Permalänk

Datorn bara släcker ner sig

Hej!

Har försökt starta speldatorn nu fyra gånger och den kommer nästan till Windows och sen bara slocknar den. Vad kan detta bero på? Något säger mig att det är nätagget så hade tänkt att testa med ett annat.

Har ni några andra förslag att komma med?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Stänger den av sig helt? Sitter Cpukylaren fast ordentligt? Snurrar alla fläktar?
Startar den upp igen efteråt?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Skrivet av Pentagram:

Stänger den av sig helt? Sitter Cpukylaren fast ordentligt? Snurrar alla fläktar?
Startar den upp igen efteråt?

Ja den stänger av sig helt. Känns precis som när strömmen går i huset och allt bara slocknar. Så beter den sig nu. Har inte kollat varken kylare eller fläktar. Den startar bara i ett par sekunder för att sedan utan förvarning bara slockna helt. Nej den startar inte upp igen efteråt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Ser att jag lagt denna i fel kategori. Någon får gärna flytta denna till stationära datorer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tråd flyttad på begäran!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vad är hela namnet på nätagget, ålder och vilket grafikkort används med nätagget?

Nybyggd dator eller gammal som plötsligt blev så här?
Gjorde du något innan problemet började?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Vad är hela namnet på nätagget, ålder och vilket grafikkort används med nätagget?

Nybyggd dator eller gammal som plötsligt blev så här?
Gjorde du något innan problemet började?

XFX Core 750W som körs med ett R9 270X. Är Seasonic baserat med japanska kondensatorer! Det är en dator med blandade komponenter och nätagget hade jag i en annan dator ett tag innan jag byggde denna. Har snart haft nätagget i fem år så antar att det är rätt gammalt då.

Prövade att starta idag igen och kom till inloggningsskärmen innan den bara slocknade igen. Så något fel är det. Det känns som det är nätagget. Vad tror ni andra?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

XFX Core 750W som körs med ett R9 270X. Är Seasonic baserat med japanska kondensatorer! Det är en dator med blandade komponenter och nätagget hade jag i en annan dator ett tag innan jag byggde denna. Har snart haft nätagget i fem år så antar att det är rätt gammalt då.

Prövade att starta idag igen och kom till inloggningsskärmen innan den bara slocknade igen. Så något fel är det. Det känns som det är nätagget. Vad tror ni andra?

Nu vet jag ingen data på just detta agg men 5 år är absolut ingen ålder på kvalitetsagg.

Först, uteslutit värmeproblem i form av igensatta kylare till CPU/GPU?

Annars kan detta fenomen dyka upp om man ligger på gränsen med matning av spänning till CPU eller ram, prova att höja 0,1v en i taget för att se om felet avhjälps, om inte, ställ tillbaka.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070