Skumt problem vid spel(ibland blåskärm)

Permalänk
Medlem

Skumt problem vid spel(ibland blåskärm)

Tjenare SweC!
Har börjat spela lite LoL igen efter ett uppehåll från dem intensiva fps spelen. Nu till problemet. Sitter in game med polarna på skype och lirar lite och det händer men inte ofta turligt nog att ljudet fastnar i en kort loop under en sekund bara och i vissa fall fortsätter datorn fungera precis som den ska och om jag har otur så får jag "your computer ran into a problem and had to shut of osv och hämtar information i form av ett procentförlopp med en ":(" på slutet. Har verkligen ingen aning vad det kan vara... Trodde först att det var nätagget som strejkade då det ligger i brygga när riggen går för fullt men att mina båda GTX 980Ti skulle ligga på max load tillsammans med processorn inne i ett spel som min laptop också klarar av är ju ganska osannolikt... Lite irriterande när man är mid-game och man inte riktigt har råd att starta om datorn och logga in igen rent tidsmässigt. Skulle behöva lite hjälp att sätta en diagnos på detta helt enkelt och slippa klumpen i magen som uppstår när ljudloopen uppstår och man inte vet om datorn fortsätter eller om den ger upp och ger mig en blåskärm.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Hedersmedlem

Några saker jag skulle undersöka:
- Temperatur på CPU och GPU'er samt om de throttlar eller kan köra på max.
- Är alla drivrutiner uppdaterade?
- Finns det någon firmware uppdatering till din SSD?

Sedan vet du kanske redan att det som händer när den räknar procent är att den skapar en dump av minnet. Det finns program som kan analysera detta. Dels finns det i Windows 7 ett program som heter Tillförlitlighetsövervakaren (Reliability Monitor) som man kan konsultera. Finns säkert något liknande i Windows 10. Annars finns det även program som kan analysera filerna och ibland ge mer info om vad som kan vara fel.

Du kan ju också prova att övertala polarna att köra Mumble eller Team Speak istället. Skype är inte precis något under av välskriven kod.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Några saker jag skulle undersöka:
- Temperatur på CPU och GPU'er samt om de throttlar eller kan köra på max.
- Är alla drivrutiner uppdaterade?
- Finns det någon firmware uppdatering till din SSD?

Sedan vet du kanske redan att det som händer när den räknar procent är att den skapar en dump av minnet. Det finns program som kan analysera detta. Dels finns det i Windows 7 ett program som heter Tillförlitlighetsövervakaren (Reliability Monitor) som man kan konsultera. Finns säkert något liknande i Windows 10. Annars finns det även program som kan analysera filerna och ibland ge mer info om vad som kan vara fel.

Du kan ju också prova att övertala polarna att köra Mumble eller Team Speak istället. Skype är inte precis något under av välskriven kod.

Temps på CPU ligger på 30C och grafikorten ligger på 30 respektive 35 C. CPUn ligger på 15% i load och korten ligger på 20% i peak. Uppdaterade precis GPU drivisar så vi får hoppas att det löser sig.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5