Permalänk
Medlem

Mini-ITX-bygge, 13k

För första datorbygget på en herrans massa år har jag fastnat för Mini-ITX-formfaktorn. Det är viktigt för mig att datorn är både tyst och liten och chassit jag valt (Fractal Design Define Nano S) verkar uppfylla de kraven. I övrigt har jag tagit en del inspiration från Sweclockers vinterdator.

Är komponenterna jag valt kompatibla? Har jag missat något? Tar gärna emot tips innan jag slår till.

Kundvagn här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9287418/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cfj:

Det är viktigt för mig att datorn är både tyst och liten och chassit jag valt (Fractal Design Define Nano S) verkar uppfylla de kraven.

Hehe. Det är med sina 26,8 liter och 6,2 kg ett av de största ITX-chassina du kan hitta. Som jämförelse är chassit min LAN-PC är byggd i 11,9 liter stort och väger 1,2 kg. (Men det är också riktigt trångt att bygga i.) Om 27 liter är "litet" kan du lika gärna köra på mATX istället.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfj:

För första datorbygget på en herrans massa år har jag fastnat för Mini-ITX-formfaktorn. Det är viktigt för mig att datorn är både tyst och liten och chassit jag valt (Fractal Design Define Nano S) verkar uppfylla de kraven. I övrigt har jag tagit en del inspiration från Sweclockers vinterdator.

Är komponenterna jag valt kompatibla? Har jag missat något? Tar gärna emot tips innan jag slår till.

Kundvagn här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9287418/

Ncase M1 är riktigt kompakt och välplanerat. Ifall du inte kan tänka dig betala de pengarna så kan jag även rekommendera Jonsbo U1!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cfj:

För första datorbygget på en herrans massa år har jag fastnat för Mini-ITX-formfaktorn. Det är viktigt för mig att datorn är både tyst och liten och chassit jag valt (Fractal Design Define Nano S) verkar uppfylla de kraven. I övrigt har jag tagit en del inspiration från Sweclockers vinterdator.

Är komponenterna jag valt kompatibla? Har jag missat något? Tar gärna emot tips innan jag slår till.

Kundvagn här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9287418/

Några saker jag skulle ändra på.
Som Alling sa, ett av dom större ITX chassina du valt, och om nu du vill ha en lite maskin så skulle jag ändra på dessa saker.
Chassi : Silverstone Sugo SG13
Nätagg : Silverstone SFX SX500-LG 500W
Cpu Kylare : Corsair H75

Samt så skulle jag välja en NVMe SSD (Samsung 950 pro) då moderkortet du valt har plats för det.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hehe. Det är med sina 26,8 liter och 6,2 kg ett av de största ITX-chassina du kan hitta. Som jämförelse är chassit min LAN-PC är byggd i 11,9 liter stort och väger 1,2 kg. (Men det är också riktigt trångt att bygga i.) Om 27 liter är "litet" kan du lika gärna köra på mATX istället.

På så sätt! Men det är väl fortfarande litet jämfört med ett mer "vanligt" chassi. Jag vill att datorn inte tar alltför mycket plats på golvet men kommer inte att flytta runt den ofta.

Skrivet av Kote:

Ncase M1 är riktigt kompakt och välplanerat. Ifall du inte kan tänka dig betala de pengarna så kan jag även rekommendera Jonsbo U1!

Tror inte grafikkortet får plats i det.

Skrivet av Merlinen:

Samt så skulle jag välja en NVMe SSD (Samsung 950 pro) då moderkortet du valt har plats för det.

Är sugen men det får nog bli en framtida uppgradering i så fall.

Permalänk
Medlem

@cfj: Jag har lagt ihop ett ITX bygge på prisjakt för ca 13,5k med ett bättre moderkort, bättre ett nätagg och ett mindre chassi

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3067972&view=b

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

@b3h4ppyn0w Hur är ljudnivån på det chassit? Att det är tyst är viktigare än att det är litet.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cfj:

På så sätt! Men det är väl fortfarande litet jämfört med ett mer "vanligt" chassi. Jag vill att datorn inte tar alltför mycket plats på golvet men kommer inte att flytta runt den ofta.

Skrivet av cfj:

@b3h4ppyn0w Hur är ljudnivån på det chassit? Att det är tyst är viktigare än att det är litet.

Förstår inte helt varför du vill ha ITX när du inte vill åt fördelen med det (verkligt liten och portabel dator), men däremot värderar ljudnivå högt och inte tänker flytta datorn ofta. mATX skulle nog passa dig bättre; ett ITX-chassi i mATX-storlek som Define Nano är inte mycket att ha, tycker jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Förstår inte helt varför du vill ha ITX när du inte vill åt fördelen med det (verkligt liten och portabel dator), men däremot värderar ljudnivå högt och inte tänker flytta datorn ofta. mATX skulle nog passa dig bättre; ett ITX-chassi i mATX-storlek som Define Nano är inte mycket att ha, tycker jag.

Kanske tål att tänkas på. Vad är fördelarna med ett mATX-chassi?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cfj:

Kanske tål att tänkas på. Vad är fördelarna med ett mATX-chassi?

  • Du kan ha fyra DIMM:ar, inte bara två.

  • Större kylare får plats/mindre risk för kompatibilitetsproblem med kylare.

  • Du kan ha två grafikkort eller valfritt expansionskort utöver grafikkortet.

  • Inte lika trångt att koppla in allt på moderkortet.

Jag gillar ITX jättemycket, men om du ändå tänker köpa ett stort chassi, och prioriterar ljudnivå över storlek, tycker jag det låter dumt att välja en moderkortsformfaktor som är mer begränsad än mATX.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Problematiken med mATX är väl att det finns riktigt få chassin som är fullträffar i rimlig prisklass. Man får, ur det perspektivet, nästan hoppa upp en storlek ytterligare till ATX och välja NXTS S340 eller nya Corsair 400Q som inte är speciellt mycket större.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Cooltek UMX1 Plus, väldigt snyggt och bra mini itx chassi.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfj:

För första datorbygget på en herrans massa år har jag fastnat för Mini-ITX-formfaktorn. Det är viktigt för mig att datorn är både tyst och liten och chassit jag valt (Fractal Design Define Nano S) verkar uppfylla de kraven. I övrigt har jag tagit en del inspiration från Sweclockers vinterdator.

Är komponenterna jag valt kompatibla? Har jag missat något? Tar gärna emot tips innan jag slår till.

Kundvagn här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9287418/

Lyssna inte på snacket i denna tråd om att skaffa mindre chassi. Jag har det minsta chassit som finns på marknaden - Raijintek Metis - och det är jobbigt att arbeta i och blir onödigt varmt med grafikkort, samt saknar filter.

När jag fick syn Define Nano S var jag nära att beställa det bara för att det verkar så underbart! Rymligt, luftigt och filter på rätt ställen.

Hela ditt paket tycker jag verkar jättebra , med ett undantag; köp Windows 10 licens på www.Kinguin.net för 250 kr istället: http://www.kinguin.net/category/19429/windows-10-professional....

Paul's Hardware rekommenderar det i denna video, https://www.youtube.com/watch?v=yXTqz3Fd28M, så det ska nog vara äkta licens som fungerar, även om det går runt lite rykten Jag skulle i alla fall köra med det om jag byggde en dator idag.

Permalänk
Medlem

@AMD-Hippie Tack för tipset! Tror nog jag slår till på den här burken

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfj:

@AMD-Hippie Tack för tipset! Tror nog jag slår till på den här burken

Kom dock på en sak. Om jag förstått rätt så medföljer ingen kylpasta med be quiet pure rock. Men Inet erbjuder att köpa till pure rock och kylpasta med lite rabatt på sidan för processorn: https://www.inet.se/produkt/5311107/intel-core-i5-6600k-3-5-g...

Bara en tanke.

Permalänk

Ja, som någon var inne på så kan det vara riktigt j-vligt att bygga litet som i t ex Cooltek UMX1 Plus, som någon föreslog, då det blir både praktiskt svårt och kraftigt begränsar utbudet av kompatibla komponenter. Inte sällan tvingas man utesluta bra komponenter som man hellre skulle vilja använda. Så att välja ett stort mITX-chassi, även om det blir dödutrymme, behöver ju inte vara fel ur den synvinkeln. Personligen stör jag mig mer på trånga chassin än oanvänt utrymme.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

@AMD-Hippie Enligt den här tråden kommer kylaren med förapplicerad kylpasta. Hoppas det för jag beställde ingen separat.

Permalänk
Medlem

Ser bara ett problem... 970.

Köp ett R9 390 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Ser bara ett problem... 970.

Köp ett R9 390 istället.

Är detta baserat på din objektiva åsikt? Mr.AMDDDD

Kör vilket grafikkort du vill, 970/390 är båda vettiga - men många eftermarknadskylare till amd korten lämpar sig inte till ett itx bygge då de är väldigt stora för att klara av att 'tämja bästen' - vilket är viktigt om ljudnivån är prioriterad..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMDDDDD:

Ser bara ett problem... 970.

Köp ett R9 390 istället.

Ett 970 är definitivt att föredra i ett mITX-bygge med en mycket lägre strömförbrukning. Prestandavinsten i vissa titlar för 390 är försumbar i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Är detta baserat på din objektiva åsikt? Mr.AMDDDD

Kör vilket grafikkort du vill, 970/390 är båda vettiga - men många eftermarknadskylare till amd korten lämpar sig inte till ett itx bygge då de är väldigt stora för att klara av att 'tämja bästen' - vilket är viktigt om ljudnivån är prioriterad..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag äger själv ett Nvidia kort.

390 är bättre och billigare.

Skrivet av anon259415:

Ett 970 är definitivt att föredra i ett mITX-bygge med en mycket lägre strömförbrukning. Prestandavinsten i vissa titlar för 390 är försumbar i jämförelse.

Polarn kör ett 390 i mITX faktorn, inga som helst problem med värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfj:

@AMD-Hippie Enligt den här tråden kommer kylaren med förapplicerad kylpasta. Hoppas det för jag beställde ingen separat.

Vad bra att jag har fel då. Lycka till med din superhärliga dator!