Windows 7 startup repair loop

Permalänk
Medlem

Windows 7 startup repair loop

Har en ASUS laptop som helt plötsligt vägrar starta,den kommer hela tiden till "startup repair",men kan inte reparera problemen. Har googlat runt och kört kommandotolken med
BootRec.exe /fixmbr
/FixBoot
/ScanOs
/RebuildBcd

Fixat en win7 ISO boot USB
osv men utan framgång.
Tänkte göra en fabriksåterställning,så efter lite till googlande så ska det vara F9 man ska trycka när man startar datorn för att komma åt ASUS dolda partion, men det finns inget Windows Setup [EMS Enabled]

Det står bara Windows 7 och längst ned Memory Test eller liknande.

när jag är inne i "system recovery options" och väljer system image recovery -> select image -> advanced -> install a driver (så jag ser recent places,libraries,computer) så ser jag att det under computer iaf finns en "Boot ( X: )"

på den finns setup.exe alltså windows installation, har provat att köra i kommandotolken
x:/setup.exe. och installationsprogrammet börjar, men sedan kommer det upp "load driver"

Hur går jag tillväga?

Mycket tacksam för svar!

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Vila i frid

Är datorns hårddisk trasig? Vad säger något testprogram från t.ex. Hirens Boot CD om din dators hälsa?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Prova att köra system repair flera varv d.v.s. gör en reparation, starta om och gör reparation igen. Ibland kan det krävas tre varv med reparation och omstart för att den ska fixa felen.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min HTPC (AMD A10-5700 baserad) och Win7 som TS, när jag ändrade olika inställningar i BIOS/UEFI för att få Linux Live-distar att hitta Systemdisken.

Fick ändra tillbaka i BIOS för att Windows skulle starta ordentligt igen.
Kommer inte ihåg vad det var jag ändrat och sedan fick ändra tillbaka.
Fast tror det var något typ Återställning till fabriks inställningar som ställde till det. Fick forska=prova mig tillbaka till rätt inställningar, vilket fixade tillbaka Win7 som förr.

Nu är dock Win7 borta från HTPC:n, fick hjälp på Swec att installera Linux Mint på den...

TS får försöka rådbråka sitt minne om han/hon ändrat något i BIOS/UEFI,

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!
Misstänker att en windows uppdatering kanske kan ligga bakom detta att den gjort recovery (EMS) corrupt. Kan man på något sätt komma åt och avinstallera senaste uppdateringarna genom tex Hirens Boot CD?
Chattade med ASUS support och dom menade att enda lösningen var att köpa recovery media cd.
Men finns det verkligen ingen annan lösning ?
Har provat köra repair flera varv,men icke

Permalänk
Medlem

kan man ladda ner en windows 7 hpme premium ISO och aktivera med produktnyckeln som står på datorns baksida?