliga, dom tog också upp detta att det ligger på individen att processa samt att det kan bli väldigt dyrt.

Sen finns det ju också företag utan kollektivavtal som sköter sig och kanske ger bättre villkor, har hört att facket infört blockader mot sådana företag men aldrig mot dom som utnyttjar (kanske media som valt att rapportera båda fallen)

Permalänk

Tycker det hör till ämnet. Jag överdrev såklart en aning för effekt, men faktum kvarstår att man överlåtit makt över arbetsmarknaden från staten till privata aktörer och gett dem befogenheter som i många andra länder skulle anses olagliga. Fackliga stridsåtgärder kan såklart se väldigt olika ut, allt från väldigt beskedliga åtgärder till sådana som t.om är olagliga även i Sverige men att de i nästan alla fall sköter det bra och håller sig inom lagens ramar förändrar inte det faktumet. Eller vad säger du om det kanske mest kända exempelet där de anställda inte ens ville ha kollektivavtal?: http://www.dn.se/ekonomi/blockad-mot-salladsbar-i-goteborg/

Jag vill förtydliga att jag alltså är FÖR en reglerad minimilön och tycker att den bör vara relativt hög, jag tycker minimilönerna är hemska i t.ex USA. Jag reagerar mest på att det är ett märkligt system i Sverige med kollektivavtal som är relativt unikt.

Jag förstår faktiskt inte var i problemet ligger. Att två parter kan komma överens är bättre än att en tredje part ska diktera villkoren. Vill man påverka överenskommelsen får man gå med i fack eller arbetsgivarorganisation. Olagliga befogenheter? Du får gärna utveckla den då andra länders lagar inte är min starka sida.

Wild'n Fresh. Det finns två alternativ här. Bättre eller sämre villkor hos ArbetsGivare än i avtalet.
Om det är bättre, högre lön, bättre försäkringar, bättre pensionsavsättningar. Bättre helt enkelt som AG brukar säga, så borde det väl inte vara något problem att skriva på? Avtalet är ett golv, inte ett tak.

Är det sämre på någon av punkterna i avtalet så har facket en skyldighet mot sina medlemmar, alltså dom som jobbar på andra restauranger, att driva igenom ett avtal även här. Annars kommer det att bli så att en annan AG kommer att säga, "Tyvärr jag måste sänka er lön för att kunna sänka priset för att konkurrera med Wild'n Fresh"

Visst är det ett unikt system vi har i Sverige, jag menar att det är unikt bra. USA är ett lysande exempel på vad som händer om fackföreningarna är svaga. Att reglera minilön i lag istället för i avtal är otympligt. Ett avtal är mellan två parter, två parter som vet hur just den branschen fungerar, och har i normalfallet ett utgångsdatum när det måste omförhandlas. Utgångsdatum är något som lagar oftast saknar och skulle den om minimilön ha det är det lättaste att bara förlänga utan höjning. Efter ett tag är vi då i den situation USA är idag. Att parterna skulle vara sämre på att sätta minimilönerna än staten ser jag som befängt, men det kräver två jämbördiga parter.

Permalänk

Jag förstår faktiskt inte var i problemet ligger. Att två parter kan komma överens är bättre än att en tredje part ska diktera villkoren. Vill man påverka överenskommelsen får man gå med i fack eller arbetsgivarorganisation. Olagliga befogenheter? Du får gärna utveckla den då andra länders lagar inte är min starka sida.

Wild'n Fresh. Det finns två alternativ här. Bättre eller sämre villkor hos ArbetsGivare än i avtalet.
Om det är bättre, högre lön, bättre försäkringar, bättre pensionsavsättningar. Bättre helt enkelt som AG brukar säga, så borde det väl inte vara något problem att skriva på? Avtalet är ett golv, inte ett tak.

Är det sämre på någon av punkterna i avtalet så har facket en skyldighet mot sina medlemmar, alltså dom som jobbar på andra restauranger, att driva igenom ett avtal även här. Annars kommer det att bli så att en annan AG kommer att säga, "Tyvärr jag måste sänka er lön för att kunna sänka priset för att konkurrera med Wild'n Fresh"

Visst är det ett unikt system vi har i Sverige, jag menar att det är unikt bra. USA är ett lysande exempel på vad som händer om fackföreningarna är svaga. Att reglera minilön i lag istället för i avtal är otympligt. Ett avtal är mellan två parter, två parter som vet hur just den branschen fungerar, och har i normalfallet ett utgångsdatum när det måste omförhandlas. Utgångsdatum är något som lagar oftast saknar och skulle den om minimilön ha det är det lättaste att bara förlänga utan höjning. Efter ett tag är vi då i den situation USA är idag. Att parterna skulle vara sämre på att sätta minimilönerna än staten ser jag som befängt, men det kräver två jämbördiga parter.

Finns många exempel. Bara att söka.
http://www.svd.se/facket-maste-betala-olaglig-blockad / http://centrumforrattvisa.se/nyheter/hd-provar-byggnads-ansva...

Du har absolut vissa poänger, men att hävda att fackliga organisationer i nutiden inte skulle ha några egenintressen eller andra intressen än arbetstagarnas är befängt. Men såklart har fackliga organisationer gjort enormt mycket för arbetstagarna genom historien. Vi släpper diskussionen tycker även jag, känns som vi kommer gå i cirklar i all evighet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@Zlade: om jag har ett eget företag så tar jag ut vad jag vill i lön, då jag är min egen chef.

Stämmer bra, men tror du att pengarna bara ramlar in i företaget eller att lönen är direkt/indirekt kopplad till hur mycket pengar du drar in till företaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@Zlade: Du har ju dock en konsultchef vars enda uppgift är att kränga uppdrag åt dig, med ramavtal åt industrigiganter. Jag gissar att ni ändå har en minimilön, om det finns någon slags kollektivanslutning via typ Akademikerna (Sveriges Ing/Unionen). Det TS beskriver är snarare dammsugarförsäljare som knackar dörr - inte lika fräscht.

Stämmer att min chef fixar uppdrag åt mig, dock är vi ett litet företag och jag har ingen garantilön/minimilön. Vi har inget kollektivavtal och det är inte heller nåt jag vill ha då det endast skulle innebära att jag får lägre lön.

Mitt inlägg var mest riktat till de som hade skrivit innan mig som kategoriskt dömde ut provisionsbaserade anställningar.
I ts fall så håller jag fullt ut med om att det inte låter som en schysst deal och att jag inte skulle rekommendera honom att ta det.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Jag hänger inte med riktigt.
Handels har ju minimilön. Gäller det inte försäljare? I så fall förstår jag flickan på Netto som aldrig ler tillbaka. Jag trodde ett tag att jag hade ansikte för Radio.

Facket i Sverige har så elegant sett till att "facket ska styra lönerna".
Därför har vi ingen minimilön utan det är marknaden som med facket ska sätta lönerna

Vilket såklart faller helt när det är skurkföretag som inte har kollektivvtal.
Därmed inte sagt att kollektivavtal är ett måste. Kan många gånger vara bra förmåner utan avtal.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

Om man skulle starta ett företag själv eller ihop med någon/några andra, behöver man ha kollektivavtal även om det bara är ägare/delägare som jobbar i företaget? Eller är det bara om man har anställda som inte har något ägande i företaget som man behöver (som facken kommer pusha för) att man skaffar kollektivavtal ?

Om nu ett företag redan skulle erbjuda bättre villkor än kollektivavtalen. Är det fortfarande nackdelar med att teckna ett kollektivavtal ?
Måste företaget betala något för 'förmånen' att ha ett kollektivavtal eller dyl ?

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Om man skulle starta ett företag själv eller ihop med någon/några andra, behöver man ha kollektivavtal även om det bara är ägare/delägare som jobbar i företaget? Eller är det bara om man har anställda som inte har något ägande i företaget som man behöver (som facken kommer pusha för) att man skaffar kollektivavtal ?

Om nu ett företag redan skulle erbjuda bättre villkor än kollektivavtalen. Är det fortfarande nackdelar med att teckna ett kollektivavtal ?
Måste företaget betala något för 'förmånen' att ha ett kollektivavtal eller dyl ?

Ursäkta det sena svaret.
Det är lite olika, jag vet att några fack har något som kallas typ lönerevisionsavgift som måste betalas av arbetsgivaren när dom har avtal. Vill dom påverka avtalet och ha hjälp mot facket om dom hamnar i tvist eller konflikt så måste dom gå med i arbetsgivareföreningen, vilket kostar pengar.

Men jag är inte ombudsman eller arbetsgivare så om det finns andra kostnader så känner jag inte till dom. Men finns det så är dom inte stora i förhållande till andra utgifter, typ lön och lokal.

Permalänk
Avstängd

BUMP! (för att inte skapa oändliga samma trådar)

Jag har funderat på att sälja en app som kommer att bli en månadskostnad för slutkunderna där tanken är såklart att de ska kunna sälja mer själva att kostnaden ger dem avkastning istället.

Min tanke (som enskild firma) är att "anställa" med provisionslön och sedan "fast royalty lön" (som jag beskriver vad jag menar med snart) där de får gå ut till särskilda företag för att låta slutkunderna få prova denna app och se om den ger dem fler kunder eller inte. Den "anställde" får 100 SEK för varje värvad kund (en person som gått med på att prova appen en månad i sitt företag) oavsett om kunden konverterar till långsiktig kund eller inte.

Om företagen får fler kunder så är tanken att ta ut 200 SEK inkl. moms per månad för appen och så får den "anställda" 60 SEK i "fast royalty lön" (ungefär som du får betalt på Spotify för att din låt spelas ett antal gånger) och jag tar 100 SEK. Detta innebär att om den "anställde" liggas värva 35 slutkunder som väljer att fortsätta med appen så kommer de att få: 2100 SEK före skatt varje månad (ca 1350 SEK efter skatt, 35%) så länge dessa slutkunder använder sig av appen.

Tanken är att värvningen skall pågå lokalt så det kommer inte behövas något körkort utan bara ett par friska ben och ett socialt psyke. På så vis kostar det endast den "anställde" endast tid & energi. De kan ju till och med söka jobb på sin mobil medan de går mellan olika företag(!)

Låter detta som en schysst idé sett utifrån arbetstagarperspektiv? Jag är nyfiken att höra! Jag har som sagt var inga problem att betala ut pengar om jag har några pengar (intäkter) att betala med så att säga. Vad säger ni? Något som bör justeras i denna "provisionsbaserade lönidé"?

(Av uppenbara skäl undanröjer jag ej appen)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

BUMP! (för att inte skapa oändliga samma trådar)

Jag har funderat på att sälja en app som kommer att bli en månadskostnad för slutkunderna där tanken är såklart att de ska kunna sälja mer själva att kostnaden ger dem avkastning istället.

Min tanke (som enskild firma) är att "anställa" med provisionslön och sedan "fast royalty lön" (som jag beskriver vad jag menar med snart) där de får gå ut till särskilda företag för att låta slutkunderna få prova denna app och se om den ger dem fler kunder eller inte. Den "anställde" får 100 SEK för varje värvad kund (en person som gått med på att prova appen en månad i sitt företag) oavsett om kunden konverterar till långsiktig kund eller inte.

Om företagen får fler kunder så är tanken att ta ut 200 SEK inkl. moms per månad för appen och så får den "anställda" 60 SEK i "fast royalty lön" (ungefär som du får betalt på Spotify för att din låt spelas ett antal gånger) och jag tar 100 SEK. Detta innebär att om den "anställde" liggas värva 35 slutkunder som väljer att fortsätta med appen så kommer de att få: 2100 SEK före skatt varje månad (ca 1350 SEK efter skatt, 35%) så länge dessa slutkunder använder sig av appen.

Tanken är att värvningen skall pågå lokalt så det kommer inte behövas något körkort utan bara ett par friska ben och ett socialt psyke. På så vis kostar det endast den "anställde" endast tid & energi. De kan ju till och med söka jobb på sin mobil medan de går mellan olika företag(!)

Låter detta som en schysst idé sett utifrån arbetstagarperspektiv? Jag är nyfiken att höra! Jag har som sagt var inga problem att betala ut pengar om jag har några pengar (intäkter) att betala med så att säga. Vad säger ni? Något som bör justeras i denna "provisionsbaserade lönidé"?

(Av uppenbara skäl undanröjer jag ej appen)

Ett uppenbart problem med upplägget: Hur länge finns appen kvar? Om du som arbetsgivare byter namn och logga på appen, är det fortfarande samma app?

För det kan väl inte vara tanken att man ska kunna värva typ 300 slutkunder och sedan kunna lyfta 18000 kr/månad före skatt livet ut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Ett uppenbart problem med upplägget: Hur länge finns appen kvar? Om du som arbetsgivare byter namn och logga på appen, är det fortfarande samma app?

För det kan väl inte vara tanken att man ska kunna värva typ 300 slutkunder och sedan kunna lyfta 18000 kr/månad före skatt livet ut?

Appen kommer endast att finnas kvar så länge slutkunderna har råd att betala för den. Självfallet måste därför ett "royalty kontrakt" skrivas på för att det inte skall bli några tjafs i efterhand om detta. Självfallet kommer även det att finnas styrkta dokument för när en slutkund har sagt upp användning av appen så att "provisionstagaren" inte tror att jag försöker blåsa dem. När det gäller pengar är jag övertydlig så att det inte blir onödiga diskussioner i efterhand.

Appen kommer att fungera relativt likadant hos alla företag (funktionellt talat och i dess primära syfte) men utseendet kommer att skräddarsys efter företagets varumärke av marknadsföringsmässiga skäl. Mer än så här kan jag ej gå in i appens uttänkta design. Jag känner en app-programmerare som jag kommer att samarbeta med.

Appen är bara en av mina mångsysslor i min hemmabaserade verksamhet. Jag ser potential i den, konkurrens i den, och utmaningar självfallet. Tanken är såklart inte att en person skall förlita sig på att kunna värva 300 slutkunder och sedan aldrig lyfta ett finger mer i sitt liv. Tanken är att jag skall spara tid på att kunna göra annat medan någon annan får värva kunder som bara kostar dem tid och inte direkta pengar (jämför om du måste åka runt med fordon med provisionslön) och går allt som planerat med ett antal slutkunder så bör alla tre gynnas av det. Det är en app som är tänkt att kunna öka försäljningen hos slutkunden att den blir värt sitt månadspris.

Tanken är att folk ska få någon syssla, värva lite potentiella långsiktiga kunder, tjäna lite slantar på det, få en referens och det är det. Även om de skulle otroligt nog värva 300 slutkunder på lång sikt så skulle jag ändå varmt rekommendera dem att söka "vanliga jobb" då detta inte är någon garanterad "uppbyggd passiv inkomst".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Appen kommer endast att finnas kvar så länge slutkunderna har råd att betala för den. Självfallet måste därför ett "royalty kontrakt" skrivas på för att det inte skall bli några tjafs i efterhand om detta. Självfallet kommer även det att finnas styrkta dokument för när en slutkund har sagt upp användning av appen så att "provisionstagaren" inte tror att jag försöker blåsa dem. När det gäller pengar är jag övertydlig så att det inte blir onödiga diskussioner i efterhand.

Appen kommer att fungera relativt likadant hos alla företag (funktionellt talat och i dess primära syfte) men utseendet kommer att skräddarsys efter företagets varumärke av marknadsföringsmässiga skäl. Mer än så här kan jag ej gå in i appens uttänkta design. Jag känner en app-programmerare som jag kommer att samarbeta med.

Appen är bara en av mina mångsysslor i min hemmabaserade verksamhet. Jag ser potential i den, konkurrens i den, och utmaningar självfallet. Tanken är såklart inte att en person skall förlita sig på att kunna värva 300 slutkunder och sedan aldrig lyfta ett finger mer i sitt liv. Tanken är att jag skall spara tid på att kunna göra annat medan någon annan får värva kunder som bara kostar dem tid och inte direkta pengar (jämför om du måste åka runt med fordon med provisionslön) och går allt som planerat med ett antal slutkunder så bör alla tre gynnas av det. Det är en app som är tänkt att kunna öka försäljningen hos slutkunden att den blir värt sitt månadspris.

Tanken är att folk ska få någon syssla, värva lite potentiella långsiktiga kunder, tjäna lite slantar på det, få en referens och det är det. Även om de skulle otroligt nog värva 300 slutkunder på lång sikt så skulle jag ändå varmt rekommendera dem att söka "vanliga jobb" då detta inte är någon garanterad "uppbyggd passiv inkomst".

Vad händer när det kommer en "ny bättre app" som ersätter den gamla? Får de som värvat kunden fortfarande provision då efter de bytt? Det är lite det jag är ute efter. Verkar som en väldigt osäker typ av ersättning med en massa frågeställningar.

Bättre vore om själva ersättningen vore tidsbegränsad för att undvika den här typen av problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Vad händer när det kommer en "ny bättre app" som ersätter den gamla? Får de som värvat kunden fortfarande provision då efter de bytt? Det är lite det jag är ute efter. Verkar som en väldigt osäker typ av ersättning med en massa frågeställningar.

Bättre vore om själva ersättningen vore tidsbegränsad för att undvika den här typen av problem.

Bra fråga. Tanken är ju att tack vare att de värvade en kund som fortsätter vara kund hos mig och driftkostnaderna för appen är minimala så har jag inget problem att erbjuda denna form av "royalty ersättning" eller vad det skulle klassas som i ekonomiska sammanhang.

Om appen förändras/byts/uppdateras men samma kostnaden kvarstår och kunden betalar samma summa så ser jag inget skäl att avbryta ersättningen? Om du ser det från arbetstagarens perspektiv så känns det ju mer girigt och snålt av mig att bara erbjuda en ersättning under en begränsad tid. Om det bara är en person som får all ersättning så är det minimalt med pappersarbete/ekonomiskt arbete för min del så.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Bra fråga. Tanken är ju att tack vare att de värvade en kund som fortsätter vara kund hos mig och driftkostnaderna för appen är minimala så har jag inget problem att erbjuda denna form av "royalty ersättning" eller vad det skulle klassas som i ekonomiska sammanhang.

Om appen förändras/byts/uppdateras men samma kostnaden kvarstår och kunden betalar samma summa så ser jag inget skäl att avbryta ersättningen? Om du ser det från arbetstagarens perspektiv så känns det ju mer girigt och snålt av mig att bara erbjuda en ersättning under en begränsad tid. Om det bara är en person som får all ersättning så är det minimalt med pappersarbete/ekonomiskt arbete för min del så.

Absolut. Men tänk att det kanske inte är du som bestämmer detta i framtiden när/om du sålt bolaget.

Permalänk
Skrivet av Brynolf:

Stämmer att min chef fixar uppdrag åt mig, dock är vi ett litet företag och jag har ingen garantilön/minimilön. Vi har inget kollektivavtal och det är inte heller nåt jag vill ha då det endast skulle innebära att jag får lägre lön.

Mitt inlägg var mest riktat till de som hade skrivit innan mig som kategoriskt dömde ut provisionsbaserade anställningar.
I ts fall så håller jag fullt ut med om att det inte låter som en schysst deal och att jag inte skulle rekommendera honom att ta det.

Fast, om chefen inte har fixat något uppdrag till dig, så behöver du inte jobba för att få "noll i lön"?
Egenföretagare kan landa på 0kr i månaden, ja, men då betyder det även att dom jobbat 0 timmar ju?
Finns väl ingen egenföretagare som jobbar 8 timmar per dag för att sen få ut 0kr? Då gör dom ju något fel

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tycker nog ändå att det låter som en ganska konstig affärsidé. Du talar om att man "endast" behöver lägga sin tid och inga egentliga pengar som "säljare" hos dig. Men hur menar du att det skiljer sig från alla andra typer av arbeten? Det handlar ju alltid om tid/energi mot pengar.

För att detta ska vara av intresse för någon potentiell "säljare", så måste ju produkten vara relativt lättsåld. Ingen har ju lust att lägga 10, 20, 30, 40 timmar i veckan för några småkronor (eller 0 kronor om man inte lyckas sälja).

Jag är även lite förvirrad gällande själva målgruppen för produkten. Du pratar om att man får provision/royalty för varje slutkund man signar, men samtidigt säger du att slutkunden är företag där appen kommer att få en kundanpassad design. Så dina "säljare" ska alltså övertyga inköpsavdelningen på företag att detta är en bra produkt, inte bara enskilda konsumenter? Det kan ju vara en betydligt svårare uppgift, då det ofta inte ens går att få tag på dessa personer genom att "knacka dörr" (om det nu inte är väldigt små företag vi talar om)...