Varför fungerar Google Chrome så fruktansvärt dåligt (för mig)?

Permalänk

Varför fungerar Google Chrome så fruktansvärt dåligt (för mig)?

Jag har under de senaste åren haft mer och mer problem med att Google Chrome inte fungerar tillfredsställande. Titt som tätt tar det onormalt lång tid att ladda olika sidor, som däremot laddar utan problem i Explorer/Edge. Youtubevideor kan exempelvis ta en evighet att starta i Chrome, men i Microsofts webbläsare är det aldrig så. Ibland laddas vissa sidor inte alls. Till saken hör att jag i grund och botten gillar Chrome, dess pluginprogram och att det synkar bra med mobilen, så jag har hittills undvikit att byta till Firefox vilket förstås vore den enklaste lösningen. Frågan är dock varför det har blivit så här. Ibland går det inte ens att surfa överhuvudtaget, men efter att jag installerat om webbläsaren så fungerar det igen, och så håller det på. Jag börjar dock tröttna nu.

Följande två steg hjälper föga:
1. Stäng av maskinvaruacceleration.
2. Rensa cache.

Eftersom problemet inte verkar vara allt för utbrett så undrar jag om det kanske är hos mig felet ligger. Jag är ju t.ex. inloggad i webbläsaren med mitt Google-konto som jag haft sedan 2005; kan det vara något där inne som sätter webbläsaren ur spel? Eller har det med något insticksprogram att göra (använder bara adblock)? Kanske har Kaspersky Internet Security ett finger med i spelet? Jag vet inte riktigt hur jag ska felsöka, men det vore verkligen skönt att kunna lösa problemet en gång för alla. Fungerar det inte så måste jag helt enkelt byta till Firefox, men så här ska det ju verkligen inte vara.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen lösning på detta mer än ominstallation av datorn kanske. Ett alternativ är att skapa ett nytt konto i datorn och kolla om felet är kvar vid inloggning me det kontot.
För övrigt så kör jag Chrome (bl.a.) dagligen utan problem och har också adblock samt Kaspersky Internet Security så dessa ska inte påverkar laddandet av webbsidor negativt.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem.
Det är nått med att "settings" för chrome syncas via google-kontot, och det var något som hade gått galet med den syncen.
Jag raderade och ominstallerade chrome och allt funkade bra tills jag signade in på kontot, då började det strula...

Jag har för mig att man både kunde resetta dessa delade configs på nått sätt, samt även slå av det helt och hållet, googla på det!