Permalänk
Medlem

Standoffs som har fastnat

Hej!
Är i processen att byta chassi, och när jag då tog ut mitt moderkort ur det förra chassit så märker jag att flertalet standoffs följde med.
Skruvarna sitter fortfarande i moderkortet, men på baksidan så har tydligen de standoffs som fanns i min gamla chassi lossnat och sitter nu fast på dessa skruvar.

Det verkar smått omöjligt att få loss dessa skruvar och standoffs, och det går ju inte att montera i det nya chassit heller då dess standoffs inte verkar gå att ta bort.

Har provat med en tång för att hålla i standoffsen samtidigt som jag försöker skruva på skruvarna med en skruvmejsel men det rör sig inte en millimeter. Någon som har några som helst tips?

Mvh!

Permalänk
Hedersmedlem

Då låter det som att du använt fel skruvar och därmed skadat gängorna. Finns både i UNC och millimetergänga och man måste välja rätt. Hursomhelst, de brukar vara 5 eller 5,5 millimeter så skaffa en sådan fast nyckel eller använd liten skiftnyckel och se till att ha ett bord eller något att ta spjärn mot så att du kan trycka ordentligtnedåt på mejseln samtidigt som du skruvar (och då håller fast distansen samtidigt).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Blir fan tokig på detta. Har lyckats få loss 2/4 som hade fastnat. Dock dom 2 kvarstående skruvarna börjar slitar nu så snart finns det ingenting kvar för en skruvmejsel att haka fast i.

Permalänk
Medlem

Fick till slut bort skruvarna! Efter mycket om och men så löste det sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Fick till slut bort skruvarna! Efter mycket om och men så löste det sig!

Hej! Jag sitter här nu med samma problem. 3 st standoffs som verkar omöjliga att få loss. Minns du metoden du använde dig av?

Permalänk
Medlem

tång + Våld för att få bort dem... ( eller skiftnyckel + skruvmejsel )det är därför man bara ska dra åt dem FINGERTAJT, så slipper man det ( vi alla har varit där med första datorn )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Brukar använda en polygrip när det händer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."