Permalänk
Medlem

Explodernade vattenpump

Letade runt lite på datorn och hittade lite bilder från när min pump paja för ca 4 år sen.
Tänkte att jag skulle ladda upp dem men saker kom mellan.

När det hände var jag inte vid datorn, morsan hade nyss serverat mat och jag höll på att bleeda min loop och eftersom att vattennivån inte sjönk så mycket så antog jag att jag kunde lämna datorn och gå och äta.
Efter ett litet tag så hörs en smäll från mitt rum typ som om nån tappar en stor glas-kanna med vatten.
Jag springer till rummet och ser att det är vatten över allt, fort som fan drar jag ur strömmen och hämtar en hink och diverse för att torka upp.

Bilderna beskriver vad som hände ganska bra, fast jag tog inte kort på frontplattan som satt på pumpen... Den låg i min säng ca 2m bort och runt 1m ner höjdmässigt, så det var en rätt rejäl sprängning.

Personligen tror jag att det var någon luftbubbla kvar i systemet som åkte ner till pumpen som sedan gick torrt och panga, men kom gärna med förslag på vad som kan ha hänt.

Tur hade jag hur som helst för jag har bara backplate på ett av mina vattenkylda kort och som synes rädda backplaten kortet. Och eftersom att jag höll på och lekte runt med ett gammalt kort som är kortare än det andra skadades inga komponenter!
Förutom pumpen då...

Pumpen var en "XSPC X2O 750 Dual 5.25 Bay Reservoir Pump"

Besök galleriet här

Visa signatur

MSI mpower, i5 4670k, 32gb Corsair Dominator, gtx 1070, 850w psu, vatenkylning

Permalänk
Medlem

Det bästa och mest informativa galleriet jag någonsin sett, 5/5 Toasts!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Det bruna slemmet i vattnet är alger. Du kan inte köra rent destillerat vatten, du måste ha tillsatser i.
Min gissning är att det är så mycket alger att det har koksat igen någonstans och byggt upp övertryck.

Permalänk
Medlem

Holy crap! Ser typ ut som cola eller kaffe letat sig in i loopen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@biorrith:
Är du säker?
Alger brukar väl för det första vara gröna och jag byter vatten med ca 3-4 månaders mellanrum, det fans inga tecken på alger i reservoaren innan jag fyllde det och vattnet från loopen var helt rent.
När jag tog isär blocken var det bara korrosion vad jag minns, var dock 4 år sen så inte säker.

Om något "koksar" igen så borde inte vatten cirkulera vilket det gjorde, pumpen lät heller inte ansträngd när jag lämna rummet.

En ddc pump kan åstadkomma ca .5 bar, ingen aning om det är tillräckligt för att skada reservoaren men känns inte som det, i alla fall inte på den här skalan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@fisken92:
Tackar tackar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Adam West:
Det kom rök och lukta bränt också! Sjukt nasty.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@kao172: Det går skitfort att få alger. Sånt där brunt klegg har jag även i akvariet, det sitter som en hinna i pumpen bla.

Huruvida 0.5 bar räcker för att spräcka en res låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

@biorrith:
Kolla på mina block idag, inget tecken på alger eller liknande.
Kolla även runt lite på nätet och folk har kört med killcoils och fortfarande haft det här problemet, tyvärr har jag inte kvar motorn och jag tog mig aldrig tiden att skära upp den så det är ju svårt att kolla^^

Btw hoppas jag verkligen inte du har destillerat vatten i dit akvarium XD, det kändes inte som såna "alger" när jag tog på det + att det är avföring blandat med alger i akvarium^^.

Om inte från pumpen skulle det kunna vara plasticizer från mina slangar fast det känns långsökt, tror mer att impellern bränt sönder något eller att ström smält något.

Kommer dock köra med biocid i nästa bygge pga färgat vatten.

Visa signatur

Permalänk

Oj! Inte sett något liknande!

Skrivet av kao172:

@biorrith:
Är du säker?
Alger brukar väl för det första vara gröna och jag byter vatten med ca 3-4 månaders mellanrum, det fans inga tecken på alger i reservoaren innan jag fyllde det och vattnet från loopen var helt rent.
När jag tog isär blocken var det bara korrosion vad jag minns, var dock 4 år sen så inte säker.

Om något "koksar" igen så borde inte vatten cirkulera vilket det gjorde, pumpen lät heller inte ansträngd när jag lämna rummet.

En ddc pump kan åstadkomma ca .5 bar, ingen aning om det är tillräckligt för att skada reservoaren men känns inte som det, i alla fall inte på den här skalan.

Är säker på att det är alger. 3-4 månader är inte en kort tid för färskt vatten. Vattnet i en dator värms dessutom upp och når ofta bra temps för liv att bildas i (ca 37 grader). Det skulle dessutom gå ännu fortare om det inte var cirkulation på vattnet för då surnar det fort.

Destillerat vatten har ingen bättre egenskap än vanligt kranvatten sätt till hållbarhet.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

@JeagerMeisterSWE:
Säger igen vattnet som kom ut ur systemet var rent, inga tecken på alger i resten av systemet.
Reservoaren luktade inte död före och såg helt ren ut, luktade bränt efter.
En annan hade killcoil dvs en biocid i sitt system, hans pump exploderade med samma geggiga resultat.

Jag är 90% säker att det inte är alger.
Jag vill ha en bättre förklaring än att vattnet var ljummet, om jag ska tro på att det var alger.

Det bruna klegget som mer var som damm, skulle kunna förklaras av att ett lager bränt sönder, som vore ganska rimligt med tanke på att dessa motorer inte är gjorda för att gå torrt.

Btw så är destillerat vatten direkt skadligt mot celler kolla upp osmos, jag tvekar starkt på att det kommer in tillräckligt med skit på 3 månader för att saker ska kunna växa där plus att mitt rum inte har naturligt ljus.

Visa signatur

Permalänk
Administrativ avgift

@kao172 varför man inte köper dessa bay reservoarer D5 + EK <3

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

@andra94:
Efter det här bytte jag till en ddc.
Måste dock säga att res pump kombon lät mindre, antar att vattnet dämpa ljudet en del.

Fast med såna här läskigheter vågar man ju in ha dem!

Visa signatur

Permalänk

har en teori att ev vatten kommit in till elen i motorn och fått vattnet att börja koka ungefär som med en sån där livsfarlig kinesisk vattenkokare.

kan lätt byggas upp mot 100bar+ tryck i ett helt slutet utrymme när vattnet blir varmt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows