GTX 460 fläkt som börjar ge upp?

Permalänk

GTX 460 fläkt som börjar ge upp?

Har haft mitt trogna 460 från Gigabyte sedan det kom ut och aldrig varit mer nöjd. Dock har kortet på senare tid börjat låta likt ett brummande ljud så jag tog loss chassi sidorna och lyssnade och mycket riktigt kom brummandet från ett utav de två fläktarna

Skulle kolla lite i garaget på kortet och när kortet då hänger upp och ner så finns det ett visst spelutrymme för fläkten att röra sig.. Skruvade så gott jag kunde dock utan att förstöra plasten men det sitter endå inte helt tätt utan har ganska fritt som sagt

Iallafall brummandet uppstår ofta på natten när datorn står orörd längre stunder oavsett power setup i windows och provat med MSI afterburner att speeda upp fläkten och sedan sänka och då brukar brummandet tona ner sig och försvinna i flera timmar. Därför känns det inte som att det varit något tok kritiskt men tänkte endå passa på att fråga om någon här vet om det går att fixa

Det verkar som sagt vara en utav de två små fläktmotorerna som ger ifrån sig ljudet. Och vad jag vet så gick det inte att skruva eller lossa på dessa över huvud taget =/ ??

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget vettigt svar på din fråga, men jag anser att de är bättre att du skaffa ett nytt/bättre beg som även presterar bättre för en billig peng.

Men credd ska du ha för att lyckas hålla såpass gammalt kort i liv.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@KungKrusbär
Hejsan. Äger själv ett Gigabyte 460 och har skruvat isär det ett flertal gånger då jag rengjort det.
Om du nu vill skruva isär det och prova att fixa det så gör du bara följande för att ta lös fläktarna.

På undersidan av kortet sitter det 4st skruvar som du kan försiktigt lossa och ta lös själva kylaren.(Väldigt små stjärnskruvar)
Sedan så lossar du på dom fyra skruvarna som håller fast kylflänsarna mot fläktarna (Se bild)

Efter att du gjort det så ser du kontakten till dom enskilda fläktarna.

Vänd sedan på hela fläkten och mellan fläktbladen så sitter det 3st skruvar som du lossar på. Sedan är det klart.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

@Squedo
Dina bilder fungerar ej.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

@Squedo
Dina bilder fungerar ej.

Fungerar för mig i alla fall. Men får väl ändra.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Skruva isär kortet bytt kylpasta och med buntband sätter du dit vanliga chassifläktar. Blir tystare och svalare
Dvs du skruvar av de fläktarna som är där
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Skrivet av Squedo:

Hejsan. Äger själv ett Gigabyte 460 och har skruvat isär det ett flertal gånger då jag rengjort det.
Om du nu vill skruva isär det och prova att fixa det så gör du bara följande för att ta lös fläktarna.... ->

Tack!

Jag kom så långt sist som till fläktskruvarna mellan bladet men därefter satt ju skiten fast med den röda sladden så vågade inte gå längre än så. Kan du visa bilder även på när du har isär allt ihop?

Tror ju nästan du lurar mig med ett gammalt trasigt kort
Och kan man köpa nya sådana små "rotor motorer" till såhär gamla kort eller nvidia kort över huvudtaget eller är det bara dom själva som har tillgång till sådant